2018-02-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bara en tankeövning:

Om man numera tycker sig se att man får det viktigaste ur SD:s invandringspolitik av (säger vi) M eller S, tror du att det finns de som då tycker det är skönt att slippa fundera på om SD har en bra ekonomisk politik, en bra sjukvårdspolitik etc etc ?

Det är ju inte orimligt att när SD:s profilfråga nivelleras och utjämnas, så minskar partiets opinionssiffror. (Det är ju inte precis så att SD verkar sjunka under valresultatet, heller).
Om du säger att M och SD är ekvivalenta, då måste det ju vara så. Och det är kanske vad många numera tror. Det jag är intresserad är varför de tror det. Jag kan dock rösta M, jag är företagare så jag borde. Sen finns det väl ingen som tror att SD skulle få något att säga till om något annat än invandringspolitiken, utom möjligen Jimmie själv. Men visst, alla är kanske inte medvetna om detta.
Senast redigerad av Fnysington 2018-02-11 kl. 18:33.
2018-02-11, 18:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om du säger att M och SD är ekvivalenta, då måste det ju vara så. Och det är kanske vad många numera tror. Det jag är intresserad är varför de tror det. Jag kan dock rösta M, jag är företagare så jag borde. Sen finns det väl ingen som tror att SD skulle få något att säga till om något annat än invandringspolitiken, utom möjligen Jimmie själv. Men visst, alla är kanske inte medvetna om detta.

Nu säger jag ju inte att M och SD är ekvivalenta, utan att man kan tänkas anse att man får det viktigaste ur SD:s program genom ompositioneringen, både hos M och S. (Sedan tycker man troligen inte samma om så mycket mer)
2018-02-11, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu säger jag ju inte att M och SD är ekvivalenta, utan att man kan tänkas anse att man får det viktigaste ur SD:s program genom ompositioneringen, både hos M och S. (Sedan tycker man troligen inte samma om så mycket mer)
Du har helt rätt i sak, konkurrensen har ökat. Jag upprepar, så att det inte missförstås. Konkurrensen (såsom det uppfattas av publikum) har ökat. Det är hela min tes. Jag skulle vilja skriva mer här, men jag vill inte uppfattas som alltför gnällig
2018-02-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
För tillfället styr inte SD - politik Sverige.

Du skrev att "vinsten är att SD's politik gäller".
2018-02-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du skrev att "vinsten är att SD's politik gäller".

Du har väl märkt att S och M har anammat SD's politik och de vill ge sken av att det är deras påfund. = min påstådda vinst.
Åkesson har vid ett flertal tillfällen sagt att huvudsaken är att det är deras politik som styr Sverige. Sen kvittar det vem som nyttjar den.
2018-02-11, 19:41
Medlem
Citat:
Du har väl märkt att S och M har anammat SD's politik och de vill ge sken av att det är deras påfund. = min påstådda vinst.
Åkesson har vid ett flertal tillfällen sagt att huvudsaken är att det är deras politik som styr Sverige. Sen kvittar det vem som nyttjar den.

Praktiskt bedriver dom dock ingen sådan politik. I teorin har dom snott en del.
2018-02-11, 20:00
Medlem
Citat:
Praktiskt bedriver dom dock ingen sådan politik. I teorin har dom snott en del.

Har det helt undgått dig att de är ute och bedriver information om sin kommande hårdare politik? Dvs den politik de ska bedriva om de får makten efter valet. Valfläsk, kallas det.

Alltså : S och M har informerat om sin kommande hårdare flyktingpolitik efter valet. M säger 0 asylanter. Endast kvot.
Detta är som kopierat från SD.

Förstår du inte nu får det vara ditt problem. Följ med i debatten! Jag rekommenderar Svt Forum TV2. Politik hela dagarna.
2018-02-11, 20:15
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Har det helt undgått dig att de är ute och bedriver information om sin kommande hårdare politik? Dvs den politik de ska bedriva om de får makten efter valet. Valfläsk, kallas det.

Alltså : S och M har informerat om sin kommande hårdare flyktingpolitik efter valet. M säger 0 asylanter. Endast kvot.

Förstår du inte nu får det vara ditt problem. Följ med i debatten! Jag rekommenderar Svt Forum TV2. Politik hela dagarna.

Dessa partier lever inte i ett vakuum.

Kompromisserna med C resp. V efter valet lär ge en politik som liknar dagens. SD sitter på en betydande mängd röster i OI nu och jag tror att M och S ljuger ikapp för att sno åt sig dessa, då väljarna huvudsakligen kommer från dem.

Om nu alla är så överens om en hårdare linje, varför har inget beslutats än? Det vore busenkelt. Svaret är simpelt: löftena är till största delen lögner och kommer att försvinna efter valet. Lägg speciellt märke till att M och S lovat detta separat, blocken som helhet har inte gett några löften om invandring, och kommer såklart inte att göra det heller.

M har åtminstone 5 pe i sina siffror som är tillfälligt tillbaka från SD, tills de inser att Ms nya linje enbart är ett skämt, t.o.m. en tillbakagång från AKB. "Ulf Kristersson-effekten" kommer att förpassas till samma historiska kategori som "Juholt-effekten", om vi ser det i OI innan eller efter valet beror på hur duperade väljarna är.

Kommer du ihåg Folkpartiets språktester 2002? Vad hände med dem?
2018-02-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Dessa partier lever inte i ett vakuum.

Kompromisserna med C resp. V efter valet lär ge en politik som liknar dagens. SD sitter på en betydande mängd röster i OI nu och jag tror att M och S ljuger ikapp för att sno åt sig dessa, då väljarna huvudsakligen kommer från dem.

Om nu alla är så överens om en hårdare linje, varför har inget beslutats än? Det vore busenkelt. Svaret är simpelt: löftena är till största delen lögner och kommer att försvinna efter valet. Lägg speciellt märke till att M och S lovat detta separat, blocken som helhet har inte gett några löften om invandring, och kommer såklart inte att göra det heller.

M har åtminstone 5 pe i sina siffror som är tillfälligt tillbaka från SD, tills de inser att Ms nya linje enbart är ett skämt, t.o.m. en tillbakagång från AKB. "Ulf Kristersson-effekten" kommer att förpassas till samma historiska kategori som "Juholt-effekten", om vi ser det i OI innan eller efter valet beror på hur duperade väljarna är.

Kommer du ihåg Folkpartiets språktester 2002? Vad hände med dem?

Jag kommer ihåg språktesterna, och jag tror jag röstade på dem.

Jag håller med om det du skriver. Samtliga partiers enda vapen att stävja SD är att sno deras politik. De har säkert kommit överens om det. Till och med hörde jag Sjöstedt säga efter deras kongress att de hade kommit överens om hur de skulle bekämpa SD. Han var nöjd och glad. Tänk, en hel kongress för att ta ner SD. Dessa bör sträcka på sig!
2018-02-11, 20:49
Medlem
Citat:

Säger ju det...jisses. I praktiken har varken S eller M gjort ett skit än.
2018-02-11, 20:57
Medlem
Citat:
Säger ju det...jisses. I praktiken har varken S eller M gjort ett skit än.

S håller på...
2018-02-11, 21:08
Medlem
Citat:
S håller på...

Med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem