2018-02-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Är du säker på det? Låter otroligt då de inte står upptagna under avlidna på samma sida ....
Jag har aldrig någonsin hört talas om det heller. Låter mycket konstigt. Tror mer det har att göra med arvsrätt och fördelning av arv eftersom både bröstarvingar och maka/make är avlidna. Såvida inte de ansökt tidigare om skilsmässa och den ej gått igenom förrän nu.
Senast redigerad av Zebrima 2018-02-10 kl. 10:00.
Citera
2018-02-10, 10:03
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Försök på en sammanfattning av det jag minns (samt egna kommentarer):
Oj, vi skrev samtidigt! Vi kan jämföra.

Omöjligt att veta vad som är sant. Här har jag i alla fall försökt baka ihop de sakuppgifter i tråden som trots allt är möjliga att tolka som trovärdiga:

1. Familjen Henkow – Oskar (1972), Hanna (1969), Agnes (2003) och Moa (2006) – flyttar in i en villa i Bjärred februari 2012.

2. Oscar är momsexpert och docent i handelsrätt på Lunds universitet och på väg att bli professor. På jobbet är han charmig och högpresterande, hemma är han auktoritär och överbeskyddande. Det är Oskar som har kommandot i familjen; de flyttar till Bjärred pga av Oskars jobb, Oskar ses styra upp fotbollsträningen med Agnes, styra upp pianolektionerna med Moa, skriva sagobok till barnen, diktera barnens skolgång, shoppa med Moa.

3. Hanna börjar som skattejurist på skatteverket i Malmö. Är på arbetsplatsen två dagar i veckan. Beskrivs som skicklig och omtänksam. Framstår som en bakgrundsfigur.

4. Agnes och Moa är sociala och nyfikna men också stramt hållna. De är inte ute och leker med kompisar, kommer aldrig på kalas; de håller sig med sina föräldrar. De figurerar inte på sociala medier.

5. Hanna smittas av MRSA (en bakterieinfektion som kräver sträng försiktighet för att inte smitta andra) och bär därför alltid handskar.

6. Agnes spelar fotboll 2012 i Borgeby FK. Oskar intresserar sig för att vara tränare i laget när Agnes spelar, inte annars.

7. Moa tar pianolektioner en gång i veckan.

10. Agnes får en okänd form av ”trötthetssyndrom”. Våren 2016 anses hon för sjuk för att gå i skolan. Hon går i årskurs 6, och skolan fattar det ovanliga beslutet om hemundervisning ”av medicinska skäl”. Samtidigt ses Hanna stödja en nedläggningshotad kvacksalveriklinik för ME (Myalgic Encephalomyelitits).

11. Familjen avskärmar sig i hemmet, samtidigt som Oskar vidareutvecklar sin stjärnstatus på universitetet. Oskar beklagar sig över dotterns hopplösa hälsotillstånd inför hänförda (kanske till och med förälskade) kollegor. Plötsligt avbryter man 2016 kontakten med ett tidigare, nu vuxet, adoptivbarn.

12. Sommaren 2017 utannonserar man några möbler, typiska för ett rosafärgat flickrum.

13. Moa, nu i årskurs 5 på Alfredshällsskolan, insjuknar hösten 2017 på samma sätt som storasyster. Även hon beviljas hemundervisning (samordnat med systerns undervisning via Bjärehovskolan). Moas pianolektioner avbryts (av Oskar) Pianoläraren uppfattar dock Moa som fullt frisk. Oskar färdigställer nu sagan om ”Agnes, Moa och momsen”.

14. Systrarna håller sig hemma och får hemundervisning fyra, respektive tre, dagar i veckan, av tre olika lärare. Skolan medger dock självkritiskt att man kan ha ”lyssnat för mycket” på Oskar. Till nyår ska Agnes börja i årskurs 8 och Moa årskurs 5. Enligt skolan är hemundervisningen tillfällig; man ser fram emot en klargörande medicinsk utredning och en återgång till normal skolnärvaro (för bägge systrar).

