2018-02-12, 15:37
Medlem
Det är ett så grovt övertramp från pappan så jag vet inte vad jag skall säga. Hur var det nu, minns att jag läst ngnstans att föräldrarna uräktar det hela med hänvisning till att de gjorde Heimlichmanöver eller ngt i den stilen? Eller är jag helt fel ute?
Citera
2018-02-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackDeLarge
Jag läste deras lokaltidning på facebook, 24Kristianstad. Läser man i kommentarerna är det flera som påstår att mammam återigen är gravid och att pappan ska vara en i personalen på häktet i Helsingborg. Nu blev hon visserligen friad, men ändå.

Det är en märklig uppgift som inte har minsta bäring på misshandeln och dödandet av H. Det är trots allt ganska vanligt förekommande att just kvinnor i fertil ålder blir och är gravida. I normalfallet brukar positiva graviditetstest inte skrivas om i lokala media, men i brist på andra händelser och nyheter så kanske vi ska börja kungöra sådant också i media. "Fast för två felparkeringar och fälld för en fortkörning är advokatens fru nu gravid!" Vad mer av intresse? Apoteket har sålt 150 grav-tester och fått 22 positiva varav tre från en socialsekreterare, en förskolelärare och en kontorist på Skatteverket".
Citera
2018-02-12, 15:46
Medlem
Wierdandsweets avatar
Någon som möjligtvis har bild på paret? Facebook länkarna funkar inte.
Citera
2018-02-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H05311099
Det är ett så grovt övertramp från pappan så jag vet inte vad jag skall säga. Hur var det nu, minns att jag läst ngnstans att föräldrarna uräktar det hela med hänvisning till att de gjorde Heimlichmanöver eller ngt i den stilen? Eller är jag helt fel ute?

Något sådant har jag inte sett beskrivet i FUP:en. (Om Heimlicmanöver, menar jag). Men A. beskrev hur han hämtade isbitar i frysen och försökte få H. att vakna till och bli kontaktbar genom att lägga isen på flickans mage när han hade henne i famnen.

Jag tror inte att A. menar detta som någon "ursäkt" utan mer att han inledningsvis vill framställa sig mer som livräddare och ansvarsfull pappa än att erkänna vad han hade gjort innan han upptäckte att hon andades konstigt. A. menade ju att ingen av honom själv eller E. var närvarande när H. plötsligt insjuknade.
Citera
2018-02-12, 18:31
Medlem
Wierdandsweets avatar
Hoppas innerligt att soc tar ungen om hon nu är åter gravid .Det va just va dom gjorde med bobbys mamma om jag minns rätt.
Citera
2018-02-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Hoppas innerligt att soc tar ungen om hon nu är åter gravid .Det va just va dom gjorde med bobbys mamma om jag minns rätt.

Finns inget i några handlingar som styrker att E. alls har deltagit eller varit A. "behjälplig" i den synnerligen grova misshandeln han utsatte H. för under hennes korta liv. Inte heller finns något som tyder på annat än att hon på ett så moget vis som någon nybliven mamma kan förväntas agera MOT sitt barns far, när man bara hyser misstankar eller tvivel om partnern. Hovrätten är mycket tydlig med att E. söker hjälp och söker information. Ingen på BVC eller på sjukhuset har kunnat tipsa henne om att "Du bör stanna här med H och vi ska hjälpa er till säkerhet". För kraven är grymt höga på vad kvinnor och mammor får och kan göra.

Jag är lite osäker inför domen i Bobby-fallet. Mamman hade någon form av psykosocialt förståndshandikapp. Bobby gick i specialskola pga sina särskilda behov. Alla på "bygden" kände till mannen och borde om inte på mamman så i vart fall på Bobby upptäckt de uppenbara skadorna han hade. Med mera i en lång harang. Mamman behövde redan som ensam mamma särskilt socialt stöd jämfört med de flesta andra ensamma mammor. Varken hon eller Bobby fick det. Vi har också fallet Yara, 7 år gammal, där socialen deltog i de biologiska föräldrarnas utnyttjande av flickan som "ankarbarn" och då lät socialkontoret anmälningarna från skolan, grannar, butikspersonal m.fl. passera. Kanske fick ungen lite stryk? Kanske fick hon dålig omsorg hemma? Kanske fick hon dåligt med mat? ... När det var bara en vecka kvar tills den biologiska familjen skulle vara "importerad" så gick ungen och dog! Hon förstörde därigenom hela socialens nedlagda kamp för sina föräldrar och syskon i Gaza. Fosterfamiljen = särskilda vårdnadshavarna i Blekinge slog ihjäl henne och i kommunhuset hade man låtit det ske. Man lät anmälningarna passera.

