Citat:
Ursprungligen postat av
Walla-walla-wincha
Varför skulle hon ha varit det? Jag kan inte heller hittas på internet, det är inte alla som väljer att skylta med sig själva. Det är starkt gjort.
Förmodligen... Jag säger bara kanske, kanske var flickorna "hjärntrötta" och därför var målet bara kärnämnena. Förutom idrott, musik och de aktiva ämnena. Kanske hade de problem med muskler, leder, värk. Det kan vara så men det behöver absolut inte vara så.
Klart de var hjärntrötta
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleshsuckforum
Vad är hjärntrött och går det över?
Man skiljer på psykisk trötthet och hjärntrötthet, där det i det senare fallet har en neurologisk orsak och inte en psykologisk. Picasso sitter bara och copy pastear.
Hjärntrötthet ses vid olika sjukdomar, skallskador kan såklart läka, medan andra skador är permanenta. MS ME Parkinsson är åkommor som påverkar hjärnan. Om hjärnan får tillräcklig vila så kan den återhämta sig vid ME om man har tur. Men eftersom det är en så missförstådd sjukdom så pressas patienter istället så att deras tillstånd förvärras. Det finns ett påstående - man kan inte vila sig frisk. I fallet med ME skall man uppmuntra vila och skydda patienten från intryck. Den är helt bombarderad av intryck från kroppen i form av smärta och andra symptom, jag lärde häromdagen att yrseln kommer när hjärnan får för många intryck den inte kan hantera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleshsuckforum
Som ungefär när man är utbränd eller deprimerad och i princip bara måste ligga och sova samt att man inte orkar så mycket med det sociala.
Nej om du är deprimerad eller utbränd mår du bättre av motion och frisk luft.
Tvärtom med ME. Namnet kroniskt trötthetssyndrom är väldigt olyckligt då det inte gör en tydlig distinkt skillnad mellan psykisk trötthet, orsakad av stresshormoner, och hjärntrötthet beroende på skada. Angående stresshormoner så har ME patienter till skillnad mot deprimerade för låga halter av cortison. Det gör att de upplever det som vi alla när vi väcks klockan 5 på morgonen, kroppen är inte inställt på att vara aktiv. De senaste teorierna om ME är att kroppen är inställd på dvala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Walla-walla-wincha
Jaha, jag erkänner att jag skrev lite knasigt där. Ser jag nu. Mitt fel.
Det jag menar är att de kunde ha varit känsliga för ljus/ljud, att för många intryck gjorde de trötta. Kanske extremt trötta. Jag bara gissar.
Du gissar rätt.
Om man är hjärntrött så blir man snabbt uttröttad, eftersom hjärnan är inblandad i allt så går allt på samma konto. Fysisk aktivitet gör att resurserna är slut, och man får koncentrations och minnesproblem. Jag ska se om jag kan hitta bättre information än picassos copy paste.
Förresten vid ME så har man problem redan vid perceptionen. Det finns en sekvens
Sensation (kroppen förnimmer ljud, ljus, beröring osv, det vill säga det rent fysiskiologiska) ----------------> perception (hjärnan tolkar vad det är - var det kommer ifrån, vad det har för mening) ----------> konkreta tankar om det upplevda.
Vid ME så har man svårt att tolka intryck, det vill säga innebörden i ord, meningar, osv går långsammare, det här gör det svårt att läsa, hänga med i TV program, eller om man är riktigt dålig förstå tal, det är som orden kommer som data till en dator i små paket, och det blir svårt att sätta ihop dem på rätt sätt. Det blir bara random ljud om det är riktigt illa.
Att i det tillståndet åka till akuten är inte att rekomendera.
Det finns andra tillstånd där hjärnan har svårt att tolka intryck, vid svår autism. Den hjärnan kan heller inte sålla vilka intryck som är relevanta utan det blir bara ett bombardemang av olika kakafonier.