2018-02-08, 11:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Under Suezkrisen 1956 lyckades MI5 bugga en telefon på egyptiska Londonambassaden i det rum där krypteringsmaskinen fanns. Därmed kunde britterna läsa varenda order som Gamal Abdel Nasser skickade från Kairo.

Peter Wright berättar om detta i Spycatcher . Bugningen skedde genom att ett membran, "SF", placerades i telefonen vid ett inbrott. En luttrad PE konstaterar att Sovjet på 50-talet låg före britterna i avlyssningsteknik.

Vid tiden för MOP hade tekniken kunnat förfinats under 30år. Därför utgår jag ifrån att Olof Palme var avlyssnad och jag hoppas att han själv gjorde det också.

En lasermikronfon fungerar på över 400m avstånd, har ett svagt minne av att någon lägenhet/affär hade skumma hyresgäster mitt emot palme.

Idag kan man "klistra på" en osynlig (0.2x0.2m) mikron med sändare tex genom att ta i någons kläder, klappan någon om axeln etc. Man kan blåsa in ett damm av mikrofoner genom brevinkastet i en lägenhet.
Man kan avlyssna en lägenhet genom att sända microvågor från lägenheten brevid/under/över.
Man kan lyssna på en lägenhet genom att ha mikrofoner mot vatten och avloppsledningar någonstans i huset.
Man kan skjuta in en osynlig mikrofon genom ett fönster på glänt.
Man kan föra in avlyssning genom ventilationskanaler och upp ur toastolar.
Telefoner,radio och TV-apparater kan fungera som mikrofoner även avstängda om man har en mycket noggrann detektor för magnetiska fällt utanför.
med en bra kikare och rätt förhållanden kan man läsa läppar på någon i lägenheten.
Ett brev som kom med posten kan ha en osynlig mic inbäddad i pappret.
Vad som fanns 1986 vet inte med säkerhet.
Senast redigerad av heheho 2018-02-08 kl. 11:40.
Citera
2018-02-08, 11:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det går att läsa hela episoden här på google books, följ länken och klicka på "page>>>"

https://books.google.se/books?id=HvQ9DwAAQBAJ&pg=PT97&dq=anna+hage&hl=en&s a=X&ved=0ahUKEwiktbC78pXZAhVFjSwKHdppBSwQ6AEIMzAC# v=onepage&q=m%C3%A4rken&f=false

Kan det va denna episod palmegruppen frågat MUST om?

Tack,

Anna H ändrar sin förklaring. Hon säger nu att hon såg gärningsmannen före och efter mordet

I boken säger hon "Jag gäspar och lutar huvedet mot det kalla bilfönstret och tittar ut mot trottoaren på höger sida. En liten bit längre fram står en grupp på tre personer, två män och en kvinna. Jag får en upfattning att något händer. Plötsligt ser jag hur en av männem fallar mot marken"

I förhören 1986 säger hon,

Förhöraren: Du såg inte när han föll omkull?
Anna H: Nej precis när han tog i marken kan man säga.

Jag kan inte hitta hennes beskrivning av gärningsmannen på google books
Senast redigerad av 299792458 2018-02-08 kl. 11:55.
Citera
2018-02-08, 12:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Tack,

Anna H ändrar sin förklaring. Hon säger nu att hon såg gärningsmannen före och efter mordet

I boken säger hon "Jag gäspar och lutar huvedet mot det kalla bilfönstret och tittar ut mot trottoaren på höger sida. En liten bit längre fram står en grupp på tre personer, två män och en kvinna. Jag får en upfattning att något händer. Plötsligt ser jag hur en av männem fallar mot marken"

Som alltid är det viktigt att fästa vikt vid det första vittnesmålet som avges. I Anna Hages fall blev hon hörd av polisen redan någon timme efter MOP och därför finns anledning att ta dessa uppgifter på allvar. Det är sorgligt att ett så centralt vittne i MOP inte bandades vid det första förhöret. Att möjlighet fanns till detta visar att så var fallet när det gällde Egon Enoksson, ett vittne som inte alls var lika bra placerad som just AH.
Citera
2018-02-08, 12:44
Medlem
299792458s avatar
Jag kan inte fatta att professor i palmemordet Gunnar Wall, inte har pusslad ihop det här ? han är en meter från lösningen !

