• 1
  • 2
2018-02-07, 01:00
Medlem
-snW-s avatar
Som jag förstått det så har SKV insyn i bt.cx kundregister sedan 2015 (https://www.idg.se/2.1085/1.620744/s...-transaktioner). Betyder det att Skatteverket får kundregister skickade till sig på löpande band eller att dom har rätt att BEGÄRA specifika kundregister ifall dom utmäter någon?

Om jag endast köpt krypto på bt.cx (inte sålt) kommer SKV kontakta mig? Finns det någon här som köpt/sålt btc på bt.cx som kan berätta ifall ni kontaktades av SKV? Vill inte rekommendera den sidan till mina kompisar om man blir lagd på en "watch list".

Mvh
Citera
2018-02-07, 01:08
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -snW-
Som jag förstått det så har SKV insyn i bt.cx kundregister sedan 2015 (https://www.idg.se/2.1085/1.620744/s...-transaktioner). Betyder det att Skatteverket får kundregister skickade till sig på löpande band eller att dom har rätt att BEGÄRA specifika kundregister ifall dom utmäter någon?

Om jag endast köpt krypto på bt.cx (inte sålt) kommer SKV kontakta mig? Finns det någon här som köpt/sålt btc på bt.cx som kan berätta ifall ni kontaktades av SKV? Vill inte rekommendera den sidan till mina kompisar om man blir lagd på en "watch list".

Mvh

Har köpt men ej blivit kontaktad
Citera
2018-02-07, 11:30
Medlem
-snW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Har köpt men ej blivit kontaktad
När köpte du? 2017? 2016? 2015?
Mvh
Citera
2018-02-07, 11:46
Medlem
Citat:

Mvh

Nej, någon ”watchlist” är det naturligtvis inte tal om. Dom lämnar ut uppgifter vid förfrågan från Skv. Och självklart är det ju när du gjort en försäljning det uppstår en kapitalförtjänst eller kapitalförlust.
Citera
2018-02-07, 11:54
Medlem
-snW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, någon ”watchlist” är det naturligtvis inte tal om. Dom lämnar ut uppgifter vid förfrågan från Skv. Och självklart är det ju när du gjort en försäljning det uppstår en kapitalförtjänst eller kapitalförlust.
Om jag ger bitcoin (som ökat i vinst) till min mamma, måste jag skatta på det? Räknar jag på marknadsvärdet på en kurs då eller vad bestämmer "vinsten" i det fallet?
Citera
2018-02-07, 12:14
Medlem
Citat:
Om jag ger bitcoin (som ökat i vinst) till min mamma, måste jag skatta på det? Räknar jag på marknadsvärdet på en kurs då eller vad bestämmer "vinsten" i det fallet?

Vinsten är ju differensen mellan inköpspris och försäljningspris inkl.alla avgifter et.c. Den differensen är en kapitalförtjänst/kapitalförlust och ska tas upp som det i din deklaration. Sen spelar det ingen roll om du gett bort vinsten till din mamma eller köpt knark för pengarna. Är du med?
Citera
2018-02-07, 12:51
Medlem
-snW-s avatar
Citat:
Vinsten är ju differensen mellan inköpspris och försäljningspris inkl.alla avgifter et.c. Den differensen är en kapitalförtjänst/kapitalförlust och ska tas upp som det i din deklaration. Sen spelar det ingen roll om du gett bort vinsten till din mamma eller köpt knark för pengarna. Är du med?
Jag är med. Räknar man då på marknadsvärdet?

Vad händer om man säljer bitcoin rabatterat? Jag köper bitcoin för 100 kr, värdet stiger till 200 på marknaden men jag säljer den för 150. Måste jag kapitalvinstbeskatta 50 eller 100 kr?
Citera
2018-02-07, 12:58
Medlem
Citat:
Jag är med. Räknar man då på marknadsvärdet?

Vad händer om man säljer bitcoin rabatterat? Jag köper bitcoin för 100 kr, värdet stiger till 200 på marknaden men jag säljer den för 150. Måste jag kapitalvinstbeskatta 50 eller 100 kr?

Skit i marknadsvärdet. Det är differensen mellan vad du betalade och vad du fick betalt.

Sen förstår jag inte varför en sådan situation skulle uppstå. Då lär man ha riktigt bråttom. När jag har sålt så har pengarna varit på kontot på 1 bankdag. Det är fan snabbare än när jag flyttar pengar från mitt företagskonto till mitt privata(olika banker).
Citera
2018-02-07, 13:01
Medlem
-snW-s avatar
Citat:
Skit i marknadsvärdet. Det är differensen mellan vad du betalade och vad du fick betalt.

Sen förstår jag inte varför en sådan situation skulle uppstå. Då lär man ha riktigt bråttom. När jag har sålt så har pengarna varit på kontot på 1 bankdag. Det är fan snabbare än när jag flyttar pengar från mitt företagskonto till mitt privata(olika banker).
Hur räknar jag då ut kapitalvinstskatten på en gåva?

Jag köper bitcoin för 100 kr, värdet på marknaden (t.ex gdax) stiger till 200 kr. Jag ger bitcoinen som en gåva till min mor. Vad skattar jag på? Jag har inte gjort en vinst.
Citera
2018-02-07, 17:08
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
När köpte du? 2017? 2016? 2015?
Mvh

Slutet på 2016.
Citera
2018-02-07, 23:04
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Hur räknar jag då ut kapitalvinstskatten på en gåva?

Jag köper bitcoin för 100 kr, värdet på marknaden (t.ex gdax) stiger till 200 kr. Jag ger bitcoinen som en gåva till min mor. Vad skattar jag på? Jag har inte gjort en vinst.

Vid gåvor av värdeobjekt så övertar mottagaren ditt ingångsvärde.

Sen finns det ju obegränsade möjligheter att försöka bortförklara detta - exempelvis "jag vet inte vem jag fick dem av" osv - men när bevisbördan hamnar på dig blir det ju svårare. Risken är att man måste skatta på allt istället. Men ja, bara fantasin sätter gräns för vad man kan hitta på för att undvika skatt om det är det man önskar. Du kan ju t.ex skriva ett kvitto där hon köpt dessa Bitcoins av någon (dig) till sjuk överpris (eller på den dagen den låg på ATH), och betalat cash. Men SKV gillar ju inte cash heller direkt...
Dock kan hon ta ut pengar under flera månader och spendera på mat och bensin, och sen säga att det var de kontanterna hon använde. Osv osv

Eller också kan du ju bara spendera dessa BTC istället för att växla til FIAT. Du kan ju köpa en Antminer t.ex på Bitmain och majna fler Bitcoins, eller sälja på Blocket för 3X priset (i cash såklart). Bitmain accepterar BTC, LTC osv. Eller så HODLar du tills fler ställen accepterar betalning i crypto.

Bara fantasin sätter gränser som sagt
Senast redigerad av adolfbubbla 2018-02-07 kl. 23:16.
Citera
2018-02-13, 11:04
Medlem
.Anonymouss avatar
Hur stark är köpkraften på Localbitcoin?
Har BTC värde cirka 15 000:- (dagens kurs) och vill bli av med allt snabbt och gärna hela summan direkt, ev dela upp i 2 omgångar i värsta fall.

Vad säger ni? Kommer det ta lång tid innan köpare handlar hela partiet av mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in