Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 16:24
  #6481
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skohyllaa
På Elgiganten kostar det 2290 kr att köpa Windows 10 Pro USB Operativsystem (svenska).
Fast då handlar det väl om en fullversion? En uppgradering Windows 10 Home till Windows 10 Pro kostar inte så mycket.
Citera
2018-02-05, 16:30
  #6482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast då handlar det väl om en fullversion? En uppgradering Windows 10 Home till Windows 10 Pro kostar inte så mycket.
Ja, så är det nog. Men jag vill skaffa Windows 10 Pro till min bärbara dator utan att behöva gå ut på internet med den datorn. Och Elgigantens dyra variant verkar ju smidig. då installerar man ju med hjälp av ett USB-minne istället.
Citera
2018-02-05, 17:21
  #6483
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skohyllaa
Ja, så är det nog. Men jag vill skaffa Windows 10 Pro till min bärbara dator utan att behöva gå ut på internet med den datorn. Och Elgigantens dyra variant verkar ju smidig. då installerar man ju med hjälp av ett USB-minne istället.
Du måste väl ändå ut på nätet för att aktivera Windows även om du installerar från USB. Skulle inte lägga tre tusen för något jag kan få för 499 bara för att slippa gå ut på Internet. Du behöver ju bara ut på Internet för uppgraderingen. Så fort du uppgraderat och aktiverat kan du ju koppla ur igen.
Citera
2018-02-12, 16:52
  #6484
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Jag har heldiskkrypterat (vet inte om det är den korrekta termen) en gammal laptop. Mitt val av algoritm är AES-256, varpå jag förut när jag hade krypterat datorn använde ett chiffer av 3 algoritmer (AES-256, TwoFish och Serpent).

Problemet med att använda sig utav dessa 3 algoritmer "ovanpå" varandra var att uppstart av datorn tog typ 40 minuter, och min tid är fan dyrbar. Med enbart AES-256 startar datorn nästan lika fort som utan kryptering.

Min fråga är om det är möjligt för exempelvis polisen att bruteforca min dator på något sätt, eller kan jag sova lugnt om nätterna?

Jag förstår i och för sig att detta beror på i vilken magnitud ens ljusskygga aktivitet är av, då man givetvis lägger mer resurser på att få upp typ en krypterad dator som tillhör ISIS ledare än Per Svenssons.

Men för att dra en slutsats. "Räcker" enbart AES-256 som val av krypteringsalgoritm?

Kan tillägga att detta gäller en heldiskkrypterad dator, som dessutom innehåller ännu en krypterad container med visst innehåll (även där används AES-256).
Citera
2018-02-12, 22:53
  #6485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Men för att dra en slutsats. "Räcker" enbart AES-256 som val av krypteringsalgoritm?

Kan tillägga att detta gäller en heldiskkrypterad dator, som dessutom innehåller ännu en krypterad container med visst innehåll (även där används AES-256).

AES-256 räcker gott och väl. Om du har möjlighet så föreslår jag att du byter till AES-128 som är något snabbare än AES-256.
Citera
2018-02-12, 23:02
  #6486
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
AES-256 räcker gott och väl. Om du har möjlighet så föreslår jag att du byter till AES-128 som är något snabbare än AES-256.

Jag använder VeraCrypt och jag har för mig att AES-128 inte var något alternativt, men jag ska dubbelkolla det. Egentligen anmärker jag inte på den nuvarande hastigheten, datorn startar liksom upp på 5 minuter typ, vilket är helt okej.

Men om AES-128 är snabbare, tummar det samtidigt på säkerheten?
Citera
2018-02-16, 11:35
  #6487
Medlem
Vad väljer man om man ska kryptera datorn, veracrypt eller bestcrypt? (windows helhårdiskkryptering)

Kan snuten inte öppna datorn om man skulle kryptera med detta?
Citera
2018-02-16, 14:14
  #6488
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starburn
Vad väljer man om man ska kryptera datorn, veracrypt eller bestcrypt? (windows helhårdiskkryptering)

Kan snuten inte öppna datorn om man skulle kryptera med detta?

Jag har aldrig hört talas om Bestcrypt. Om du frågar mig, välj VeraCrypt. Det är säkerligen bättre dokumenterat då det är mer etablerat än Bestcrypt (vad nu det är). Kan hjälpa dig med en heldiskkryptering om du vill

Om polisen inte har tillgång till ditt lösenord så kan de inte komma åt innehållet på din dator, nej. Sedan skiljer det ju sig lite beroende på om du har köpt en femma gräs på Flugsvamp eller sprängt Rosenbad i luften.

