2018-02-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Detta kan ju också vara en lögn!? Folk kan ju skriva vad som helst eftersom det inte finns nåt bevis.

Skulle det bara handla om en skilsmässa o man mördar sina barn av den anledningen..hua hua

Kan det inte handla om äktenskapsförord? Någon har fått ett arv och man valt att skriva äktenskapsförord. Väldigt vanligt.
Citera
2018-02-10, 08:57
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Aha, hade jag ingen aning om! Varför stod det då den 1 februari?
Det var då annonsen kom in kanske...jag vet inte. Minns inte vilken dag det stod så när min släkting gick bort..
Kanske blir lite annorlunda datum vid sådana här fall...Vet inte.
Citera
2018-02-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Det var då annonsen kom in kanske...jag vet inte. Minns inte vilken dag det stod så när min släkting gick bort..

Bouppteckningsdagen?
Citera
2018-02-10, 09:07
Medlem
Citat:

Ok o tack..jag visste inte att man stod som skilda när nån dött. Man får lära sig något nytt varje dag.
Citera
2018-02-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan det inte handla om äktenskapsförord? Någon har fått ett arv och man valt att skriva äktenskapsförord. Väldigt vanligt.

Jo äktenskapsförord är vanligt, så det kan vara så.
Citera
2018-02-10, 09:11
Medlem
Citat:
Nej det står så vid dödsfall under relationer, om man är gift. Ett äktenskap slutar när döden tar vid ju.

Helt naturlig notering alltså.
Citera
2018-02-10, 09:11
Medlem
Försök på en sammanfattning av det jag minns (samt egna kommentarer):
• Familjen har ett fosterbarn när A (och M?) är små, fint omdöme om familjen - inifrån (jag tror på det, jag hoppas det, jag hoppas att allt har varit så vanligt så länge som möjligt)
• Men från tiden i Göteborg kommer också uppgifter att A och M inte fick leka med kompisar på samma sätt som andra barn, att umgänge var på något sätt begränsat (så upplevde den personen som skrev detta här på fb eller den personen som hen hade hört det ifrån)
• 2011 familjen flyttar från Göteborg till Bjärred, OH jobbar på Lunds universitet (jag kan absolut inte se något konstig alls med den flytten. Han har disputerad, kanske fått tidsbegränsade kontrakt först, när man är mer väl etablerad, då flyttar man). På hans gamla websida är en CV, där det framgår att OH blev docent 2011 – det är ganska spikrakt efter en disputation 2008, jag är ingen ekonom/jurist, men hans karriär verka gå bra
• Båda föräldrarna får mycket fina omdömen från sina arbetsplatser, kompetent på alla sätt och social (kan läsas i tidningar efter morden). Påstående angående isolering avfärdas här på tråden, man har haft vänner, firat midsommar, OH var mycket ut och rest (det kan man se på konferenser han har åkt på)
• Men någon gång händer det något: A insjuknar (som en bekant uttala sig i tidningen) och slutar med fotboll, tennis och dans för att kunna koncentrerar sig på skolan
• A börjar få hemundervisning pga sjukdom först deltid sedan på heltid, symptom: kronisk trötthet, läkarintyg finns. Det sägs om A: ”14-åringen beskrivs i mötesprotokoll som ”nyfiken på lärandet” och ville gärna gå i skolan.” Kvällsposten 10/1
• I maj 2017 avanmälar OH M från pianolektioner och ange sjukdom som grund
• Innan skolårets slut ansöker föräldrarna också om att få hemundervisning för M pga sjukdom, samma symptom som A: kronisk trötthet, läkarintyg finns inte, men M ska vara under utredning
• I juni 2017 föreslås OH som adjungerade professor i Uppsala, ärende ska utredas, man återkommer inte till det under hösten (nämns inte mer i något protokoll i alla fall)
• Under sommaren hörs barnen hojtande i poolen enligt uppgifter från grannar
• Det säljs saker på blocket under sommaren – jag minns inte riktig vad
• OH uppdaterar/slutförar en barnbok om moms tillägnat hans älskade döttrar som han påbörjade för 5 år sedan. Denna barnbok läggs ut på hans privata, engelska hemsida kopplat till hans företag
• Efter sommaren börjar M att få hemundervisning (enbart direkt), ett läkarintyg finns nu, hemundervisning för båda barnen är omfattande, målet är att gå på gymnasiet. Barnen undervisas men är sjuka med jämna mellanrum (säger en av rektorerna)
• Pianoläraren kontaktar OH via mejl och frågar kring undervisning för M. OH skriver tillbaka att M är långvarig sjuk, att han hör av sig under våren om det skulle bli bättre, att ha inte trodde på det, men att möjligheten finns
• Under hösten köps en (eller två?) nya bilar
• OH ansöker om befordran till professor vi Lunds universitet under hösten
• OH jobbar enligt en kollega mycket hemifrån under hösten, anledningen anges vara döttrarnas sjukdom, det skrivs senare i tidningen att OH har gjort allt rätt bara att han behövd ställa in gång på gång pga döttrarnas sjukdom (enligt en kollega)
• OH går ned i arbetstid med 10%
• Skolan har kontakt med familjen innan storhelgen, ett nytt möte är planerad till januari
• OH och M ses i en affär i Bjärred i mellandagarna, kommentar som står i tidningen: barnens (Ms?) sjukdom syntes inte utåt, allt var som vanligt
• den 6. januari sänks strömmen märkbart i huset, strömmen är normal igen den 7. (det postas senare här på fb uppgifter om att familjemedlemmar har dött på olika datum)
• den 9. januari kommer inte OH till en konferens, polisen kopplas in på eftermiddagen och går in i huset
• det rapporteras från polisens sida först om ”våldsbrott med personskada”, sedan att det rör sig om en familjetragedi, där alla har dött; rykten går om att kniv ska ha varit inblandat
• medierna rapportera omfattande om fallet, en professor som bedömde OHs ansökan postar på linkedIn ett mycket positiv omdöme om OHs kompetens, samtidig som det framgår att hon är informerad om situationen kring hans döttrar (att dessa är sjuka), ”deep sorrow in his [OHs] eyes”, någon skriver någonstans att OH var fantastisk på alla sätt (kopplat till arbete), det kommer också fram att OHs FB sida och LinkedIn sida hade raderats
• Mycket kort efter morden kom det också ut detaljer kring morden (barnen förgiftat, HB också samt andra skador, OH hängt, avskedsbrev), som egentligen bara kan ha lämnats av anhöriga eller personer som har varit på plats. Det går rykten/finns uppgifter om en film gjort av OH (eller båda föräldrarna?) som ska ha skickats till anhöriga
• den 19.1. går polisen ut med mer information. Barnen blev mördade av föräldrarna i samförstånd. Ett avskedsbrev har lämnats undertecknat av båda föräldrarna. Som förklaring till morden/självmord ange föräldrarna att de inte ser någon livskvalité pga döttrarnas sjukdom. Mer information kommer inte att lämnas.
• Nu böjar tiden av spekulationer, rykten och att samla in pusselbitar här på fb. Flera gånger nämns rykten att familjen ska ha anknytning till scientologer, vården för döttrarna ska ha sökts utomlands (nämns också i tidningar), alternativmedicin nämns. Det antas av några att barnens sjukdom var fingerad, att det var Mpb involverad eller orsakat av föräldrarna på något sett, medan andra antar att barnen var mycket svår sjuka. ME nämns som oftast. En granne lämnar uppgifter om märkligt beteende av OH som kan tyder på bacillskräck eller ångest för infektioner. HB ska ha haft MSRA och/eller cancer.
• Man spekulerar kring vad som kan ha orsakat barnens mord. Depression, incest, psykopati, Asperger, scientologer, narcissmus andra personlighetsstörningar (kontrollbehov) nämns i relation till OH, delvis också HB. Åsikterna går isär om det enbart var en depression pga döttrarnas sjukdom som orsakade morden eller om det är flera faktorer som måste tillkomma och att det enbart är föräldrarnas sjukdomstillstånd som kan vara förklarande för de morden som har begåtts.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-02-10 kl. 09:21.
Citera
2018-02-10, 09:29
Medlem
rubin22s avatar
Jag tror jag hittat en bild på Hanna från hennes linked. En svartvit bild, ljus o kort hår? Kan den stämma, vill inte hänga ut någon som inte har med fallet att göra.
Citera
2018-02-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När man framför bristande livskvalité som orsak till att döda flickorna är det en subjektiv åsikt, som är mycket avvikande från vad alla andra medborgares åsikt är om begreppet livskvalité. Ingen domare skulle kunna motivera en dom där dessa föräldrar kommer undan med dråp. Det de kan eventuell komma undan med är ett liv på sluten vård i stället för fängelse.

