2018-02-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag drabbades av en väldigt djup utmattningssyndrom. Jag fick precis alla symtom som nu ingår i ME. Tog mig inte ur sängen på flera år, mörkt rum, ögonskydd, hörlurar mm

Men jfrt med hur det var då, klarar jag mig bra.

Jag har svårt att hitta en klar gräns mellan det jag drabbades av och ME.

Det innebär inte att jag säger att ME inte finns.

Tack för den berättelsen. Jag är lite trött på allt om ME här, själv om det är så klart relaterad till ämnet. Men jag tyckte det var intressant att läsa att det är möjligt att man kan komma ur den situationen - i alla fall när man har utmattningssyndrom. Men att skilja din tillstånd från ME kan ju inte vara lätt. Det jag inte visste och först läste i samband med den här tråden är att man kan insjukna i ME efter en utmattningssyndrom (om man inte blir återställt av den). Står i vårdguiden.

Jag förstår inte hur M kunde diagnostiseras med ME i augusti. Jag har vald att tro på den uppgiften. Trodde också att det måste gå minst 6 månader mellan första symptom och diagnos. Då bör hon jo haft symptom sedan februari/mars 2017.

Det är väl så att samma läkare har utfärdad intygen för M och A? Eller om inte, att läkaren som utfärder intygen hade väl insyn i båda flickornas journal. Är det så?
Citera
2018-02-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tycker att det är en trend att försöka framställa flickorna som friska för att skuldbelägga föräldrarna ytterligare.
Det går inte att "skuldbelägga föräldrarna ytterligare", de är skyldiga till mord.
Citera
2018-02-11, 11:08
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Bra, håller med. Att dra in nazism här är en absurd jämförelse och visar på historielöshet dessutom. Jag tror liksom du att det från föräldrarnas sida var ett barmhärtighetsmord. Att lämna jordelivet och dessutom lämna kvar två svårt sjuka barn, vem gör så? Vem kan ta hand om barnen bättre än de som mest älskar dem? Vem kan ge de samma omsorg, kriga för deras rättigheter, mot läkare som kanske inte har kunskap om ME, mot skolan som har mindre kunskap om sjukdomen, kanske till och med gentemot släkt och vänner som misstrodde att ME var en sjukdom? Misstro har ju visat sig finnas här i tråden, minns att det var någon som skrev nåt i stilen, "Det är väl bara att resa sig upp ur sängen".

Därmed inte sagt att jag tycker att det var ett barmhärtighetsmord och att det var rätt av föräldrarna att göra det. Det måste jag säga klart och tydligt eftersom flera i tråden väljer att missförstå, eller än värre, missförstår rakt av. Jag tycker att det var ett hemskt dåd, att de skulle ha tagit emot hjälp för att komma ur deras förmodligen, desperata situation fylld av hopplöshet.
Barnen var enligt rektor även ensamma hemma dagtid. De kunde gå, sitta, prata och tillgodogöra sig undervisningen. Då är föräldrarnas eventuella tanke om barmhärtighetsmord väldigt nära de tankar som nazismen har, att sjukt är dåligt, de ska bort.

Vad som kommit fram är att döttrarnas sjukdomssituation skulle varit föräldrarnas MOTIV att mörda dem. Vi vet inte vad föräldrarna själva hade för grundvärderingar eller personlighetsstörningar. Att från en depression gå till att mörda sina barn är otänkbart om man inte från början har konstiga tankar.
Citera
2018-02-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Har man borrelia så syns det på antikroppstest och blodprov.Man ser tydliga spiroketer i blodet.Man kan inte bara ändra diagnosen från borrelia till ME.Gunde Svan är väl en utav dem som har lidit alla helvets kval av Borrelia med tvar som Co infektion.Finns ju många som blivit friska från långvarig borrelia som har diagnostiserats med Just ME.Man blir inte så sjuk utan något bakomliggande.Finns små barn som blivit förlamade m.m

https://youtu.be/ZAbq-U6rHXU

Vet du när familjen åkte till Tyskland? Trodde man först att det var Borelia och sen ME? Som nu skulle utredas för narkolepsi?
Citera
2018-02-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad är det du egentligen vill få fram av din "tokanalys" av vad den skvallersugna pianolärarinnan säger?

Det är bara skvaller från någon som vill ha sina femton minuter i rampljuset inget annat.

Hur kan du demonisera en engagerad pianofröken som antagligen bara är mån om sina elever? Du känner inte henne, du vet ingenting om henne.
Citera
2018-02-11, 11:54
Medlem
Hur isolerade var flickorna? Träffade de kamrater ibland? Kamraters familjer? Egna släktingar? Vänner till den egna familjen? Elevvårdspersonal? Det är så ofattbart att inte någon enda person i omgivningen skulle ha reagerat! Ingen orosanmälan alls?

Jag får inte ihop ekvationen med flickornas hemundervisning. Om flickorna verkligen kunde tillgodogöra sig hemundervisningen och nå så goda resultat att man siktade på återgång till vanlig skolgång - var de i så fall verkligen väldigt sjuka? Jag föreställer mig att hemundervisning kräver en hel del av både barn och föräldrar – mycket plugg på egen hand i hemmet? Hur skulle barnen annars kunnat hålla jämna steg med kamrater som hann med så mycket mer studier i klassrummet, hela dagarna?