Jag har dessutom en krypterad container på min heldiskkrypterade dator där jag har extra känslig data. Separata lösenord på heldiskkrypteringen och min container är det också som gäller. En väldigt bra lösning tycker jag.

Kan dock inte besvara PM här på Flashback då jag är såpass nyreggad. Bara så du vet.
Citera
2018-02-20, 13:36
  #6489
Medlem
thr0waways avatar
Kör FDE med bestcrypt, litar inte helt på den versionen jag har eftersom den kommer från "CDON" men för att skydda sig från ordningsmakten antar jag att det fungerar.

Skulle kört med veracrypt, men jag missade att man behövde MBR partitionera så det får vara.. Men bara för att dubbelkolla: Visst borde jag ha ett någolunda säkert system om man bortser ifrån eventuella bakdörrar från ett piratat program när mitt "schema" ser ut som följande:

Fulldiskkryptering på C: via Bestcrypt
Krypterat USB med känslig information skapat med Veracrypt
Eraser (överskrivningar) för att ta bort filer från USB
Privazer som körs på datorn efter USBt har varit dekrypterat & filer behandlats
Lösenordsskyddat UEFI/BIOS

Det enda jag kan komma på på rak arm som vore säkrare är väl om jag aldrig hanterade filerna från USBt i Windows utan i en VM med Tails eller live-usb med Qubes. Men det känns lite överdrivet.
Citera
2018-02-23, 20:07
  #6490
Medlem
Fancyfruits avatar
Av ren nyfikenhet – varför så stort intresse för kryptering för er intresserade (inklusive mig själv)?
Är det en hobby eller kul att göra och pilla med? Eller gör ni det för verkliga praktiska själ? Har ni känslig data som ni verkligen inte vill att andra ska komma åt?

Jag har funderat själv efter att ha krypterat vissa saker jag har på min disk(ar), men i efterhand tänkt, varför? Risken är liten att någon skulle fysiskt (ex. inbrott) eller digitalt ens vilja komma åt det som finns på min dator.

Vad är er motivation? Kan ni övertala mig att fortsätta hålla min data säker?
Citera
2018-02-24, 10:36
  #6491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Av ren nyfikenhet – varför så stort intresse för kryptering för er intresserade (inklusive mig själv)?
Är det en hobby eller kul att göra och pilla med? Eller gör ni det för verkliga praktiska själ? Har ni känslig data som ni verkligen inte vill att andra ska komma åt?

Jag har funderat själv efter att ha krypterat vissa saker jag har på min disk(ar), men i efterhand tänkt, varför? Risken är liten att någon skulle fysiskt (ex. inbrott) eller digitalt ens vilja komma åt det som finns på min dator.

Vad är er motivation? Kan ni övertala mig att fortsätta hålla min data säker?

Nej, jag har inte kryptering som hobby.

Däremot brukar jag använda kryptering för att skydda information som jag inte vill att andra ska ta del av. Kryptering är alltså bara ett av många verktyg som jag använder mig av för att skydda min privata sfär och inre frid. Andra verktyg som jag använder i det här syftet är goda lösenordsvanor, tillräckliga backuprutiner och långa anonyma surfsessioner genom Tor-nätverket.
Citera
2018-02-25, 18:49
  #6492
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Jag har en fråga till er som är lite mer bekväma med Windows än vad jag är. Jag använder vanligtvis en MacBook Pro som "main"-dator, men har en burner-laptop med W10 som OS.

I alla fall, så har jag med hjälp av VeraCrypt skapat en container (som vilket jag förstår det fungerar precis som en mapp). Det är aningen förvirrande när en .txt-fil förvandlas till en mapp, jag förstår inte riktigt hur det går ihop, skulle någon kunna förklara detta för mig? Och det gäller säkert andra filformat än just .txt, till exempel.

Till min andra fråga, som snarare är ett problem jag behöver hjälp med att lösa.

Det börjar med att jag vill öppna min container, som är en .txt-fil inuti en mapp. Jag öppnar således VeraCrypt-klienten, väljer en drive (partition på svenska, eller?), men när jag klickar på "Select file" så ser man bland annat Desktop, Downloads, Documents, Pictures, men man ser även mappar som jag har skapat innanför min container!

Vem som helst, såtillvida att jag glömmer att stänga av datorn, kan ju öppna VeraCrypt och se att dessa mappar existerar överhuvudtaget. Detta vill jag inte, jag vill att de ska vara "osynliga" tills dess att jag matar in rätt lösenord för filen som agerar container ifråga.

Hur löser jag detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback