2018-02-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Nä. Namnet står ju där P******a T******g H*****w

Oki PTH fanns med i HB:s Linked In, I see...
Citera
2018-02-11, 16:55
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Självklart inte, men det är 16 ämnen som är obligatoriska. Sedan är många utfördelade termins eller årsvis.

Agnes skulle sedan få gå någon av introduktionsprogrammen på gymnasiet och kanske i det välja preparandutbildningen för att snabbt få betyg i andra ämnen och bli godkänd för nationella program.
Citera
2018-02-11, 16:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tråkigt att höra om ditt drabbade syskon, men tack för att du delar med dig av din erfarenhet av den aktuella sjukdomen. Vad säger du, som möter sjukdomen på så nära håll: verkar det möjligt att en person med så svår ME (som ditt syskon) skulle kunna orka med hemundervisning fyra dagar i veckan och läsa in högstadiets kärnämnen? Jag förstår att sjukdomsbilden han variera väldigt mycket från person till person, så det kanske är svårt att svara på min fråga.

Mitt fall gäller en vuxen person så jag har ingen erfarenhet när det gäller barn.
Vet bara att det inte finns något botemedel och att det är få som blir bättre. Det enda är att hushålla med de krafter som finns kvar annars blir det bakslag och man blir ännu sämre en tid. Träning eller vila hjälper inte.
Citera
2018-02-11, 17:00
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja kvinnan "Anki" i artikeln hade inte varit sin trädgård på tre år, kunde inte höra på musik eller använda datorn. Men kunde sköta sin blogg. Och nekade hemhjälp utfört av någon annan än maken som också tvunget måste laga hennesspecialmat.
Hennes sjukdom har format makens och barnens liv, hon förvägrar maken ev avlastande hemhjälp, hon påstods sig få behandling för kronisk Borrelia i en årsgammal artikel, nu har hon "ME" sedan tre år.
Uppgifterna går helt enkelt inte ihop.
Lika lite som uppgifterna om Bjärreds-barnens undervisning, gymnasieplaner och pool-och affärsbesök stämmer med bilden av mycket svårt sjuka barn.

Haha, låter lite lustigt faktiskt. Hon var nog knappast intresserad av att arbeta eller gå någon kurs. Kunde inte använda datorn. Hur bloggade hon då? Hon kanske använde brevduvor och röksignaler :-)
Citera
2018-02-11, 17:06
Medlem
Det finns dem här som hävdar att de har sett bild(er) på HB, men inte vill outa dessa av hänsyn. Måste medge att jag är väldigt nyfiken, kanske för att det är ett sådant hemlighetsmakeri och då vi vet så extremt lite om henne, i jämförelse med OH.
Citera
2018-02-11, 17:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nja då står det olika i olika tidningar.
Skolan blev fundersam. Vi försökte ringa men fick inget svar på någon telefon, säger Margareta Strand Karlsson. Rektorn säger att läraren uppmanades att fortsätta söka föräldrarna. Man ringde dock inte polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar

Om du ändå följer tråden kanske det vore bra om du läste lite mer från media istället.
Följ det med relevans i stället så som intervjuer med rektorn bland annat. Samma tidning annan artikel som du totalt missat trots att den är från 12 jan.

Citat:
Vi blev fundersamma redan där men vi tänkte att de hade åkt bort över nyår. Vi försökte ringa men fick inget svar på någon telefon, säger Margareta Strand Karlsson.

Rektorn säger att läraren uppmanades att fortsätta söka föräldrarna. Man ringde dock inte polisen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar
Citera
2018-02-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Det finns dem här som hävdar att de har sett bild(er) på HB, men inte vill outa dessa av hänsyn. Måste medge att jag är väldigt nyfiken, kanske för att det är ett sådant hemlighetsmakeri och då vi vet så extremt lite om henne, i jämförelse med OH.

Hon deltog inte i internationella konferenser som OH.

Utseende har väl absolut noll betydelse i sammanhanget.
Citera
2018-02-11, 17:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Dom följde läroplanen i kärnämnena (4 st), medan en fullt frisk skolelev läser 16 obligatoriska ämnen.

