2018-02-07, 12:22
Medlem
Erik1974s avatar
En fråga till er som är lite insatta. Jag har inte följt tråden.

10 åringen (brödernas kusin!?) som lekte med bröderna den aktuella dagen. Har den kusinen uttalat sig i nutid?
Citera
2018-02-07, 12:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Om den icke-utredde killens (12-13år då) DNA finns på Kevins kläder? Hur blir det då? Heter det att RS och co. har skött allt rätt och bra?
Om man hittar 13-åringens DNA på Kevins kläder nu så blir man nog bara glada. Då kan man ju göra stor affär att man nu med hjälp av ny teknik har hittat en ny misstänkt.

Att mycket redan då pekade på att 13-åringen (till skillnad från 5-åringen och 7-åringen) borde ha utretts ordentligt vill man nog gärna tona ned i den nya utredningen.
Citera
2018-02-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjaaarne9
Plusartikel från NWT idag;

I maj förra året återupptogs den 19 år gamla förundersökningen om mordet på fyraårige Kevin i Arvika efter att SVT och DN granskat fallet.

Och nu närmar sig den nyöppnade utredningen ett avgörande – även om det fortfarande dröjer några veckor.

– Det är två-tre veckor kvar innan vi är klara med listan på förhör som vi vill hålla. När vi hållit förhören får vi se hur vi ligger till, men jag siktar på att komma med något besked vid månadsskiftet februari/mars, säger chefsåklagaren Niclas Wargren.

Kan ta längre tid
Men han reserverar sig för att det kan ta längre tid beroende på vad för uppgifter som framkommer i de återstående förhören.

– Nu har vi en lista på fem-sex namn kvar som vi bedömer att vi måste prata med innan vi är klara. Men det går inte att utesluta att det tillkommer fler förhör efter det. Det är därför jättesvårt att säga ett datum när utredningen är klar, säger Wargren.

De nya utredarna har förhört personer som redan hörts – eller har koppling till – den gamla förundersökningen, bland annat gamla utredare. Tidigare spaningsledaren Rolf Sandberg hördes nyligen.

– Men jag vill inte gå in på vad som sagts i några förhör.

Väntar på svar
Utredarna väntar också på slutredovisningar från Nationellt forensiskt centrum, NFC, som analyserar teknisk bevisning samt från Rättsmedicinalverket som granskat den rättsmedicinska undersökningen av Kevins döda kropp på nytt.

– Vi tror att de är klara innan vi är klara med förhören. Vi har fått delredovisningar och information, så vi har en uppfattning om vad det kommer att stå i slutredovisningarna, säger Niclas Wargren.

Kan du säga någonting om vad NFC och Rättsmedicinalverket kommit fram till?

– Nej, det är mer lämpligt att jag redogör det i samband med avslutningen.

Vad hoppas du kunna lämna för typ av besked? Ett besked i ”brödraspåret” eller kan hela utredningen få ett avslut?

– Det är svårt att veta innan vi är klara med alla förhören. Bilden kan förändras väldigt mycket åt olika håll. Det kan bli ett delbeslut och att vi sen fortsätter med något spår, eller så blir det helt färdigt, säger Niclas Wargren.

Och i dag kommenterar polisens utredare Tomas Johansson:

Citat:
Det var SVT Nyheter som var först med att skriva att polisen nu hittat de kläder som Kevin Hjalmarsson ska ha haft på sig sin sista dag i livet. De skrev också att utredningen skulle vara klar under februari månad, men även den uppgiften tillbakavisas av Tomas Johansson.

– Den uppgiften vet jag inte var den kommer ifrån. Jag kan inte tänka mig att jag eller åklagaren har sagt det. Det får ta den tid det tar.

(Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6881075)

Det är lite oroväckande om åklagaren och polisens utredare har så pass skilda uppfattningar om hur de ligger till med utredningsarbetet.
Citera
2018-02-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
En fråga till er som är lite insatta. Jag har inte följt tråden.

10 åringen (brödernas kusin!?) som lekte med bröderna den aktuella dagen. Har den kusinen uttalat sig i nutid?

Nej, det var ingen kusin vad jag vet utan en bekant familj, varken han eller resten av familjen har uttalat sig i nutid utan valt att vara anonyma.
Citera
2018-02-08, 00:22
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Vilket egentligen är sant. Hittar man DNA från andra än Kevin men inte brödernas, då är det svårt att se att det ska ha gått tillväga så som var trott från början. Hittar man brödernas DNA är det inte bevis för mord, utan att de varit i kontakt med varandra. De kan ha lekt.

Kan man inte orsaka någons död utan att avsätta DNA som polisen inte kan undgå att hitta?
T.ex. slå eller knuffa någon med den del av ett föremål man inte har vidrört?

