2018-02-07, 23:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men det finns en stor risk att de gjort det av ren och pur själviskhet. I mina ögon är det en form av ondska ändå.
Det finns väl ingen som stöder handlingen.
Å andra sidan, vad har jag för rätt att döma dessa människor när jag aldrig har varit i deras sits?
Citera
2018-02-07, 23:46
Medlem
Någon som vet orsaken till att mamman jobbade halvtid, om detta stämmer? Hon kanske hade en psykiatrisk diagnos, helt utanför alla teorier? Svår psykisk sjukdom, med vanföreställningar, syns inte alltid utanpå. Det går att jobba halvtid med sådana diagnoser...

När fick mamman bröstcancer, vilket år? När började äldsta dottern bli sjuk med jämna mellanrum, som rektorn uttrycker det?
Citera
2018-02-07, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det kan jag självklart förstå men då söker man stöd i hemmet och psykolog. Har man pengar är det inte ett problem att få assistans och allt vad som krävs.

Ja, det håller jag med om. Föräldrarna saknade helt uppenbart strategier att hantera situationen samtidigt som de hade förmåga att se ut som de hade det. En olycklig kombination.
Citera
2018-02-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, det håller jag med om. Föräldrarna saknade helt uppenbart strategier att hantera situationen samtidigt som de hade förmåga att se ut som de hade det. En olycklig kombination.

Frågan är om det ens var en situation... båda föräldrarna kan ha varit psykiskt sjuka. Jag har sett hur psykiskt sjuka akademiker kan se ut och det går faktiskt inte att se på en välanpassad person att den tidvis lider av grava vanföreställningar. Det går att vara jättesjuk och sen komma tillbaka och se ut som om allt är som vanligt. Det gör att de kan ta ut sig på jobbet, över sin förmåga. Sen kommer de paranoida idéerna. Jag skulle inte bli förvånad om föräldrarna delade på paranoida tankegångar, som de snyggt förklädde i begrepp som "kärlek och omsorg". De led stort, det är uppenbart och de drog med sig sina döttrar ned i graven.

Kan vara bra om skolan kanske har ett formulär där föräldern inte bara berättar om barnens situation, utan även om sin egen förmåga att hantera svårigheter...

Jag uppfattar OHs momsskrift och dedikation till döttrarna som ett testamente. Han mådde säkert dåligt runt 2012 när han påbörjade skriften (och de flyttat) och nu när han skulle kröna sin karriär med professorstiteln. Stark stress på det, om han även hade någon grad av aspergerspektra. Då blir stora förändringar och omvälvningar mycket prövande. Han hade ju magrat senast?

Därför tror jag att han planerat självmord och "barmhärtighetsmord" under en lång tid, kanske sedan 2012. Googlar man på honom kommer det upp som andra träff eller så. Han raderade inte sidan, däremot sägs han ha raderat linkedin och Facebook? Något ville han ha kvar. Kärleksförklaringen till barnen och allt det han åstadkommit under sin karriär. Inget om frun, men jag blir inte förvånad om de förklarar sin kärlek till varandra på videon, som lär vara spektakulär.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-07 kl. 23:59.
Citera
2018-02-07, 23:52
Medlem
Citat:
Finns det verkligen någon i tråden som tycker att föräldrarna handlade rätt?

Ingen vet omständigheterna. Jag vill avvakta förundersökningen.

Att mörda barn. Är mord. Det vet vi alla är straffbart och fel.

Det är väl alla eniga om.
Citera
2018-02-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Jag håller med om det du skriver. Människor förstår inte hopplösheten i den här sjukdomen. Att det FINNS inget att göra.
Det är säkerligen med denna insikt som den stora depressionen kommer. När man inser att man inte kan lindra sitt barns lidande.

Netflix har precis släppt en ny dokumentär om sjukdomen
https://www.netflix.com/se/title/80168300
Citera
2018-02-07, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen vet omständigheterna. Jag vill avvakta förundersökningen.

Att mörda barn. Är mord. Det vet vi alla är straffbart och fel.

Det är väl alla eniga om.

Oavsett omständigheterna är det fel att döda sina barn. Det går inte att komma ifrån det även om man kan hitta förklaringar på varför det skedde.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-08 kl. 00:11.
Citera
2018-02-07, 23:57
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
OM det inte finns en fastställd diagnos på sjukdom, OM barnen bara periodvis var sjuka OM den yngsta flickan enligt pappan fick samma symtom som den äldsta flickan utan några fastställda diagnoser - då har skolan och samhället felat som inte gjort grundligare utredning om familjen.

Att föräldrarna var högpresterande betyder inte att man klarar alla lägen och situationer själv. Jag tror att förväntningarna på framgångsrika medborgare är betydligt högre än på gemene man.Vem som helst kan hamna i ett totalt mörker, hopplöshet och djup depression. Föräldrarna har ju inte gjort detta av ondska - i ett mörkt sinnelag hittade de ingen annan utväg.

Helt med dig på banan här.

Och tack för en human och förstående ton i din text!
Inte mycket sådant annars här...
Citera
2018-02-07, 23:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det blir lite lättare att förstå i skenet av att den äldsta flickan haft diagnosen under flera års tid och att hela familjen våndades över att den yngre nu skulle få gå igenom samma sak i en redan mycket belastad familj.

Och du vet att det stod ME/CFS på läkarintyget?
Citera
2018-02-07, 23:59
Medlem
Citat:
Oavsett omständigheterna är det fler att döda sina barn. Det går inte att komma ifrån det även om man kan hitta förklaringar på varför det skedde.

Vad stod i mitt inlägg som var oklart på den punkten.
Citera
2018-02-08, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad stod i mitt inlägg som var oklart på den punkten.
Ingenstans utan var en bekräftelse på att jag delade ditt synsätt.
Citera
2018-02-08, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Och du vet att det stod ME/CFS på läkarintyget?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in