15. Systrarna tycks hållas utanför Sveriges ordinarie vård- och försäkringsapparat, kanske som en funktion av att föräldrarna kräver att en bestämd sjukdom, tex ME, ska fastställas. Detta borde dock vara dömt att misslyckas (eftersom ME drabbar vuxna, är tidskrävande att diagnostisera och inte ärftlig).

16. I november 2017 är Oskar avmagrad och sliten. Han minskar sin arbetstid till 90% pga ”privat livssituation”.

17. I mellandagarna 2017 syns Oskar och Moa i affären. Hanna är online 6/1. Bjärredvillans elförbrukning antyder att familjen är bortrest 6/1 och kommer hem söndag 7/1. Oskar, men inte Hanna, raderar nu sina sociala konton.

18. Hela händelsen utspelar sig gissningsvis kring måndag 8/1. Datumet är medvetet valt för att familjen ska bli saknad och upphittad fortast möjligt. Agnes och Moa mördas på okänt sätt. Man efterlämnar ett brev (med okänd adressat) där utebliven livskvalitet nämns, och där Oskar och Hanna tar på sig skulden för dödsfallen. Man täcker för fönster och släcker ljuset. Oskar och Hanna dör på okänt sätt.

19. På tisdag morgon 9/1 saknas Oskar på universitet (Hanna har semester till 15/1), där han ska hålla konferens. Samtidigt kommer en hemlärare (på årets första skoldag) men ingen öppnar och ingen svarar i telefonen, varpå läraren antar att familjen är bortrest. När Oskars chef på eftermiddagen misslyckats att nå samtliga familjemedlemmar går man till polisen och ”efterlyser en hel familj”. Polisen bryter sig in i Bjärredvillan. Man hittar den döda familjen.

20. Polisen fastställer att det är en ”familjetragedi” och säger att ”föräldrarna valde i samråd att avsluta barnens liv”. Man vill därmed inte hantera ärendet som ett massmord med allmänintresse.
Senast redigerad av JanTaliban 2018-02-10 kl. 10:08.
Citera
2018-02-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har aldrig någonsin hört talas om det heller. Låter mycket konstigt. Tror mer det har att göra med arvsrätt och fördelning av arv eftersom både bröstarvingar och maka/make är avlidna. Såvida inte de ansökt tidigare om skilsmässa och den ej gått igenom förrän nu.
Bouppdelning av arv efter döda annonseras väl inte? Jag tror de på ett juritmässugt sätt försökt att göra någon av deras släktingar arvslösa. Därav filmen där de förklarar varför hur de vill att deras kvarlåtenskap de säkert skrivit över på den ena skall ärvas. Jag tror de tänkt igenom det mesta. Vittnen till det nya testamentet är kanske den dom skrev : det som inte fick hända, hände .....
Citera
2018-02-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, sedan tänker jag om föräldrarna möjligtvis var rättshaverister. De ville kanske ha kvar barnen hemma för att någons personlighetsstörning inte kunde tolerera att barnen skulle ha ett eget liv. När nu en större utredning skulle gå av stapeln tog de saken i egna händer.

Planerade de in i sina kalendrar vem som skulle köpa brevpappret och pennan för avskedsbrevet? Vem som skulle inhandla silvertejpen som behövdes ifall något av barnen skulle vakna till och börja skrika? De här filmerna (om de nu existerar) satt de och skrev manus? Klippte de filmen och redigerade? När gjorde de allt detta tillsammans? Skaffade de barnvakt till Agnes och Moa så att de kunde planera morden ostörda? Eller pumpade de barnen fulla med sömnmedel så att barnen inte skulle höra vad som pågick?

Tänker likt dig i det du skriver i första stycket.. osäker på om rättshaverist är rätt ord dock, de verkar ju ha tagit bort fritidsaktiviteter till förmån för att barnen skulle orka prestera i skolan. Man själv som förälder hade nog tänkt tvärtom och velat spara på de saker som barnen älskar och mår bra av, skolan hade varit mindre viktig att lägga allt det sista krutet på. Skolplikt eller ej.

