2018-02-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju inget testamente - det skrevs ju för mer än fem år sen, och är snarare en mycket populär framställning av momsbegreppet för helt oinitierade. Barnen har säkert frågat om vad pappa gör på jobbet, och OH har redigerat ihop deras frågor och hans svar till någon sorts VAT for dummies.
Nja, den påbörjades för fem år sen. Om jag förstod rätt så avslutades den i höstas (2017).
Citera
2018-02-09, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja, den påbörjades för fem år sen. Om jag förstod rätt så avslutades den i höstas (2017).

Japp.... men han tog nog en lååååååång paus på några år.
Citera
2018-02-09, 12:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att den boken är gjord med en stor nypa ironi.
Självklart riktar den sig inte till barn egentligen, och självklart är inga ungar mellan 10 - 15 år intresserade av moms.
Jag tror att han ville hitta ett enklare sätt att förklara det här med moms (vilket han tydligen brann för)
Och för att skoja till det, så involverade han sina ungar på ett lekfullt sätt.
Sen tycker väll alla barn att det är roligt om just deras teckningar hamnar i en bok, eller om dom på annat sätt får synas lite.
Tror helt enkelt att det bara var ett lite roligt projekt ihop med ungarna, och samtidigt få ut hur moms kan fungera, på ett lite enklare sätt.

Jag tror inte att det är märkvärdigare än så.
Men, vad vet jag....

Du har säkert rätt, det är bara lite svårt att förstå när man inte alls delar intresset av moms. Mycket möjligt att flickorna som barn gör undrat vad föräldrarna arbetar med och han har på något sett försökt förklara för dem.
Citera
2018-02-09, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju inget testamente - det skrevs ju för mer än fem år sen, och är snarare en mycket populär framställning av momsbegreppet för helt oinitierade. Barnen har säkert frågat om vad pappa gör på jobbet, och OH har redigerat ihop deras frågor och hans svar till någon sorts VAT for dummies.

Jag håller med dej helt.
Och det får mig att re-citera mitt egna inlägg.
Bara för att förtydliga, vad jag TROR

Jag tror att den boken är gjord med en stor nypa ironi.
Självklart riktar den sig inte till barn egentligen, och självklart är inga ungar mellan 10 - 15 år intresserade av moms.
Jag tror att han ville hitta ett enklare sätt att förklara det här med moms (vilket han tydligen brann för)
Och för att skoja till det, så involverade han sina ungar på ett lekfullt sätt.
Sen tycker väll alla barn att det är roligt om just deras teckningar hamnar i en bok, eller om dom på annat sätt får synas lite.
Tror helt enkelt att det bara var ett lite roligt projekt ihop med ungarna, och samtidigt få ut hur moms kan fungera, på ett lite enklare sätt.

Jag tror inte att det är märkvärdigare än så.
Men, vad vet jag....
Citera
2018-02-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dormouse
Följer tråden men har bara skummat ibland så jag kan ha missat fakta. Har sett flera inlägg om att O gått ner 10% till 90% arbetstid. Det jag funderat på är vet man att han gick ner från 100% eller har han kanske redan innan han gick ner dom här 10% jobbat deltid?

Ja, bortsett från ren undervisning i sal har de flesta förtroendearbetstid vilket innebär att man kan arbeta hemifrån eller bedriva forskning. Sedan OH fick forskningsmedel kan han avsagt sig all undervisning (10%) och enbart forska. Varit hemma större delen av tiden.
Citera
2018-02-09, 12:48
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Hur ofta fick de gå ut? Fick de någon gång hälsa på hos kompisar? Fick de gå ut själva någon gång? Fick Agnes gå själv till fotbollsträningen några år tidigare?
Den allra största vanvården var såklart att de mördades. Inte ens då fick de komma till tals. Deras fantastiska mamma Hanna och underbara pappa Oskar hade regisserat barnamorden allt i minsta detalj så att de själva skulle framstå som de godaste av alla föräldrar vars drömmar om den perfekta familjen hade krossats.
Tänk om vi hade fått se filmen där föräldrarna sitter med barnen och talar om att de alldeles strax ska dö, istället dör föräldrarna själva innan de hinner mörda barnen, och vi skulle fått höra allt flickorna hade att säga om sina fantastiska och underbara föräldrar som ville döda dem.

