Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Mord är inte alltid mord, det kan även vara dråp. Lagstiftarna har gett lagen nyanser.
Dråp är väl hänvisat till självförsvar och försvar av annan person mot överhängande dödshot eller annat betydande hot från den dräpte. Det kan även handla om fall där man övertygande trott att man haft ihjäl ett sådant hot, men det visade sig vara frugan...
Jag tror det kan uppstå fall där domstolen beroende på omständigheter kan välja att gå på exv nämndemäns förespråkande av dråp, trots att lagens bokstav skulle föreskriva mord. Exv förplanerat utplacerat vapen använt av ostraffad ung man mot en indrivare som framför dödshot mot mannen och hans föräldrar.
Men i detta fall ser jag ännu inga omständigheter som skulle göra detta till något annat än mord. Det faktum att föräldrarna är döda inskärper snarare det synsättet.
Resten är spekulation till man vet mer.
Skulle det, hypotetiskt, anses kunna bevisas (läkarutlåtande lämnat till föräldrarna) att barnen stod inför ett hastigt och extremt plågsamt dödskampsförlopp, och mamman var döende i cancer, och fadern misslyckats i sitt självmordsförsök, så skulle det inverka på rättvisans förhållningssätt till det inträffade (om man tror på GM:s historia). Varför då? För att vi är människor, och inte fb-troll.
Men alla "avsteg" från ett sådant scenario innebär ett hastigt stegrat mått av skuld. Var och en som inte är i färd med att planera ett eget mord på sin anhöriga, och själv försöka undkomma livstid, kan lätt sätta sig in i hur skulden här uppfattas av omvärlden. Att man skulle kunna ha ihjäl folk för att de ändå ska dö snart finns liksom inte på kartan.
Sen, även om en överlevande GM (OH) i detta fall skulle bli dömd till mord (då dråp inte vore applicerbart, det kan svårligen vara fråga om dråp), så skulle han, beroende på hur rätten uppfattar honom (och familjemedlemmarnas sjukdom) möjligen bli dömd till ett tidsbegränsat straff, eller ett livstidsstraff som omvandlas till tidsbegränsat så snart det går. Och om rätten och fångvården inte uppfattar honom som mördare för sitt eget höga nöjes skull, eller pga sin psykiska disposition, och som ett hot mot andra (eller de mot honom), så kan det hända att han släpps ut när han anses ha sonat sitt brott, och kan fungera i samhället, tillsammans med andra människor (vilket man inte ska ta för givet att han kan, förstås). Skulle jag tro.
Men enligt lagens bokstav så är det mord, aldrig dråp (om nu inte OH förstått läkarutlåtandet fel, då kanske man kan starta en diskussion, men troligen inte, av just det skälet att man inte ska tolka läkarutlåtanden "själv"). Och detta finns det goda skäl till, det kan nämligen inte vara lite "vad som helst", dråp är dråp och mord är mord. Man snackar sig vanligen inte ur ett mord, även om det förstås inträffar att rättvisan inte kan komma dithän i bevisning. Men man har vanligtvis ändå uppfattningen ganska klar, och det räcker en bra bit...
Givet det ovanstående är det i mitt tycke lite förmätet att döma för domstolens/polisens/ samhällets räkning utan att ha alla fakta som kan påverka synsättet klara för oss.
Föräldrarna har troligen förstått lagens syn på saken och försäkrat sig om att alla skulle gå bort samtidigt. Något annat alternativ fanns inte. Så sett så är det en fråga om att "döma" mammans och pappans val och psykiska kapacitet och ev. felbeslut på vägen i ljuset av vad de visste och kände och hade upplevt och vad de förött och skadat och förbrutit sig emot genom att göra så. Och vad detta inneburit av lidande och ev tillfogad dödsångest för döttrarna naturligtvis.
Jag skulle ju inte kasta den första stenen förrän jag har mesta möjliga klart för mig. För vem vill ta ihjäl sina barn, om inte för att allt hopp verkligen är ute?
Däremot skulle jag ju inte heller direkt förmoda att de vore att betrakta som hjältar. Det förefaller ändå troligt att i praktiken oförenliga villkor kolliderat på ett förlamande sätt i familjen, och att det visat sig helt oöverstigligt. De borde i så fall tidigare och tydligare bytt livsstil för att kunna finnas till för sina barn. Att inte göra det riskerar att dränera all heder ur det man inte överger.
Men det är förstås lätt att säga...