• 1
  • 2
2018-02-12, 03:58
Medlem
Bertil85s avatar
En hel fryst kyckling är svårt att hitta i dagens matbutiker.
Särskilt den från bresse den hittar man inte längre.
Inte de svenska varianterna heller.

Någon som vet vart hel fryst kyckling tagit vägen ?
Citera
2018-02-12, 06:34
Medlem
Funderar på samma.

Antagligen för liten profit för att producenter, grossister, försäljare ska tillhandahålla den.

Istället "förädlar" dom skiten med lite kryddor och säljer för 4x priset...
Citera
2018-02-12, 08:15
Medlem
PTHJs avatar
Färsk hel kyckling har tagit över.
Citera
2018-02-12, 12:26
Medlem
Bronixs avatar
finns i blatteaffärer
Citera
2018-02-12, 13:50
Medlem
Bertil85s avatar
Ja konstigt att dem försvann.
Citera
2018-02-12, 13:56
Medlem
Titta i frysdisken.
Citera
2018-02-12, 15:08
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Titta i frysdisken.

Tittat hittar inte längre.
Citera
2018-02-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Tittat hittar inte längre.
De har kanske flyttat runt så den hamnat på en ny plats. De gör så ibland för att göra livet svårare för en.
Citera
2018-02-12, 15:29
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De har kanske flyttat runt så den hamnat på en ny plats. De gör så ibland för att göra livet svårare för en.

Ja det byggs om hos svenska butiker då det kommit nya regler; inte vet jag ?

Får leta på internet istället. Eller hos en grossist.
Citera
2018-02-12, 15:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja det byggs om hos svenska butiker då det kommit nya regler; inte vet jag ?

Får leta på internet istället. Eller hos en grossist.

Wilys hade idag erbjudande om färsk hel svensk kyckling för 19:90/kg. Willys hade även frysta hela danska kycklingar för 44:90/kg. Förr köpte jag alltid fryst hel kyckling, då det fanns påse med inkråm i kycklingen. (lever, hjärta, hals och mage). Blev utmärkta grytor, idag levereras hela kycklingar utan inkråm, så har fått ändra strategi.

-Du kan ju alltid köpa färsk hel kyckling och frysa in själv? (om du nu måste ha hel kyckling).
Sedan håller jag med tidigare inlägg, men vill utveckla lite: Givetvis blir det inte så många hela kycklingar i frysen, om industrin väljer att sälja "lejonparten" av alla kycklingar som delar?

Sedan är det ganska bekvämt egentligen: Köp en påse vingar, en påse bröst, en påse lår, och "plocka ihop" din "hela" kyckling själv? -Du slipper styckningen, samt det rätt värdelösa skrovet, som iofs. går att koka soppa på. Vill du helgrilla kyckling, köp en färsk!
Citera
2018-02-12, 15:55
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Wilys hade idag erbjudande om färsk hel svensk kyckling för 19:90/kg. Willys hade även frysta hela danska kycklingar för 44:90/kg. Förr köpte jag alltid fryst hel kyckling, då det fanns påse med inkråm i kycklingen. (lever, hjärta, hals och mage). Blev utmärkta grytor, idag levereras hela kycklingar utan inkråm, så har fått ändra strategi.

-Du kan ju alltid köpa färsk hel kyckling och frysa in själv? (om du nu måste ha hel kyckling).
Sedan håller jag med tidigare inlägg, men vill utveckla lite: Givetvis blir det inte så många hela kycklingar i frysen, om industrin väljer att sälja "lejonparten" av alla kycklingar som delar?

Sedan är det ganska bekvämt egentligen: Köp en påse vingar, en påse bröst, en påse lår, och "plocka ihop" din "hela" kyckling själv? -Du slipper styckningen, samt det rätt värdelösa skrovet, som iofs. går att koka soppa på. Vill du helgrilla kyckling, köp en färsk!

Tack för tipset !

Blir till att kolla på Willys. Eller Hemköp.
De byter om sortimentet på kyckling rätt ofta där så man vet inte riktigt vad som finns när man handlar.
Även om de nästan har de mesta typer av kyckling.

Den flesta kyckling som säljs idag tror jag är filéer. Det finns det alltid gott om.
Citera
2018-02-12, 16:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tack för tipset !

Blir till att kolla på Willys. Eller Hemköp.
De byter om sortimentet på kyckling rätt ofta där så man vet inte riktigt vad som finns när man handlar.
Även om de nästan har de mesta typer av kyckling.

Den flesta kyckling som säljs idag tror jag är filéer. Det finns det alltid gott om.

Filéer är populära, men det finns alltid lår och vingar också, om man kollar lite mer i frysdisken. Man kan alltså "pussla ihop" en "hel" kyckling med en påse lår, en påse filé, en påse.. Ofta är det fyra lår i en påse lår, fyra filéer i en påse filé etc. så i praktiken köper man "flera" kycklingar i så fall.

Ordet "broiler" verkar inte småtjejerna på Willys/ICA ens förstå. "Va e de för nått"..
Hel fryst kyckling verkar vara något som hör till det förgångna..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in