2018-02-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Varför skulle hon ha varit det? Jag kan inte heller hittas på internet, det är inte alla som väljer att skylta med sig själva. Det är starkt gjort.

Förmodligen... Jag säger bara kanske, kanske var flickorna "hjärntrötta" och därför var målet bara kärnämnena. Förutom idrott, musik och de aktiva ämnena. Kanske hade de problem med muskler, leder, värk. Det kan vara så men det behöver absolut inte vara så.
Vad är hjärntrött och går det över?
Citera
2018-02-07, 13:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller med alla er som hävdar att det finns ett starkt allmänintresse i att få veta vad som orsakade att de två barnen blev mördade av sina föräldrar.

Utifrån min synvinkel är det inte föräldrarnas eventuella galenskap eller eventuella sjukdomar som är det viktiga att få veta en massa detaljer om, utan om dådet hade kunnat förhindras, hur det hade kunnat förhindras och i så fall av vem eller vilka.

Mord på barn är ett så allvarligt brott att det faktiskt är viktigt att det redovisas vad som ligger bakom dådet. Missriktad hänsyn till den avlidna gärningspersonens eller -personernas eftermäle eller hänsyn till anhöriga borde därför inte vara något hinder när det handlar om det värsta brott som en människa kan begå.

Någon hänsyn till sådant tas inte när ett förundersökningsprotokoll blir offentligt i samband med åtal. Då offentliggörs en mängd känsliga detaljer utan hänsynstagande till att (myndiga) offers och (myndiga) gärningspersonens personalia blir allmänt kända. Att de anhöriga får "skämmas" eller i vart fall känna obehag tas ingen hänsyn till alls.

I detta fall är både offer och gärningsperson/er döda och skulle inte lida någon skada. Jag är dessutom övertygad om att de anhöriga på sikt skulle må bättre av att polisen offentliggör vad som orsakade att OH och HB mördade barnen och att det så småningom också blir offentligt om något fel begåtts från de myndigheter som haft att göra med familjen.

I Gårdstensfallet hade morden på barnen och mammans självmord troligen kunnat förhindras om socialtjänstens handläggare hade gjort det som ålåg dem. Där visade den undersökning som gjordes att de hade missat grovt på flera sätt. I det fallet fick allmänheten dessutom information om vad som hänt och vad som låg bakom. Det är nödvändigt att liknande granskningar genomförs efter det som hänt i Bjärred och att de fakta som kommer fram redovisas.

Det är inte fråga om nyfikenhet eller suktande efter snaskiga detaljer utan om att det är viktigt att det offentliggörs om handläggare på myndigheter har smitit undan från sitt ansvar, gjort fel eller missat uppenbara varningssignaler.

Om döttrarnas sjukdomssymtom landade i ett massivt svart hål inom sjukvården och någon hjälp inte fanns att få för dem, borde det också vara viktig information för berörda ansvariga inom vårdsektorn.

För alla oss som bidrar med våra skattepengar till "vård-skola-omsorg" är det viktigt att få veta vad som gick fel i Bjärred.

Du har helt rätt. Och eftersom så många är potentiellt involverade så sanerar sannolikt saken sig själv: utredare kommer att gå emellan och fördela skuld på parter som ogärna tar på på sig ensamt ansvar.

Gör man inte rätt så kommer någon någonstans någon gång ändå gräva upp saken igen. Spöken grävs ner i laga ordning, för att inte "gå igen".

Vi har inget att oroa oss för. Rabalder lägger sig som snöflingor på februaritjäle.

Men i detta fall ingår, skulle jag säga – för flickornas skull förstås, men kanske för fleras skull – att vi vill bli meddelade på vilka grunder föräldrarna valde som de gjorde.
Citera
2018-02-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag är inte säker på vad skribenten menar, men begreppet hjärntrötthet använder man vid rehabilitering av människor med traumatiska hjärnskador. Dvs som skadad måste ofta vila, man orkar inte sinnesintryck på samma sätt som när man var frisk. Och man måste vila då och då under dagen, för att inte krascha helt. Det går sällan över utan är något man får lära sig leva med. Alla drabbas inte av det, men väldigt många. Men det är nog inte det som skribenten menar. Kanske.

