2018-02-09, 08:47
Medlem
Geggamojas avatar
Att ta med sig någon in i döden som man säger sig älska, utan att ha fått något medgivande av den man tänker mörda, är inte i närheten av kärlek, det är narcissistisk, egoistisk och falsk kärlek. Föräldrarna kunde ha dött tillsammans och låtit barnen leva sitt liv. De hade kunnat förklara i brev och filmer hur mycket de älskade sina barn, de valde istället det värsta tänkbara.
Senast redigerad av Geggamoja 2018-02-09 kl. 09:09.
Citera
2018-02-09, 09:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur ser du på hans "testamente" i form av momsskriften dedikerad till de kunskapstörstande döttrarna? Jag tycker den är konstig och med vetskap om vad som skett, kuslig.

Skall jag vara ärlig så har jag bara skummat den men skall läsa den ordentligt idag.
Citera
2018-02-09, 09:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ni missförstår nu. Familjen hade fått ett tråkigt besked före jul, enligt jon mw. Alltså ett besked till den utraderade familjen, kanske något som ledde fram till katastrofen, allt hopp släcktes. Jag undrar vad det var. Sjukdomsbesked är spekulationerna, men det kanske även har att göra med professuren som OH ville ha? Han raderade sin linkedin profil, men har kvar sin hemsida, sägs det. Vad står det om hans jobb där?

Jag har lite svårt att tänka mig att man meddelar en dödsdom eller allvarlig prognos precis före julafton, men vad vet man?

Kan inte tänka mig att det skulle handla om professuren, den är nog ganska ovidkommande i den här situationen.
Tyvärr dödsdom och tråkiga besked har en jäkla förmåga att dyka upp precis innan långledigt
Citera
2018-02-09, 09:39
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det verkar nästan då som mamman haft "Münchhausen by proxy", kanske kombinerat med annat dåligt psykiskt mående? Kan beskedet från utlandet vara att det inte fanns något fel på flickorna och pappan börjar äntligen förstå att det är hans fru som är sjuk och ett gräl uppstår, han går iväg och då han kommer hem har hon dödat döttrarna? Men konstigt då det där med videon och brevet där båda tog på sig skulden. Ett stort mysterium detta!
Jag tror att tankarna på detta hemska har väckts från mamman. Hon kan ha pratat om att ta livet av sig osv. Sådant är sällan känt utanför familjen. Dock kanske pappan antytt något sådant på sitt jobb om detta till någon som som stod honom nära. Därav av kommentaren "Det som inte fick hända, hände". Hur de sen resonerat sig fram till att hela familjen skulle dö, det är inget som varken jag eller någon annan kan förstå.
Citera
2018-02-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Det sista, det ALLRA SISTA, har du helt RÄTT i, d.v.s. att du har HELT FEL.
HB orkestrerade med allra största sannolikhet vart enda litet kommatecken sedan en väldigt lång tid tillbaka.

Han verkade inte vara en man som lät sig styras. Tvärtom verkade han gilla att synas och höras både i yrkeslivet och i kontakter med skolan. Att han sannolikt levde längst och hängde sig när han visste att övriga var döda talar för beslutsamhet. Om hustrun var drivande till allt måste han varit väldigt osjälvständig och då skulle hon väl sett till att vara kvar sist. Hänga sig kan även en kvinna göra om hon beslutat sig för det.
Citera
2018-02-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Han verkade inte vara en man som lät sig styras. Tvärtom verkade han gilla att synas och höras både i yrkeslivet och i kontakter med skolan. Att han sannolikt levde längst och hängde sig när han visste att övriga var döda talar för beslutsamhet. Om hustrun var drivande till allt måste han varit väldigt osjälvständig och då skulle hon väl sett till att vara kvar sist. Hänga sig kan även en kvinna göra om hon beslutat sig för det.
Det kan ju vara så att Hanna var så djupt nere under isen att hon helt enkelt sa till Oskar att "nu räcker det, jag kommer snart inte finnas mer, jag tänker ta livet av mig. Jag orkar inte mer". Kanske hon fått ett besked som innebar mer än hon klarade. Oskar insåg att han aldrig i livet skulle orka leva utan henne. Och de beslutade att gå vidare, och dessutom ta barnen med sig. De har troligen också läst om de absolut värsta fallen med ME (om det var detta barnen led av) och ansåg att livet skulle bli outhärdligt för tjejerna också. Så de beslöt sig för att hela familjen skulle gå vidare.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-09 kl. 09:53.
Citera
2018-02-09, 10:00
Medlem
Citat:
Nu när du sagt detta, fortsätt.
1. Vi vet redan att video finns, det har trovärdiga källor berättat flera gånger. Även självklart att videon aldrig kommer att visas.
2. Häpnar. Handlar det om timmar över midnatt eller mer? Varför då? Städning?
3. Vi har pratat flera gånger om att något måste ha hänt som utlöst detta. Vem av föräldrarna, för det bör vara någon av dem som drabbas, den som känner ansvar för familjen och tror att tiden är ute för allt...

