2018-02-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Funkar det med bricanyl som har det aktiva medlet terbutalin som en söndagsåkningsdopning?

Jag har själv astma och tvivlar starkt på att det är så många som lider av astma.. visserligen finns det olika typer av astma men det är bara att ta procent av befolkning som lider av riktig astma och använda samma procentantal på skidlandslaget.. då borde man få fram rätt antal åkare som verkligen lider av astma. Tänker jag rätt nu?

Jag tror att det kan vara så att med astma anpassar sig kroppen och bildar andra ämnen som hjälper med syreupptagningsförmågan.

När astmareaktionerna sedan avtar med åldern, eller medicin används, har astmatikern ett försprång.

Så jag tror att andelen astmatiker inom elitidrotten är högre än i den generella populationen. Precis som att andelen kvinnor med naturligt hög testosteronproduktion är naturligt högre inom damidrotten.
Citera
2018-02-10, 10:28
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Samma villkor och rättvisa lopp? Det blir ju en materialsport då helt enkelt, vilket land vill lägga mest resuerser på doping och bryr sig minst om idrottarnas hälsa.

Vi skulle troligtvis se en ännu större dominans av USA,Ryssland och Kina.

Så dyrt är inte bra doping att det finns nationer som inte skulle ha råd med det. Det dopas ju för fullt nu också och då får du lägga till kostnader för att hålla det hemligt. Är inte doping fritt så kommer det finnas dom som inte vågar dopa sig och forskning och tillgång kommer att vara ojämnt fördelade. Det är omöjligt att se rättvisa skidlopp på elitnivå så länge det finns ett förbud mot doping.
Citera
2018-02-10, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag tror att det kan vara så att med astma anpassar sig kroppen och bildar andra ämnen som hjälper med syreupptagningsförmågan.

När astmareaktionerna sedan avtar med åldern, eller medicin används, har astmatikern ett försprång.

Så jag tror att andelen astmatiker inom elitidrotten är högre än i den generella populationen. Precis som att andelen kvinnor med naturligt hög testosteronproduktion är naturligt högre inom damidrotten.
astmatiker med försprång? Du får läxa upp mig för det låter helt absurt att en astmatiker skulle ha bättre kondis än en utan...
Citera
2018-02-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Ser att Johnsrud Sundby har diskuterats under natten. Att se honom i skidspåren igen är snudd på outhärdligt, om man är insatt i utslaget som CAS gav. Jag ska be att få repetera lite fakta som jag skrev om långt tidigare i tråden. Det norska försvaret till att man gav Johnsrud Sundby 15000 mikrogram med Nebulisator, var att han under den perioden led av svår astma. Trots detta vann han Tour de Ski och dominerade världscupen totalt. Man hävdade också att endast 10% av Salbutamol hamnar i lungorna vid användande av Nebulisator. Som bevis för detta hänvisade man till en studie av Mazhar.

Den oberoende experten Kinahan protesterade mot detta och pekade på att patienterna i Mazhar studien alla hade mycket nedsatt lungfunktion, var mycket äldre och en tredjedel led av KOL (punkt 32. iv i CAS domen). De oberoende experterna pekade på att normalt 40% av den verksamma substansen hamnar i lungorna vid användande av nebulisator. Man sa också att gränsvärdena på 1600 mikrogram per dygn är satta med tanke på användande av inhalator, inte sjukvårdsutrustning.

Här börjar det bli verkligt intressant. En ofta citerad studie pekar på att 10-20% av substansen hamnar i lungorna vid användande av MDI – metered dose inhaler (Inhalator). Det innebär att WADAs gräns på 1600 mikrogram i själva verket hamnar på 10-20% av 1600 mikrogram, eller 160-320 mikrogram per dygn. I UGs senaste avsnitt så berättade den danske lungläkaren Vibeke Bakker (som också ofta används som expert av WADA) att hon aldrig under sin karriär hört att man ordinerat 1600 mikrogram till patienter. Svenske landslagsläkaren ”Pliggen” Andersson säger att han aldrig skulle tillåta någon att puffa mer än 400 mikrogram per dygn. Om en åkare ändå har besvär skulle denna få startförbud. Eftersom jag själv lider av astma sedan barndomen kan jag verifiera denna praxis om högst 400 mikrogram per dygn.

Alltså normal och etisk praxis är 10-20% av 400 mikrogram av Salbutamol i lungorna eller 40-80 mikgrogram per dygn.
Genom användande av Nebulisator fick Johnsrud Sundby i sig 40% av 15000 mikrogram eller 6000 mikrogram tre timmar före start.
Detta är omkring hundra gånger mer än den etiska och medicinska gränsen. Norrmännen hävdade att detta hade varit okej om de hade sökt TUE. Dessutom menade de att även amerikanarna resonerade som de gör gällande vad som hamnar i lungorna. Slutligen, till OS har de tagit med sig gigantiska doser astmamedicin och 10 nebulisatorer.

Mycket initierat och klargörande inlägg!
Norska skidlandslaget påstår alltså att man missuppfattat detta med nivåerna.
Det är bara pinsamt att se, det säger ju de riktiga astmaläkarna rent ut när dom tillfrågas om dessa omänskliga nivåer.