Om flickorna i själva verket inte alls klarade av så avancerad och omfattande hemundervisning, på grund av trötthet, mm. – ja, då var de riktigt sjuka och då tänker jag mig att familjen skulle ha ställt om sitt liv ännu mer utifrån barnens behov? I så fall skulle båda föräldrarna ha behövt lägga allt yrkesarbete och hela karriären åt sidan, för att finnas hos sina barn och anpassa varje dag på ett sätt som gav flickorna den livskvalitet som det talats så mycket om?

Detta går inte ihop.
Citera
2018-02-11, 12:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Baserat på vad föräldrarna har skrivit/sagt så kan man tänka att deras motiv handlade om barmhärtighet....

Att dra in nazismen i debatten visar att man kanske inte riktigt har klart för sig vilket motiv dom hade för sina illdåd. Dom gjorde ingenting av barmhärtighet, deras syfte var att förädla den ariska rasen. Dom gjorde det av rashygieniska skäl och för att dom föraktade vissa människor. Det har ingen som helst koppling till Bjärredfallet och är med all sannolikhet långt, långt utanför ämnet.

1. Föräldrarna har enligt uppgift skrivit att DE (SJÄLVA) inte såg någon livskvalitet pga döttrarna sjukdom.Tänk över den uppgiften - då framstår inte några tecken på "barmhärtighetsmord"!
Oavsett vilken sjukdom ett barn har - så länge det kan gå och stå och tillgodogöra sig hemundervisning är ord som "barmhärtighetsmord" totalt malplacerade!

2. Nazisterna hade inga rashygeniska skäl till att tömma psyksjukhusen och döda patienterna. Dessa patienter var inte på väg att föröka sig och påverka "rasen". Nazisterna ansåg att dessa personers liv inte var värt något - observera att de flesta av patienterna var "rasrena arier" och anhöriga till nazisternas själva eller deras tyska väljare.
Man "befriade" ändå dessa patienter från ett "ovärdigt liv utan livskvalitet". Och slapp jobbet att ta hand om dem. Känns resonemanget igen?
Citera
2018-02-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Hur isolerade var flickorna? Träffade de kamrater ibland? Kamraters familjer? Egna släktingar? Vänner till den egna familjen? Elevvårdspersonal? Det är så ofattbart att inte någon enda person i omgivningen skulle ha reagerat! Ingen orosanmälan alls?

Jag får inte ihop ekvationen med flickornas hemundervisning. Om flickorna verkligen kunde tillgodogöra sig hemundervisningen och nå så goda resultat att man siktade på återgång till vanlig skolgång - var de i så fall verkligen väldigt sjuka? Jag föreställer mig att hemundervisning kräver en hel del av både barn och föräldrar – mycket plugg på egen hand i hemmet? Hur skulle barnen annars kunnat hålla jämna steg med kamrater som hann med så mycket mer studier i klassrummet, hela dagarna?

Om flickorna i själva verket inte alls klarade av så avancerad och omfattande hemundervisning, på grund av trötthet, mm. – ja, då var de riktigt sjuka och då tänker jag mig att familjen skulle ha ställt om sitt liv ännu mer utifrån barnens behov? I så fall skulle båda föräldrarna ha behövt lägga allt yrkesarbete och hela karriären åt sidan, för att finnas hos sina barn och anpassa varje dag på ett sätt som gav flickorna den livskvalitet som det talats så mycket om?

Detta går inte ihop.

Håller helt med dig. Det går inte ihop!! Det är så mystiskt detta fall, någonting mer måste det vara! Om man har tvåflickor som insjuknar vid 11-års åldern, bara det tycker jag är konstigt. Jag menar att båda insjuknar vid den tiden då barnen börjar frigöra sig mer o mer från föräldrarna.
Sen undrar jag varför en från scientologerna skriver till kvinnan som går ut med namn på Oscar att det är oetiskt att göra så för de anhörigas skull?
Citera
2018-02-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det finns fler som tar sina barns liv......

https://www.expressen.se/nyheter/pappan-darfor-mordade-jag-min-sexariga-dotter/

Ja, och som har en märklig motivering.
Citera
2018-02-11, 12:13
Medlem
jardins avatar
Citat:

Detta går inte ihop.
Haller helt med. Det är nagot som skaver i hela den tragiska historien.
Tror att skolan vet mkt mer än vad dom sagt. Självklart kan dom inget säga, eftersom dom har tystnadsplikt. Undrar hur de pa skolan, som har varit inblandade mar egentligen.
Citera
2018-02-11, 12:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Detta går inte ihop.

Håller med dig. Beskrivning av - det lilla - som kommit ut om detta fall går helt enkelt inte ihop.

Men det fetatade ovan som du skriver kan ju ha varit ett skäl till föräldrarnas agerande. Då skulle det hela lättare gå ihop. Men det är en förfärlig tankegång som jag hoppas är inte stämmer.
Citera
2018-02-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
1. Föräldrarna har enligt uppgift skrivit att DE (SJÄLVA) inte såg någon livskvalitet pga döttrarna sjukdom.Tänk över den uppgiften - då framstår inte några tecken på "barmhärtighetsmord"!

Vilken bakvänd slutsats, jisses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in