Citat:
Ursprungligen postat av
kangasuri
Där gick du över en gräns och hon kommer förakta dig i all framtid. Du dömer henne nämligen. Då kan hon lika gärna bevisa dig rätt.
Hon behöver inte veta att man kollar hennes sociala medier då och då? Exempel, du har fått nys om att din dotter som bor hemma och blir försörjd skickar sexbilder till olika killar på Facebook. Äldre killar. Du sätter henne på pottkanten och säger "såhär kan du inte göra!". Hon skiter i det och lägger istället ut utmanande bilder på sig själv i sociala medier som alla kan se (äldre killar), du också om du går in och tittar, istället för att döma kan man väl hitta på någon annan åtgärd för att få bukt med problemet? Är uppfostra detsamma som att döma?
Citat:
Ursprungligen postat av
lumyg
Och så säger ni att det inte finns någon hederskultur i Sverige. Nej det är bara muslimerna som har ett sådant tänk.
Ts tänker du att hon drar skam över sig själv? Pappan? Hela familjen? Utveckla gärna vad du menar.
Hederskulturer finns överallt i olika former och på olika nivåer. Tror inte du hittar något ställe i världen där den omyndiga dottern bestämmer och får göra precis allt hon vill i sin tillvaro? Ge ett exempel i så fall tack. I Mellanöstern kan det vara mot hedern att t.ex. träffa en kille som inte familjen "godkänner" och detta kan vara förenat med livsfara. I det avseendet anser jag att muslimer är värst ja, och det vet du antagligen själv om. Hur ofta hör du om svenska pappor som dödar sina döttrar eller kastar dem från balkongen när de går mot familjens heder genom att de träffat "fel" person? Ta gärna upp ett sånt fall om du ska leka lustigkurre. Eller ett fall där dottern begått ett "hedersbrott" som slutat med döden. Smörttröskeln bland svenska familjer är dessutom jävligt mycket högre än hos muslimer, medan svenska familjer generellt kan tillåta sin dotter att gå ut klockan 3 på natten och festa och träffa killar en fredagkväll låter den muslimska familjen inte sin dotter gå till det lokala hamburgerhaket kl 20:00 en onsdagkväll. Förstår du skillnaden?
Med det sagt existerar också en form av "hederskultur" bland svenskar men den sträcker sig till väldigt extrema fall som knappt kan kallas hederskultur, att inte vilja att sin dotter exponerar sig själv som omyndig = lägger ut nakenbilder som minderårig på nätet, behöver inte ha med "heder" att göra, men att man bryr sig och inte vill att dottern ska råka illa ut då ungdomar kan vara jäkligt råa? Samt att man vill skydda sin dotter från predators osv. Även om det ja, också kan innebära att dottern drar skam över familjen/pappan i vissa fall. Om du läste min trådstart och använde din kamelhjärna till att tänka, hade du förstått att jag inte ser några direkta konstigheter i beteendet men endast vill veta hur farsor tänker då det kan vara väldigt obekvämt samt vara väldigt farligt att lägga ut sådana bilder av många olika anledningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Pappor? Får inte mammor vara med att fostra längre? O när det gäller vad folk gör på internet så bör knappast en tråd om barnuppfostran ligga i RoS? Så vad fan gör du själv när du är på nätet?
Misstänker att du antingen är en förälder som ännu inte fått tonåringar, inga barn alls eller en av få som fått ett helgon till barn.
Men det är jävligt lätt att sitta med pekpinnar om man tillhör någon av de tre kategorierna jag just listade.
Vi som har barn som uppnått tonåren vet att man inte kan göra ett skit åt det mer än att informera om att det som hamnar på internet, stannar på internet.
Ska man göra mer så måste ungen bevakas dygnet runt vilket är omöjligt.
Jag själv är en av alla som upptäckt vad ungarna gör vid en dator.
Min dotter gick upp när vi somnat o satte sig vid datorn. Hur skulle jag kunna bevaka henne då?
Just denna gång vaknade jag för att jag blev pissnödig o hittade en helnäck unge framför datorn. Samma dotter som fått lära sig allt om internets faror. Nu lärde hon sig den hårda vägen så pass att hon, illröd i ansiktet sprang in i sitt rum o dagen efter utan ett ord så slet hon självmant ur cammen ur datorn o sedan nämnde hon aldrig att hon ville ha en cam igen.
Du får gärna kritisera mig o kalla mig för en dålig förälder så bidar jag min tid då jag som pappa behövde sova ibland. Du får gärna tro att jag medvetet fostrade min dotter att spontanstrippa framför datorn med.
Eller så lär du dig att du aldrig kan stoppa dina ungar från att begå misstag så länge de har kontakt med jämnåriga,
Denna tråden riktades främst till pappor ja, har du problem med det kan du skapa en tråd om vad ni mammor tycker om detta uppförande.
Du är ju en riktig dramaqueen som inte har läst mitt inlägg överhuvudtaget. Jag dömer ingen farsa eller mamma för den delen som fångat sitt barn i en "akt", det jag undrar om är er syn på det och vad ni gör åt det för att stoppa det? Om ni tolererar det eller inte? Hur ni uppfostrar osv...
Verkar som att en del har missuppfattat här, jag är inte för att man kontrollerar sina barn 24/7, de ska få ha sin frihet. Men jag undrar vad ni gör för preventiva åtgärder för att er dotter inte ska, på t,ex. Tinder, lägga ut porriga bilder på sig själv? Om ni nu inte är ok med det? Samt vad ni gör om ni ser det? Jag dömer ingen förälder, och ingen tjej för den delen heller. Men jag kan inte låta bli att fundera på om det inte finns en väldigt stor släpphänthet bland svenska pappor generellt, med tanke på hur nakna tjejer/unga kvinnor jag ser på Tinder. När jag var utomlands i Italien och swipade, såg jag t.e.x INGA såna bilder.
Edit: Tråden handlar inte direkt om vad tjejer gör på Tinder, utan förhållande till pappor och hur de förhåller sig till döttrar som beter sig porrigt på sociala medier.