2018-02-11, 13:27
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vi får se, men tycker det verkar mer som en s200

Men lär dyka upp mer information under dagen

Det var en S-125 som tog ner F-16-planet enligt Global Military Strategy & Statistics.

Citat:
#Breaking.

F-16I Sufa of Israel Air Force was shot down by Syrian upgraded S-125 missile after it violated Syrian airspace
https://www.facebook.com/GloMilStrat/posts/560545384278905

På de bilder TV4 Nyheter visat idag kan man se det första steget till S-125 släpas omkring av folk. TV 4 säger felaktigt att det är rester av israeliska missiler.

Några bilder:
https://postimg.org/gallery/130pmwgna/

Vi kunde 1 januari 2018 läsa att SAA placerat ut flera batterier med kraftigt uppdaterade S-125 på Marj Ruhayyil-flygbasen 20 km S Damaskus med anledning av ökande israeliska attacker.

S-125 kan även användas mot kryssningsmissiler.

Källa: https://mobile.almasdarnews.com/article/picture-syrian-military-deploys-upgraded-anti-aircraft-systems-key-base-south-damascus/
Citera
2018-02-11, 13:32
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det finns många libertarianer som är emot Assad. Är är din poäng, att alla som tillöhr ideologi X åste tycka exakt likadant?
Nej, jag hade ingen poäng. Jag undrade bara om du tror på det du själv skriver och sedan visade du din övertygelse. En övertygelse jag gissar att du är ganska ensam om. Dvs "Libertarian" som tycker Assad går mer emot ideologin än al-Qaida.
Citat:
För det är raka motsatsen mot denna ideologi. Detta har jsg behövt förklara två gånger nu. Innan tredje person kommer och ifrågasätter huruvida jag verkligen är libertarian föreslår tår jag att ni läser på lite om ideologin först. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Libertarianism
Första stycket i din länk, som taget ur Jolanis senaste propagandavideo:
Libertarianism (from Latin: libertas, meaning "freedom") is a collection of political philosophies and movements that uphold liberty as a core principle.[1] Libertarians seek to maximize political freedom and autonomy, emphasizing freedom of choice, voluntary association, and individual judgment.[2][3][4] Libertarians share a skepticism of authority and state power, but they diverge on the scope of their opposition to existing political and economic systems. Various schools of libertarian thought offer a range of views regarding the legitimate functions of state and private power, often calling for the restriction or dissolution of coercive social institutions.

Igen, helt jävla otroligt men tack för svar.
Citera
2018-02-11, 13:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Nej, jag hade ingen poäng. Jag undrade bara om du tror på det du själv skriver och sedan visade du din övertygelse. En övertygelse jag gissar att du är ganska ensam om. Dvs "Libertarian" som tycker Assad går mer emot ideologin än al-Qaida.
Första stycket i din länk, som taget ur Jolanis senaste propagandavideo:
Libertarianism (from Latin: libertas, meaning "freedom") is a collection of political philosophies and movements that uphold liberty as a core principle.[1] Libertarians seek to maximize political freedom and autonomy, emphasizing freedom of choice, voluntary association, and individual judgment.[2][3][4] Libertarians share a skepticism of authority and state power, but they diverge on the scope of their opposition to existing political and economic systems. Various schools of libertarian thought offer a range of views regarding the legitimate functions of state and private power, often calling for the restriction or dissolution of coercive social institutions.

Igen, helt jävla otroligt men tack för svar.
Det handlar inte om vilka som går emot ideologin mest utan vilka som utgör det största hotet mot fred i Syrien och regionen. Där rankas impopulära och instabila diktatorer ganska högt på listan. Al-Nusra också för den delen, med Assad är som sagt värre.
Senast redigerad av Memestar 2018-02-11 kl. 13:40.
Citera
2018-02-11, 13:38
Medlem
Citat:
Nu lägger du ord i munnen på mig. Jag stöder demokrati för att reformera Syrien, SDF är väl den bästa av de värsta regionala aktörerna ur den synvinkeln. Men om jag tvingas välja mellan al-Nusra och Assad väljer jag förstnämnda åtta dagar i veckan.

Tack för klargörandet.
Citera
2018-02-11, 13:39
Medlem
Citat:
Nu lägger du ord i munnen på mig. Jag stöder demokrati för att reformera Syrien, SDF är väl den bästa av de värsta regionala aktörerna ur den synvinkeln. Men om jag tvingas välja mellan al-Nusra och Assad väljer jag förstnämnda åtta dagar i veckan.

För terrorgruppen al-Nursa (eller vad pissråttorna nu heter..) är betydligt mer demokratiska än Assad..

Tack och lov att det ej är dina skäggiga vänner som styr och ställer.

Länge leve Assad!
Citera
2018-02-11, 13:42
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Det handlar inte om vilka som går emot ideologin mest utan vilka som utgör det största hotet mot fred i Syrien och regionen. Där rankas impopulära och instabila diktatorer ganska högt på listan.
Och således snäppet värre än militant salafism med al-Qaidas CV. Jag fattar, men fortfarande helt jävla otroligt!
Citera
2018-02-11, 13:46
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Och således snäppet värre än militant salafism med al-Qaidas CV. Jag fattar, men fortfarande helt jävla otroligt!
I guess we'll just have to agree to disagree. Min ståndpunkt är att Assad är mer extrem och utgör ett större hot mot fred, ja.
Citera
2018-02-11, 13:51
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tack för klargörandet.
Inga problem!

Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
För terrorgruppen al-Nursa (eller vad pissråttorna nu heter..) är betydligt mer demokratiska än Assad..

Tack och lov att det ej är dina skäggiga vänner som styr och ställer.

