2018-02-09, 20:51
Bannlyst
En 3 år gammal bmw kostar bara hälften av nybilsvärdet om man åker ner till tyskland och kör hem en. Jag tog ett privatlån på santander och betalar runt 3000kr i månaden för min bil. Den har alla finesser,fulltutrustad,och så vidare,men kostade inte alls särskilt mycket.
Citera
2018-02-09, 23:00
Medlem
jj_6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Det har jag helt missat, varför är det så?

Det är jag också nyfiken på.
Citera
2018-02-10, 09:07
Medlem
252lifes avatar
Man skaffar sig ett bra jobb där man får förmånsbil. Då kostar en bil för halv mille 1500 spänn i månaden.

Vad är det för typ av jobb som folk har som får denna fina förmån?
Citera
2018-02-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Man skaffar sig ett bra jobb där man får förmånsbil. Då kostar en bil för halv mille 1500 spänn i månaden.

Vissa tror att man behöver vara VD eller hög chef för att ha förmåns/tjänstebil.

Sök jobb som utesäljare. Kan ”vem som helst” bli.
Citera
2018-02-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life

Nu har jag inte tjänstebil själv men jag tvivlar starkt på att totalen för en bil på 500 000 kr landar på ens i närheten av 1500 i månaden.
Förmåner ska beskattas och därmed så får man betala ett förmånsvärde.
Citera
2018-02-10, 14:10
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Alltså trådskaparen kanske får vakna lite.
1. Först. 40 000 kr på två månadslöner är inte anmärkningsvärt högt utan snarare lågt. Par med akademisk utbildning bör ha ca 70-80 tkr i månaden före skatt. dvs ca 50 tkr efter skatt. Även i 35-års åldern.

Håller med. Två lågavlönade som jobbar heltid idag får cirka 40 000 netto. T. ex. ett ungt par som jobbar på ICA.
Citera
2018-02-10, 16:24
Medlem
1Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
En 3 år gammal bmw kostar bara hälften av nybilsvärdet om man åker ner till tyskland och kör hem en. Jag tog ett privatlån på santander och betalar runt 3000kr i månaden för min bil. Den har alla finesser,fulltutrustad,och så vidare,men kostade inte alls särskilt mycket.

Är din bil en BMW ?
Citera
2018-02-10, 16:37
Medlem
1Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores

Är din bil en BMW ?
Citera
2018-02-10, 17:58
Medlem
Undrar jag med, ser diverse ynglingar i extremt dyra bilar.....hur går detta ihop?
Citera
2018-02-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det enkla svaret är att de egentligen inte har råd. Lite samma fenomen som att förortskillar har dyra jackor.

Lite så måste det nog vara
Citera
2018-02-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nu har jag inte tjänstebil själv men jag tvivlar starkt på att totalen för en bil på 500 000 kr landar på ens i närheten av 1500 i månaden.
Förmåner ska beskattas och därmed så får man betala ett förmånsvärde.
Kan nog inte stämma att en halv milles bil kostar bara 1500 i månaden. Kollade lite själv och bortsett kontantinsatsen som man betalar som privat person är det inte så stor skillnad privat jämte tjänstebil. Tror att många glömmer att man måste skatta för förmånsvärdet också. Blir lite billigare som tjänstebil men inte avsevärt mycket.
Citera
2018-02-11, 07:23
Medlem
Avundsjuk på fin bil? Slå upp registreringsnumret på transportstyrelsenshemsida och kolla om den är leasad eller belånad först. Att hyra (dvs leasa) bil för 4000 i månaden kan nog de allra flesta som arbetar göra.

Det är skillnad på förmånsbil, personalbil och tjänstebil också.
Personalbil innebär bara att arbetsgivaren lånar pengarna istället för att du själv gör det. Dina kostnader är nära nog identiska med ett privatköp, men iom att du inte själv står på lånet så kan du få låna till bilen den vägen även om du själv är överbelånad på tex en bostadsrätt. Du betalar förmånsskatt till staten och ränta och amortering via löneavdrag. Dålig affär som mest är till för överbelånade eller personer som inte kan spara ihop till kontantinsatsen på bilen. Bilen är för privat bruk.

Förmånsbil kan du se som att arbetsgivaren betalar lån+amortering men du betalar förmånsvärdet. Det är ett extremt förmånligt sätt att få en jättedyr bil (tex en Tesla) eftersom arbetsgivaren då hostar upp mer än en miljon för bilen men själv betalar du bara förmånsvärde motsvarande en V70 eller liknande (pga skatteregler sätts förmånsvärdet ner till motsvarande bensinbil, och en bensinbil går att få otroligt mycket billigare än en Tesla).
Det är extremt ovanligt att arbetsgivaren bara skänker bort en miljon sådär, så de enda som har förmånsbilar är i princip egenföretagare eller personer som är delägare i ett större företag (och därmed kan besluta om att företagets pengar skall gå till att köpa bilar åt vissa anställda - sig själv - istället för att tex återinvesteras i verksamheten eller ges som bonus till övriga anställda). Bilen är för privat bruk.

Tjänstebil innebär också att företaget står för bilen, du står för förmånsvärdet. Men bilen får bara användas i tjänsten, annars blir det komplicerat. Även här är det osäkert om företaget verkligen vill betala en Tesla istället för en V70 diesel, men diverse pluginhybrider brukar gå att få till (för då kan företaget hävda en miljöprofil). Brukar vara få förunnat med tjänstebil (eftersom man i princip inte får köra bilen privat, och på de flesta företag är det ganska få yrkesroller som kräver att du kör massor med bil i tjänsten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in