Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-19, 15:51
  #6469
Medlem
Mulla Krekars avatar
Nu har jag krypterat min externa 6 TB-hårddisk med senaste VeraCrypt. Inte för att där finns nått hemligt, har en kopia på allt där på en annan, okrypterad hårddisk. Tycker bara det är kul att hålla på med säkerhet o sånt...

Jag har skrivit upp alla mina lösenord jag har, i ett Excel-dokument som jag håller väl skyddat o kollar så att det inte lagras som nån temp-fil eller så. Men jag har inte skrivit lösenordet till den krypterade hårddisken, det har jag i huvudet trots att det är av typen H7$gre(]552J&&olY7%!fgfT%7y.

Vad skulle kunna bruteforca den? Polisen? FRA? NSA?

Annars är det väl bara en keylogger som skulle hjälpa till o ta sig in i den?
Citera
2017-12-19, 16:08
  #6470
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
H7$gre(]552J&&olY7%!fgfT%7y
Vad skulle kunna bruteforca den? Polisen? FRA? NSA?

Annars är det väl bara en keylogger som skulle hjälpa till o ta sig in i den?
Bruteforce av såna lösenord är omöjliga då du hinner dö innan alla kombinationer testas. Prova att klistra in "H7$gre(]552J&&olY7%!fgfT%7y" i https://www.grc.com/haystack.htm så ser du på ett ungefär hur lång tid det tar i praktiken.

Om polisen vill in i din dator är det kört, de lär väl försöka övertala dig antar jag eller försöka bluffa att de kan ta sig in ändå
Om FRA vill in i din dator lär de väl försöka lyssna av din trafik eller liknande, se vad du seedar
Om NSA vill in i din dator så knäcker de fingrarna på dig tills du ger dem lösenordet

Det de däremot kan göra är att sätta in en hårdvarukeylogger bak i datorn utan att det märker det, sen sparar den ner lösenordet och så hämtar de bara upp den och datorn vid lämpligt tillfälle. Lär knappast hända i det här landet då polisen inte ens bemödar sig undersöka gruppvåldtäkter längre. Annars är det cold boot attack och liknande som gäller; de tar datorn när den är påslagen och inloggad och du har krypteringsnyckeln i minnet och sen plockar de fram nyckeln.
Citera
2017-12-19, 16:31
  #6471
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Bruteforce av såna lösenord är omöjliga då du hinner dö innan alla kombinationer testas. Prova att klistra in "H7$gre(]552J&&olY7%!fgfT%7y" i https://www.grc.com/haystack.htm så ser du på ett ungefär hur lång tid det tar i praktiken.

Om polisen vill in i din dator är det kört, de lär väl försöka övertala dig antar jag eller försöka bluffa att de kan ta sig in ändå
Om FRA vill in i din dator lär de väl försöka lyssna av din trafik eller liknande, se vad du seedar
Om NSA vill in i din dator så knäcker de fingrarna på dig tills du ger dem lösenordet

Det de däremot kan göra är att sätta in en hårdvarukeylogger bak i datorn utan att det märker det, sen sparar den ner lösenordet och så hämtar de bara upp den och datorn vid lämpligt tillfälle. Lär knappast hända i det här landet då polisen inte ens bemödar sig undersöka gruppvåldtäkter längre. Annars är det cold boot attack och liknande som gäller; de tar datorn när den är påslagen och inloggad och du har krypteringsnyckeln i minnet och sen plockar de fram nyckeln.
Tack för infon!

Polisen har tagit min dator 3 ggr, en gång bad de mig komma ut i hallen, en gång knackade de på dörren, o en gång tog mig när jag cyklade till min sysselsättning. Så, att tänka på; stäng av, eller släck kopplingen till hårddisken när man ska ut, o dra ut sladden så fort det knackar på dörren!

Men som sagt, jag har kanske några filmer från TPB som jag laddat ner utan att betala för, o i e-boks samlingen, som är full med kemi, fysik o medicin, tror jag där smugit med typ "Chemicals for Allah" o liknande, men det är enbart för teoretiskt intresse.

