Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Sluta att överidentifiera dina egna symptom av sjukdomen och projicera över dem på andra.
Liksom andra sjukdomar yttrar sig ME/CFS olika hos olika individer och att just du har fått en relativt lindrig variant är irrelevant i sammanhanget.
Men jag har träffat MÅNGA med sjukdomen i samband med grupprehabilitering som jag deltagit i. Och ännu flera, vid träffar anordnade av den offentliga vården i länet jag bor i, som har sjukdomen.
Vissa är mycket sjuka, andra lite, och de flesta finns någonstans längs en skala. Klassisk normalfördelningskurva.
Efter rehabilitering, så är de mycket få som lider av "hopplöshet", även om sjukdomen i stort sett är oförändrad.
Min tro är att du och några till, har en egen agenda, för att propagera för hur hopplös sjukdomen är. Det verkar dessutom pågå en "kampanj" just nu.
Allt som då skulle kunna visa att det finns vård och rehabilitering, och den upplevda livskvaliteten blir bättre, blir då ett rött skynke.
Det blir bättre med tiden, acceptans av att man är kroniskt sjuk och att lära sig att förhålla sig till sjukdomen, är det som gör att de allra flesta upplever en ökad livskvalitet.
Om man behöver vila si eller så många timmar per dygn har inte ett skvatt med den upplevda livskvaliteten att göra. Det handlar om den mentala inställningen. Den mentala inställningen till sjukdomen kan tränas.