Om DNA på en 4-åring, t.ex. från en annan unge i samma ålder, skulle betyda att den förste
4-åringen har blivit mördad av den andre ungen, så tror jag att mordfrekvensen bland 4-åringar
skulle vara vansinnigt mycket högre, inte minst bland livs levande 4-åringar.
Citera
2018-02-08, 08:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man hittar 13-åringens DNA på Kevins kläder nu så blir man nog bara glada. Då kan man ju göra stor affär att man nu med hjälp av ny teknik har hittat en ny misstänkt.

Att mycket redan då pekade på att 13-åringen (till skillnad från 5-åringen och 7-åringen) borde ha utretts ordentligt vill man nog gärna tona ned i den nya utredningen.

Som sagt visar närvaro av DNA ingenting, men att frånvaro friar. Om det nu inte är någon känd pedofil eller någon annan som inte alls ska ha med Kevin att göra.

Jag måste fråga igen. Analyserade man DNA 1998?
Citera
2018-02-08, 09:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag måste fråga igen. Analyserade man DNA 1998?
Som jag har uppfattat det skickade man Kevins kläder till NFC 1998, antagligen för att leta efter DNA-spår. När man senare fick fram ett "erkännande" från pojkarna avbeställde man den här undersökningen, och kläderna skickades tillbaka till polisen i Arvika.
Senast redigerad av Draifos 2018-02-08 kl. 09:12.
Citera
2018-02-08, 10:40
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Kan man inte orsaka någons död utan att avsätta DNA som polisen inte kan undgå att hitta?
T.ex. slå eller knuffa någon med den del av ett föremål man inte har vidrört?

Om DNA på en 4-åring, t.ex. från en annan unge i samma ålder, skulle betyda att den förste
4-åringen har blivit mördad av den andre ungen, så tror jag att mordfrekvensen bland 4-åringar
skulle vara vansinnigt mycket högre, inte minst bland livs levande 4-åringar.
Med tanke på att man hittar Kevins sandaler bakom boden samt det faktum att Kevin har sand under kläderna som troligtvis kommer från platsen bakom boden är det nog svårt att inte avsätta DNA. Det måste ha varit mycket fysisk kontakt mellan offret och gärningsmannen.
Citera
2018-02-08, 11:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Med tanke på att man hittar Kevins sandaler bakom boden samt det faktum att Kevin har sand under kläderna som troligtvis kommer från platsen bakom boden är det nog svårt att inte avsätta DNA. Det måste ha varit mycket fysisk kontakt mellan offret och gärningsmannen.

Om jag hade blivit mördad varje gång jag som 4-åring fick sand under kläderna hade jag varit väldigt död idag.
Jag tror man kan få sand under kläderna vid andra tillfällen än då man tas av daga.
Citera
2018-02-08, 12:33
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nej, det var ingen kusin vad jag vet utan en bekant familj, varken han eller resten av familjen har uttalat sig i nutid utan valt att vara anonyma.
Det är här jag har lite problem. Familjen, vännerna och 10- åringen i synnerhet borde veta att det är en omöjlighet att bröderna kunnat utföra dådet. Och om nu bröderna är skyldiga, eller bevittnat något i smaband med Kevins död, borde då inte 10- åringen ha varit med. De går ju in tillsammans i lägenheten. Jag saknar något här. (ni har säkert avhandlat det tidigare i tråden)
Citera
2018-02-08, 12:43
Medlem
Citat:
Det är här jag har lite problem. Familjen, vännerna och 10- åringen i synnerhet borde veta att det är en omöjlighet att bröderna kunnat utföra dådet. Och om nu bröderna är skyldiga, eller bevittnat något i smaband med Kevins död, borde då inte 10- åringen ha varit med. De går ju in tillsammans i lägenheten. Jag saknar något här. (ni har säkert avhandlat det tidigare i tråden)

10-åringen och övriga i den besökande familjen förnekade ju bestämt under förhören att barnen varit nere vid sjön eller att något ovanligt inträffat, modern till 10-åringen hade dessutom hållit koll på ungarna. Det fanns även ett tonårsgäng som träffade på de utpekade, och som senare åkte till en affär och där träffade Kevin, i sällskap med en annan person, möjligen GM.
Citera
2018-02-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Och i dag kommenterar polisens utredare Tomas Johansson:

Det är lite oroväckande om åklagaren och polisens utredare har så pass skilda uppfattningar om hur de ligger till med utredningsarbetet.

Kan handla om missuppfattning eller att man blivit felciterad i artikeln i SvT.
Men av de senaste artiklarna kan man läsa sig till att bröderna inte längre är misstänkta. De var intressanta "initialt" eftersom de var "utpekade" men nu är det något/några av de andra spåren man kollar upp.
För att det ska gå att hitta DNA måste väl det finnas något organiskt material på kläderna. Ett hårstrå, hudflagor osv. Det är väl relativt vanligt att gm inte efterlämnar några spår men i det här fallet fanns det uppenbarligen dna att analysera. Frågan är om det har något större bevisvärde överhuvudtaget med tanke på hur tätt barn leker, kramas, brottas osv. Ja, om det inte var sperma förstås...
Men ålder går inte alls att se på dna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in