Gunnar Wall säger,

1. "Nicola kan ha förlagt sitt möte med makarna Palme något längre norrut än vad som var fallet"
2. "Nicolas observation är helt enkelt för tidig och för långt norrut"
3. "och då möter de en man, en kock som hete Nicola, som möter dom ganska nära hörnet"

Varför ser inte Gunnar Wall, att Nicola F möter paret Palme vid Dekorimas hörn ??? Är det för det, att Nicola F då automatisk är gärningsmannen och det blir för mycket att ta in för Gunnar Wall?

källa:
1. fins i Boken https://books.google.se/books?isbn=9155259715
2. fins i Bloggen https://gunnarwall.wordpress.com/2016/11/17/mangder-av-poddsandningar-om-palmemordet/
3. fins i videoen https://www.youtube.com/watch?v=x8gPWYVovGg
Senast redigerad av 299792458 2018-02-08 kl. 12:54.
Citera
2018-02-08, 12:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Lingärde nämner också att han pratade med Rothshield mfl på kvällen och berättade om biobesöket. Alltså fler telefonsamtal än i oficiella versionen.

Ulf Lingärdes uppgifter tycker jag är väldigt svårbedömda. Hur mycket vet han ? Hur mycket fabulerar han? Hur kritisk är han när han får uppgifter från olika källor? Däremot är kan han inte avfärdas helt och de trakasserier han och hans familj utsattes för i Lund var bevisligen verkliga.

Emma Rothschild är en vinkel som PU aldrig verkat tittat ordentligt mot. Tidigare folk inom PU påstod att Hans Holmer själv skulle höra den brittiska miljonärsdottern. Bara hennes arbete inom SIPRI gör henne intressant för en extra koll, förhållandet med OP har varit vandringssägen som aldrig bekräftats . Hennes nära kontakter med Lisbeth Palme och sönerna efter MOP motsäger rimligen detta.

Fadern Victor Rothschild var under kriget MI5 agent och lånade ut sitt hus på Bentnick Street till förrädartrion Anthony Blunt, Guy Burgess och Kim Philby. Han misstänktes länge som KGB-tillgång men det har aldrig fastslagits slutgiltigt, även om pistolen minst sagt ryker. Hans hustru Tess Mayor omnämns av flera författare som att ha stått Blunt nära. Nu ska inte EM dömas som guilty by association men även med tanke på hennes eget arbete skulle det vara intressant att se vad en genomgång och förhör med henne kunde ge.
Citera
2018-02-08, 15:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ulf Lingärdes uppgifter tycker jag är väldigt svårbedömda. Hur mycket vet han ? Hur mycket fabulerar han? Hur kritisk är han när han får uppgifter från olika källor? Däremot är kan han inte avfärdas helt och de trakasserier han och hans familj utsattes för i Lund var bevisligen verkliga.

Emma Rothschild är en vinkel som PU aldrig verkat tittat ordentligt mot. Tidigare folk inom PU påstod att Hans Holmer själv skulle höra den brittiska miljonärsdottern. Bara hennes arbete inom SIPRI gör henne intressant för en extra koll, förhållandet med OP har varit vandringssägen som aldrig bekräftats . Hennes nära kontakter med Lisbeth Palme och sönerna efter MOP motsäger rimligen detta.

Fadern Victor Rothschild var under kriget MI5 agent och lånade ut sitt hus på Bentnick Street till förrädartrion Anthony Blunt, Guy Burgess och Kim Philby. Han misstänktes länge som KGB-tillgång men det har aldrig fastslagits slutgiltigt, även om pistolen minst sagt ryker. Hans hustru Tess Mayor omnämns av flera författare som att ha stått Blunt nära. Nu ska inte EM dömas som guilty by association men även med tanke på hennes eget arbete skulle det vara intressant att se vad en genomgång och förhör med henne kunde ge.

