Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Vad säger du!? De var inte diagnostiserade så vitt jag vet. Och det har inte stått någonstans alls att det har blivit bekräftat att det är en viss sjukdomsdiagnos.
Då och då ställs frågan här om vad som hände under jullovet, vad som triggade detta.
Uppenbarligen var OH väldigt orolig (så att någon reagerade med "det som inte fick hända har hänt" lite fritt ur mitt minne) och det var kanske just sådana besked som kom in och i ett sådant skede att nyheterna inte nått alla? (Och allraminst trådmedlemmarna här)
Spekulation, givetvis, men: cancern var inte botad utan hade återkommit och kanske i annan form med metastaser. Kanske det kom olyckliga svar från de experter de konsulterat rörande barnens mystiska sjukdomsbild.
I så fall hamnade de i en sits där ängslan och oro övergick i ren skräck. Det var helg, sjukvården trappade ner, de ville inte störa släkt och vänner under "barnens högtid", hade bara varandra.
Jag har funderat lite på vilka som funnits till hands, särskilt i ett akut läge. Såvitt jag vet brukar det finnas gott om resurser för krisvård i cancersammanhang, kuratorer och psykologer står till tjänst för individuell rådgivning och samtalsterapier av ollika slag. Man tar också hänsyn till familjesituation och barnens funderingar.
Det här är också en resurs som borde ha funnits naturligt för dem - men kanske inte just de dagar då världen rämnade?