2018-02-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Källa på det du påstår. Det går stick i stäv mot vad andra säger om sjukdomen.

Det här med normalfördelning är idioti.

Tyvärr kan jag inte ge så mycket mer detaljer, eftersom jag då både outar mig själv och andra.

Men de stora universitetssjukhusen i Sverige har i varierande grad (i antal patienter som vårdas per tidsenhet, och med lite olika upplägg) enheter för vård och rehabilitering av personer med olika slags förvärvade (trauma, infektionssjukdomar, eller odefinierad orsak) "trötthetssyndrom".

Gemensamt är att rehabiliteringsprogrammen är ambitösa, och sker i blandning av gruppaktiviteter och individuellt.
I de två program som jag gått igenom, så "släpptes" inte patienterna, förrän förbättring inträffat, och uppföljning har skett i flera år. Man är också välkommen att ställa frågor och har möjlighet att återkomma något enklare som "gammal patient" vid behov.

Om du inte "tror på" normalfördelning, så gissar jag att du inte "tror på matematik, statistik eller andra vetenskapliga metoder heller.

Normalfördelning finns inom alla områden. Alla är alltså inte "lika sjuka", särskilt inte i komplexa sjukdomar, där både "kropp och knopp" är involverade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalf%C3%B6rdelning
Citera
2018-02-08, 15:53
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Ja, så ser verkligheten ut, jag vet.

I början av en utredning är det viktigt att hålla alla möjligheter öppna, särskilt när man inte är säker på motivet eller tillvägagångssättet. I det här fallet verkar det ha funnits en osäkerhet i tillvägagångssättet, alltså hur det hela gick till, vem dödade vem, hur, vem dog först och sist m.m. Men av det jag har läst verkar det inte ha funnits tecken på ex. incest eller psykopati. Det låter istället som om brevet och filmen? lär ha förklarat motivet och att polisen verkar ha nöjt sig med det. Hade det funnits andra tänkbara motiv skulle det nog vara ute vid det här laget. Av den anledningen är det lågt att vissa här i forumet spekulerar om sådana faktorer. Det skadar mer än något annat.
Det fetade är fullkomligt vansinne. Det är det som gör dessa mord än mer vidriga, hur Polisen bara kan acceptera mördarnas förklaring och gå ut med det. I alla andra mord där mördaren fortfarande lever går man till botten med vad som hänt, man accepterar bara inte mördarens version vid skranket. Skulle vi bara acceptera Raket-Madsens eller Jonas Runnemarks förklaringar?

Mördarna har gått ut med vad som är sanning för dem. Om de har en personlighetsstörning exempelvis så ingår det troligen inte i störningen att de skulle skriva avskedsbrev eller filma där de själva talar om att de har en personlighetsstörning. Det är lågt att mörda sina barn, men inte att misstänka olika faktorer som kan ha spelat in i dessa barnamord.
Citera
2018-02-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst har du helt rätt där. Depression är en sak. Och visst kan man då känna en viss dödslängtan för att man inte orkar må så där. Men från det till att begå självmord är steget enormt långt. För att inte tala om att begå mord på egna barn. Det här är så otroligt komplext.

Det var någon som lade ut en länk tidigare, för några timmar sedan, om en familj i Australien som gasat ihjäl sig själva (två vuxna) och sina två autistiska barn. Horribelt! VAD är det som gör att man låter alla spärrar brista. De där spärrarna som är så starka.

David Foster Wallace, en amerikansk författare, liknade sin depression vid att han stod i fönstret på en brinnande skyskrapa. Han ville inte hoppa, men lågorna gjorde alldeles för ont för att han skulle orka stå kvar. Så fruktansvärt är det för de som mår riktigt dåligt. Och vissa hoppar till slut. Steget därifrån till att även mörda sina barn är dock väldigt stort. De flesta inser att barnen inte står där i skyskrapan med dem. David hängde slutligen sig själv från en takbjälke i sitt hem.

