2018-02-09, 23:52
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angorakatten
Ja visst är det märkligt. Två barn har blivit mördade och folk fösöker förstå mördarna. De hade kommit till en gräns och orkade inte mera? Va! Barnamördare är både OH HB vidriga människor. Synd inte en av dem överlevde och fick stå till svars.
Ja, sedan tänker jag om föräldrarna möjligtvis var rättshaverister. De ville kanske ha kvar barnen hemma för att någons personlighetsstörning inte kunde tolerera att barnen skulle ha ett eget liv. När nu en större utredning skulle gå av stapeln tog de saken i egna händer.

Planerade de in i sina kalendrar vem som skulle köpa brevpappret och pennan för avskedsbrevet? Vem som skulle inhandla silvertejpen som behövdes ifall något av barnen skulle vakna till och börja skrika? De här filmerna (om de nu existerar) satt de och skrev manus? Klippte de filmen och redigerade? När gjorde de allt detta tillsammans? Skaffade de barnvakt till Agnes och Moa så att de kunde planera morden ostörda? Eller pumpade de barnen fulla med sömnmedel så att barnen inte skulle höra vad som pågick?
Citera
2018-02-09, 23:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ett testamente skulle inte heller jag kalla det, annat än om det är ett patetiskt försök att framstå som en omtänksam far. För vad vet vi egentligen om när momsskriften verkligen tillkom? Det är OH själv som anger att den skrevs 2012 och uppdaterades i somras, men hur sant är det? Jag litar inte på denna mördare för fem öre, så min gissning är att han rafsade ihop detta när han bestämt sig för att mörda flickorna, om det nu var i somras eller senare (det går väl att se när han postade den på sin hemsida, antar jag).
Skriften är undermålig på så många sätt att jag inte kan se den som annat än ett hafsverk. Och att måla upp en idyllisk bild av småbarnen som leker med dockor på golvet eller kommer och gullar med pappa i soffan samtidigt som de är nyfikna på moms? Det är bara too much. Ett falsarium från början till slut!

Totalt främmande för en 6 och 9 åring om att bli indragna i moms frågor. Däremot så framstår dom som oerhört bokstavstrogna och med en förutsagd framtid där avvikelser inte gör sig besvär.

Det känns lite som om man jämför med då Sverige skulle öva militärt på Gotland , så skrev Gotlands kommun att det går inte för sig för det strider mot miljöbalken. Typ såna människor som läser rader ur lagtext och inte avviker det minsta, och det stör hela deras livsluft och dom får problem vid avvikelser.
Citera
2018-02-09, 23:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det känns helt otippat att det skulle kunna finnas förmildrande omständigheter givet att det är föräldrarna som begått morden. Här har barnen varit i en utsatt situation och rent principiellt, att föräldrar har en garantställning.
Förmildrande omständigheter kan mycket väl finnas. Det som ligger närmast till hand är väl psykisk sjukdom som inte når upp till nivån för allvarlig psykisk störning - det om jag lite slängigt brukar kalla för knäppskallerabatt. Däremot skulle ju inte den i sig kunna få ner gärningen till dråp; för att lyckas med det måste man nog, som jag har skrivit tidigare, få med domstolen på att subjektivt rekvisit för barmhärtighetsmord föreligger.
Citera
2018-02-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clanker
Till er som undrar hur "försvararna" tänker kan jag dela med mig av mina tankar.

Jag har förståelse för föräldrarnas agerande. Jag hade aldrig gjort samma sak. Men i en uppgiven situation utan hopp hade jag kunna överväga att ta livet av mig själv. Det vet jag, för jag vet hur det är att vara i en hopplös situation, sjukdomsmässigt. Och om jag hade haft barn, som lever till synes samma tillstånd utan "framtid" kan jag se varför man resonerar liknande å deras vägnar.

Allt kokar ner till vad livet är, och vad man tror. Det är nästan en religiös fråga. För mig är livet övervärderat i vår kultur. Vi är i slutändan djur. Vi är myror. Vi föds, lever, dör, begravs och glöms bort. Om livet inte är värt att leva ser jag inte varför man ska plåga sig igenom. Föräldrarna har kanske applicerat dessa tankar på sina barn, eller så har barnen själva sagt att de inte vill leva mer. Det får vi nog aldrig veta.