Ni är rätt naiva, är det en chockerande nyhet för er så ber jag om ursäkt men INGET absolut INGET är omöjligt att få ut varesig det är från myndigheter eller företag och detta beroende på folk i detta landet är så fruktansvärt korrupta och pengakåta och dessutom har folk väldigt svårt att knipa käft om hemliga saker så gott folk allt kommer att komma ut för eller senare vare sig ni naiva inte inser det eller inte.
Jag vet folk på polisen/skatteverket och försäkringsbolag som lämnat ut seketessuppgifter.
Ha en superb helg era korrupta svin
Citera
2018-02-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ni missförstår nu. Familjen hade fått ett tråkigt besked före jul, enligt jon mw. Alltså ett besked till den utraderade familjen, kanske något som ledde fram till katastrofen, allt hopp släcktes. Jag undrar vad det var. Sjukdomsbesked är spekulationerna, men det kanske även har att göra med professuren som OH ville ha? Han raderade sin linkedin profil, men har kvar sin hemsida, sägs det. Vad står det om hans jobb där?

Jag har lite svårt att tänka mig att man meddelar en dödsdom eller allvarlig prognos precis före julafton, men vad vet man?

Jag framförde tidigt i tråden att jag tror att det var den akademiska karriären som låg bakom mördarpappans beslut. Pengar och lyckad karriär är relativt, och särskilt beträffande vilken percentil man tillhör, och vill tillhöra. För oss vanliga är det hårfina nyanser, men inte på elitnivå.

Det är något som inte ä normalt med momsintresset och att dedikera en akademisk bok till döttrarna. Eftersom döttrarna dras in i innehållet. Det är för mycket insnöade i ett ämne och om en sak, för att vara en professorsämne på den nivån. Att vara duktig på ett ämne på ett Universitet utgör en utmärkt docent, biträdande professor, och lärare, eftersom Lund är ett lärosäte. Det behövs alltid någon som är bra på att prata, sköta undervisningen, och omtyckt av studenterna. Men det som tas fram som meriter, brister i forskningshänseende för att inneha en proffesur.

Vi ser samma insnöade och maniska beteende när det gäller engagemanget för döttrarna under den tid han inte var på jobbet. Med det engagemanget kan OH omöjligen ha uträttat vad som krävs för att få en proffssur i den mördande konkurrens det är inom ämnet.

Det är nog så enkelt, att blir inte saker som OH hade tänkt eller bestämt så finns det ingen livskvalitet.
Senast redigerad av Vresrosen 2018-02-09 kl. 10:50.
Citera
2018-02-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag framförde tidigt i tråden att jag tror att det var den akademiska karriären som låg bakom mördarpappans beslut. Pengar och lyckad karriär är relativt, och särskilt beträffande vilken percentil man tillhör, och vill tillhöra. För oss vanliga är det hårfina nyanser, men inte på elitnivå.

Det är något som inte ä normalt med momsintresset och att dedikera en akademisk bok till döttrarna. Eftersom döttrarna dras in i innehållet. Det är för mycket insnöade i ett ämne och om en sak, för att vara en professorsämne på den nivån. Att vara duktig på ett ämne på ett Universitet utgör en utmärkt docent, biträdande professor, och lärare, eftersom Lund är ett lärosäte. Det behövs alltid någon som är bra på att prata, sköta undervisningen, och omtyckt av studenterna. Men det som tas fram som meriter, brister i forskningshänseende för att inneha en proffesur.

Vi ser samma insnöade och maniska beteende när det gäller engagemanget för döttrarna under den tid han inte var på jobbet. Med det engagemanget kan OH omöjligen ha uträttat vad som krävs för att få en proffssur i den mördande konkurrens det är inom ämnet.

Det är nog så enkelt, att blir inte saker som OH hade tänkt eller bestämt så finns det ingen livskvalitet.

