2018-02-10, 05:29
Medlem
Eiinnds avatar
När man var barn så tyckte man Melker var skojig, men ju äldre jag blir desto mer tycker jag snarare enormt synd om honom, ingen fru, det mesta han försöker sig på går åt helvete (Som främst Tjorven gillar att påpeka) och förmodligen lider han av skrivkramp då han aldrig verkar komma speciellt långt i sitt författande. Vissa scener är han ju också riktigt dyster i. Gör lite ont att kolla på serien nuförtiden tycker jag. Undrar om Astrid verkligen menade att skriva det som en komisk karaktär eller om många bara missförstått.
Citera
2018-02-10, 05:49
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Nu har jag inte läst böckerna, men det kan ju också vara skdespelarinsatsen av Torsten Liliecrona, som så vitt jag förstått försökte vara en väldigt seriös skådis men sedan blev folkkär som fumlige Melker.
Citera
2018-02-10, 05:58
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Nu har jag inte läst böckerna, men det kan ju också vara skdespelarinsatsen av Torsten Liliecrona, som så vitt jag förstått försökte vara en väldigt seriös skådis men sedan blev folkkär som fumlige Melker.

Men grunden och scenerna är ju ändå inte han som hittat på, visst att han kan ha haft viss impact, men det måste ju ändå vara Astrids vision vi ser.
Citera
2018-02-10, 06:06
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
Men grunden och scenerna är ju ändå inte han som hittat på, visst att han kan ha haft viss impact, men det måste ju ändå vara Astrids vision vi ser.

Ja alltså det är det ju, men det "mörka" kan ju betonas mer eller mindre.....skrev Astrid överhuvudtaget några vettiga manliga karaktärer som inte var barn? Kommer inte på nån nu...
Citera
2018-02-10, 06:14
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
skrev Astrid överhuvudtaget några vettiga manliga karaktärer som inte var barn?

Jo, har förekommit mer seriösa män i historierna

Söderman.
Madickens farsa.
Skomakaren i Bullerbyn.

Sen var ju detta sidokaraktärer i och för sig, i form av huvudroll kommer jag inte direkt på någon. Tengil kanske, om man nu kan kalla honom för vettig.
Citera
2018-02-10, 06:15
Medlem
Merwinnas avatar
Det är ju skrivet för barn. Det finns många ensamstående personer i barnlitteraturen, och när man är barn funderar man ju inte över om de lider av det på något sätt. Så det där skulle jag inte bry mig om!
Citera
2018-02-10, 06:17
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
det där skulle jag inte bry mig om

Men det är ju bara ett av elementen som gör honom sorglig. Enda som väl egentligen går vägen för honom är när han vinner tillbaka snickargården. Annars verkar han leva ett liv av motgångar i stort sett. Men visst, i det stora hela kanske han är lycklig i slutändan.
Citera
2018-02-10, 06:23
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Jo, har förekommit mer seriösa män i historierna

Söderman.
Madickens farsa.
Skomakaren i Bullerbyn.

Sen var ju detta sidokaraktärer i och för sig, i form av huvudroll kommer jag inte direkt på någon. Tengil kanske, om man nu kan kalla honom för vettig.

Sant, om man bortser från vissa småfel som kommer med klass och peddovibbarna är ju Alfred rätt vettig också.

Det konstiga med Melker är ju att ungarnas morsa inte nämns alls, hon kan ju liksom inte har varit död/försvunnen väldigt många år med tanke på att Pelle inte är mer än 7-8 år max...
Citera
2018-02-10, 06:26
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Det konstiga med Melker är ju att ungarnas morsa inte nämns alls

Mm, det är en gåta, som att dom kommit överens om att inte snacka om henne, ingen utomstående som Tjorven eller Stina frågar heller.
Citera
2018-02-10, 06:41
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Mm, det är en gåta, som att dom kommit överens om att inte snacka om henne, ingen utomstående som Tjorven eller Stina frågar heller.

Hela familjen är ju konstigt tillgjort glada för att ha varit med om en sån tragedi, Malins ansvarstagande tyder ju på nån slags medberoende, Melker kanske missbrukar mer än vad som sägs högt i barn-TV, det skulle förklara de ymniga klädbaden och det misslyckade författarskapet och det högtravande filosoferandet....
Citera
2018-02-10, 06:45
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
det skulle förklara de ymniga klädbaden

Minns inte att han någonsin klädbadade av egen vilja iofs, men visst, man blir ju fumlig av knark/alkohol så kan ha löst något ändå XD Å andra sidan saboterade ju ungarna vissa projekt för honom som vattenrännan och ommålningen i köket.
Senast redigerad av Eiinnd 2018-02-10 kl. 06:52.
Citera
2018-02-10, 06:51
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Minns inte att han någonsin klädbadade av egen vilja iofs XD

Nej, men han har ju dålig motorik för han smygsuper.....han är långt förbi "full och crazy", han har säkert tänkt sig skärgårdsvistelsen som ett försök att nyktra till och ta tag i sitt liv, men Nisse förstör allt genom att förse honom med HB medan Nisses dotter hånar hans misslyckande. Han hade gärna strypt ungen, men det är första gången hans mobboffer till yngsta son har en kompis så han försöker stå ut....och den onda cirkeln är sluten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in