Håller helt med om detta, den typen av arbete ärvs ju ofta, ett bra sätt ha få en "bagrundskoll" gratis. Så Emma borde undersökas.
Citera
2018-02-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyMcNasty
Hej tråden! Har med stort intresse ägnat ett par år åt att läsa här. Det tar nog ungefär så lång tid att läsa ikapp...

Förhoppningsvis ska jag kunna vara med och bidra lite också! Här är i alla fall ett litet lästips: Bo Theutenberg har lagt ut hela förordet till sin senaste bok på Facebook så att vem som helst kan läsa. En hel del om OP och och hans "entourage".

https://www.facebook.com/bo.theutenberg.5/posts/172429590190191

(Jag tror inte jag orkar läsa alla 810 sidor om de går i samma stil... )
Visst är det lite märkligt med personer som inte är folkvalda som anser sig ha tolkningsföreträde vilken politik som skall föras.. Och skyldighet att driva sina teser i opposition och uppenbarligen det fördolda. En äkta Natospion i regeringens närhet...

Här hittar vi både motiv och drivkraft. Mer än 30 år senare känner man sig dessutom manade att publicera sig. Kanske förklara varför mordet ansågs befogat och rättfärdigat... Slöhorna faller.
Citera
2018-02-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Visst är det lite märkligt med personer som inte är folkvalda som anser sig ha tolkningsföreträde vilken politik som skall föras.. Och skyldighet att driva sina teser i opposition och uppenbarligen det fördolda. En äkta Natospion i regeringens närhet...

Här hittar vi både motiv och drivkraft. Mer än 30 år senare känner man sig dessutom manade att publicera sig. Kanske förklara varför mordet ansågs befogat och rättfärdigat... Slöhorna faller.
Har du lust att sammanfatta för oss som inte är så insatta?
Citera
2018-02-08, 18:11
Medlem
Citat:
Tack,

Det kan bero på felaktiga slutsatser från förhörsledaren. Telefonförhöret met Torsternsson verkar ganska oengagerat.
Dessutom verkar hon inte veta själv exakt vad hon sett. Hon kan också ha blivit påverkad till en viss del av Cilla.
Det är inte lätt att veta. Även i boken ger hon en tvetydig bild. Såg hon mannen falla när hon satt och slötittade genom fönstret eller var det när hon öppnat dörren. Såhär skriver hon:

”Jag gäspar och lutar huvudet mot det kalla bilfönstret och tittar ut mot trottoaren på höger sida. En liten bit längre fram står en grupp på tre personer, två män och en kvinna. Jag får en uppfattning att något händer.
Plötsligt ser jag hur en av männen faller mot marken”
...

...”Stanna”, ropar jag till Åke. Jag öppnar bildörren och ser mot platsen. Mannen faller mot marken, kvinnan vänder sig mot honom”

Han kan ju inte gärna falla två gånger. Jag tycker ändå att det verkar som hon sett honom falla i något läge. Det tycks också som att det finns en lucka på några sekunder från det att Palme faller tills dess den springande mannen befinner sig några meter in i gränden.
Senast redigerad av gida 2018-02-08 kl. 18:28.
Citera
2018-02-08, 18:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Tack,

Läs hela boken så förstår du att inkonsekvenserna vittnenas förhör till mycket stor del beror på slarv och ignorans av den som skrev ner dem.
Citera
2018-02-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Instämmer. Det är ”landsförrädar-spåret” som troligtvis är det starkaste och då med dess kopplingar till NATO/CIA och den internationella fascismen.
Citera
2018-02-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Läs hela boken så förstår du att inkonsekvenserna vittnenas förhör till mycket stor del beror på slarv och ignorans av den som skrev ner dem.
Sannerligen!
Det kan inte ha varit lätt att vara
vittne i detta fall.
Det verkar också som hon blivit trakasserad från militärt håll. Det känns lite läskigt. Man kan fundera på om flera vittnen upplevt samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in