EDIT: ORSAKER

Många personer med sjukdom eller skada i nervsystemet lider av hjärntrötthet. Hit hör multipel skleros (MS), stroke, Parkinsons sjukdom, vissa demenssjukdomar, skallskador, hjärntumörer, encefalit, meningit, stressrelaterade tillstånd och myalgisk encefalopati (ME) för att nämna några. Även personer som genomgått hjärtoperation kan ibland klaga över hjärntrötthet liksom personer med hormonstörningar, t ex hypotyreos eller Cushings syndrom. Personen märker av hjärntröttheten då hon/han kommer tillbaka till sitt vanliga sociala liv och arbete. Många klarar inte att arbeta medan andra klarar arbete i begränsad omfattning.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-07 kl. 15:10.
Citera
2018-02-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är inte säker på vad skribenten menar, men begreppet hjärntrötthet använder man vid rehabilitering av människor med traumatiska hjärnskador. Dvs som skadad måste ofta vila, man orkar inte sinnesintryck på samma sätt som när man var frisk. Och man måste vila då och då under dagen, för att inte krascha helt. Det går sällan över utan är något man får lära sig leva med. Alla drabbas inte av det, men väldigt många. Men det är nog inte det som skribenten menar. Kanske.

EDIT: ORSAKER

Många personer med sjukdom eller skada i nervsystemet lider av hjärntrötthet. Hit hör multipel skleros (MS), stroke, Parkinsons sjukdom, vissa demenssjukdomar, skallskador, hjärntumörer, encefalit, meningit, stressrelaterade tillstånd och myalgisk encefalopati (ME) för att nämna några. Även personer som genomgått hjärtoperation kan ibland klaga över hjärntrötthet liksom personer med hormonstörningar, t ex hypotyreos eller Cushings syndrom. Personen märker av hjärntröttheten då hon/han kommer tillbaka till sitt vanliga sociala liv och arbete. Många klarar inte att arbeta medan andra klarar arbete i begränsad omfattning.
Som ungefär när man är utbränd eller deprimerad och i princip bara måste ligga och sova samt att man inte orkar så mycket med det sociala.
Citera
2018-02-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
clarabesched skriver "eventuella galenskaper eller eventuella sjukdomar", det är viktigt på ett samhälleligt plan, för oss alla, att få fram barnen som hade sjukdomssymtom, varför de i så fall ramlade mellan stolarna. Hen vill väl inte spekulera fram en femtioelfte vända om att föräldrarna-spåret ska in på "psykopatdiskussionen igen", jag vet inte.

Klart viktigt annars hur de mådde, men det medför att man går tillbaka till skriverier här som bara är spekulationer, och det är inte vi här som ska lösa allt eftersom vi inte har hela bilden klar.

Jag vet inte varför barnen inte fick någon hjälp med sjukdomssymtomen, men där har sjukvården något att ta i, (de sista fetade meningarna i mitt inlägg, visar vad jag tyckte var den viktiga konklusionen av hennes inlägg.)

Det finns fler fall på barn vars svåra sjukdomssymtom inte löses av sjukvården. Tufft att vara förälder med svårt sjuka barn, därför VÄLJER jag att avstå att släpa föräldrarna i smutsen, med hjälp av en massa lösa fantasier.

Här är ett exempel på hur föräldrar och barn kan må medan de söker hjälp
för sin flicka:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909

Du ger din egen bild av psykiska diagnoser. Det måste vara tufft för den som har en sådan om omvärlden delar den synen. Eller hur menar du med "psykopatdiskussionen"?:

"Hen vill väl inte spekulera fram en femtioelfte vända om att föräldrarna-spåret ska in på "psykopatdiskussionen igen", jag vet inte.
Citera
2018-02-07, 15:19
Medlem
Citat:
Som ungefär när man är utbränd eller deprimerad och i princip bara måste ligga och sova samt att man inte orkar så mycket med det sociala.
Kan tänka att även det ingår. Saker och ting händer fysiskt i hjärnan vid många tillstånd.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5834

SYMTOM

Onormalt snabb förlust av mental energi vid tankearbete.

