Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Under Suezkrisen 1956 lyckades MI5 bugga en telefon på egyptiska Londonambassaden i det rum där krypteringsmaskinen fanns. Därmed kunde britterna läsa varenda order som Gamal Abdel Nasser skickade från Kairo.
Peter Wright berättar om detta i Spycatcher . Bugningen skedde genom att ett membran, "SF", placerades i telefonen vid ett inbrott. En luttrad PE konstaterar att Sovjet på 50-talet låg före britterna i avlyssningsteknik.
Vid tiden för MOP hade tekniken kunnat förfinats under 30år. Därför utgår jag ifrån att Olof Palme var avlyssnad och jag hoppas att han själv gjorde det också.
En lasermikronfon fungerar på över 400m avstånd, har ett svagt minne av att någon lägenhet/affär hade skumma hyresgäster mitt emot palme.
Idag kan man "klistra på" en osynlig (0.2x0.2m) mikron med sändare tex genom att ta i någons kläder, klappan någon om axeln etc. Man kan blåsa in ett damm av mikrofoner genom brevinkastet i en lägenhet.
Man kan avlyssna en lägenhet genom att sända microvågor från lägenheten brevid/under/över.
Man kan lyssna på en lägenhet genom att ha mikrofoner mot vatten och avloppsledningar någonstans i huset.
Man kan skjuta in en osynlig mikrofon genom ett fönster på glänt.
Man kan föra in avlyssning genom ventilationskanaler och upp ur toastolar.
Telefoner,radio och TV-apparater kan fungera som mikrofoner även avstängda om man har en mycket noggrann detektor för magnetiska fällt utanför.
med en bra kikare och rätt förhållanden kan man läsa läppar på någon i lägenheten.
Ett brev som kom med posten kan ha en osynlig mic inbäddad i pappret.
Vad som fanns 1986 vet inte med säkerhet.