Citat:
Ursprungligen postat av
Wierdandsweet
Hoppas innerligt att soc tar ungen om hon nu är åter gravid .Det va just va dom gjorde med bobbys mamma om jag minns rätt.
Finns inget i några handlingar som styrker att E. alls har deltagit eller varit A. "behjälplig" i den synnerligen grova misshandeln han utsatte H. för under hennes korta liv. Inte heller finns något som tyder på annat än att hon på ett så moget vis som någon nybliven mamma kan förväntas agera MOT sitt barns far, när man bara hyser misstankar eller tvivel om partnern. Hovrätten är mycket tydlig med att E. söker hjälp och söker information. Ingen på BVC eller på sjukhuset har kunnat tipsa henne om att "Du bör stanna här med H och vi ska hjälpa er till säkerhet". För kraven är grymt höga på vad kvinnor och mammor får och kan göra.
Jag är lite osäker inför domen i Bobby-fallet. Mamman hade någon form av psykosocialt förståndshandikapp. Bobby gick i specialskola pga sina särskilda behov. Alla på "bygden" kände till mannen och borde om inte på mamman så i vart fall på Bobby upptäckt de uppenbara skadorna han hade. Med mera i en lång harang. Mamman behövde redan som ensam mamma särskilt socialt stöd jämfört med de flesta andra ensamma mammor. Varken hon eller Bobby fick det. Vi har också fallet Yara, 7 år gammal, där socialen deltog i de biologiska föräldrarnas utnyttjande av flickan som "ankarbarn" och då lät socialkontoret anmälningarna från skolan, grannar, butikspersonal m.fl. passera. Kanske fick ungen lite stryk? Kanske fick hon dålig omsorg hemma? Kanske fick hon dåligt med mat? ... När det var bara en vecka kvar tills den biologiska familjen skulle vara "importerad" så gick ungen och dog! Hon förstörde därigenom hela socialens nedlagda kamp för sina föräldrar och syskon i Gaza. Fosterfamiljen = särskilda vårdnadshavarna i Blekinge slog ihjäl henne och i kommunhuset hade man låtit det ske. Man lät anmälningarna passera.
Men i detta fallet så avbokade A. kontroller på BVC, som E. hade bokat. A:s familj var väldigt tätt sammanslutna mot henne och hennes "krav". I Hovrättsdomen tar en läkare upp att E. hade haft ett "hB på 111" vilket är normalt förekommande för många gravida kvinnor och inte leder till undernäring och missbildningar hos barnen. Det stämmer. Men vad hovrätten inte nämner är att E. under och efter H:s födsel förlorade blod och fick en sådan blodbild att hon fick blodtransfusion efter förlossningen och fick stanna kvar extra länge på BB med H. Jag har för mig att hon var nere kring 70 hB då. De flesta kvinnor är något trötta efter att ha fött barn och behöver vila. E. hade all anledning att vara extra trött och var svag och behövde definitivt mer vila. Hon för inte alls fram detta själv utan berättar bara att paret kom överens om att man skulle ha och ta ett delat ansvar. Skulle hon misstro A. där och då??
Jag tror inte alls hon är en olämplig mamma! Tvärtom. Och med denna erfarenheten och sorgen i sitt minne och hjärta har hon kunskap och kompetens att ta hand om ett nytt barn. Den mannen som blir far till det/de barnet/-en lär få finna sig i att avkrävas legitimation för vistelse i närheten av barnet/-en