Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Bevisbördan ligger alltid på den som har övertaget och anser sig ha rätten att döma. Vad skrifterna säger bevisar ingenting utan enbart hur orden tillämpas för annat syfte och sammanhang i olika tider.
Nej. Det är den som påstår att något är på ett visst sätt som har bevisbördan eftersom det är den personen som behöver få den som lyssnar att tro på det hen sagt.
Påstår jag att gud finns så är det jag som ska visa varför jag påstår det. Utan belägg och verklighetsförankring som visar att gud faktiskt skulle finnas så är det fritt fram att ignorera påståendet som helt ogrundat.
Det gäller däremot inte påståenden om att koranens gud INTE finns. Sådana påståenden säger bara att något som någon annan påstått saknar grund i verkligheten. Sådana påståenden kräver inget bevis eftersom något som påståtts utan bevis kan avfärdas utan bevis om det inte verkar troligt. Koranen har dessutom själv bevisat att allah inte finns så som det beskrivs i koranen.
Och rent generellt kan man säga om påståenden om guds existens kan avvisas utan närmare eftertanke eftersom inga påtagliga bevis för någon guds existens har presenterats. Tvärtom har flera bevis på påhittade gudar presenterats. Och ju mer som gudstroende gapar om att just deras gud är den ende rätte guden, desto tydligare framstår det att de ljuger för att övertyga sig själva. Det borde ju vara uppenbart även för dem själva att inte muslimer, kristna, judar, mormoner, hinduer, sikher, buddhister och scientologer alla kan ha rätt i sina påståenden om att vara den enda rätta religionen. Rent statistiskt är ju sannolikheten bara 12,5 procent att just deras religion är den rätta om det finns 8 religioner att välja mellan och man utgår ifrån att endast en av dem är rätt (vilket i och för sig är ytterligare ett fel i beräkningen eftersom det inte finns någon garanti för att ens någon av de 8 ovannämnda religionerna skulle vara "rätt"). Chansen är alltså minst 87,5% att den religion man tillhör är fel.