2018-02-11, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hej!
Jag undrar vilka det är som hatar dem med ME, här?
Jag har inte läst något sånt.. däremot om dessa barn som blev mördade hade denna diagnosen eller inte, men det vet vi ju inte? Att de fick ett intyg från läkare att de inte orkade med skolan är inte det samma som en diagnos, typ ME. Däremot tycker jag att det är tragiskt att vissa här tycks tycka att detta är ett barmhärtighetsmord, vem bestämmer vad som är livskvalitet? Detta är ett obehagligt tankesätt hos några här, tyvärr förstår de inte ens hur obehagligt det är att tycka att det kan finnas vissa förmildrande skäl att avliva människor med sjukdomar som medför försämrad livskvalitet, som nazisterna gjorde med både fysiskt och psykiskt handikappade. Fruktansvärt! Detta är ett hemskt mord på oskyldiga barn, finns oerhört många barn där ute med värre handikapp som inte blir avlivade av sina föräldrar, tur nog. Tycker man barmhärtighetsmord om detta är man definitiv ute på hal is!

Det finns några som skriver extremt nedlåtande både om dom som har fått diagnosen och om patientföreningarna eftersom dessa skribenter är säkra på att sjukdomen inte existerar. Baserat på vad föräldrarna har skrivit/sagt så kan man tänka att deras motiv handlade om barmhärtighet. Om detta får var och en ha vilken åsikt man vill. Det är lätt att stå vid sidan av och avgöra vad föräldrarna borde ha gjort. Men när man själv hamnar i samma läge är det inte säkert att valet skulle bli det samma som från läktaren. Det föds till exempel allt färre barn med Downs syndrom i världen (även Sverige) sedan man lärde sig se kromosomavvikelsen på ett fostervattenprov. Så det finns rätt många som tar livskvaliteten i beaktande, jag säger inte att det är rätt, det bara är så. Nu likställer jag naturligtvis inte abort med mord, det gör bara vissa extremister. Men motivet för handlingarna kan vara samma. Att dra in nazismen i debatten visar att man kanske inte riktigt har klart för sig vilket motiv dom hade för sina illdåd. Dom gjorde ingenting av barmhärtighet, deras syfte var att förädla den ariska rasen. Dom gjorde det av rashygieniska skäl och för att dom föraktade vissa människor. Det har ingen som helst koppling till Bjärredfallet och är med all sannolikhet långt, långt utanför ämnet.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-02-11 kl. 07:52.
Citera
2018-02-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Säger hen helt utan någon som helst grund, men ett stort behov att att försvara föräldrar som gör sådant här mot sina barn.

Säger du helt utan någon som helst grund, men ett stort behov att demonisera föräldrar som gör sådant här mot sina barn.
Citera
2018-02-11, 07:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Dom uttryckte inte vad dom trodde resmålet var utan beskrev det som så att när familjen inte öppnade så blev vi inte oroliga utan vi trodde dom rest bort över nyår.

Nja då står det olika i olika tidningar.
Skolan blev fundersam. Vi försökte ringa men fick inget svar på någon telefon, säger Margareta Strand Karlsson. Rektorn säger att läraren uppmanades att fortsätta söka föräldrarna. Man ringde dock inte polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar
Citera
2018-02-11, 08:58
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns några som skriver extremt nedlåtande både om dom som har fått diagnosen och om patientföreningarna eftersom dessa skribenter är säkra på att sjukdomen inte existerar. Baserat på vad föräldrarna har skrivit/sagt så kan man tänka att deras motiv handlade om barmhärtighet. Om detta får var och en ha vilken åsikt man vill. Det är lätt att stå vid sidan av och avgöra vad föräldrarna borde ha gjort. Men när man själv hamnar i samma läge är det inte säkert att valet skulle bli det samma som från läktaren. Det föds till exempel allt färre barn med Downs syndrom i världen (även Sverige) sedan man lärde sig se kromosomavvikelsen på ett fostervattenprov. Så det finns rätt många som tar livskvaliteten i beaktande, jag säger inte att det är rätt, det bara är så. Nu likställer jag naturligtvis inte abort med mord, det gör bara vissa extremister. Men motivet för handlingarna kan vara samma. Att dra in nazismen i debatten visar att man kanske inte riktigt har klart för sig vilket motiv dom hade för sina illdåd. Dom gjorde ingenting av barmhärtighet, deras syfte var att förädla den ariska rasen. Dom gjorde det av rashygieniska skäl och för att dom föraktade vissa människor. Det har ingen som helst koppling till Bjärredfallet och är med all sannolikhet långt, långt utanför ämnet.