Jag har läst om fallet i Australien tidigare och det är horribelt. Där var det dock mannen som ensam låg bakom det hela. Kvinnan gjorde allt för sina barn och ville begära skilsmässa eftersom mannen ständigt var frånvarande. Han valde att åka bort på jobb veckovis när barnen väl var lediga från skolan och ville inte ens hämta dem från skolan när mamman behövde avlastning.

Hennes och barnens livsöde är djupt tragiska, och han framstår som definitionen på en egoistisk, mordisk mansgris:
http://www.theage.com.au/good-weekend/a-report-into-the-circumstances-behind-the-death-of-a-young-family-in-davidson-20161214-gtbhco.html
Senast redigerad av Stefan S 2018-02-08 kl. 15:58.
Citera
2018-02-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst har du helt rätt där. Depression är en sak. Och visst kan man då känna en viss dödslängtan för att man inte orkar må så där. Men från det till att begå självmord är steget enormt långt. För att inte tala om att begå mord på egna barn. Det här är så otroligt komplext.

Det var någon som lade ut en länk tidigare, för några timmar sedan, om en familj i Australien som gasat ihjäl sig själva (två vuxna) och sina två autistiska barn. Horribelt! VAD är det som gör att man låter alla spärrar brista. De där spärrarna som är så starka.

Relativt nyligt tog en man i Danmark ihjäl hela sin familj inkl sig själv, tror det var medelst gas. Han led av en personlighetsförändring efter en huvudskada. Efter utredning lades fallet ned.
Citera
2018-02-08, 16:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det fetade är fullkomligt vansinne. Det är det som gör dessa mord än mer vidriga, hur Polisen bara kan acceptera mördarnas förklaring och gå ut med det. I alla andra mord där mördaren fortfarande lever går man till botten med vad som hänt, man accepterar bara inte mördarens version vid skranket. Skulle vi bara acceptera Raket-Madsens eller Jonas Runnemarks förklaringar?

Mördarna har gått ut med vad som är sanning för dem. Om de har en personlighetsstörning exempelvis så ingår det troligen inte i störningen att de skulle skriva avskedsbrev eller filma där de själva talar om att de har en personlighetsstörning. Det är lågt att mörda sina barn, men inte att misstänka olika faktorer som kan ha spelat in i dessa barnamord.

Det är naturligtvis en grov förenkling att "polisen nöjer sig". Däremot kan det ju tänkas att de efterlämnade dokumenten givit information som man kunnat verifiera och då finns ju absolut ingen anledning att säga mer än vad man redan sagt.

Till skillnad från tråddeltagarna (om nu inte någon som postar råkar vara utredare av fallet) finns det ingen sekretess gentemot utredarna, de har möjlighet att göra alla förhör de önskar (någonstans snurrade en uppgift om ett 50-tal förhör, den står jag inte för, men den är inte orimlig i ett sådant här fall). Journaler och dagböcker är bara att begära ut med mera, med mera.

Här finns förmodligen folk i tråden som skulle ha mer än bara hyeanintresse av att få reda på en del detaljer i ärendet. Kanske finns det folk som (på riktigt) skulle kunna bidra med synpunkter. Men det är förstås inget direkt skäl att offentliggöra något. Att skuldbelägga vården, socialtjänsten och skolan får i så fall utredarna sköta, och de lägger naturligtvis inga fingrar emellan om det finns riktiga skäl att gå på någon institution i detta.

Men att det skulle bli en "Lex Bjärred" av det här, där myndigheter får i uppdrag att kolla om föräldrar har för avsikt att mörda sina barn och sedan sig själva är ju alldeles orimligt. "Det får aldrig hända igen" är ett löfte som ett samhälle inte kan utfärda.
Citera
2018-02-08, 16:12
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag har följt fallet och har liksom er andra blivit berörd, det här fallet är så exceptionellt, så ovanligt att det har varit svårt att släppa det.