Jag upprepar vad jag sagt tidigare i tråden. Dödshjälp borde finnas i ett civiliserat samhälle som Sverige. Det är en pusselbit som saknas, som skapar tragedier som den här.

Kan du precisera lite mer ingående hur du tänker. Menar du att även barn skulle få bestämma om de ville ha dödshjälp eller menar du att föräldrarna (eller någon annan vuxen, eller kanske en myndighet) skulle få bestämma huruvida barnens liv är värda att leva?

De flesta vuxna behöver ju ingen hjälp med att dö, det är ju bara att hoppa från närmsta bro eller hänga sig som pappan i Bjärred verkar ha gjort.
Citera
2018-02-10, 00:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har vi något dubbeldråp på barn i Sverige?
Vi har haft några barnadråp med mer än ett offer en bit tillbaka i tiden.

Citat:
Där inbillad tro om barmhärtighet finns med som försvaret övertygat HR om? Eller trippelmord på familj av barmhärtighetsskäl?
Det har vi däremot naturligtvis inte. Men det här är första gången i Sverige som ett par har lämnat efter sig ett meddelande om att de tillsammans och i samförstånd tagit livet av sina ungar, och därefter tagit livet av sig själva, så tidigare erfarenhet är måttligt användbar.

Citat:
Krävs det inte ett uttryck om att få dö också om det ska röra sig om barmhärtighetsmotiv?
Jo, på det ena eller andra sättet. Men vi vet inte hurpass påverkade flickorna var av föräldrarnas föreställningar och vanföreställningar - dvs om det var en folie ā deux eller en folie ā quatre.
Citera
2018-02-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Detta är ett svar till KiawJinlägg
Jag tror oxå att man måste "backa bandet" tills de allvarliga problemen i familjen uppstod. Jag tänker då i första hand på när mamman diagnosticerades med cancer. Ett cancerbesked är ett av de värsta besked du kan få. Ångest, funderingar på döden, vad kommer hända med nära och kära, vad ska hända om jag inte finns osv. Många som får detta besked börjar faktiskt planera för sin egen begravning. Därtill kommer plågsamma behandlingar och ideliga besök hos onkolog.

Vad vill jag säga med detta? Jo, självklart "sprider sig cancern även i familjen" dvs. alla i familjen går mellan hopp och förtvivlan och har döden som följeslagare. Hur påverkade detta barnen? Insikten att de kanske skulle förlora sin mamma? Kan detta ha påverkat barnens hälsotillstånd? Jag TROR det.

En annan sak: många föräldrar tror att barnen inte skulle klara sig utan dem. Jag TROR att även denna familj tänkte så

Den här känslan är faktiskt den enda som jag skulle ha lite förståelse för eftersom det är den enda jag känner igen mig lite i. Fast jag inte är det minsta döende så tänker jag ibland att mina barn aldrig skulle klara sig utan mig.

Men det är ju en känsla, förnuftet säger något helt annat. Ok att en djupt deprimerad skulle ha kunnat fastna i dessa tankegångar skulle jag kunna förstå och hade aldrig tillbringat så mycket tid i en tråd på Flashback över.

Det jag inte för mitt liv förstå att två föräldrar, som i övrigt framstår som mycket rationella, skulle helt åsidosätta förnuftet för en sådan flyktig känsla. Minst en av dem (vad vi vet) fullt frisk dessutom. Det övergår helt mitt förstånd. Det är som många säger här, det bara måste ligga något annat bakom.
Senast redigerad av hayouel 2018-02-10 kl. 00:21.
Citera
2018-02-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Kan du precisera lite mer ingående hur du tänker. Menar du att även barn skulle få bestämma om de ville ha dödshjälp eller menar du att föräldrarna (eller någon annan vuxen, eller kanske en myndighet) skulle få bestämma huruvida barnens liv är värda att leva?

De flesta vuxna behöver ju ingen hjälp med att dö, det är ju bara att hoppa från närmsta bro eller hänga sig som pappan i Bjärred verkar ha gjort.

De som bokat in en plats på självmordskliniken i Schweiz vill dö värdigare än dina exempel. I en renbäddad säng i en vacker miljö med fin utsikt och vackra blombuketter vid sängen, få sin favoritmåltid serverad med ett gott vin till. Efterrätt och avslutande kaffetår med avec.

