2018-02-07, 00:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Håller med. Detta fall kommer inte längre. Även om kroppen hittas så ska det bevisas att gm mördat henne. Mord är det enda som ej är preskriberat, även om vissa påstår att dråp INTE heller är preskriberat. Det har jag läst att det är. Brott mot griftefriden är det som kan dömas kanske. men det är säkert också preskriberat. Läste just om detta på text-tv häromdan. En man dömdes för brott mot griftefriden, han hade utfört styckning, det var bevisat. Men det gick inte bevisa att han MÖRDAT henne.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Har för mig att griftefrid preskriberas efter 5 år.

Mord och dråp preskriberas inte.

http://lawline.se/answers/preskriptionstid-for-brott

Brott mot griftefriden är böter eller fängelse i högst två år, nu för tiden. Lagen ändrades 1993 (!) och jag har för mig att det tidigare var maximalt fem års fängelse.

http://lawline.se/answers/966
Citera
2018-02-07, 00:57
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Har för mig att griftefrid preskriberas efter 5 år.

Ja, säkert är det preskriberat iaf. Jag menar såklart inte att Helena blev styckad, men att forsla undan och gömma ett lik räcker väl för den brottsrubriceringen antar jag. Så rota i detta snart 26 år gamla dråp( som jag tror att det är) känns ganska meningslöst. Det kostar nog mer än det smakar. Än en gång: Eftersom inte anhöriga vill samarbeta samt sitter inne med viktiga uppgifter, så känns det helt onödigt för Mariestadsborna att forska. Varför skulle man bry sej då? Skadar bara massa oskyldiga som blir dragna i skiten här.
Citera
2018-02-07, 01:14
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mord och dråp preskriberas inte.

http://lawline.se/answers/preskriptionstid-for-brott

Brott mot griftefriden är böter eller fängelse i högst två år, nu för tiden. Lagen ändrades 1993 (!) och jag har för mig att det tidigare var maximalt fem års fängelse.

http://lawline.se/answers/966

Jaa, du har rätt. Har googlat också. Men varför sa då Lars J att han är anhållen eller misstänkt för MORD. "Det enda brott som ej är preskriberat". Då kunde det väl räckt med dråp kan man tycka. Varför slå på stora trumman? Svårare att fälla och bevisa UPPSÅT, som man måste i en mordrättegång.
Sen undrar jag om några vet: Om nu Klas är pilot, vilka två gm har Leif GW som så "säkra". Skulle va intressant att veta.
Citera
2018-02-07, 02:19
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, nio, tio år ungefär.

En fråga till, om det är okej: När hade du din senaste/sista kontakt med PR, via PM, telefon, mail eller möte?
Citera
2018-02-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Jaa, du har rätt. Har googlat också. Men varför sa då Lars J att han är anhållen eller misstänkt för MORD. "Det enda brott som ej är preskriberat". Då kunde det väl räckt med dråp kan man tycka. Varför slå på stora trumman? Svårare att fälla och bevisa UPPSÅT, som man måste i en mordrättegång.
Sen undrar jag om några vet: Om nu Klas är pilot, vilka två gm har Leif GW som så "säkra". Skulle va intressant att veta.
Håller helt med här.

MMPG anhölls såsom misstänkt för mord den 17 maj 2017. Han frigavs samma dag efter några timmar. Utredarna inser att man inte har något annat än en svag indiciekedja. Återigen. Det krävs
ett medgivande om delaktighet i försvinnandet. Att kroppen hittas. Även om kroppen hittas, torde
det vara omöjligt att fastställa om döden orsakats av mord,dråp, vållande eller olycksfall.
Beakta att detta är det som utredarna, i skrivande stund, kommit längst med. Av alla andra spekulationer,gissningar, inkl. Leif GW:s, finns ingen som indiciemässigt äger någon bärighet i
fallet. Så här långt.

Låt oss hoppas att någon framgent längtar efter samvetsfrid !
Citera
2018-02-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aohamti
MMPG anhölls såsom misstänkt för mord den 17 maj 2017. Han frigavs samma dag efter några timmar.

Jag tror polisen har mer än bara indicier. Kan även vara så att någon som tidigare gett MMPG alibi mellan vissa klockslag, backat från den uppgiften. Blev MMPG även topsad vid besöket?!
Citera
2018-02-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aohamti
Håller helt med här.