Ur din felaktiga framställan drar du sedan slutsatsen att dom kan inte vara svårt sjuka.

Enligt artikeln i AB, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

"Inför högstadiet ville flickan gärna gå i skolan och man diskuterade en lösning med ett vilrum i beredskap när ljuden och störningarna blev för mycket.
Man beslutade att hon skulle avstå från hemkunskap, idrott, musik och moderna språk för att kunna koncentrera sig på kärnämnena svenska, matte, SO, NO och engelska samt bild eftersom hon brann för de estetiska ämnena.
Under konferensen pratade man om hur hon skulle klara antagningskraven till gymnasiet."

NO består av kemi, fysik och biologi - betyg avges i var och ett
SO består av samhällskunskap, historia, geografi och religion - betyg avges i var och ett.

Det får jag till totalt 11 ämnen som flickan skulle ha.

Varifrån har du uppgifterna att det endast rörde sig om fyra ämnen?
Citera
2018-02-11, 17:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Om du ändå följer tråden kanske det vore bra om du läste lite mer från media istället.
Följ det med relevans i stället så som intervjuer med rektorn bland annat. Samma tidning annan artikel som du totalt missat trots att den är från 12 jan.

Jag skrev att det står olika i olika tidningar.
Det står även olika i samma tidningar. Det stod otroligt mycket de första dagarna efter den 9 även om man följer tidningarna så är det totalt omöjligt att komma ihåg vad skrevs där och där, vilket du inte heller gör
Citera
2018-02-11, 17:40
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hennes uttalande härrörde från sista pianolektionen i våras dvs ETT TILLFÄLLE. Lektionens totala längd var EN TIMME. Antar att hon då spelade piano med Moa. Faktiska observationstiden kanske var 5 minuter.

Man får väl ta det för just det.

Det är du som påstår en timmes lektioner i veckan. Det kanske var mer vet du det?
Det var inte bara ett uttalande från senaste lektionen i maj samtidigt som föräldrarna drev på hemundervisningen utan flickan har gått där i flera år. Fatta nu att du inte kan radera den här läraren.
Så det är extremt viktiga uppgifter och tillsammans med stoj i poolen och luddiga intyg, och synlig i mellandagarna och att skolan inte sett något som uppfattades som varningssignal eller som att dom skulle döda barnen, så tror jag att det är väldigt viktiga uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag skrev att det står olika i olika tidningar.
Det står även olika i samma tidningar. Det stod otroligt mycket de första dagarna efter den 9 även om man följer tidningarna så är det totalt omöjligt att komma ihåg vad skrevs där och där, vilket du inte heller gör

Men är du dum på något sätt? Det är av samma tidning annan artikel, och du har suttit och sugit i dig det du vill och sen ratat den egentliga viktiga informationen. Och den passar ju inte in i snyfthistorierna som dragits om hur jobbigt dom måste haft det fru verksjurist och herr momsfreak.
Det är sista gången jag lägger den artikeln för det har jag gjort några gånger i tråden redan.
Så skolan trodde dom rest bort.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-11 kl. 17:45.
Citera
2018-02-11, 17:43
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte följt denna tråd.
Annars skulle du i tidigare inlägg kunnat läsa att flickorna enligt skolan följde sina respektive läroplaner och hade hemundervisning på heltid fyra respektive tre dagar i veckan.

Citat:
Anpassad studiegång under hemundervisning på heltid som gjorde att de kunde följa sina respektive läroplaner - de kom inte efter i de kärnämnen matte,svenska etc som de hade.

Det torde vara helt omöjligt om man är svårt påverkad av sjukdom.

Det är viktigt att försöka få alla att tro att barnen var helt friska, eller hur? Så viktigt att du anpassar dina inlägg när det visar sig att du har fel.
Citera
2018-02-11, 17:46
Medlem
Citat:
Hon deltog inte i internationella konferenser som OH.

Utseende har väl absolut noll betydelse i sammanhanget.
Du har givetvis en poäng, men läs mitt inlägg igen Remark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in