Och sedan somna in fridfullt med hjälp av tablett.
Citera
2018-02-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
De som bokat in en plats på självmordskliniken i Schweiz vill dö värdigare än dina exempel. I en renbäddad säng i en vacker miljö med fin utsikt och vackra blombuketter vid sängen, få sin favoritmåltid serverad med ett gott vin till. Efterrätt och avslutande kaffetår med avec.

Ja, det finns mycket konstigheter här i världen.... Det du beskrev lät så trevligt att det kanske finns en och annan på de där klinikerna i Schweiz som efter en sådan trivsel tänker att det här med livet kanske inte var så dumt ändå och bestämmer sig för att hänga kvar ett tag till.
Citera
2018-02-10, 00:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Ja, det finns mycket konstigheter här i världen.... Det du beskrev lät så trevligt att det kanske finns en och annan på de där klinikerna i Schweiz som efter en sådan trivsel tänker att det här med livet kanske inte var så dumt ändå och bestämmer sig för att hänga kvar ett tag till.

— "Leider nicht."

"Sie können jederzeit auschecken, aber Sie können nie lassen...."
Citera
2018-02-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det som möjligen skulle kunna tänkas är via det subjektiva rekvisitet. Dvs visserligen har barnen inte i den objektiva verkligheten varit så dödssjuka att något barmhärtighetsmord har bort kunna komma i fråga, men försvaret kan visa att föräldrarna har varit fullständigt förvissade om att så har varit fallet.

Möjligen.

Jag har svårt att tro, att en advokat skulle kunna framföra att föräldrarna visste bättre än alla andra som hade beröring med flickorna. Att de inte lyckades få läkarna att ställa diagnos som styrkte flickornas dåliga prognos och avsaknad av livskvalité är allvarligt, och går inte att prata bort. Jag ser avsaknad av diagnos som ett tecken på att det inte fanns en entydig diagnos som förklarade tröttheten.

De läkare som inte ställde den diagnos föräldrarna efterfrågade kommer aldrig medge att de kan ha haft fel, eller att det fanns en sjukdom som innebar noll livskvalité. Jag tror att alla förklaringar om barmhärtighetsmord, hade också bemötts av lärare som hade talat om flickornas intellektuella kapacitet. Om flickorna hade varit i så dåligt skick som måste till för att motivera barmhärtighetsmord, så borde skolan reagerat med åtgärder. Vilket de inte gjorde. De var i stället måna om att ordna hemundervisning.

Det ska mycket till att övertyga rätten om att man var övertygad om att dödandet av flickorna var för deras eget bästa och därför ett barmhärtighetsmord. Resonemangen ger mig vibbar av hur Goebbles resonerade. Det var ett rationellt sätt att tänka i tredje riket, men inte i dagens Sverige,

När man framför bristande livskvalité som orsak till att döda flickorna är det en subjektiv åsikt, som är mycket avvikande från vad alla andra medborgares åsikt är om begreppet livskvalité. Ingen domare skulle kunna motivera en dom där dessa föräldrar kommer undan med dråp. Det de kan eventuell komma undan med är ett liv på sluten vård i stället för fängelse.
Citera
2018-02-10, 01:05
Medlem
Nu får någon ta sig för att skriva en sammanfattning och få någon att länka till den i OP. Helt omöjligt att följa denna tråd.
Citera
2018-02-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Om jag kan som gammal och dödssjuk får äta min favoritmat, få mina glas med vin till maten, kaffe med avec, så finns det livslust kvar hos mig. Jag vill hellre leva i min hemmiljö. Det finns inget sjukhus som kan erbjuda mig bättre säng eller utsikt, än det jag har i mitt hem.

Har man råd att köpa dödshjälp på klinik i Schweiz så kan man få en städhjälp i hemmet som bäddar rent, matar katten och tömmer kattlådan. Jag får avstå från hund och andra nöjen, men det du beskriver är de facto livskvalité för mig. Jag kan ju läsa, se på tv och ta mot besök. Jag vill veta hur det går för kommande generationer. Trots att jag bara blir en belastning som inte kan vara aktiv när vi umgås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in