2018-02-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Hon kanske tidigare raderat alla foton på sig själv. Men visst nån gammal skolkatalog bör ju finnas från skoltiden iaf.

Åtminstone nåt borde finnas och radera från internet låter sig som bekant inte alltid göras. För min egen del vill jag hemst gärna veta hur hon såg ut.
Citera
2018-02-11, 16:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De hade undervisning fyra respektive tre dagar i veckan, vilket enligt skolan var hemundervisning på heltid.
De hade valt bort praktiska ämnen såsom idrott, elevens val och morderna språk enligt den intervju med rektorn som fanns där rektorn även uppgav att läroplanen följdes. Jag har inte sett de endast undervisades utfrakta ämnen.
Finns det någon länk till den uppgiften?
Hur kunde fyra ämnen täcka tre respektive fyra dagars heltidsundervisning?

Att det var just 4 ämnen vet jag inte om jag har läst men att vissa har valts bort står i flera artiklar. Minns inte heller att jag läst något om heltidsundervisning. Däremot att de siktade på att äldsta flickan skulle komma in på gymnasiet.
Citera
2018-02-11, 16:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jo men jag har erfarenhet av att många "sjuka" som verkligen inte kan röra sig och jobba verkligen har överskottsenergi, väldigt mycket energi till att just leva sitt liv på internet. Har man ork till det så har man ork till att t ex delta i nån aktivitet för långtidssjukskrivna, så enkelt är det.

Ja kvinnan "Anki" i artikeln hade inte varit sin trädgård på tre år, kunde inte höra på musik eller använda datorn. Men kunde sköta sin blogg. Och nekade hemhjälp utfört av någon annan än maken som också tvunget måste laga hennesspecialmat.
Hennes sjukdom har format makens och barnens liv, hon förvägrar maken ev avlastande hemhjälp, hon påstods sig få behandling för kronisk Borrelia i en årsgammal artikel, nu har hon "ME" sedan tre år.
Uppgifterna går helt enkelt inte ihop.
Lika lite som uppgifterna om Bjärreds-barnens undervisning, gymnasieplaner och pool-och affärsbesök stämmer med bilden av mycket svårt sjuka barn.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-11 kl. 16:24.
Citera
2018-02-11, 16:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att det var just 4 ämnen vet jag inte om jag har läst men att vissa har valts bort står i flera artiklar. Minns inte heller att jag läst något om heltidsundervisning. Däremot att de siktade på att äldsta flickan skulle komma in på gymnasiet.

Jo som jag skrev valdes idrott,elevens val och moderna språk bort. Om man har 16 ämnen blir det 13 kvar.
Yngsta flickan var konstnärligt intresserad och skulle visst ha kvar ex bild. Kanske också musik.
Men det blir betydlig fler ämnen än fyra.

Så varifrån kommer uppgifterna att de endast undervisades i fyra ämnen?

Det ger ingen möjlighet till fortsatta gymnasiestudier. 8-10 betyg inklusive betyg i svenska, matte och engelska brukar vara ett gymnasiekrav.
Citera
2018-02-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Några stojande betyder inte att en person inte kan vara sjuk. Hade egentligen inte tänkt att ta upp det men jag har ett syskon som fick diagnosen ME för 15 år sedan. Om hen tar en 5 min promenad så kan omgivningen tycka att hen ser fullt frisk ut, att hen sen inte orkar ta sej ut på en vecka är det ingen som ser. Samtalen hur hen ska orka vidare med detta är det jag som får ta. Människoföraktet från vissa här inne är minst lika ruggigt som fallet i Bjärred.

Ja, när man väl orkar gå ut, ser man frisk ut. Det är ju liksom förutsättningen.

Sedan får man "betala" i efterskott med utmattning, ofta länge.
Citera
2018-02-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Några stojande betyder inte att en person inte kan vara sjuk. Hade egentligen inte tänkt att ta upp det men jag har ett syskon som fick diagnosen ME för 15 år sedan. Om hen tar en 5 min promenad så kan omgivningen tycka att hen ser fullt frisk ut, att hen sen inte orkar ta sej ut på en vecka är det ingen som ser. Samtalen hur hen ska orka vidare med detta är det jag som får ta. Människoföraktet från vissa här inne är minst lika ruggigt som fallet i Bjärred.

Tråkigt att höra om ditt drabbade syskon, men tack för att du delar med dig av din erfarenhet av den aktuella sjukdomen. Vad säger du, som möter sjukdomen på så nära håll: verkar det möjligt att en person med så svår ME (som ditt syskon) skulle kunna orka med hemundervisning fyra dagar i veckan och läsa in högstadiets kärnämnen? Jag förstår att sjukdomsbilden han variera väldigt mycket från person till person, så det kanske är svårt att svara på min fråga.
Citera
2018-02-11, 16:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom följde läroplanen i kärnämnena (4 st), medan en fullt frisk skolelev läser 16 obligatoriska ämnen.

Ur din felaktiga framställan drar du sedan slutsatsen att dom kan inte vara svårt sjuka.

De läser inte 16 ämnen inom en och samma termin.
Citera
2018-02-11, 16:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo som jag skrev valdes idrott,elevens val och moderna språk bort. Om man har 16 ämnen blir det 13 kvar.
Yngsta flickan var konstnärligt intresserad och skulle visst ha kvar ex bild. Kanske också musik.
Men det blir betydlig fler ämnen än fyra.

Så varifrån kommer uppgifterna att de endast undervisades i fyra ämnen?

Det ger ingen möjlighet till fortsatta gymnasiestudier. 8-10 betyg inklusive betyg i svenska, matte och engelska brukar vara ett gymnasiekrav.

Du skulle nog citerat någon annan. Jag har aldrig skrivit att de endast undervisades i fyra ämnen. Som jag skrev inlägget innan så har jag inte ens läst det själv.
Citera
2018-02-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
De läser inte 16 ämnen inom en och samma termin.

Självklart inte, men det är 16 ämnen som är obligatoriska. Sedan är många utfördelade termins eller årsvis.
Citera
2018-02-11, 16:42
Medlem
Är detta möjligtvis HB?
https://www.google.se/search?biw=1343&bih=930&tbm=isch&sa=1&ei=KWOAWqaoA YKssAGOx4TAAQ&q=oskar+och+hanna+henkow&oq=oskar+oc h+hanna+henkow&gs_l=psy-ab.3...7093.13018.0.13705.10.10.0.0.0.0.104.868.9j 1.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.7.642...0 j0i13k1.0.OSeF7wlgjsM#imgrc=x0xG518e4G8_2M:
Citera
2018-02-11, 16:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Är detta möjligtvis HB?
https://www.google.se/search?biw=1343&bih=930&tbm=isch&sa=1&ei=KWOAWqaoA YKssAGOx4TAAQ&q=oskar+och+hanna+henkow&oq=oskar+oc h+hanna+henkow&gs_l=psy-ab.3...7093.13018.0.13705.10.10.0.0.0.0.104.868.9j 1.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.7.642...0 j0i13k1.0.OSeF7wlgjsM#imgrc=x0xG518e4G8_2M:

Nä. Namnet står ju där P******a T******g H*****w
Citera
2018-02-11, 16:53
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Enligt arbetskollega såg hon tydligen bra ut och var alltid välklädd....

Allting är ju relativt.... Vi kan dock inget säga för vi har inte sett någon bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in