Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Vad som är hönan eller ägget vet vi faktiskt inte. De är förmodligen värre invandrarkriminalitet på gatorna nu än då, trots det anses Jimmie, som det förefaller i opinionen, allt mindre attraktiv - alltså i den politiska den frågan som SD/Jimmie borde kunna krossa vilket annat parti som helst.
Invandrarterror på gatorna har varit ett faktum i åratal. Det var nästan lika mycket åt helvete i februari 2015 som nu. Men då hade SD bara 15,1 i genomsnitt. Varför gick du inte runt med plakat och krävde Åkessons avgång då?
För att du inte tyckte 15,1 var dåligt. Mest troligt var du helnöjd över att det fortsatte tuffa på uppåt efter 12,9 i valet.
Senare under 2015 hände dock det exceptionella att EU:s yttre gränser klappade ihop fullständigt och vi blev föremål för en fullskalig invasion. Vansinnet eskalerade tills situationen var som hämtad ur en horrorkomedi. Skräckscenarier som vi hade skämtat om i åratal (tältläger etc) blev verklighet. Det kom som mest tiotusen jävla invällare i veckan. Kaos utan ände överallt. Men vad gjorde 7K? Nada. Höll gamla idiotlinjen ända över stupkanten. Det här går bra. Finns inget tak. Mitt Europa bygger inga murar.
När krisen nådde sin absoluta kulmen nosade SD på 21,5 i genomsnitt, 6 pe högre än i februari 2015. Vad vidtog SD för magiska åtgärder för att hamna där? Ingenting särskilt, såvitt jag vet, mer än att skaka på huvudet genom hela förloppet. Det är inte SD och Åkesson som fixade lyftet från 15 till 21. Det gäng som avsatte och mördade Khadaffi har haft hundra gånger större påverkan. Merkel och Löfven likaså. SD:s unika styrka bestod i att vara det enda riksdagspartiet som inte led av svår kollektiv mentalrubbning. I de blindas rike är den enögde kung, etc.
Sen hände sig det osannolika att Löfven och en snyftande Romson levererade stora delar av SD:s gamla önskelista: Ålderstester, TUT=huvudregel, gränskontroller etc, sånt vi alltid drömt om för att sen skaka på huvudet och muttra nåt om världens sjukaste land. Sen började det rulla fort och två år senare har M en politik som lika gärna kunde varit SD 2007 och S ligger inte långt efter. Därutöver har M bytt ut en stel robot som inte kunde svara på frågor till en normal homo sapiens som kan det. De har gått från att ha sämsta 7K-ledaren till bästa. Att knipa M-väljare på Batras tid var som att skjuta fisk i en tunna.
Bisarrt nog tycker du att all denna händelseutveckling inte ska göra nån skillnad alls under loppet av 2 år, SD ska vara opåverkade av radikalt ändrade förutsättningar. För eftersom du blev bortskämd med höga siffror som SD hade under en kort period då det rådde en perfekt storm så är rekordnoteringen plötsligt ditt golv, och därför ska Åkesson väck. Logiken i ditt resonemang går alltså att uttrycka ungefär "Eftersom Åkesson belönades för bedriften att vara den enda som inte var tokig i huvet 2015 så ska han nu straffas för att alla andra har återfått förståndet någorlunda". Det är ungefär som att resonera så att eftersom Achtung Baby blev en så otippad megasuccé för U2 men Zooropa fick ett mer ljummet mottagande så ska Bono sparkas ur U2 och The Edge ska ta hand om sången hädanefter.
I januari i år låg SD på 17,9. Det är 4,5 pe högre än i januari 2015 innan helvetet brakade loss. Varken du eller jag kan veta säkert huruvida 17,9 är bra eller dåligt när man vägt samman alla parametrar. Men enligt mig är det inte en underprestation att ha typ 22 (som 17,9 torde betyda egentligen) just nu. Det verkligt anmärkningsvärda för mig är varför de inte hade typ 75% i december 2015 när Sverige var ett 447 435 km² stort mentalsjukhus som styrdes av de gravast störda patienterna.