Onormalt lång återhämtning av mental energi efter mental aktivitet som leder till uttröttning.

Sämre koncentrationsförmåga över tid.

Hjärntröttheten varierar – ofta bättre på förmiddagen och sämre senare under dagen; även variation mellan dagar - tröttheten kan även ackumuleras från dag till dag om det inte finns tillräckligt med tid för återhämtning.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-07 kl. 15:23.
Citera
2018-02-07, 15:31
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
clarabesched skriver "eventuella galenskaper eller eventuella sjukdomar", det är viktigt på ett samhälleligt plan, för oss alla, att få fram barnen som hade sjukdomssymtom, varför de i så fall ramlade mellan stolarna. Hen vill väl inte spekulera fram en femtioelfte vända om att föräldrarna-spåret ska in på "psykopatdiskussionen igen", jag vet inte.

Klart viktigt annars hur de mådde, men det medför att man går tillbaka till skriverier här som bara är spekulationer, och det är inte vi här som ska lösa allt eftersom vi inte har hela bilden klar.

Jag vet inte varför barnen inte fick någon hjälp med sjukdomssymtomen, men där har sjukvården något att ta i, (de sista fetade meningarna i mitt inlägg, visar vad jag tyckte var den viktiga konklusionen av hennes inlägg.)

Det finns fler fall på barn vars svåra sjukdomssymtom inte löses av sjukvården. Tufft att vara förälder med svårt sjuka barn, därför VÄLJER jag att avstå att släpa föräldrarna i smutsen, med hjälp av en massa lösa fantasier.

Här är ett exempel på hur föräldrar och barn kan må medan de söker hjälp
för sin flicka:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909
Men du väljer istället att släpa barnen i smutsen? Att barnen skulle vara svårt sjuka är lösa fantasier, finns inte bekräftat. Risken att föräldrarna hade personlighetsstörningar är stor, då får barnen skulden för att de dödades.
Citera
2018-02-07, 15:33
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:

Jaha, jag erkänner att jag skrev lite knasigt där. Ser jag nu. Mitt fel.

Det jag menar är att de kunde ha varit känsliga för ljus/ljud, att för många intryck gjorde de trötta. Kanske extremt trötta. Jag bara gissar.
Citera
2018-02-07, 15:36
Medlem
Lider själv av mängder av olika problem efter skallskada. Det värsta är just hjärntröttheten.

1) Låg energitröskel...helst vila vid minst 2 tillfällen per dag.
2) Om man pressar sig, vilket man ibland vill,behöver eller "tvingas" till, kan man behöva stå ut med både en och två dagars "baksmälla".
3) Pga. hjärntröttheten bör all viktigare beslut,ärenden etc. utföras under förmiddagstimmarna. Utröttningen leder till nedstämdhet/depression på både kort och långs sikt om man inte får återhämta sig. Saker som på fm. är enkla och triviala kan senare på dagen utan vila leda till sammanbrott och i mitt fall även gråtattacker.

I mitt fall ledde som sagt skallskadan till en rad andra problem som påverkar extremt negativt...delvis förlorad hörsel,tinnitus och enorma balansproblem.
Citera
2018-02-07, 15:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nej
Ingen vet förutom polisen och
närmaste kretsen
Ok, det har alltså inte framkommit här på FB, såg någon skrev att fadren hängde sig efter dåden.
Citera
2018-02-07, 15:45
Medlem
afKnollentotts avatar
Finns inte en chans i helvetet att barnen var så sjuka att de behövde plikta med livet...
Ren dårskap och komplett vansinne gjorde en eller båda föräldrarna till mördare. Ingenting annat.
Ursäkter och hittepådiagnoser en masse, hjälper föga. Barnen blev med berått mod dödade.