Det känns skönt att de förnuftiga rösterna i tråden nu blivit starkare. Varje gång jag läser om misstankar om pedofili eller psykopati eller att föräldrarna kallblodigt skulle ha mördat sina döttrar för att de och deras sjukdomar inte passade in i deras akademiska, framgångsrika värld, får jag lust att spy lite grann. Det är alltså rena rama spekulationer utan någon som helst bevis som visar på det. Det känns så otroligt lågt att spekulera på det sättet. Och det visar på en sån låg analysförmåga och svårighet att sätta sig in i situationer man aldrig varit i närheten av.

Jag vill tydliggöra att föräldrarna gjorde fel, de dödade sina döttrar, sig själva, och släppte inte in någon hjälp eller stöd som hade kunnat göra att utgången blev en annan. Inte för att jag vet om de bad om hjälp visserligen, men i stunden de bestämde sig för att göra det, var de ensamma. Jag tror inte att någon utifrån skulle ha stöttat dem i detta ödesdigra beslut.

Jag tror att döttrarna hade ME,
trötthetssyndrom, till er som inte har sett dokumentärern Unrest, rekommenderar jag den verkligen. Om det stämmer att mamman hade fått tillbaka cancern och det inte såg bra ut, mer behövs väl egentligen inte för att två (en) välfungerade person bryts ned. Om det är så att den ena föräldern, mamman? blivit deprimerad av situationen och allt hamnat på pappans axlar, ja då ser jag det inte som konstigt att han också blev sjuk. Depression är en sjukdom.

Det finns förresten ett fall från Australien där en familj, pappan, gasade ihjäl sig själv, mamman och deras två svårt autistiska barn. Polisen verkar inte veta om mamman var medveten om vad som skulle ske, eller om pappan tog beslutet för hela familjen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3846038/Fernando-Manrique-Maria-Lutz-two-autistic-children-dead-family-home-murder-suicide-Davidson-GASSED.h tml

Det har alltså hänt förut även om det verkar vara väldigt ovanligt.

Jag skulle vilja skriva mer om hur föräldrarna kanske tänkte (har inte tid just nu och medveten om att det också skulle vara en ren spekulation) när de gjorde en översyn av sitt liv. Något säger mig att dessa två var analytiska till sin läggning och kunde mycket väl lägga ihop två och två. Deras och döttrarnas liv, familjens framtid såg onekligen mycket sorglig ut. Om man slänger in depression i ekvationen, ja, då är det inte alls svårt att förstå varför det hände.

Citat:
Det finns anhöriga som läser tråden. Tror du inte att de skadas av att läsa illvilliga spekulationer?
Du skriver själv en massa illvilliga spekulationer. Man vill bara spy på det du skriver, tänk om kompisar till barnen går in här och läser. Nävisstja, det är föräldrarna det var synd om, inte barnen.
Citera
2018-02-08, 16:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Om en förälder berättar för en läkare att denne lider av suicidala tankar ingår det i läkarens plikter att upprätta en orosanmälan. .

Beklagar men så är inte fallet. Man upprättar en orosanmälan om det finns risk för att barn far illa, inte för att föräldern far illa och mår dåligt men sköter sina åtaganden som förälder., tyvärr inte kanske man ska säga.

De flesta människor som suiciderar eller försöker göra det och samtidigt har ett vårdnadsansvar som föräldrar, ser till att barnen är någon annanstans när det sker. De utsätter inte barnen för någon fara, ofta absolut tvärt om. De är således som föräldrar ingen fara för sina barns liv och hälsa - annat än möjligen på lång sikt att det är jobbigt att växa upp med en förälder med problem.

Men samhället omhändertar inte barn till föräldrar med allehanda problem, relationsmässiga, ekonomiska etc. Annat än om barnen verkligen far illa ex missköts vid missbruk. Just narkotikamissbruk är en stor anledning till omhändertagna barn, däremot inte alltid alkoholmissbruk.