Men bara för att retas...
Men jag är rätt skötsam, så förhoppningsvis behöver de inte ta min dator igen.
Citera
2017-12-28, 12:00
  #6472
Medlem
Jag är så otroligt jävla less på min satans SSD-jävel.

Windows 10 Home, Samsung SSD Evo 850

Vad ska man använda för att kryptera skiten? Vera Crypt vägrar och det är det enda jag använt tidigare. Den "inbyggda" krypteringen är jag för dum för att använda.
Citera
2018-01-24, 13:01
  #6473
Medlem
Fancyfruits avatar
Har inte lyckats hitta något bra svar här än.

Så min fråga är:
Kan man göra en full disk-kryptering med VERA-crypt och köra RAID 1 (mekaniska diskar)?

Jag har tänkt på om och hur man ska spara lösenord i ex. txt-fil på datorn eller på något annat sätt på datorn. Kanske lägga lösenorden i en krypterad fil? Eller på något annat smart sätt som är i princip helt säkert.
I så fall, hur?
__________________
Senast redigerad av Fancyfruit 2018-01-24 kl. 13:14.
Citera
2018-01-26, 21:07
  #6474
Medlem
Hur lång tid tar det att starta upp datorn om man har krypterat C: med VeraCrypt?
Citera
2018-01-26, 22:14
  #6475
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adhd4life
Hur lång tid tar det att starta upp datorn om man har krypterat C: med VeraCrypt?
15 sekunder extra, give or take 10 sekunder.
Citera
2018-01-31, 16:49
  #6476
Medlem
monkey_with_guns avatar
Jag skulle behöva lite hjälp då jag är novis på kryptering och datorer i allmänhet.

Jag har en ny dator som jag skulle vilja koppla en extern hårddisk till. Jag funderar på att köpa en hårddisk med medföljande programvara, ex en WD 1T med AES256. Eller en lacie motsvarande....

Nu har jag blivit osäker om det är en bra lösning för eventuellt kan farbror blå komma in i den ändå, då jag förstått det som att WDs programvara visserligen krypterar säkert, men det går att kringgå då själva hårdvaran (chipet) använder alltid samma krypteringsnyckel eller liknande, vilket gör det relativt lätt att knäcka eller gå runt?
Finns det kanske en annan tillverkare med bättre lösning, så säker så att ej farbror blå kommer in?

Om jag nu har en säker hårddisk, men väljer att ladda ner filer till den, hur syns detta på datorn då?(även om jag sparar direkt till den?) Samma fråga fast om jag öppnar filer, hur spåras detta då?
Citera
2018-02-05, 16:01
  #6477
Medlem
Jag har en bärbar dator som jag vill ha för att spara information (texter) på. Den har jag ej uppkopplad mot nätet, utan den används endast för att spara information på. Jag skapar mappar och textdokument. Jag vill skydda denna information, så nu har jag tänkt skaffa mig Bitlocker. Jag har bara Windows Home på datorn, och där finns ingen Bitlocker, så jag tänkte lägga ut ett par tusenlappar för att köpa mig Windows Pro.

Jag har en fråga angående säkerheten med Bitlocker. Jag tänker mig vad som skulle hända om jag skaffar mig Bitlocker till min bärbara dator, och sedan blir bärbara datorn stulen. Antag att jag har ett svårt och slumparatat och långt lösenord. Jag läser på Microsofts supporthemsida under rubriken BitLocker-återställningsnycklar: Vanliga frågor. Sedan går jag in på rubriken Jag har ingen nyckel. Vad kan jag göra mer?.

Där står:
Citat:
Om du inte kan hitta nyckeln och ingen annan administratör på datorn kan hitta en säkerhetskopia, måste du tyvärr återställa datorn till fabriksinställningarna. Välj bara den utvägen om inget annat fungerar, eftersom dina personliga data då tas bort. Även om detta skyddar dina data mot obehörig åtkomst kommer du inte heller själv kunna komma åt dem någonsin igen.

