Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Ja, det håller jag med om. Föräldrarna saknade helt uppenbart strategier att hantera situationen samtidigt som de hade förmåga att se ut som de hade det. En olycklig kombination.
Frågan är om det ens var en situation... båda föräldrarna kan ha varit psykiskt sjuka. Jag har sett hur psykiskt sjuka akademiker kan se ut och det går faktiskt inte att se på en välanpassad person att den tidvis lider av grava vanföreställningar. Det går att vara jättesjuk och sen komma tillbaka och se ut som om allt är som vanligt. Det gör att de kan ta ut sig på jobbet, över sin förmåga. Sen kommer de paranoida idéerna. Jag skulle inte bli förvånad om föräldrarna delade på paranoida tankegångar, som de snyggt förklädde i begrepp som "kärlek och omsorg".
De led stort, det är uppenbart och de drog med sig sina döttrar ned i graven.
Kan vara bra om skolan kanske har ett formulär där föräldern inte bara berättar om barnens situation, utan även om sin egen förmåga att hantera svårigheter...
Jag uppfattar OHs momsskrift och dedikation till döttrarna som ett testamente. Han mådde säkert dåligt runt 2012 när han påbörjade skriften (och de flyttat) och nu när han skulle kröna sin karriär med professorstiteln. Stark stress på det, om han även hade någon grad av aspergerspektra. Då blir stora förändringar och omvälvningar mycket prövande. Han hade ju magrat senast?
Därför tror jag att han planerat självmord och "barmhärtighetsmord" under en lång tid, kanske sedan 2012. Googlar man på honom kommer det upp som andra träff eller så. Han raderade inte sidan, däremot sägs han ha raderat linkedin och Facebook? Något ville han ha kvar. Kärleksförklaringen till barnen och allt det han åstadkommit under sin karriär. Inget om frun, men jag blir inte förvånad om de förklarar sin kärlek till varandra på videon, som lär vara spektakulär.