Helt utan substans igen. Men det är kanske så det är på FB?

Av det jag har läst mig till, samt fått veta via PM var nog flickorna, särskilt en av dem, inte ens kapabel att gå ut med tanke på hur påverkad hon var av sin sjukdom. Att gå och hälsa på en kompis fanns nog inte inom räckhåll, men inte för att föräldrarna skulle ha hållit dem fångna eller annat i den stilen. Utan för att hon var fysiskt oförmögen.
Citera
2018-02-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp.... men han tog nog en lååååååång paus på några år.
Absolut gjorde han det. Men han hade ju annat att pyssla med såsom hustruns cancer, dotters ev ME, flytt osv osv. Å andra sidan kan jag tycka att den där moms-boken är ganska medioker. Tror inte den hade blivit en storsäljare.
Citera
2018-02-09, 12:55
Medlem
Citat:

Det är ett undervisningsmaterial förmodligen avsett för de kortkurser om moms han hade för olika grupper.

Moms kan utgöra en riktig frestelse för många små företagare skall du veta.
Citera
2018-02-09, 12:55
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Just saying.

Jag inväntar med intresse lite fakta, av det slag du insinuerar till.

Fakta är att det sökts om en proffssur av en galning, och att barnen mördats av en eller båda föräldrarna som påstod sig sakna livskvalité.

Jag ser inte detta som en familjetragedi där hela familjen delar samma öde. Det är skillnad på ödet utifrån vem som tar beslut och genomför beslutet, och vem som bara måste underkasta sig och dö.

Det som framkommit om det gemensamma självmordet och mordet på barnen är en sminkad gris, i samma anda som tramsandet om moms. När något banalt och ont ska framstå i en skepnad av något fint och remarkabelt vet jag att någon leker med oss.

Det är ren ondska att lämna en scen efter sig med två döda barn, till polis och annat folk som ska hantera eländet med att ha en dag på jobbet med detta vidriga fynd.

Eftermälet från mördarföräldrarna är också att lämna en massa oskyldiga människor efter sig med frågor och dåligt samvete. Det handlar om människor som haft beröring med denna familj som dömts till att alltid behöva grubbla på sin egen roll i denna sak, som de oförskyllt blivit inblandade i.
Ja verkligen, du sätter ord på det mesta rörande dessa barnamord.

Ja, någon familjetragedi ser jag det inte heller som. Här från Wiki:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tragedi:
"En tragedi är motsatsen till en komedi, och har i regel ett olyckligt slut. I klassisk bemärkelse skildrar den en i något hänseende betydande människas lidande, som resulterar i psykisk eller fysisk undergång, enligt Aristoteles ej orsakad av ondska eller brottslighet utan av en relation."
Dessa mord är ju orsakade av både ondska och brottslighet.
Citera
2018-02-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är ett undervisningsmaterial förmodligen avsett för de kortkurser om moms han hade för olika grupper.

Moms kan utgöra en riktig frestelse för många små företagare skall du veta.
Nå, jag är ekonom och jag tyckte ärligt talat den var mest förvirrande. Jag drömde fan om äpplen den natten jag skuggat igenom Oskars momsbok
Citera
2018-02-09, 13:04
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Helt utan substans igen. Men det är kanske så det är på FB?

Av det jag har läst mig till, samt fått veta via PM var nog flickorna, särskilt en av dem, inte ens kapabel att gå ut med tanke på hur påverkad hon var av sin sjukdom. Att gå och hälsa på en kompis fanns nog inte inom räckhåll, men inte för att föräldrarna skulle ha hållit dem fångna eller annat i den stilen. Utan för att hon var fysiskt oförmögen.
Nej, det är du som framför allehanda saker utan substans. Ska du börja om igen med dina luftteorier, det blir väldigt tröttsamt. Det finns inget som visar att hon var fysiskt oförmögen att hälsa på hos kompisar.
Citera
2018-02-09, 13:12
Medlem
Citat:
Nå, jag är ekonom och jag tyckte ärligt talat den var mest förvirrande. Jag drömde fan om äpplen den natten jag skuggat igenom Oskars momsbok

Jag också, han gjorde det mer förvirrat än nödvändigt. Han införde en hel massa onödigheter, som moppar och äpplen. Han missade klart målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in