Men i detta fallet så avbokade A. kontroller på BVC, som E. hade bokat. A:s familj var väldigt tätt sammanslutna mot henne och hennes "krav". I Hovrättsdomen tar en läkare upp att E. hade haft ett "hB på 111" vilket är normalt förekommande för många gravida kvinnor och inte leder till undernäring och missbildningar hos barnen. Det stämmer. Men vad hovrätten inte nämner är att E. under och efter H:s födsel förlorade blod och fick en sådan blodbild att hon fick blodtransfusion efter förlossningen och fick stanna kvar extra länge på BB med H. Jag har för mig att hon var nere kring 70 hB då. De flesta kvinnor är något trötta efter att ha fött barn och behöver vila. E. hade all anledning att vara extra trött och var svag och behövde definitivt mer vila. Hon för inte alls fram detta själv utan berättar bara att paret kom överens om att man skulle ha och ta ett delat ansvar. Skulle hon misstro A. där och då??

Jag tror inte alls hon är en olämplig mamma! Tvärtom. Och med denna erfarenheten och sorgen i sitt minne och hjärta har hon kunskap och kompetens att ta hand om ett nytt barn. Den mannen som blir far till det/de barnet/-en lär få finna sig i att avkrävas legitimation för vistelse i närheten av barnet/-en
Citera
2018-02-12, 19:46
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Finns inget i några handlingar som styrker att E. alls har deltagit eller varit A. "behjälplig" i den synnerligen grova misshandeln han utsatte H. för under hennes korta liv. Inte heller finns något som tyder på annat än att hon på ett så moget vis som någon nybliven mamma kan förväntas agera MOT sitt barns far, när man bara hyser misstankar eller tvivel om partnern. Hovrätten är mycket tydlig med att E. söker hjälp och söker information. Ingen på BVC eller på sjukhuset har kunnat tipsa henne om att "Du bör stanna här med H och vi ska hjälpa er till säkerhet". För kraven är grymt höga på vad kvinnor och mammor får och kan göra.

Jag är lite osäker inför domen i Bobby-fallet. Mamman hade någon form av psykosocialt förståndshandikapp. Bobby gick i specialskola pga sina särskilda behov. Alla på "bygden" kände till mannen och borde om inte på mamman så i vart fall på Bobby upptäckt de uppenbara skadorna han hade. Med mera i en lång harang. Mamman behövde redan som ensam mamma särskilt socialt stöd jämfört med de flesta andra ensamma mammor. Varken hon eller Bobby fick det. Vi har också fallet Yara, 7 år gammal, där socialen deltog i de biologiska föräldrarnas utnyttjande av flickan som "ankarbarn" och då lät socialkontoret anmälningarna från skolan, grannar, butikspersonal m.fl. passera. Kanske fick ungen lite stryk? Kanske fick hon dålig omsorg hemma? Kanske fick hon dåligt med mat? ... När det var bara en vecka kvar tills den biologiska familjen skulle vara "importerad" så gick ungen och dog! Hon förstörde därigenom hela socialens nedlagda kamp för sina föräldrar och syskon i Gaza. Fosterfamiljen = särskilda vårdnadshavarna i Blekinge slog ihjäl henne och i kommunhuset hade man låtit det ske. Man lät anmälningarna passera.

Men i detta fallet så avbokade A. kontroller på BVC, som E. hade bokat. A:s familj var väldigt tätt sammanslutna mot henne och hennes "krav". I Hovrättsdomen tar en läkare upp att E. hade haft ett "hB på 111" vilket är normalt förekommande för många gravida kvinnor och inte leder till undernäring och missbildningar hos barnen. Det stämmer. Men vad hovrätten inte nämner är att E. under och efter H:s födsel förlorade blod och fick en sådan blodbild att hon fick blodtransfusion efter förlossningen och fick stanna kvar extra länge på BB med H. Jag har för mig att hon var nere kring 70 hB då. De flesta kvinnor är något trötta efter att ha fött barn och behöver vila. E. hade all anledning att vara extra trött och var svag och behövde definitivt mer vila. Hon för inte alls fram detta själv utan berättar bara att paret kom överens om att man skulle ha och ta ett delat ansvar. Skulle hon misstro A. där och då??