Länge leve Assad!
Bägge är väl ungefär lika odemokratiska, men Assad mördar fler civila i onödan och är mer aggressiv mot sina grannar.
Citera
2018-02-11, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ismamistgrupperna finansieras mestadels av Iran, Saudi och Qatar. Deras regimer är extremister, sunni eller shia spelar ingen roll i sådana sammanhang. FYI jag är emot västvärldens samarbete med Saudi och Qatar bara i syfte att sätta lite press på Iran. Jag tycker man förlorar mer än vad man tjänar på det. Och detta kommer från en Israelsupporter som är otroligt angälegen att hindra Iran från att få bomben men anser att det bör göras med andra medel.
Nämn en aktiv shiamuslimsk terroristgrupp stöd av Iran som är verksam i väst? Att Hizbollah är fiende med Israel det vet vi men någon fiende till oss här i Europa det är de inte. F. ö. är deras politiska gren inte terrorstämplad av oss.

Citat:
Att rebellerna fick vapen finns det inga bevis för. Däremot gavs mestadels civila livsnödvändigheter och de facto tillfälligt uppehållstillstånd i Israel. https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_involvement_in_the_Syrian_Civil_War#Israel i_humanitarian_aid_to_Syrians
Det är betraktat som stöd för stridande part. Och det finns många andra sätt att stödja grupperingar so genom logistik, underrättelseverksamhet samt utbildning och planering. Många av terrordåden bär tydliga spår av Mossad och har krävt omfattande underrättelser för att kunna ha genomförts.
Citat:
Assad garanterar väldigt limiterad friheter till sina supportrar. Men råkar du bo i en rebellby som är under attack av SAA så är du basically fucked oavsett om du är civil eller militant.
Det skulle de vara också om de t.ex. belägrade Rinkeby och sköt med Hell Canons in mot Stockholm City. Tänk om det började regna gasbomber över t.ex. Årsta.
Citat:
Slutligen är jag nyfiken på vad du har att säga om att SAA gav fri lejd för ISIS-terrorister på väg att kämpa mot FSA.
Vi kan väl vara överens om att något FSA med moderata "rebeller" inte existerar. Låt terroristerna ha kål på varandra. Det här är dock anmärkningsvärt: http://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/raqqas_dirty_secret
Citera
2018-02-11, 14:01
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
I guess we'll just have to agree to disagree. Min ståndpunkt är att Assad är mer extrem och utgör ett större hot mot fred, ja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tahrir_al-Sham#Public_opinion
The ECHO Research Centre at Laurentian University conducted an opinion poll on 4,858 residents in several areas of Syria between 10 July 2017 and 28 July 2017. According to the poll's results, 77% of those surveyed disagreed with the Salafist ideology Tahrir al-Sham and other Salafist groups promote in Idlib, 73% rejected HTS-affiliated local councils in Idlib, 66% agreed that HTS is part of al-Qaeda in Syria, and 63% claimed that the dominance of HTS in Idlib will lead to a "second Tora Bora". Of those participated in the poll, nearly all of them (close to 100%) considered HTS to be contrary to the goals of the Syrian opposition, although they were split in its extent. 51% of them considered HTS to be contrary to the opposition since its inception, 42% considered HTS to be previously consistent with the opposition, but is no longer so, and 7% considered HTS to be a counter-revolutionary organization.[111]

Folket i Idlib håller inte med dig. Det ovan är absolut inget bevis på att de hellre vill ha Assad men bara så du fattar att det du säger är ganska kontroversiellt och att du är relativt ensam om att se militant salafism som en väg till fred. Men, som du sa - let's agree to disagree.
Citera
2018-02-11, 14:18
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nämn en aktiv shiamuslimsk terroristgrupp stöd av Iran som är verksam i väst? Att Hizbollah är fiende med Israel det vet vi men någon fiende till oss här i Europa det är de inte. F. ö. är deras politiska gren inte terrorstämplad av oss.

Det är betraktat som stöd för stridande part. Och det finns många andra sätt att stödja grupperingar so genom logistik, underrättelseverksamhet samt utbildning och planering. Många av terrordåden bär tydliga spår av Mossad och har krävt omfattande underrättelser för att kunna ha genomförts.

Det skulle de vara också om de t.ex. belägrade Rinkeby och sköt med Hell Canons in mot Stockholm City. Tänk om det började regna gasbomber över t.ex. Årsta.

Vi kan väl vara överens om att något FSA med moderata "rebeller" inte existerar. Låt terroristerna ha kål på varandra. Det här är dock anmärkningsvärt: http://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/raqqas_dirty_secret
Hizbollahs militära gren är terrorstämplad av väldigt många, inkl EU. Hamas får också en massa stöd från Iran även fast de inte är shia. https://www.cnbc.com/2017/08/29/new-hamas-leader-says-it-is-getting-aid-again-from-iran.html

Majoriteten av de som vårdas i Israel är civila, många är barn. Även fast vissa är militanter så räknas det inte som stöd bara så länge de inte får vapen eller pengar. Vilken specifik attack tycker du "bär tydliga spår av Mossad"?

Jo men Assad mördar ju civila i onödan. Det är en annan sak än att endast attackera områden som militanter attackerat först från.

Vad gäller hantering av ISIS-medlemmar tycker jag både USA och Assad förtjänar kritik. Man kan inte bara låta dem få fria, oavsett vilka de för tillfället strider med.
Citera
2018-02-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Dussintals döda jihadister i Idlib. Måste vara ett hästjobb och ta vara på alla kadaver.

https://twitter.com/IvanSidorenko1/status/962471201305178112

Lite om dawla islamiya och dess utbrytning från Hama till Idlib.
Ovanstående twitter är från den händelsen.
Blev blodigt och någon uppgörelse verkar det inte vara tal om.
Massa döda och spoils från daesh.

https://youtu.be/764rWDs9NLc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in