2018-02-07, 10:43
Medlem
Champagneoclocks avatar
Återkommer ånyo till frågan som ingen svarar på.
Vet man hur familjen dog?
Citera
2018-02-07, 10:46
Medlem
Jag håller med alla er som hävdar att det finns ett starkt allmänintresse i att få veta vad som orsakade att de två barnen blev mördade av sina föräldrar.

Utifrån min synvinkel är det inte föräldrarnas eventuella galenskap eller eventuella sjukdomar som är det viktiga att få veta en massa detaljer om, utan om dådet hade kunnat förhindras, hur det hade kunnat förhindras och i så fall av vem eller vilka.

Mord på barn är ett så allvarligt brott att det faktiskt är viktigt att det redovisas vad som ligger bakom dådet. Missriktad hänsyn till den avlidna gärningspersonens eller -personernas eftermäle eller hänsyn till anhöriga borde därför inte vara något hinder när det handlar om det värsta brott som en människa kan begå.

Någon hänsyn till sådant tas inte när ett förundersökningsprotokoll blir offentligt i samband med åtal. Då offentliggörs en mängd känsliga detaljer utan hänsynstagande till att (myndiga) offers och (myndiga) gärningspersonens personalia blir allmänt kända. Att de anhöriga får "skämmas" eller i vart fall känna obehag tas ingen hänsyn till alls.

I detta fall är både offer och gärningsperson/er döda och skulle inte lida någon skada. Jag är dessutom övertygad om att de anhöriga på sikt skulle må bättre av att polisen offentliggör vad som orsakade att OH och HB mördade barnen och att det så småningom också blir offentligt om något fel begåtts från de myndigheter som haft att göra med familjen.

I Gårdstensfallet hade morden på barnen och mammans självmord troligen kunnat förhindras om socialtjänstens handläggare hade gjort det som ålåg dem. Där visade den undersökning som gjordes att de hade missat grovt på flera sätt. I det fallet fick allmänheten dessutom information om vad som hänt och vad som låg bakom. Det är nödvändigt att liknande granskningar genomförs efter det som hänt i Bjärred och att de fakta som kommer fram redovisas.

Det är inte fråga om nyfikenhet eller suktande efter snaskiga detaljer utan om att det är viktigt att det offentliggörs om handläggare på myndigheter har smitit undan från sitt ansvar, gjort fel eller missat uppenbara varningssignaler.

Om döttrarnas sjukdomssymtom landade i ett massivt svart hål inom sjukvården och någon hjälp inte fanns att få för dem, borde det också vara viktig information för berörda ansvariga inom vårdsektorn.

För alla oss som bidrar med våra skattepengar till "vård-skola-omsorg" är det viktigt att få veta vad som gick fel i Bjärred.
Citera
2018-02-07, 10:47
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Så alla med kroniska sjukdomar eller kroniskt sjuka barn ska helt sonika ge upp och mörda sina barn och sig själva?

Det FINNS stöd att få, vilken sjukdom det än är. Stöd för anhöriga, om inte annat.

Nej, tyvärr finns inte hjälp att få för alla. Jag tänker inte starta en sjukdomslänk här utan bara bemöta det du hävdar. Jag går inte in på mord heller, men det hjälper ju inte här att man skriver att man tycker att det var fel att ta till självmord och mord.

Men...här är en länk att lyssna på. Klistrar in den igen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909

Då får man en insyn i hur en familj kan ha det med ett sjukt barn SOM har hemundervisning, absolut inget svårt att få då man är sjuk och hemma. Man får höra hur föräldrarna kämpar med och blir bemötta av oförstående läkare, läkare som engagerar sig men inget hittar.
Fysiska symtom på flickan.

Om inte annat kan man om man vill avstå ca en timme av sitt liv och pausa skrivande här, kunna förstå en bit av vilken riktning livet kan ta.

Alla har vi fördomar om sjukdomar. Även om man jobbar inom sjukvården. "Nej, men jag vill inte gå och söva psykpatienter vid ECT-behandlingar, när jag söver vid canceroperationer"......osv.
Citera
2018-02-07, 10:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag ifrågasätter inte vad du skriver, tvärtom, men reagerade spontant i princip likt nedanstående:

Återigen, som sades ovan, ifrågasätter jag inte uppgiften. Däremot understryker reaktionen att någonting redan var väldigt fel rent mentalt hos båda föräldrarna. Om ett sjukt barn hamnar i ett skov och blir allt värre är det självklara att kontakta läkarvården. Om de konstaterar att förhållandet har försämrats och fortlöpande förvärras skulle de behålla henne på vak; inte skickat hem henne. Slutsatsen är att föräldrarna omöjligen kan ha tagit henne till läkare om det stämmer.

Därmed framstår det som att hennes skov uppfattades som en självuppfyllande profetia om att barnen aldrig skulle bli bättre, och att det därför var bättre om båda barnen dog och så även föräldrarna.

Tidigare i tråden upprepades att flickorna var infektionskänsliga. Det kan förklara ett hastigt insjuknande. Lunginflammation, urinvägsinfektion, bihåleinflammation, (sepsis) och liknande tillstånd som behöver behandling. Som det finns enkel behandling för, fast med sepsis inom parantes. Då är det ju väldigt allvarligt. Men, om deras infektionskänslighet har det blivit tyst här i tråden. Inte ljud om detta, men skulle förklara ett hastigt insjuknande med allmänpåverkan.

Hade föräldrarna sökt för detta om så?
Fanns det någon som hade insyn, utöver lärare?
Var barnen sjukskrivna strax innan jullovet och hade lärarfritt?

Jag tror mer på att föräldrarna var väldigt sjuka, kanske "medicinerades" flickorna för att infria föräldrarnas farhågor, uppfylla profetian som du skriver. Det finns något här som inte kommit fram i ljuset än, något riktigt galet hos föräldrarna.

Skov tror jag inte på!

Att göra flickorna sjuka med hemskolning, begränsade insyn från omvärlden, samtidigt som föräldrarna fick sympatier från kollegor m fl.. Ett ursäktande för deras udda barnhållning.
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller med alla er som hävdar att det finns ett starkt allmänintresse i att få veta vad som orsakade att de två barnen blev mördade av sina föräldrar.

Utifrån min synvinkel är det inte föräldrarnas eventuella galenskap eller eventuella sjukdomar som är det viktiga att få veta en massa detaljer om, utan om dådet hade kunnat förhindras, hur det hade kunnat förhindras och i så fall av vem eller vilka.

Mord på barn är ett så allvarligt brott att det faktiskt är viktigt att det redovisas vad som ligger bakom dådet. Missriktad hänsyn till den avlidna gärningspersonens eller -personernas eftermäle eller hänsyn till anhöriga borde därför inte vara något hinder när det handlar om det värsta brott som en människa kan begå.

Någon hänsyn till sådant tas inte när ett förundersökningsprotokoll blir offentligt i samband med åtal. Då offentliggörs en mängd känsliga detaljer utan hänsynstagande till att (myndiga) offers och (myndiga) gärningspersonens personalia blir allmänt kända. Att de anhöriga får "skämmas" eller i vart fall känna obehag tas ingen hänsyn till alls.

I detta fall är både offer och gärningsperson/er döda och skulle inte lida någon skada. Jag är dessutom övertygad om att de anhöriga på sikt skulle må bättre av att polisen offentliggör vad som orsakade att OH och HB mördade barnen och att det så småningom också blir offentligt om något fel begåtts från de myndigheter som haft att göra med familjen.

I Gårdstensfallet hade morden på barnen och mammans självmord troligen kunnat förhindras om socialtjänstens handläggare hade gjort det som ålåg dem. Där visade den undersökning som gjordes att de hade missat grovt på flera sätt. I det fallet fick allmänheten dessutom information om vad som hänt och vad som låg bakom. Det är nödvändigt att liknande granskningar genomförs efter det som hänt i Bjärred och att de fakta som kommer fram redovisas.

Det är inte fråga om nyfikenhet eller suktande efter snaskiga detaljer utan om att det är viktigt att det offentliggörs om handläggare på myndigheter har smitit undan från sitt ansvar, gjort fel eller missat uppenbara varningssignaler.

Om döttrarnas sjukdomssymtom landade i ett massivt svart hål inom sjukvården och någon hjälp inte fanns att få för dem, borde det också vara viktig information för berörda ansvariga inom vårdsektorn.

För alla oss som bidrar med våra skattepengar till "vård-skola-omsorg" är det viktigt att få veta vad som gick fel i Bjärred.

Håller helt med, särskilt det jag gjort fetstilt sista raderna i ditt inlägg.
Tack för det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Fast är det det det gänget säger? Tycker tvärtom mig ha läst att det enligt dessa INTE handlade om psykisk sjukdom. Utan att föräldrarna helt enkelt tog ett beslut för vad de ansåg vara sin familjs bästa..

Kan någon, över huvud taget, säga att det INTE var psykisk sjukdom om de aldrig sökt hjälp för det? Föräldrarna har själva fått ge sin beskrivning i brev och video. Delar andra den förklaringen? Jag gör det bara när jag inser att de inte resonerar som psykiskt friska människor. Bara då kan man förstå. Alla med svårt sjuka barn vet att man gör vad som helst för dem förutom mördar dem.

Kanske inte accepterat i föräldrarnas sinnevärld att be läkaren remittera till en psykiater istället för att be om sömntabletter och rosa piller. Den ena förälderns vanföreställning kan också ha knäckt den andre föräldern om den är identitetssvag. Nej, tror inte psykiskt friska människor anser att det är ok att ta livet av sina barn. Finns inga diagnoser på barn som legitimerar det. Föräldrarna var sjuka.
Citera
2018-02-07, 11:14
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Precis..det borde aldrig gått så långt som det gjorde.Det här måste genomlysas.
Något har definitivt fallerat i Bjärred.
Citera
2018-02-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Kan någon, över huvud taget, säga att det INTE var psykisk sjukdom om de aldrig sökt hjälp för det? Föräldrarna har själva fått ge sin beskrivning i brev och video. Delar andra den förklaringen? Jag gör det bara när jag inser att de inte resonerar som psykiskt friska människor. Bara då kan man förstå. Alla med svårt sjuka barn vet att man gör vad som helst för dem förutom mördar dem.

Kanske inte accepterat i föräldrarnas sinnevärld att be läkaren remittera till en psykiater istället för att be om sömntabletter och rosa piller. Den ena förälderns vanföreställning kan också ha knäckt den andre föräldern om den är identitetssvag. Nej, tror inte psykiskt friska människor anser att det är ok att ta livet av sina barn. Finns inga diagnoser på barn som legitimerar det. Föräldrarna var sjuka.

Jag håller med dig.

Men det är många postare som inte gör det - och kanske ffa de som hävdar att de har Fakta. Kanske handlar det egentligen om synen på/kunskap kring vad psykisk sjukdom är? Då närmar vi oss OT så det lämnar jag därhän...
Citera
2018-02-07, 11:23
Medlem
clarabesched: Utifrån min synvinkel är det inte föräldrarnas eventuella galenskap eller eventuella sjukdomar som är det viktiga att få veta en massa detaljer om, utan om dådet hade kunnat förhindras, hur det hade kunnat förhindras och i så fall av vem eller vilka.

Jag håller inte alls med i det fetstilta. För hur ska man få reda på det om man inte tar med vilka ev psykiska sjukdomar och i vilken magnitud de befann sig i? Ni som har hållit med "clara" kan också få svara.
Citera
2018-02-07, 11:46
Medlem
Citat:
Nej, tyvärr finns inte hjälp att få för alla. Jag tänker inte starta en sjukdomslänk här utan bara bemöta det du hävdar. Jag går inte in på mord heller, men det hjälper ju inte här att man skriver att man tycker att det var fel att ta till självmord och mord.

Men...här är en länk att lyssna på. Klistrar in den igen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

Då får man en insyn i hur en familj kan ha det med ett sjukt barn SOM har hemundervisning, absolut inget svårt att få då man är sjuk och hemma. Man får höra hur föräldrarna kämpar med och blir bemötta av oförstående läkare, läkare som engagerar sig men inget hittar.
Fysiska symtom på flickan.

Intressant

För er som tror att allt är så lätt

För ca 20 år sedan föddes två pojkar i en mindre stad i sverige
För ca 10 år sedan blev de bägge sjuka, efter några år blev de så svårt sjuka och kunde inte gå till skolan
bägge fick hemskolsundervisning, skolan lämnar orosanmälan
Ingen hjälp från soc
bägge får efter några år en diagnos.
Den ena diagnosen är fel och läkaren som gjorde den skickade på samma gång ett brev till en annan enhet, de struntade i detta och sade att han redan var undersökt.

sedan den läkaren som gjorde diagnosen skickar ytterligare brev men läkarna ignorerar detta och det blir inga mer utredningar.

Bägge är mer eller mindre utslagna och invalidiserande.

Någon trovärdig diagnos har inte getts till en av dom och troligtvis till den andra heller och båda är väldigt sjuka utan att någon kan göra någonting.

Jag tror att om man träffar rätt person så kan de säkert lösa det men hur skall de göra det?
Läkarna är helt programmerade av socialstyrelsen och tänker aldrig out of the box.
Om man skall tänka out of the box måste man gå till en professor etc.

Och det är inte säkert att bjärredsfamiljen heller har gjort, läkarna beter som som papegojor.
Det är svårt att veta vad det är för sjukdom när det finns så många med likartade symptom
Citera
2018-02-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Tyvärr är det nog så...att bägge föräldrarna var psykiskt sjuka. 😢
Citera
2018-02-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Återkommer ånyo till frågan som ingen svarar på.
Vet man hur familjen dog?

Nej
Ingen vet förutom polisen och
närmaste kretsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här