2018-02-10, 02:42
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som det verkar klarlagt att en majoritet av dem dopar sig, känns det som att vinnaren ofta är den som ha dopat sig bäst.

Så, vad behöver man då för att vinna guld i en uthållighetsgren?

Det tycks finnas åtminstone tre saker att titta på.

Blod
Andning
Testosteron?

Det kan nog vara bra att också ha något som gör att kroppen läker snabbare.

På något vis blir alla preparat till sist som den stora julgroggen.

Vad jag är förvånad över är att det finns några som ser upp till dessa idrottare.

Att släppa dopingen fri är det enda sättet att garantera rättvisa lopp. Jag hoppas att det är en riktigt sk "folkkär" åkare som har dopat sig och att den vågar ta bladet från munnen om den misslyckade och orättvisa jakten på dopare. Jag vill veta att alla tävlar på samma villkor och det går inte att garantera så länge det finns ett förbud mot dopning.
Citera
2018-02-10, 02:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Att släppa dopingen fri är det enda sättet att garantera rättvisa lopp. Jag hoppas att det är en riktigt sk "folkkär" åkare som har dopat sig och att den vågar ta bladet från munnen om den misslyckade och orättvisa jakten på dopare. Jag vill veta att alla tävlar på samma villkor och det går inte att garantera så länge det finns ett förbud mot dopning.

Det var medmänskliga ord, och det måste väl bli så någon gång. Som det är nu vill man inte titta för att allt är lurendrejeri, från regler, förbund, läkare och aktiva.

Ska nöja mig så länge med att se på curling och isdans.
Citera
2018-02-10, 05:16
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som det verkar klarlagt att en majoritet av dem dopar sig, känns det som att vinnaren ofta är den som har dopat sig bäst.

Så, vad behöver man då för att vinna guld i en uthållighetsgren?

Det tycks finnas åtminstone tre saker att titta på.

Blod
Andning
Testosteron?

Det kan nog vara bra att också ha något som gör att kroppen läker snabbare.

På något vis blir alla preparat till sist som den stora julgroggen.

Vad jag är förvånad över är att det finns några som ser upp till dessa idrottare.

Det är inta klarlagt att 51% av alla elitåkare dopar sig.

Ställer mig dock kritisk till skidförbunden. Jag tillhör dom som tror att Johaug gjorde ett enskilt misstag, men det beror förmodligen på all skit dom stoppar i sig. Det blir väl till slut nästan ett heltidsprojekt att hålla reda på alla mediciner och doser.

Orsaken till allt det här är pengar, status och OS. Det är helt avgörande om folk kommer försöka syssla med doping.

Inom sporter som ultralöpning där det finns massor av fantastiska atleter är nog doping väldigt ovanligt även om det förekommer.
Citera
2018-02-10, 05:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det är inta klarlagt att 51% av alla elitåkare dopar sig.

Ställer mig dock kritisk till skidförbunden. Jag tillhör dom som tror att Johaug gjorde ett enskilt misstag, men det beror förmodligen på all skit dom stoppar i sig. Det blir väl till slut nästan ett heltidsprojekt att hålla reda på alla mediciner och doser.

Orsaken till allt det här är pengar, status och OS. Det är helt avgörande om folk kommer försöka syssla med doping.

Inom sporter som ultralöpning där det finns massor av fantastiska atleter är nog doping väldigt ovanligt även om det förekommer.

Var inte naiv, bara kolla på mängden astmamedicin. Möjligen kan det vara så att enstaka idrottare inte dopar sig, men det är en helt rutten sport.

Dopning är inte något om att åka fast i tester.

Exempel - för att avgöra huruvida blodvärden och testosteronhalter och annat är normala, måste man väl jämföra med kontrollgrupper som sysslar med liknande? Finns det ens sådana undersökningar?

Att Johaug begick ett misstag är uppenbart, men ingen tror på att dopingmärkt läppomada är orsaken till att hon åkte dit. Det är bara en ursäkt för att sänka straffet.

Troligen bygger de stora norska framgångarna sedan en generation på massiv och systematisk dopning.

Du säger det ju själv. (Ska lägga till här som förtydligande, att det är orden om pengar, status och OS. Den situationen skapar den verklighet vi lever i.) Kroppen får lida ont tills man är 35, men sedan har man sitt på det torra. Man blir en folkhjälte, och ser man sedan bra ut, som Johaug, är ju allt så mycket bra.