Det går ju alltid att hoppas på att dom rättsvårdande myndigheterna gör vad dom ska - för en gångs skull.
Flickorna SKA INTE skuldbeläggas för vad några insnöade idioter ställt till med.....
Citera
2018-02-07, 15:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Varför skulle hon ha varit det? Jag kan inte heller hittas på internet, det är inte alla som väljer att skylta med sig själva. Det är starkt gjort.

Förmodligen... Jag säger bara kanske, kanske var flickorna "hjärntrötta" och därför var målet bara kärnämnena. Förutom idrott, musik och de aktiva ämnena. Kanske hade de problem med muskler, leder, värk. Det kan vara så men det behöver absolut inte vara så.

Klart de var hjärntrötta

Citat:

Man skiljer på psykisk trötthet och hjärntrötthet, där det i det senare fallet har en neurologisk orsak och inte en psykologisk. Picasso sitter bara och copy pastear.

Hjärntrötthet ses vid olika sjukdomar, skallskador kan såklart läka, medan andra skador är permanenta. MS ME Parkinsson är åkommor som påverkar hjärnan. Om hjärnan får tillräcklig vila så kan den återhämta sig vid ME om man har tur. Men eftersom det är en så missförstådd sjukdom så pressas patienter istället så att deras tillstånd förvärras. Det finns ett påstående - man kan inte vila sig frisk. I fallet med ME skall man uppmuntra vila och skydda patienten från intryck. Den är helt bombarderad av intryck från kroppen i form av smärta och andra symptom, jag lärde häromdagen att yrseln kommer när hjärnan får för många intryck den inte kan hantera.

Citat:

Nej om du är deprimerad eller utbränd mår du bättre av motion och frisk luft.
Tvärtom med ME. Namnet kroniskt trötthetssyndrom är väldigt olyckligt då det inte gör en tydlig distinkt skillnad mellan psykisk trötthet, orsakad av stresshormoner, och hjärntrötthet beroende på skada. Angående stresshormoner så har ME patienter till skillnad mot deprimerade för låga halter av cortison. Det gör att de upplever det som vi alla när vi väcks klockan 5 på morgonen, kroppen är inte inställt på att vara aktiv. De senaste teorierna om ME är att kroppen är inställd på dvala.

Citat:
Jaha, jag erkänner att jag skrev lite knasigt där. Ser jag nu. Mitt fel.

Det jag menar är att de kunde ha varit känsliga för ljus/ljud, att för många intryck gjorde de trötta. Kanske extremt trötta. Jag bara gissar.

Du gissar rätt.
Om man är hjärntrött så blir man snabbt uttröttad, eftersom hjärnan är inblandad i allt så går allt på samma konto. Fysisk aktivitet gör att resurserna är slut, och man får koncentrations och minnesproblem. Jag ska se om jag kan hitta bättre information än picassos copy paste.

Förresten vid ME så har man problem redan vid perceptionen. Det finns en sekvens
Sensation (kroppen förnimmer ljud, ljus, beröring osv, det vill säga det rent fysiskiologiska) ----------------> perception (hjärnan tolkar vad det är - var det kommer ifrån, vad det har för mening) ----------> konkreta tankar om det upplevda.
Vid ME så har man svårt att tolka intryck, det vill säga innebörden i ord, meningar, osv går långsammare, det här gör det svårt att läsa, hänga med i TV program, eller om man är riktigt dålig förstå tal, det är som orden kommer som data till en dator i små paket, och det blir svårt att sätta ihop dem på rätt sätt. Det blir bara random ljud om det är riktigt illa.

Att i det tillståndet åka till akuten är inte att rekomendera.

Det finns andra tillstånd där hjärnan har svårt att tolka intryck, vid svår autism. Den hjärnan kan heller inte sålla vilka intryck som är relevanta utan det blir bara ett bombardemang av olika kakafonier.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-07 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in