2018-02-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hur noggrant beskrivs "medaljerna" och uniformen på den uppsökande mannen i Anna Hages bok?

Utan att ha läst boken - ännu - ser hennes utsaga väldigt central ut för mig, som att lägga en palmemordteori i framkallningsvätskebad.

Hage vet nog inget om medaljer o det vet den som stämt träff med henne. Han sa ju med konstigheter i telefonen. Står i Gunnar Walls blogg. Den länkas i annat inlägg.
Citera
2018-02-08, 08:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Medaljer vet jag inte men "märken på axlarna" skriver hon enligt Walla blogginlägg. Har dock inte läst boken.

-"När hon kommer till konditoriet är han redan där. Han tar av sig sin rock och hon ser att han har något som ser ut som en militär uniform med märken på axlarna."
Citat:
Hur noggrant beskrivs "medaljerna" och uniformen på den uppsökande mannen i Anna Hages bok?

Utan att ha läst boken - ännu - ser hennes utsaga väldigt central ut för mig, som att lägga en palmemordteori i framkallningsvätskebad.
Citera
2018-02-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Medaljer vet jag inte men "märken på axlarna" skriver hon enligt Walla blogginlägg. Har dock inte läst boken.

-"När hon kommer till konditoriet är han redan där. Han tar av sig sin rock och hon ser att han har något som ser ut som en militär uniform med märken på axlarna."

Det med att Hage blir uppringd på arbetsplatsen måste va för hon har hemligt hemnummer. Känns mycket underligt det som hände.
Citera
2018-02-08, 09:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Som antyddes var han troligen från MUST

http://oi67.tinypic.com/302z1v6.jpg

Även om mordet var en tillfällighet, så tänkte MUST, SÄPO och Polisen att gärningsmannen/gärningsmännen skulle kunna vara någon i MUST, SÄPO och Polisen. Därför det underliga beteende hos MUST, SÄPO och Polisen efter mordet. Mannen i Dekorima-hörnan var NF, det NF säger han såg utanför butiken La Cartarie på Sveavägen 44, såg han i själva verket utanför butiken Dekorima på Sveavägen 42. Se bild: en rekonstruktion med statister för paret Palme + Anders B. Observera att det hela är identisk med vad som hände vid Sveavägen 42, vid butiken Dekorima. NF är i själva verket vid Dekorimas hörn, när han ser paret Palme + Anders B.

https://ibb.co/d7pHYx
Citera
2018-02-08, 09:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Även om mordet var en tillfällighet, så tänkte MUST, SÄPO och Polisen att gärningsmannen/gärningsmännen skulle kunna vara någon i MUST, SÄPO och Polisen. Därför det underliga beteende hos MUST, SÄPO och Polisen efter mordet. Mannen i Dekorima-hörnan var NF, det NF säger han såg utanför butiken La Cartarie på Sveavägen 44, såg han i själva verket utanför butiken Dekorima på Sveavägen 42. Se bild: en rekonstruktion med statister för paret Palme + Anders B. Observera att det hela är identisk med vad som hände vid Sveavägen 42, vid butiken Dekorima. NF är i själva verket vid Dekorimas hörn, när han ser paret Palme + Anders B.

Det går att läsa hela episoden här på google books, följ länken och klicka på "page>>>"

https://books.google.se/books?id=HvQ9DwAAQBAJ&pg=PT97&dq=anna+hage&hl=en&s a=X&ved=0ahUKEwiktbC78pXZAhVFjSwKHdppBSwQ6AEIMzAC# v=onepage&q=m%C3%A4rken&f=false

Kan det va denna episod palmegruppen frågat MUST om?
Senast redigerad av heheho 2018-02-08 kl. 09:51.
Citera
2018-02-08, 09:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

MUST tillkom 1994 så det har sina komplikationer. Mötet var i augusti 1988. Mitt under de TV-sända KU-förhören med Ebbe Carlsson och Ola Nilssons buggningsutredning.