Bra, håller med. Att dra in nazism här är en absurd jämförelse och visar på historielöshet dessutom. Jag tror liksom du att det från föräldrarnas sida var ett barmhärtighetsmord. Att lämna jordelivet och dessutom lämna kvar två svårt sjuka barn, vem gör så? Vem kan ta hand om barnen bättre än de som mest älskar dem? Vem kan ge de samma omsorg, kriga för deras rättigheter, mot läkare som kanske inte har kunskap om ME, mot skolan som har mindre kunskap om sjukdomen, kanske till och med gentemot släkt och vänner som misstrodde att ME var en sjukdom? Misstro har ju visat sig finnas här i tråden, minns att det var någon som skrev nåt i stilen, "Det är väl bara att resa sig upp ur sängen".

Därmed inte sagt att jag tycker att det var ett barmhärtighetsmord och att det var rätt av föräldrarna att göra det. Det måste jag säga klart och tydligt eftersom flera i tråden väljer att missförstå, eller än värre, missförstår rakt av. Jag tycker att det var ett hemskt dåd, att de skulle ha tagit emot hjälp för att komma ur deras förmodligen, desperata situation fylld av hopplöshet.
Citera
2018-02-11, 09:10
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nämen det märkliga är ju att du inte heller har den blekaste och ändå vet du hur älskvärda de var. Jag har lämnat öppet för flera scenarier igenom hela tråden. Men jag ser det inte som normalt och älskvärt att radera ut två barns liv.

Jag har inte heller en aning och har verkligen inte sagt att det är normalt eller älskvärt att radera ut två barns liv. Det är du som ser det så. Men jag väljer att luta mig mot versionen som verkar mest trovärdig utifrån det jag har läst mig till. Det finns inget som säger att föräldrarna vanvårdade sina barn, tvärtom verkar de ha varit väldigt engagerade i sina barn. Men de dödade barnen, kommer du säkert att invända. Till det vill jag svara: Ja, det var ett hemskt dåd, inget snack om saken.

Det är motsägelsefullt att föräldrarna tog väl hand om sina döttrar, innan dem dödade dem. Men det verkar ändå ha varit så.

Sen måste jag säga att du har verkligen inte lämnat öppet för olika scenario, du har alltid valt att se händelserna genom de allra fulaste glasögonen, alltid valt det allra värsta scenariot som alltid pekar på att föräldrarna var de värsta sortens mördare som kallblodigt mördade sina barn.
Citera
2018-02-11, 09:18
Medlem
afKnollentotts avatar
Det finns fler som tar sina barns liv......

https://www.expressen.se/nyheter/pappan-darfor-mordade-jag-min-sexariga-dotter/
Citera
2018-02-11, 09:28
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Jag har inte heller en aning och har verkligen inte sagt att det är normalt eller älskvärt att radera ut två barns liv. Det är du som ser det så. Men jag väljer att luta mig mot versionen som verkar mest trovärdig utifrån det jag har läst mig till. Det finns inget som säger att föräldrarna vanvårdade sina barn, tvärtom verkar de ha varit väldigt engagerade i sina barn. Men de dödade barnen, kommer du säkert att invända. Till det vill jag svara: Ja, det var ett hemskt dåd, inget snack om saken.

Det är motsägelsefullt att föräldrarna tog väl hand om sina döttrar, innan dem dödade dem. Men det verkar ändå ha varit så.

Sen måste jag säga att du har verkligen inte lämnat öppet för olika scenario, du har alltid valt att se händelserna genom de allra fulaste glasögonen, alltid valt det allra värsta scenariot som alltid pekar på att föräldrarna var de värsta sortens mördare som kallblodigt mördade sina barn.
Nej, du har inte alls läst vad jag har skrivit, jag har hela tiden lämnat öppet för flera olika scenarier. Bland annat för att de hade personlighetsstörningar, det är ju mer förmildrande än din teori. Du TROR att de har tagit väl hand om sina barn, det finns inga som helst bevis för det. De kanske var hela, rena och mätta, men det kan ha brustit på ett flertal andra punkter.
Citera
2018-02-11, 09:52
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Du har genomgående valt så starka ord och uttryck som möjligt för att skuldbelägga föräldrarna. Det är flera som har reagerat mot detta så det borde inte vara helt obekant. Du kommer inte vidare, man får intrycket att du har fastnat med svansen i dörren och inte kommer vidare. Du reflekterar in dina egna åsikter och känslor i alla andra, både skribenter och inblandade i familjetragedin.
Det är starka ord åt båda hållen. Får bara din sida använda starka ord om föräldrarna, såsom kärlek, omtanke och allt möjligt? Kan du diskutera trådämnet istället för att diktera vilka som får skriva och hur? Att de skulle ha en personlighetsstörning är mig veterligt inget starkt ord.
Starka ord för att skuldbelägga föräldrarna? Det ÄR föräldrarna som är skyldiga, skulden ligger hos föräldrarna, självklart måste man få skriva att det är vidrigt.
Citera
2018-02-11, 09:56
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Du förstår inte eftersom du medvetet väljer att missförstå. Det är ingen som har påstått det du skriver om kopplingen mellan sjukdom och mord. Du hittar på åsikter som du sedan smetar på andra för att ställa dessa i dålig dager. Din argumentationsteknik är djupt ohederlig och borde leda till avstängning.
Nej, jag valde inte medvetet att missförstå, jag förstod inte och valde därför att fråga. Efter mitt inlägg läste jag ikapp vad som har skrivits i natt och förstod bättre vad skribenten menade. Därav tog jag bort mitt inlägg någon minut efter att jag hade postat i lägget. Du hann tyvärr svara på det.
Citera
2018-02-11, 09:58
Medlem
JanTalibans avatar
Hos pianoläraren får vi ett litet fönster av insyn – i det här annars hopplöst mörklagda ärendet. I brist på annat får man väl försöka tokanalysera allt som framskymtar i detta fönster:

1. Pianoläraren har inte uppfattat Moa som sjuk.

2. Det finns ingen observation av att det går allt trögare för Moa att ta sina pianolektioner.

3. Det är förgrundsfiguren Oskar – i vanlig ordning – som kontaktar (den undrande) pianoläraren och meddelar att Moa nu är för sjuk för att fortsätta spela.

4. Oskar lämnar förvånansvärt knapphändig och osentimental information till pianoläraren om hur Moa mår, varför, vad som händer, vad man hoppas på, osv. (I skarp kontrast till Oskars vidlyftiga utgjutelser inför Eleonor på jobbet, som ju inte känner Moa.)

5. Moa visar tydliga prov på att vara konstnärligt intresserad.

6. Man noterar inga viljeyttringar – i någon riktning – från Moa själv.

7. Moa nämner det stöd hon får från Oskar knapphändigt och i negativa ordalag.

8. Moas mamma, Hanna, håller sig i bakgrunden.
Citera
2018-02-11, 10:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Hos pianoläraren får vi ett litet fönster av insyn – i det här annars hopplöst mörklagda ärendet. I brist på annat får man väl försöka tokanalysera allt som framskymtar i detta fönster:

1. Pianoläraren har inte uppfattat Moa som sjuk.

2. Det finns ingen observation av att det går allt trögare för Moa att ta sina pianolektioner.

3. Det är förgrundsfiguren Oskar – i vanlig ordning – som kontaktar (den undrande) pianoläraren och meddelar att Moa nu är för sjuk för att fortsätta spela.

4. Oskar lämnar förvånansvärt knapphändig och osentimental information till pianoläraren om hur Moa mår, varför, vad som händer, vad man hoppas på, osv. (I skarp kontrast till Oskars vidlyftiga utgjutelser inför Eleonor på jobbet, som ju inte känner Moa.)

5. Moa visar tydliga prov på att vara konstnärligt intresserad.

6. Man noterar inga viljeyttringar – i någon riktning – från Moa själv.

7. Moa nämner det stöd hon får från Oskar knapphändigt och i negativa ordalag.

8. Moas mamma, Hanna, håller sig i bakgrunden.

Vad är det du egentligen vill få fram av din "tokanalys" av vad den skvallersugna pianolärarinnan säger?

Det är bara skvaller från någon som vill ha sina femton minuter i rampljuset inget annat.
Citera
2018-02-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Herregud om familjen mötte samma misstro som här måste det ha gjort deras situation än värre. Förmodligen var kvinnan Anki feldiagnostiserad då hon var med i Sofias änglar.

”Kronisk borrelia liknar många gånger samma symtom som ME/CFS och många har felaktigt hamnat i den gruppen. Kronisk borrelia kallas även för den stora imitatören där den liknar andra sjukdomar såsom MS, ALS och fibromyalgi till exempel.”

https://borreliablogg.wordpress.com/tag/mecfs/

Har man borrelia så syns det på antikroppstest och blodprov.Man ser tydliga spiroketer i blodet.Man kan inte bara ändra diagnosen från borrelia till ME.Gunde Svan är väl en utav dem som har lidit alla helvets kval av Borrelia med tvar som Co infektion.Finns ju många som blivit friska från långvarig borrelia som har diagnostiserats med Just ME.Man blir inte så sjuk utan något bakomliggande.Finns små barn som blivit förlamade m.m

https://youtu.be/ZAbq-U6rHXU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in