Jag kollade på intervjun med Johaug efter avslöjandet, och det var i mitt tycke dåligt ljugeri när hon bankade i bordet. Hon verkade inte tro på det själv.

Ifall extremlöpare är rena beror det på att det i så fall är en amatörsport, men bara dina ord om fantastiska atleter får mig att tro att det går att tjäna pengar på att springa.

Ber om ursäkt för ett polemiskt inlägg, men ändå.
Senast redigerad av goseigen 2018-02-10 kl. 05:52.
Citera
2018-02-10, 07:14
Medlem
supermupps avatar
Jag skulle satsa mina pengar på Johan Olsson.
Citera
2018-02-10, 07:51
Medlem
Discgears avatar
Ser att Johnsrud Sundby har diskuterats under natten. Att se honom i skidspåren igen är snudd på outhärdligt, om man är insatt i utslaget som CAS gav. Jag ska be att få repetera lite fakta som jag skrev om långt tidigare i tråden. Det norska försvaret till att man gav Johnsrud Sundby 15000 mikrogram med Nebulisator, var att han under den perioden led av svår astma. Trots detta vann han Tour de Ski och dominerade världscupen totalt. Man hävdade också att endast 10% av Salbutamol hamnar i lungorna vid användande av Nebulisator. Som bevis för detta hänvisade man till en studie av Mazhar.

Den oberoende experten Kinahan protesterade mot detta och pekade på att patienterna i Mazhar studien alla hade mycket nedsatt lungfunktion, var mycket äldre och en tredjedel led av KOL (punkt 32. iv i CAS domen). De oberoende experterna pekade på att normalt 40% av den verksamma substansen hamnar i lungorna vid användande av nebulisator. Man sa också att gränsvärdena på 1600 mikrogram per dygn är satta med tanke på användande av inhalator, inte sjukvårdsutrustning.

Här börjar det bli verkligt intressant. En ofta citerad studie pekar på att 10-20% av substansen hamnar i lungorna vid användande av MDI – metered dose inhaler (Inhalator). Det innebär att WADAs gräns på 1600 mikrogram i själva verket hamnar på 10-20% av 1600 mikrogram, eller 160-320 mikrogram per dygn. I UGs senaste avsnitt så berättade den danske lungläkaren Vibeke Bakker (som också ofta används som expert av WADA) att hon aldrig under sin karriär hört att man ordinerat 1600 mikrogram till patienter. Svenske landslagsläkaren ”Pliggen” Andersson säger att han aldrig skulle tillåta någon att puffa mer än 400 mikrogram per dygn. Om en åkare ändå har besvär skulle denna få startförbud. Eftersom jag själv lider av astma sedan barndomen kan jag verifiera denna praxis om högst 400 mikrogram per dygn.

Alltså normal och etisk praxis är 10-20% av 400 mikrogram av Salbutamol i lungorna eller 40-80 mikgrogram per dygn.
Genom användande av Nebulisator fick Johnsrud Sundby i sig 40% av 15000 mikrogram eller 6000 mikrogram tre timmar före start.
Detta är omkring hundra gånger mer än den etiska och medicinska gränsen. Norrmännen hävdade att detta hade varit okej om de hade sökt TUE. Dessutom menade de att även amerikanarna resonerade som de gör gällande vad som hamnar i lungorna. Slutligen, till OS har de tagit med sig gigantiska doser astmamedicin och 10 nebulisatorer.
Senast redigerad av Discgear 2018-02-10 kl. 08:02.
Citera
2018-02-10, 08:20
Medlem
Unisertits avatar
Vilka av de norska skidåkarna har inte astma då? Man kanske borde satsat på längdskidåkning i yngre år med tanke på att astmatiker verkar vara ubermensch, iaf med astmainhalator.
Citera
2018-02-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Ser att Johnsrud Sundby har diskuterats under natten. Att se honom i skidspåren igen är snudd på outhärdligt, om man är insatt i utslaget som CAS gav. Jag ska be att få repetera lite fakta som jag skrev om långt tidigare i tråden. Det norska försvaret till att man gav Johnsrud Sundby 15000 mikrogram med Nebulisator, var att han under den perioden led av svår astma. Trots detta vann han Tour de Ski och dominerade världscupen totalt. Man hävdade också att endast 10% av Salbutamol hamnar i lungorna vid användande av Nebulisator. Som bevis för detta hänvisade man till en studie av Mazhar.