När vi ändå är där så kan man se samma tillvägagångssätt när det gäller Johaug.
Det var ju inte prestationshöjande med en så liten mängd av den anabola steroiden som fanns i hennes positiva prov.
Totalt irrelevant då även den minsta mätbara mängd anabola ger straff för en elitidrottare.
Man försöker konsekvent och målmedvetet förminska och bortförklara.
Hela deras historia från början till slut om detta är totalt osannolik med både läkarmissarna och Johaugs egna missar att läsa på kartong och krämtuben.

Man kan egentligen inte förklara det på annat sätt än att hon tagit detta systematiskt, kanske i annan form än salva.

Till saken hör även att man just det året Johaug åkte fast förbättrade analysmetoden från en ~vecka till en ~månad efter intag av en viss mängd Clostebol.

Landslagsläkaren Bendiksen var även Medical director hos Pfizer 1995-2003.
Det är pfizer som tillverkar salvan Trofodermin som Johaug påstår sig ha använt.

Det är helt osannolikt alla dessa sammanträffanden, det finns många fler i denna cover up historia.
Senast redigerad av .CYG. 2018-02-10 kl. 10:47.
Citera
2018-02-10, 10:44
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1234
tydligen har ju astmapreparat också påverkan när det gäller muskelbyggnad (enligt UG) så jag kan tänka mig att det inte bara är längdåkare som profiterar (utan också tex. alpint, skidskytte, bakhoppning...). har tidigare påpekat Norges plötsliga framgångar inom friidrott.
Damhandboll har det också pratats om när det gäller astma och Norge
Citera
2018-02-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Hur räknar du människa? Jag är inte vass på matte, så förklara gärna hur du har kommit fram till det fetade!

Edit, såg att jag var typ fyra på bollen. Ignorera min post!

Jag har slutat att vara flashbackares personliga matematik-resurs, ty det inte gav resultat.
Citera
2018-02-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doedgravaren
astmatiker med försprång? Du får läxa upp mig för det låter helt absurt att en astmatiker skulle ha bättre kondis än en utan...

En astmareaktion innebär en svullnad av luftvägarna. Jag påstod att en astmatiker utan svullnad nog har ett försprång, eftersom att deras lungor och blodomlopp har utvecklats med begränsad tillgång till syre, och alltså antagligen har högre syreupptagningsförmåga.
Citera
2018-02-10, 14:52
Medlem
**FRÅGA TILL NORGE**
Men Norge för helvete,, hur kan ni börja förlora mot Kalla nu helt plötsligt, hon har ju inte ens astma ju!!
Ni har väl inte missat något ”väsentligt” under uppladdningarna i höstas, eller?
Jag kan visserligen förstå erat dilemma, för det är ju inte lätt att ersätta en storhet som krämareläkaren Bendiksen i ett nafs, för som han lyckades trolla fram nya ”krämer” att kleta med hela tiden så måste Bendiksen ha varit en äkta trollfabrik hela han!

https://www.expressen.se/sport/os-2018/just-nu-norge-kallar-till-krismote/
Senast redigerad av Nummer-1 2018-02-10 kl. 14:57.
Citera
2018-02-10, 15:00
Medlem
Intervallstarts avatar
Feir mens dere kan svensker.

Fra tidligere OL og VM vet vi at effekten av Kalla -og Hellners bloddoping dabber av mot slutten av mesterskapet. Ref. elendige 30 -og 50 km. Som med russerne på 70 -og 80-tallet.
Ja, dere vet vel at det er dem det siktes til. En dame - og herreløper som har vært høyst middelmådig i WC og med resulatet i mesterskap som langt overgår dette.

Vi gjør regnskap til slutt.
Senast redigerad av Intervallstart 2018-02-10 kl. 15:03.
Citera
2018-02-10, 16:34
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Komiskt att du nämner att svenskar skulle vara dopade när det är norrmän som har blivit dömda för dopning. Du kan inte tänka dig att det faktum att de har blivit sämre sent i mästerskapet att de bränt allt krut i de tidigare loppen? Att åka lopp odopade sliter psykiskt och fysiskt.
Citera
2018-02-10, 16:54
Medlem
wwrs avatar
Grattis Kalla. Nog gissar jag att hon går på beta2-stim läkemedel, efter förmaksflimret. Men det gör ju alla andra också. Kan man vinna utan det?

Ryska fansen tyckte WADA HQ behövde dekoreras lite
https://www.insidethegames.biz/articles/1061291/russian-fans-project-flag-onto-wada-headquarters-in-protest-at-sanctioning-of-country

Verkar som om Ryssland skulle kunna bli borta även 2020. WADA-chefen hotar med det. För att få vara med som land måste Ryssland först "erkänna doping"!!
Senast redigerad av wwr 2018-02-10 kl. 16:58.
Citera
2018-02-10, 17:19
Medlem
Ingen annan som lagt märke till att Kalla tappat många kilo sedan säsongsstarten? Syns tydligt om man jämför från början av säsongen. Kul att hon vann men någon sorts manipulering kan nog förekomma även hos henne. T3 är ju ett ämne man kan tänka sig, vanligt förekommande hos bodybuilders. Sätter fart på ämnesomsättning och uppiggande. Vet dock inte om antidoping uppmärksammar svängningar i ämnesomsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in