Om det stämmer att mamman haft cancer så finns det en sannolikhet att de haft tillgång till tex fentanylplåster. Inte så svårt att fästa ett eller två sådana på ett sovande barn.
Tycker själv att just den medicinen aldrig någonsin borde släppas utanför ett sjukhus men de skrivs ut frekvent till cancerpatienter för användning på egen hand. Det är en av de abaolut starkaste medicinerna som finns och borde som sagt aldrig släppas utanför sjukhusmiljö. Av diverse skäl.
Senast redigerad av Najjon 2018-02-10 kl. 10:26.
Citera
2018-02-10, 10:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Försök på en sammanfattning av det jag minns (samt egna kommentarer).

Tack för ditt arbete med denna mycket bra och objektiva sammanfattning!
Tråden är väldigt lång - med din sammanfattning får man ut essensen.
Kanske något någon Mod vill lägga i trådstarten?
Citera
2018-02-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Troligt, vi pratar här om två skattejurister. Dom har säkert lämnat korrekta papper efter sig.
Citera
2018-02-10, 10:11
Bannlyst
Jag skulle vilja beskriva fallet som ett utvidgat självmord men jag tror att föräldrarna uppfattade det som främst ett barmhärtighetsmord.

Var på denna skala; utvidgat självmord - barmhärtighetsmord; föreliggande fall befinner sig, är väl det som hela den här tråden har kommit att handla om. Någon exakt sanning i detta finns så klart inte och är beroende av hur man tolkar den fakta som inkommit, men ungefär här lägger jag mig -

Utvidgat självmord 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Barmhärtighetsmord
En 2a och således primärt ett utvidgat självmord.
Jag tror att föräldrarna skulle plotta in sig på en 9a.
Var lägger du dig?
Citera
2018-02-10, 10:14
Medlem
Citat:
Det stämmer ju att Hanna pch Oskar skiljt sig enligt sidan i Lomma! Eller bodelning? Varför? Göra någon arvslös? Är det därför de dog? Kärlekssorg? Mystiskt ...

Ett äktenskap upphör alltid automatiskt vid dödsfall.
Citera
2018-02-10, 10:32
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Är du säker på det? Låter otroligt då de inte står upptagna under avlidna på samma sida ....
Jag vet bara hur det stod när min gifta släkting gick bort. Mer än så vet jag ej om det. I vårt fall så bestämde de närmast anhöriga över vad som skulle stå och var. Jag ingår inte i första ledet anhöriga så jag kan inte mer om detta tyvärr.
Citera
2018-02-10, 10:33
Medlem
rubin22s avatar
Hur kan det vara så svårt för vissa att förstå lagen?
Det är i detta troligtvis två självmord och definitivt två mord, inget annat!
Men så tragiskt för anhöriga och vänner som troligtvis aldrig får veta exakt vad som hänt, ej heller utgår något skadestånd till de anhöriga då brottet inte utreds eftersom det inte kan gå till domstol. Allt blir sekretess!

Såg på TV förut en mamma och pappa vars dotters död de först trodde var en olycka men det visade sig att hennes pojkvän dödat henne hemma i lägenheter och sedan begått självmord. De fick inte ens veta vilket datum hon dog och hur! Helt sjukt!

Morden som inte räknas
Aftonbladet avslöjar: När männen tar sitt liv efter kvinnans tystas det ner.
Vart femte kvinnomord i Aftonbladets granskning kom aldrig till domstol.

De anhöriga fick inga skadestånd.

Inte ens poliser ser alltid brotten som "riktiga" mord.
Citera
2018-02-10, 10:34
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Aha, hade jag ingen aning om! Varför stod det då den 1 februari?

Förmodligen det datum de togs bort på Ratsit via Skatteverket. Man dör och raderas efter en tid.
Citera
2018-02-10, 10:35
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Kan vara att man valt att ej ha dödsannons, alternativt har den redan varit eller kommer senare.
Jag vet inte mer än att själva äktenskapet bryts vid dödsfall och kan då hamna under ändrade relationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in