Som jag har förstått det handlade hans ansökan om "befordrad professur":
Anställning genom befordran inom tillsvidareanställning
Ett annat anställningsförfarande gäller den som innehar tillsvidareanställning som universitetslektor och som efter särskild ansökan och meritprövning istället kan bli anställd som professor, om han eller hon önskar detta och har de kvalifikationer som krävs för professur. Han eller hon skall då på vanligt sätt inlämna ansökningshandlingar till universitets rektor och sakkunnigbedöms därefter av externa granskare på sina pedagogiska, vetenskapliga (och i förekommande fall konstnärliga) meriter precis på samma sätt som vid tillsättning av utannonserad professur. I händelse att befordringsansökan tillstyrks får den sökande sin lektorstjänst omvandlad till en professorstjänst, inom lektoratets ämnesområde. Denna reform aktiverades den 1 januari 1999 i Högskoleförordningen som en individens rätt att söka befordran, i första hand som ett sätt att främja jämställdheten. Från och med den 1 januari 2011 avskaffas denna centrala reglering med motiveringen om en individens rätt att söka befordran, i första hand som ett sätt att främja jämställdheten. Från och med den 1 januari 2011 avskaffas denna centrala reglering med motiveringen att lärosätena själva skall reglera hur, om och på vilket sätt befordran till professor kan ske.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Professor_(Sverige)rordningen
Senast redigerad av diva59 2018-02-09 kl. 11:13.
Citera
2018-02-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du vet om att du drar in en helt annan debatt i en tråd om en stor ofattbar tragedi! Finns massor av trådar att diskutera ditt ämne men här passar det sig absolut inte.

Lite komiskt att just du pratar om moral och att argument inte biter. Kan bara tillägga att fakta tyvärr inte biter heller, just saying

Just saying.

Jag inväntar med intresse lite fakta, av det slag du insinuerar till.

Fakta är att det sökts om en proffssur av en galning, och att barnen mördats av en eller båda föräldrarna som påstod sig sakna livskvalité.

Jag ser inte detta som en familjetragedi där hela familjen delar samma öde. Det är skillnad på ödet utifrån vem som tar beslut och genomför beslutet, och vem som bara måste underkasta sig och dö.

Det som framkommit om det gemensamma självmordet och mordet på barnen är en sminkad gris, i samma anda som tramsandet om moms. När något banalt och ont ska framstå i en skepnad av något fint och remarkabelt vet jag att någon leker med oss.

Det är ren ondska att lämna en scen efter sig med två döda barn, till polis och annat folk som ska hantera eländet med att ha en dag på jobbet med detta vidriga fynd.

Eftermälet från mördarföräldrarna är också att lämna en massa oskyldiga människor efter sig med frågor och dåligt samvete. Det handlar om människor som haft beröring med denna familj som dömts till att alltid behöva grubbla på sin egen roll i denna sak, som de oförskyllt blivit inblandade i.
Citera
2018-02-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower

Jag resonerar likadant.
Citera
2018-02-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Som jag har förstått det handlade hans ansökan om "befordrad professur":
Anställning genom befordran inom tillsvidareanställning
Ett annat anställningsförfarande gäller den som innehar tillsvidareanställning som universitetslektor och som efter särskild ansökan och meritprövning istället kan bli anställd som professor, om han eller hon önskar detta och har de kvalifikationer som krävs för professur. Han eller hon skall då på vanligt sätt inlämna ansökningshandlingar till universitets rektor och sakkunnigbedöms därefter av externa granskare på sina pedagogiska, vetenskapliga (och i förekommande fall konstnärliga) meriter precis på samma sätt som vid tillsättning av utannonserad professur. I händelse att befordringsansökan tillstyrks får den sökande sin lektorstjänst omvandlad till en professorstjänst, inom lektoratets ämnesområde. Denna reform aktiverades den 1 januari 1999 i Högskoleförordningen som en individens rätt att söka befordran, i första hand som ett sätt att främja jämställdheten. Från och med den 1 januari 2011 avskaffas denna centrala reglering med motiveringenhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Professor_(Sverige) att lärosätena själva skall reglera hur, om och på vilket sätt befordran till professor kan ske
.

Så jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Vi vet att en av de sakkunniga tillstyrkte ansökan i alla fall så meriterna räckte för befordran.

Det som framkom var att en kollega lämnade positiva vitsord. Vad som skedde i nämnd vet vi inget om. Vitsord har inte samma vikt som forskning och antalet artiklar i betydande tidskrifter. Den enda merit av icke akademiskt slag saknade OH, då han inte var kvinna eller från någon minoritet.

Vi kan få en indikation på hur meriter värderades den dagen professuren tillsätts och då få kunskap om vem som tillsattes. Genom att jämföra meriterna kan vi göra en kvalificerad bedömning av den efterfrågade kompetensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in