Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Du säger emot dig själv. Om det nu som du säger inte skulle gå att konstatera doping via blodpassen går det naturligtvis inte att konstatera att det inte skett någon doping.
Blodpassen finns där men används uppenbarligen knappt för att förebygga och att sätta dit de som dopar sig.
För egen del tycker jag situationen är klar. Det går att hitta dopade åkare via blodpassen men FIS och WADA har av någon anledning valt att nonchalera det. Nu måste de snacka ner blodpassen för att försvara sin aktivitet.
Fast varför införde de blodpassen över huvud taget? Var det bara en manöver för att ge sken av att man försöker ta tag i problemen. Som vilken skrivbordsprodukt som helst som ser bra ut på pappret även om den inte genomförs i praktiken.
På vilket sätt säger jag emot mig själv? Jag säger att antidopingen bedömer att utredning ska göras kring proven för att kunna fatta beslut om dopingmisstanke. Dessa argument bemöter ju inte UG och då har de inget nytt att komma med. Istället verkar de vara ute efter att söka effekter inför OS.
Enligt brewing har antidoping underlåtit att undersöka varför de aktuella värdena uppkommit. Det är ju något man vill ska belysas mer i så fall. Överhuvudtaget, om det är så, ytterligare ett exempel på det undermåliga antidopingarbetet.
Det du vill om jag förstår rätt, är att gränsvärden ska vara gränsvärden för HB och om man överstiger ska man klassas som dopad och stängas av. Jag hade hållit med dig om jag vore säker på att naturliga orsaker kan uteslutas. Men här verkar alltså åsikterna gå isär bland experterna.