Jag tror inte alls hon är en olämplig mamma! Tvärtom. Och med denna erfarenheten och sorgen i sitt minne och hjärta har hon kunskap och kompetens att ta hand om ett nytt barn. Den mannen som blir far till det/de barnet/-en lär få finna sig i att avkrävas legitimation för vistelse i närheten av barnet/-en

E har kännt obehag och misstänksamhet mot A men ändå skakat av sig det.
Det är E s uppgift att skydda barnet och det anser jag att hon inte gjort till fullo.

Jag tycker att båda bär ansvar för H s Död även om A nu är dömd.Hon valde att skaffa barn med pattrasket.
Citera
2018-02-12, 20:32
Medlem
Citat:
Läs domen från hovrätten! Den är inte så lång och den är mycket välskriven och balanserar väl mellan allt vad som lagts fram och hur man har prövat barnets skador utifrån de fynd som beskrivs och tolkas.

Jag finner bara att rätten inte kan utesluta att barnet hade någon bakomliggande bensjukdom och att rätten fäster större tilltro till mammans berättelse. Men rätten har inte beaktat att mamman har egna intressen att bevaka och kanske vill få det att se ut som pappan gjort det.

Låt vara att Pappan inte verkar vara den skarpaste kniven i lådan. Han har inte lämnat några bra förklaringar på blåmärkena och dom kan mycket väl ha orsakats av hans klumpighet.
Citera
2018-02-12, 20:38
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Någon som möjligtvis har bild på paret? Facebook länkarna funkar inte.
Bilder på båda inkl barn finns i FUP på trådens första sida. Vedervärdig läsning för övrigt.
Citera
2018-02-12, 20:46
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Bilder på båda inkl barn finns i FUP på trådens första sida. Vedervärdig läsning för övrigt.
Tack Jag läste FUP och såg bilderna efter mitt inlägg.
Citera
2018-02-12, 21:46
Medlem
why123s avatar
Citat:
Tack för länken till domen. Fyra år är minimistraffet för den här kategorin brott. Domen är välskriven, men jag förstår inte riktigt vad som motiverar minimistraffet. Nu är det bara laga kraft vi ska invänta och så får vi låta Haily vila i frid. Jag hoppas att A.:s advokat får honom att inse att det inte är fruktbart att begäran prövningstillstånd i HD. Utan A bör försöka lägga det här bakom sig och använda tiden i fängelse till att utvecklas som människa och man.

Nej jag förstår inte heller vad som motiverar minimistraffet. Domen var välskriven inget snack om saken.
Nu är Erika friad, helt friad. Nu är det bara att hoppas att människor förstår vad det innebär.
Det var märkligt iofs att när det blev klart att pappan skulle bli fälld för grov misshandel och inte mamman, så började jakten på henne. Helt häpnadsväckande! Det som kvarstod då var om hon skulle kunna bli fälld för garantansvar, hon blev inte det.

Det måste uttryckas tydligt pappan blev fälld, mamman blev friad på alla punkter. Så förhoppningsvis får hon leva sitt liv i lugn och ro nu, utan en massa människor som snokar i hennes privatliv.

Förövrigt har du rätt. Det kommer att ställas stora krav på hennes framtida barns pappa. Nu räcker det inte med att den blivande pappans släkt och vänner garanterar vilken naturbegåvning eller vilken erfarenhet han har av barn. Hon kommer bara att lita på sig själv, och det är bra!
Senast redigerad av why123 2018-02-12 kl. 21:56. Anledning: .
Citera
2018-02-12, 22:33
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Det är en märklig uppgift som inte har minsta bäring på misshandeln och dödandet av H. Det är trots allt ganska vanligt förekommande att just kvinnor i fertil ålder blir och är gravida. I normalfallet brukar positiva graviditetstest inte skrivas om i lokala media, men i brist på andra händelser och nyheter så kanske vi ska börja kungöra sådant också i media. "Fast för två felparkeringar och fälld för en fortkörning är advokatens fru nu gravid!" Vad mer av intresse? Apoteket har sålt 150 grav-tester och fått 22 positiva varav tre från en socialsekreterare, en förskolelärare och en kontorist på Skatteverket".

Det är väl klart att det är av intresse i just det här fallet, då den gravida kvinnans tidigare barn faktiskt avlidit under hemska omständigheter. Jag tycker att det är sunt att folk känner oro. Och detta med häktesvakten tyder på att han har begått tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in