2018-02-09, 12:28
Medlem
smaug20017s avatar
Flera Byar Väster om Cinderes har befriats.
https://mobile.twitter.com/JulianRoepcke/status/961901318427365376
Citera
2018-02-09, 12:34
Medlem
arbetets avatar
Intressant artikel i ToI. Ja, USA gör sig mindre och mindre relevanta i MÖ:

Analysts: Israel’s headed to a war in Syria, and only Russia can stop it

With new report, the Crisis Group, a think tank and advocacy organization, tries to get Moscow to accept role of mediator between Israel, Hezbollah and Iran

Citat:
/.../According to a new report by the International Crisis Group, a think tank and advocacy firm, the only figure able to prevent a full-fledged, bloody conflict between Israel and the Iran-led axis is Russia, which has emerged from the Syrian civil war as the sole remaining powerbroker.

The United States is barely mentioned as having a role to play in any potential deescalation efforts, in light of both Moscow’s rising status in the region and America’s diminishing one, as it significantly scaled back its involvement in Syria over the past few years, according to Ofer Zalzberg, a Jerusalem-based analyst for the Crisis Group who helped write the report.

“Only Moscow is in a position to mediate a bolstering of the deescalation agreement. Unless it does, the rules of the Syrian game are likely to be worked out through attack and response, with risk of escalation,” according to the report.

https://www.timesofisrael.com/analysts-israels-headed-to-a-war-in-syria-and-only-russia-can-stop-it/
Citera
2018-02-09, 12:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

With new report, the Crisis Group, a think tank and advocacy organization, tries to get Moscow to accept role of mediator between Israel, Hezbollah and Iran

https://www.timesofisrael.com/analysts-israels-headed-to-a-war-in-syria-and-only-russia-can-stop-it/
Det kommer bli intressant att se om Putin bryr sig tillräckligt mycket om Assad för att avråda Israel från att krossa honom...
Citera
2018-02-09, 13:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Jag kan lägga till att Netanyahu har träffat Putin många gånger den senaste tiden. Han är förstås angelägen om goda relationer med den nya storspelaren i Mellan Östern.
Men jag hoppas att Putins pris är högt, att han ställer krav på Israel. Och det tror jag att han gör. Det får vara slut med daltandet!
Senast redigerad av humanlife 2018-02-09 kl. 13:04.
Citera
2018-02-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Flera Byar Väster om Cinderes har befriats.
https://mobile.twitter.com/JulianRoepcke/status/961901318427365376

Jag är inte kurd men befriats från vem? Vad jag erfar av information jag tagit till mig har folk som levt där haft en bra levnadsstandard i ett fredligt område innan invasionen, nu ser det dessutom ut som om området är folktomt på människor som bodde där hur går det ihop med befrielse ?
Citera
2018-02-09, 13:46
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokrates77
Jag är inte kurd men befriats från vem? Vad jag erfar av information jag tagit till mig har folk som levt där haft en bra levnadsstandard i ett fredligt område innan invasionen, nu ser det dessutom ut som om området är folktomt på människor som bodde där hur går det ihop med befrielse ?
Och jag är inte Turk eller Arab för den delen heller.
Folket har blivit befriat från PKK/YPG/SDF Terroristerna. Folket som stannar kvar har fan inget att frukta. De som har flytt kommer återvända men de med blod på sina händer kommer fly vidare.
PKK förluster är höga, möt deras nya frivilliga rekryter. Vi önskar dem lycka till!
https://mobile.twitter.com/slmhktn/status/961754211389263873/video/1
Citera
2018-02-09, 13:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Stöttar inte Turkiets intervention, Turkiet kommer indirekt att ockupera området via FSA.
Det är ingen ockupation i lagens mening.
Citera
2018-02-09, 13:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det verkar vara delade meningar om den saken, ganska komiskt faktiskt!
Jag anser att det turkiska anfallet är olagligt. Men Väst tycks inte anse det. Däremot protesterar Syrien och Iran och det är förstås för att det är en kränkning av Syriens territorium, alltså olagligt. Att Väst inte anser det, beror troligen på att Turkiet är med i Nato.

Så, här ser vi återigen exempel på att det Nato-medlemmar gör, det kritiserar man inte.

Det är tyvärr så ställningstagandena ser ut. Det finns ingen objektiv sanning, som du låtsas ideligen.

Du stödjer en sida i kriget, jag stödjer den andra. Jag uttrycker mina åsikter här, i motsats till dig, som bara angriper dina motståndare på ett personligt plan. Du borde vara ärlig med dina åsikter, istället för att slänga dig med hyckleri-kortet och annat trams.

Du gillar USA:s destabilisering av Syrien och användandet av al-qaida för att störta Assad. Men du vet att detta inte går att försvara, därför håller du på med ditt löjliga krypskytte här. Du är ett kräk.
Du försöker relativisera sakerna.

En åsikt är en åsikt, men om du ska åsikter och för att kunna diskutera dom måste du väl kunna vara principfast och inte ställa olika standarder för olika saker? Det är inget fel med att byta åsikter heller. Men du har ingen rimlig förklaring till varför du har gjort det (från att avguda Amnesty och FN till att förkasta dom).

Det du skriver ger inte bara uttryck för dina åsikter, utan även för din hyckleri. Detta kan du inte komma ifrån.

Du stöttar Iransstödda shiajihadister och Assadregimens brottsliga metoder för att kväsa det syriska folkets önskan. Men du vet att dessa handlingar inte går att försvara. Du försöker framstå som annorlunda, och det är du, men inte på ett bra sätt.

Jag är åtminstone konsekvent i mitt tyckande. Du vänder kappan efter vinden, hycklare.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-02-09 kl. 14:02.
Citera
2018-02-09, 13:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Men Israel vårdar inte exempelvis syriska soldater eller Hizbollah. Så ett partiskt urval är det ju fråga om. Varför låtsas du något annat?
Jag tror inte Hizbollah eller Assadregimen är intresserade av vård av Israel när de har andra statsmakter till sitt förfogande.
Citera
2018-02-09, 14:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du försöker relativisera sakerna.

En åsikt är en åsikt, men om du ska åsikter och för att kunna diskutera dom måste du väl kunna vara principfast och inte ställa olika standarder för olika saker? Det är inget fel med att byta åsikter heller. Men du har ingen rimlig förklaring till varför du har gjort det (från att avguda Amnesty och FN till att förkasta dom).

Det du skriver ger inte bara uttryck för dina åsikter, utan även för din hyckleri. Detta kan du inte komma ifrån.

Du stöttar Iransstödda shiajihadister och Assadregimens brottsliga metoder för att kväsa det syriska folkets önskan. Men du vet att dessa handlingar inte går att försvara. Du försöker framstå som annorlunda, och det är du, men inte på ett bra sätt.

Jag är åtminstone konsekvent i mitt tyckande. Du vänder kappan efter vinden, hycklare.
Jag har sagt detta många gånger nu: Tråden handlar inte om mig, den handlar om kriget i Syrien.
Citera
2018-02-09, 14:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror inte Hizbollah eller Assadregimen är intresserade av vård av Israel när de har andra statsmakter till sitt förfogande.
Så är det förstås.
Medan al-qaida gärna tar emot vård i Israel.
Citera
2018-02-09, 14:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag har sagt detta många gånger nu: Tråden handlar inte om mig, den handlar om kriget i Syrien.
Det är svårt att använda det som förevändning för att komma undan sakdiskussioner. Du avfärdar ju allt jag påpekar om dina åsikter om konflikten som "lögner". Vad vill du diskutera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in