2018-02-11, 15:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad surrar du om, ska åklagaren göra det på sin fritid menar du, källa på det?

Citat från Wikipedia angående allmänt åtal: "De allra flesta brott faller under allmänt åtal. De enda undantagen är brott mot 5 kap brottsbalken det vill säga ärekränkningsbrotten som i allmänhet inte faller under allmänt åtal utan initiativet ligger istället hos den som anser sig förolämpad eller förtalad, allt enligt 5 § brottsbalken.[1]."
Citera
2018-02-11, 15:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Citat från Wikipedia angående allmänt åtal: "De allra flesta brott faller under allmänt åtal. De enda undantagen är brott mot 5 kap brottsbalken det vill säga ärekränkningsbrotten som i allmänhet inte faller under allmänt åtal utan initiativet ligger istället hos den som anser sig förolämpad eller förtalad, allt enligt 5 § brottsbalken.[1]."

Det var varken en invändning mot det jag skrev eller ett svar på frågan jag ställde till dig.
Citera
2018-02-11, 15:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det var varken en invändning mot det jag skrev eller ett svar på frågan jag ställde till dig.

Jo, det är det.
Det står tydligt och klart att dessa brott i de allra flesta fall INTE FALLER UNDER ALLMÄNT ÅTAL, och en åklagare skall bara väcka allmänna åtal.

Förstår du logiken nu?
Citera
2018-02-11, 15:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo, det är det.
Det står tydligt och klart att dessa brott i de allra flesta fall INTE FALLER UNDER ALLMÄNT ÅTAL, och en åklagare skall bara väcka allmänna åtal.

Förstår du logiken nu?

Att det inte faller under åtal innebär att en åklagare inte ska ta initiativ till att väcka åtal men det innebär inte att åklagaren ska driva dessa åtal på sin fritid som du din dumjöns skrev. Försök förstå det du citerar!
Citera
2018-02-11, 16:25
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Svårt för VåldtäktsVirre att klättra tillbaka till den position där han kunde sitta på höga hästar och hata och håna Sverige och svenska män från trygg plats på kvällstidningen.

Tänk så fort det gått: För bara fyra månader var han en uppblåst aggressiv besserwisser med stark hybris som förmodligen trodde att han kunde skriva vilken skit som helst och bete sig som ett riktigt jävla svin och det svenska folket skulle ändå stå upp och jubla och applådera och hylla honom.
Jag gillar denna, antagligen rätt nytagna, bilden där Virtanen som allvarlig ledarskribent för
Sveriges största tidning står beredd att tycka! Bilden är säkert noga utvald av honom själv
som bästa tänkbara för att ge pöbeln rätt vibbar.

http://www.rattfram.se/wp-content/uploads/2015/12/Halt.-H%C3%A4r-f%C3%A5r-ingen-passera.jpg

Hans fula skägg är välputsat och töntglasögonen sitter som smäck. Håret välkammat
och blicken påklistrat allvarlig. Detta var hans bildbyline i "gamla kära Aftonbladet".

Så underbart skönt att detta SVIN inte förpestar media längre!
Citera
2018-02-11, 16:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Att det inte faller under åtal innebär att en åklagare inte ska ta initiativ till att väcka åtal men det innebär inte att åklagaren ska driva dessa åtal på sin fritid som du din dumjöns skrev. Försök förstå det du citerar!

Om en allmän åklagare väcker åtal i ett ärekränkningsärende så är det klassat som ett brott som ligger under allmänt åtal - exempelvis om den utsatte är omyndig.

Därmed är det inte ett "vanligt" ärekränkningsmål som ju inte ligger under allmänt åtal.

Vem var dumjöns sa du?
Citera
2018-02-11, 16:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om en allmän åklagare väcker åtal i ett ärekränkningsärende så är det klassat som ett brott som ligger under allmänt åtal - exempelvis om den utsatte är omyndig.

Därmed är det inte ett "vanligt" ärekränkningsmål som ju inte ligger under allmänt åtal.

Vem var dumjöns sa du?

Du invänder inte emot något jag har skrivit dumjöns. Du skrev att detta är något som en åklagare driver under arbetstid men du har förstås tvärfel, är du så korkad att du tror att åklagarna driver dessa mål på sin fritid?
Citera
2018-02-11, 16:51
Medlem
ace_secs avatar
Mår Virre bra nu för tiden?
Citera
2018-02-11, 17:18
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Du invänder inte emot något jag har skrivit dumjöns. Du skrev att detta är något som en åklagare driver under arbetstid men du har förstås tvärfel, är du så korkad att du tror att åklagarna driver dessa mål på sin fritid?

Såhär menade jag:
Om en åklagare ska driva ärendet på arbetstid så måste det vara ett ärende som ligger under allmänt åtal.

Vill däremot åklagaren, om någon exempelvis kallat honom dumjöns på en privat fest, får han väcka enskilt åtal på sin fritid.

Hänger du med?
Citera
2018-02-11, 17:22
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Du är obeskrivligt korkad. En åklagare driver inte ärenden som inte faller under allmänt åtal. Däremot är han naturligtvis advokat och kan således ta på sig vilka som helst ärenden på fritiden som skribenten tidigare skämtsamt påpekade.

Nu är samma sak sagd på fyra olika sätt, kanske det nu kan krypa in i din lilla förkrympta hjärna?
Citera
2018-02-11, 17:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Såhär menade jag:
Om en åklagare ska driva ärendet på arbetstid så måste det vara ett ärende som ligger under allmänt åtal.

Vill däremot åklagaren, om någon exempelvis kallat honom dumjöns på en privat fest, får han väcka enskilt åtal på sin fritid.

Hänger du med?

Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Du är obeskrivligt korkad. En åklagare driver inte ärenden som inte faller under allmänt åtal. Däremot är han naturligtvis advokat och kan således ta på sig vilka som helst ärenden på fritiden som skribenten tidigare skämtsamt påpekade.

Nu är samma sak sagd på fyra olika sätt, kanske det nu kan krypa in i din lilla förkrympta hjärna?

Läs på lite:

Enskilt åtal
Åtal som väcks av en enskild person, målsäganden, och inte av åklagare. Vissa brott, framförallt ärekränkningsbrott, får inte åtalas av en åklagare utan lov av den som brottet riktade sig mot. Även vid brott som faller under allmänt åtal kan enskilt åtal väckas om åklagaren beslutar att inte åtala.

https://www.aklagare.se/ordlista/e/enskilt-atal/
Citera
2018-02-11, 17:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Läs på lite:

Enskilt åtal
Åtal som väcks av en enskild person, målsäganden, och inte av åklagare. Vissa brott, framförallt ärekränkningsbrott, får inte åtalas av en åklagare utan lov av den som brottet riktade sig mot. Även vid brott som faller under allmänt åtal kan enskilt åtal väckas om åklagaren beslutar att inte åtala.

https://www.aklagare.se/ordlista/e/enskilt-atal/

Jag ger upp.
Du kommer aldrig att förstå de enkla förhållanden jag redovisat i tidigare inlägg.
Jag tror dock att läsarna kan dra korrekta slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in