Citat:
Ursprungligen postat av
udon
Det är inta klarlagt att 51% av alla elitåkare dopar sig.
Ställer mig dock kritisk till skidförbunden. Jag tillhör dom som tror att Johaug gjorde ett enskilt misstag, men det beror förmodligen på all skit dom stoppar i sig. Det blir väl till slut nästan ett heltidsprojekt att hålla reda på alla mediciner och doser.
Orsaken till allt det här är pengar, status och OS. Det är helt avgörande om folk kommer försöka syssla med doping.
Inom sporter som ultralöpning där det finns massor av fantastiska atleter är nog doping väldigt ovanligt även om det förekommer.
Var inte naiv, bara kolla på mängden astmamedicin. Möjligen kan det vara så att enstaka idrottare inte dopar sig, men det är en helt rutten sport.
Dopning är inte något om att åka fast i tester.
Exempel - för att avgöra huruvida blodvärden och testosteronhalter och annat är normala, måste man väl jämföra med kontrollgrupper som sysslar med liknande? Finns det ens sådana undersökningar?
Att Johaug begick ett misstag är uppenbart, men ingen tror på att dopingmärkt läppomada är orsaken till att hon åkte dit. Det är bara en ursäkt för att sänka straffet.
Troligen bygger de stora norska framgångarna sedan en generation på massiv och systematisk dopning.
Du säger det ju själv. (Ska lägga till här som förtydligande, att det är orden om pengar, status och OS. Den situationen skapar den verklighet vi lever i.) Kroppen får lida ont tills man är 35, men sedan har man sitt på det torra. Man blir en folkhjälte, och ser man sedan bra ut, som Johaug, är ju allt så mycket bra.
Jag kollade på intervjun med Johaug efter avslöjandet, och det var i mitt tycke dåligt ljugeri när hon bankade i bordet. Hon verkade inte tro på det själv.
Ifall extremlöpare är rena beror det på att det i så fall är en amatörsport, men bara dina ord om fantastiska atleter får mig att tro att det går att tjäna pengar på att springa.
Ber om ursäkt för ett polemiskt inlägg, men ändå.