Anna Hage utsattes för en omild behandling i rättegången och advokat Arne Liljeros en svag insats för att stötta henne. Jämförelsen med hur underdånigt Lisbeth Palme behandlades visar på att devisen likhet inför lagen inte alltid gäller i praktiken.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-02-08 kl. 10:04.
Citera
2018-02-08, 09:53
Medlem
hehehos avatar
"Efter filmen fick de två väninnorna bilskjuts av några kompisar. Och det föll sig så att bilen kom att befinna sig i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen klockan 23.21.
Anna såg en man som föll. Några skott hade hon inte hört, för det spelades hög musik i bilen"

ännu ett tecken på att det inte var en odämpad .357
Citera
2018-02-08, 10:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Läste för flera år sedan i en blogg hur det gick till förr i världen (60-70-tal) när polisen skulle avlyssna telefoner. Hittar inte den längre på nätet så jag får skriva det jag kommer ihåg sammanfattningsvis.

Den lagliga gången var ju att det skulle gå genom en särskild åklagare, oftast samma åklagare som skötte spionmålen. Sedan gick konstaplarna till Televerket, till aktuell telestation där den som skulle avlyssnas hörde. Televerkets stationsbefäl hade en särskild kopplingsliggare som bokförde de kopplingar polisen önskade och tidpunkt. Som jag fattade det så var detta en särskild liggare, separat från den ordinarie kopplingsliggaren där underhåll och normala kopplingar bokfördes.

Allt skulle gå genom stationsbefälet. Enligt bloggaren hände det dock även flera gånger vid hans arbetsplats att polisen kom till stationsbefälet utan att gå genom åklagaren och fick genomföra kopplingar för avlyssning vid sidan av. Tydligen loggades även dessa i den hemliga liggaren.

Märk väl att Holmér när han får frågan om OP var avlyssnad, svarar, "ingen legal avlyssning av OP har ägt rum". Naturligtvis fick han aldrig den logiska följdfrågan om "illegal avlyssning" ägt rum.

Även Säpomannen Sture Höglund slinter med tungan under ett samtal med DN:s Göran Beckerus. På GB kommentar att man inte vet vilka OP talade på telefon med svarar SH att "jodå det har man stenkoll på". GB svarar då förvånat att "det kan man ju bara vara säker på om man lyssnat på samtalen" varvid SH blir högröd i ansiktet men inte svarar.

Under Suezkrisen 1956 lyckades MI5 bugga en telefon på egyptiska Londonambassaden i det rum där krypteringsmaskinen fanns. Därmed kunde britterna läsa varenda order som Gamal Abdel Nasser skickade från Kairo.

Peter Wright berättar om detta i Spycatcher . Bugningen skedde genom att ett membran, "SF", placerades i telefonen vid ett inbrott. En luttrad PE konstaterar att Sovjet på 50-talet låg före britterna i avlyssningsteknik.

Vid tiden för MOP hade tekniken kunnat förfinats under 30år. Därför utgår jag ifrån att Olof Palme var avlyssnad och jag hoppas att han själv gjorde det också.
Citera
2018-02-08, 10:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
"Efter filmen fick de två väninnorna bilskjuts av några kompisar. Och det föll sig så att bilen kom att befinna sig i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen klockan 23.21.
Anna såg en man som föll. Några skott hade hon inte hört, för det spelades hög musik i bilen"

Möjligt, båda Lisbet P, Anders B och Lars J säger det lät som smällare. Nicola F säger han var 200 meter från platsen när han hörde skotten Jag kan inte fatta hur han kom undan med sin fåniga berättelse ?
Citera
2018-02-08, 10:21
Medlem
Citat:

Hur får du ihop det tecknet?
Citera
2018-02-08, 11:17
Medlem
Citat:
Det går att läsa hela episoden här på google books, följ länken och klicka på "page>>>"

https://books.google.se/books?id=HvQ9DwAAQBAJ&pg=PT97&dq=anna+hage&hl=en&s a=X&ved=0ahUKEwiktbC78pXZAhVFjSwKHdppBSwQ6AEIMzAC# v=onepage&q=m%C3%A4rken&f=false

Kan det va denna episod palmegruppen frågat MUST om?

Då måste ju Palmegruppen vetat vad det står i boken...
Citera
2018-02-08, 11:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hur får du ihop det tecknet?

En .357 med överljudsammo hörs in i en bil även om ulf lundell sjunger ohlala jag vill ha dig för full hals. Anna hade sin uppmärksamhet riktad åt samma håll som revolvern och bör ha hört något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in