Men tystnadsplikten är stark och skulle man som småbarnsförälder berätta om sina egna suicidtankar görs inte någon orosanmälan för barnen.
Citera
2018-02-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Jag har inte läst vad du har skrivit innan, jag har inte läst vad lonnrot har skrivit innan. Jag har faktiskt inte ens läst allt du har skrivit här ovanför. Jag skiter i sakfrågan, det var inte det jag kommenterade på. Önskar bara att man kunde hålla tråden ren från massa stickspår.

Du skriver att du inte läst vad jag har skrivit, men ändå ger du dig in i diskussionen.

Du framför att jag skriver sidospår, när jag faktiskt framför hur rättsväsendet och de personer som bestämmer i detta land, ser på brottet att mörda två barn.

Jag brukar vara påläst, och läsa noggrant de inlägg jag svarar på.
Citera
2018-02-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja

Polisen har konstaterat att det gäller mord och att gärningsmannnen/männen finns i huset. Man har tillsatt en regelrätt mordutredning för att bekräfta vad exakt det är som har hänt. Det är vad som pågår nu.

Självklart sker den mordutredningen objektivt och självständigt oaktat både brev alt video från förövaren/na.
Senast redigerad av Remark 2018-02-08 kl. 16:20.
Citera
2018-02-08, 16:21
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är naturligtvis en grov förenkling att "polisen nöjer sig". Däremot kan det ju tänkas att de efterlämnade dokumenten givit information som man kunnat verifiera och då finns ju absolut ingen anledning att säga mer än vad man redan sagt.

Till skillnad från tråddeltagarna (om nu inte någon som postar råkar vara utredare av fallet) finns det ingen sekretess gentemot utredarna, de har möjlighet att göra alla förhör de önskar (någonstans snurrade en uppgift om ett 50-tal förhör, den står jag inte för, men den är inte orimlig i ett sådant här fall). Journaler och dagböcker är bara att begära ut med mera, med mera.

Här finns förmodligen folk i tråden som skulle ha mer än bara hyeanintresse av att få reda på en del detaljer i ärendet. Kanske finns det folk som (på riktigt) skulle kunna bidra med synpunkter. Men det är förstås inget direkt skäl att offentliggöra något. Att skuldbelägga vården, socialtjänsten och skolan får i så fall utredarna sköta, och de lägger naturligtvis inga fingrar emellan om det finns riktiga skäl att gå på någon institution i detta.

Men att det skulle bli en "Lex Bjärred" av det här, där myndigheter får i uppdrag att kolla om föräldrar har för avsikt att mörda sina barn och sedan sig själva är ju alldeles orimligt. "Det får aldrig hända igen" är ett löfte som ett samhälle inte kan utfärda.
Det är just detta vi inte vet, om utredarna går vidare i detta fall. Om det är den lokala polisen i länet som harhand om fallet kanske de för "husfridens" skull lägger locket på. Typ "jaja barnen var sjuka och för två yrkesarbetande människor blev det för mycket". Vad blir nästa barnamord, två föräldrar med barn som har ADHD som inte mäktar med?

Långt tidigare i tråden postade någon insatt info om vad som gäller vid hemskolning. Där ingick att göra vidare utredningar.
Citera
2018-02-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du skriver att du inte läst vad jag har skrivit, men ändå ger du dig in i diskussionen.

Du framför att jag skriver sidospår, när jag faktiskt framför hur rättsväsendet och de personer som bestämmer i detta land, ser på brottet att mörda två barn.

Jag brukar vara påläst, och läsa noggrant de inlägg jag svarar på.

Okej, sure. Snacka om att ha på sig diskussionshatten. Jag kommenterade i all välmening, tyckte att inlägget om hundägare osv var fett off topic. Jag kommer ta bort mina inlägg till dig i syfte att hålla tråden någorlunda clean, tycker att du borde göra detsamma.
Citera
2018-02-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Intressant ( om sant) att ett flertal personer fått PM med uppmaning att inte berätta hela innehållet. Vad är syftet med det på ett sånt här forum?

Och vad hände med den 17 minuter långa videon?

Det är för att informera några särskilt utvalda speciella personer och dessa ska i sin tur håna de andra för att de inte förstår något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in