MMPG anhölls såsom misstänkt för mord den 17 maj 2017. Han frigavs samma dag efter några timmar. Utredarna inser att man inte har något annat än en svag indiciekedja. Återigen. Det krävs
ett medgivande om delaktighet i försvinnandet. Att kroppen hittas. Även om kroppen hittas, torde
det vara omöjligt att fastställa om döden orsakats av mord,dråp, vållande eller olycksfall.
Beakta att detta är det som utredarna, i skrivande stund, kommit längst med. Av alla andra spekulationer,gissningar, inkl. Leif GW:s, finns ingen som indiciemässigt äger någon bärighet i
fallet. Så här långt.

Låt oss hoppas att någon framgent längtar efter samvetsfrid !

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag tror polisen har mer än bara indicier. Kan även vara så att någon som tidigare gett MMPG alibi mellan vissa klockslag, backat från den uppgiften. Blev MMPG även topsad vid besöket?!

Såvitt jag har tolkat informationen, så har inte MMPG något alibi för det kritiska tidsspannet.
Han har ringt ett par samtal. Han har träffat någon i centrala Mariestad runt 04-tiden. Lär vara bekräftat. I övrigt säger han att han har stora minnesluckor under natten. Några fysiska bevis
har inte kommunicerats. Att han har toppsats, tar jag för givet. Blod från HA:s ena sko finns ju
f.n. hos NFC där försöks skall göras att få fram användbart DNA.
I det följande kan jag ha fel: Har läst,hört eller möjligen drömt, att blodet på skon är av samma
blodgrupp som HA:s. Därmed inte sagt att bloddroppen är HA:s. Eller så har jag hört att man inte
vill ta mtrl. från bloddroppen för blodgruppsbestämning därför att den del av blodet är inte användbart för DNA-profilering. Resterande blod kan vara för lite för DNA-p. Svaret från NFC
har dröjt väldigt länge. Kan bero på hög belastning och därav hård prioritering. Sannolikheten att
bloddroppen skulle vara någon annans än HA:s, måste hållas som liten. Men väl värd att prövas.
I blod och DNA frågan får vi vänta och se/höra.
Citera
2018-02-07, 17:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Vill säga några saker angående kritiken mot Prinzezzan avseende hennes koppling till PR. Hennes relation till PR är inte relevant. Uppgifter kan värderas ändå.

Vi måste alltid värdera vad vi läser, det finns ingen vinst i att kollektivt värdera varandra. Klarar man inte att sakligt värdera uppgifter från anonyma skribenter är nog inte det här rätt forum. Det läggs ofta för stor trovärdighet till det som skrivs här och det uppstår sanningar efter tillräckligt många upprepningar. Men information stöds när den kommer från olika källor och här krävs det annan media, inte fler postare.
Som enskild vill man förstås bli betrodd men det är inte rätt väg att förvänta sig att bli trodd eller ta det vi läser för sant.
Vi kan helt enkelt inte komma till trovärdighet här. Våra relationer har ingen betydelse eftersom vi inte berättar vilka vi är.
Citera
2018-02-07, 18:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Får jag fråga varför du igen lyfter topsning och hur du tänker kring det?
Citera
2018-02-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Får jag fråga varför du igen lyfter topsning och hur du tänker kring det?

”Magkänslan” säger att polisen gått all-in denna gång för att få fram någon form av teknisk bevisning. Förmodligen det som saknas för att åklagaren ska väcka åtal.
Citera
2018-02-07, 19:53
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Sant och få vill erkänna att dom ej är från M-Stad:tappa cred i tråden .

Jag förstår så väl din poäng.

Har du intresse av tråden eller fallet?
Anser du att tidigare bosättning, närståendeskap och/eller förutfattade meningar har varit en vinst i ärendet?
Citera
2018-02-07, 20:14
Medlem
Rudges avatar
FedupFlorence: Menar du att om det står klart att någon i tråden faktiskt inte riktigt ger en sann bild pga att denne inte är objektiv, är det då inte viktigt för att komma framåt. att veta det? Speciellt då mycket utgår ifrån vad den personen har att tillägga.

Om man har personkännedom och är insatt i hur det var på tiden Helena försvann, spelar det ingen roll i sammanhanget?
Ja vi är anonyma och får använda vårt omdöme i det hela men visst spelar sådana saker roll?

Alla får tycka till och ha sitt eget resonemang helt klart men det vore märkligt om man inte reagerade på vissa skribenter om man är här för att få klarhet i vad som hände Helena. Det är iallafall min åsikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in