Den oberoende experten Kinahan protesterade mot detta och pekade på att patienterna i Mazhar studien alla hade mycket nedsatt lungfunktion, var mycket äldre och en tredjedel led av KOL (punkt 32. iv i CAS domen). De oberoende experterna pekade på att normalt 40% av den verksamma substansen hamnar i lungorna vid användande av nebulisator. Man sa också att gränsvärdena på 1600 mikrogram per dygn är satta med tanke på användande av inhalator, inte sjukvårdsutrustning.

Här börjar det bli verkligt intressant. En ofta citerad studie pekar på att 10-20% av substansen hamnar i lungorna vid användande av MDI – metered dose inhaler (Inhalator). Det innebär att WADAs gräns på 1600 mikrogram i själva verket hamnar på 10-20% av 1600 mikrogram, eller 160-320 mikrogram per dygn. I UGs senaste avsnitt så berättade den danske lungläkaren Vibeke Bakker (som också ofta används som expert av WADA) att hon aldrig under sin karriär hört att man ordinerat 1600 mikrogram till patienter. Svenske landslagsläkaren ”Pliggen” Andersson säger att han aldrig skulle tillåta någon att puffa mer än 400 mikrogram per dygn. Om en åkare ändå har besvär skulle denna få startförbud. Eftersom jag själv lider av astma sedan barndomen kan jag verifiera denna praxis om högst 400 mikrogram per dygn.

Alltså normal och etisk praxis är 10-20% av 400 mikrogram av Salbutamol i lungorna eller 40-80 mikgrogram per dygn.
Genom användande av Nebulisator fick Johnsrud Sundby i sig 40% av 15000 mikrogram eller 6000 mikrogram tre timmar före start.
Detta är omkring hundra gånger mer än den etiska och medicinska gränsen. Norrmännen hävdade att detta hade varit okej om de hade sökt TUE. Dessutom menade de att även amerikanarna resonerade som de gör gällande vad som hamnar i lungorna. Slutligen, till OS har de tagit med sig gigantiska doser astmamedicin och 10 nebulisatorer.

solklart kan man ju tycka. och för detta blev han alltså bara avstängd i 2 månader på sommaren?
Citera
2018-02-10, 08:44
Medlem
Finns det ingen prattråd för OS?
Citera
2018-02-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Vilka av de norska skidåkarna har inte astma då? Man kanske borde satsat på längdskidåkning i yngre år med tanke på att astmatiker verkar vara ubermensch, iaf med astmainhalator.
Jeg vil tippe 40-50%. Det er akkurat samme tall som Sverige kan vise til.
Citera
2018-02-10, 10:09
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nu handlar ju inte Norges astmasituation om kronisk medfödd astma, utan påstådd astma som uppkommit genom hård träning.

Tycker du det låter rimligt att mer än 70% Norges och världens bästa skidåkare har kronisk medfödd astma? Statistiken säger ju då, om du har medfödd astma så är det 70% chans att man i framtiden kommer ta OS-medalj i längdskidåkning.

Jag själv fick s.k. diagnos med ansträngningsastma när jag var yngre, men den diagnosen gick över när jag kom på att jag inte var van vid den hårda konditionsträning jag påbörjade med. Sen dess har jag aldrig haft problem, förutom andfåddhet vid pressad träning. Det fanns några i klassen som hade kronisk astma också, pga allergier och det var ständigt viktigt för dem att ta det VÄÄÄLDIGT lugnt på idrotten, trots intag av medicin och tillgänglig medicin. Sen ploppade det fram en massa norska studier som förändrade astma-synen.
Hur räknar du människa? Jag är inte vass på matte, så förklara gärna hur du har kommit fram till det fetade!

Edit, såg att jag var typ fyra på bollen. Ignorera min post!
Senast redigerad av CoopCola 2018-02-10 kl. 10:14.
Citera
2018-02-10, 10:19
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller

Samma villkor och rättvisa lopp? Det blir ju en materialsport då helt enkelt, vilket land vill lägga mest resuerser på doping och bryr sig minst om idrottarnas hälsa.

Vi skulle troligtvis se en ännu större dominans av USA,Ryssland och Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in