Du vet om att dom är döda eller hur? Dom kom inte undan. Om dom innerligt trodde på själavandring och att få träffas på nytt efter döden, så hoppas jag lika innerligt att dom hade rätt. Det gör nog många som har förlorat någon som dom har älskat mer än allt annat på denna jord.
Citera
2018-02-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det känns väldigt fel och oetiskt att överhuvud taget diskutera barmhärtighetsmord i detta fall, när vi inte fått några som helst indikationer på att någon av flickorna var akut döende eller så sjuk att det skulle vara ens avlägset relevant att diskutera dödshjälp. Den yngsta flickan hade ju setts i affären i mellandagarna och grannen hade inte märkt något konstigt. Varför skulle hon behöva barmhärtighetsmördas?Kan en förälder ta sig den rätten att bestämma att barnets liv inte har rätt att leva?

Det är väl i så fall lika oetiskt att diskutera vilket hemskt mord det är eftersom vi inte har några fakta om barnens sjukdom. Jag tror för övrigt inte att det som hände hade hänt om barnen var akut döende. Då hade motivet saknats. Då hade det inte påverkat livskvaliteten mer än tillfälligt.
Citera
2018-02-10, 09:49
Medlem
Mycket fokus på ME i media som sagt var....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen

Liten privatklinik i södra Sverige och behandling i Tyskland, visst känns det igen?
Citera
2018-02-10, 09:50
Medlem
Citat:
Nej det står så vid dödsfall under relationer, om man är gift. Ett äktenskap slutar när döden tar vid ju.
Är du säker på det? Låter otroligt då de inte står upptagna under avlidna på samma sida ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in