Säkerhetsfrågan jag vill ställa till er är nu: Vad händer med mina textdokument när datorn "återställs till fabriksinställningarna"? Det innebär väl att dessa textdokument raderas från datorns hårddisk. Men vad handlar det om för typ av radering egentligen? Ty en vanlig radering hjälper ju ej mot datorkunniga tjuvar. Jag kan inte så mycket om datorer, men jag har hört att raderade filer oftast kan återskapas av datorkunniga tjuvar.

Om min bärbara dator (med Bitlocker och långt krångligt slumparatat lösenord) blev stulen, och tjuven återställer datorn till fabriksinställningarna, hur pass duktig mäste då tjuven vara för att kunna läsa mina textdokument som jag har haft på den datorn?
Citera
2018-02-05, 16:10
  #6478
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skohyllaa
Jag har en bärbar dator som jag vill ha för att spara information (texter) på. Den har jag ej uppkopplad mot nätet, utan den används endast för att spara information på. Jag skapar mappar och textdokument. Jag vill skydda denna information, så nu har jag tänkt skaffa mig Bitlocker. Jag har bara Windows Home på datorn, och där finns ingen Bitlocker, så jag tänkte lägga ut ett par tusenlappar för att köpa mig Windows Pro.
En uppgradering till pro lär inte kosta ett par tusenlappar utan snarare ett antal hundralappar.
Citat:
Ursprungligen postat av skohyllaa

Jag har en fråga angående säkerheten med Bitlocker. Jag tänker mig vad som skulle hända om jag skaffar mig Bitlocker till min bärbara dator, och sedan blir bärbara datorn stulen. Antag att jag har ett svårt och slumparatat och långt lösenord. Jag läser på Microsofts supporthemsida under rubriken BitLocker-återställningsnycklar: Vanliga frågor. Sedan går jag in på rubriken Jag har ingen nyckel. Vad kan jag göra mer?.

Där står:

Säkerhetsfrågan jag vill ställa till er är nu: Vad händer med mina textdokument när datorn "återställs till fabriksinställningarna"? Det innebär väl att dessa textdokument raderas från datorns hårddisk. Men vad handlar det om för typ av radering egentligen? Ty en vanlig radering hjälper ju ej mot datorkunniga tjuvar. Jag kan inte så mycket om datorer, men jag har hört att raderade filer oftast kan återskapas av datorkunniga tjuvar.

Om min bärbara dator (med Bitlocker och långt krångligt slumparatat lösenord) blev stulen, och tjuven återställer datorn till fabriksinställningarna, hur pass duktig mäste då tjuven vara för att kunna läsa mina textdokument som jag har haft på den datorn?
Även om tjuven skulle lyckas återställa filerna som sådana så är dom ju krypterade så utan ditt lösenord så skulle ju tjuven ändå inte kunna få ut något annat än rappakalja ur dem förutsatt att du har ett tillräckligt starkt lösenord. En fabriksåterställning dekrypterar ju inga filer.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2018-02-05 kl. 16:12.
Citera
2018-02-05, 16:13
  #6479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Även om tjuven skulle lyckas återställa filerna som sådana så är dom ju krypterade så utan ditt lösenord så skulle ju tjuven ändå inte kunna få ut något annat än rappakalja ur dem förutsatt att du har ett tillräckligt starkt lösenord.
OK, låter skönt att höra. Då är ju nästa fråga, som ju inte finns något exakt svar på. Men vad bör egentligen definieras som "ett tillräckligt starkt lösenord"?
Citera
2018-02-05, 16:20
  #6480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En uppgradering till pro lär inte kosta ett par tusenlappar utan snarare ett antal hundralappar.
På Elgiganten kostar det 2290 kr att köpa Windows 10 Pro USB Operativsystem (svenska).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback