Citat:
Ursprungligen postat av
-snW-
Hur räknar jag då ut kapitalvinstskatten på en gåva?
Jag köper bitcoin för 100 kr, värdet på marknaden (t.ex gdax) stiger till 200 kr. Jag ger bitcoinen som en gåva till min mor. Vad skattar jag på? Jag har inte gjort en vinst.
Vid gåvor av värdeobjekt så övertar mottagaren ditt ingångsvärde.
Sen finns det ju obegränsade möjligheter att försöka bortförklara detta - exempelvis "jag vet inte vem jag fick dem av" osv - men när bevisbördan hamnar på dig blir det ju svårare. Risken är att man måste skatta på allt istället. Men ja, bara fantasin sätter gräns för vad man kan hitta på för att undvika skatt om det är det man önskar. Du kan ju t.ex skriva ett kvitto där hon köpt dessa Bitcoins av någon (dig) till sjuk överpris (eller på den dagen den låg på ATH), och betalat cash. Men SKV gillar ju inte cash heller direkt...
Dock kan hon ta ut pengar under flera månader och spendera på mat och bensin, och sen säga att det var de kontanterna hon använde. Osv osv
Eller också kan du ju bara spendera dessa BTC istället för att växla til FIAT. Du kan ju köpa en Antminer t.ex på Bitmain och majna fler Bitcoins, eller sälja på Blocket för 3X priset (i cash såklart). Bitmain accepterar BTC, LTC osv. Eller så HODLar du tills fler ställen accepterar betalning i crypto.
Bara fantasin sätter gränser som sagt