2018-02-06, 16:19
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hedersmord är ett begrepp från vissa muslimska kulturer. Finns även inom kristendomen och andra kulturer. Blanda inte in det här.
Absolut är det applicerbart. Vi vet inte hur de har tänkt. Kan även kallas skammord. Enligt wiki kan hedersmord ha en bred definition.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hedersmord

Om föräldrarna bestämt sig för att barnens liv inte är värda att levas på grund av sjukdom och utebliven karriär ser jag det som ett tecken på skam, de nedvärderade barnens fortsatta liv och såg inte sig själva heller värda att leva.
Citera
2018-02-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Absolut är det applicerbart. Vi vet inte hur de har tänkt. Kan även kallas skammord. Enligt wiki kan hedersmord ha en bred definition.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hedersmord

Om föräldrarna bestämt sig för att barnens liv inte är värda att levas på grund av sjukdom och utebliven karriär ser jag det som ett tecken på skam, de nedvärderade barnens fortsatta liv och såg inte sig själva heller värda att leva.
Det handlar inte om att vara värda att leva. Och absolut inte "skam".
Citera
2018-02-06, 16:33
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Vi vet inte hur deras grundläggande värderingar såg ut. Lägg därtill deras eventuella motvilja till att söka primärvård. Hur såg de på sig själva? Kunde de inte dö med skammen inför sina barn att de inte klarat av att ta hand om dem?
Citera
2018-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleBlueDot
Vi är flera här inne som kan se igenom bruset och uppskattar de inlägg av substans som du m.fl. tillför tråden. Ni är vana FB skribenter så ta inte åt er av påhoppen. Vi är många som läser men som inte nödvändigtvis kommenterar. Vi vet vilka inlägg som är av värde. Fortsätt det bra arbetet!
Tack PaleBlueDot, bra formulerat!

Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Instämmer och tråkigt att vissa gapat så vi övriga inte längre får någon info, går ju ignorera/sortera om man inte tror på det som skrivs. Jag skulle vilja fått all info som dessa som verkar ha info kunde dela med sej av och tror jag inte på allt så gör jag inte men behöver inte försöka stoppa den info som kommer fram.

Skulle gärna vilja få via pm av någon av dom 4/5 som har info

Instämmer!
Citera
2018-02-06, 16:36
Medlem
Citat:

Du vill bara se toppen på isberget.
Citera
2018-02-06, 16:38
Medlem
Citat:
Vad säger du!? De var inte diagnostiserade så vitt jag vet. Och det har inte stått någonstans alls att det har blivit bekräftat att det är en viss sjukdomsdiagnos.

Då och då ställs frågan här om vad som hände under jullovet, vad som triggade detta.
Uppenbarligen var OH väldigt orolig (så att någon reagerade med "det som inte fick hända har hänt" lite fritt ur mitt minne) och det var kanske just sådana besked som kom in och i ett sådant skede att nyheterna inte nått alla? (Och allraminst trådmedlemmarna här)
Spekulation, givetvis, men: cancern var inte botad utan hade återkommit och kanske i annan form med metastaser. Kanske det kom olyckliga svar från de experter de konsulterat rörande barnens mystiska sjukdomsbild.
I så fall hamnade de i en sits där ängslan och oro övergick i ren skräck. Det var helg, sjukvården trappade ner, de ville inte störa släkt och vänner under "barnens högtid", hade bara varandra.
Jag har funderat lite på vilka som funnits till hands, särskilt i ett akut läge. Såvitt jag vet brukar det finnas gott om resurser för krisvård i cancersammanhang, kuratorer och psykologer står till tjänst för individuell rådgivning och samtalsterapier av ollika slag. Man tar också hänsyn till familjesituation och barnens funderingar.
Det här är också en resurs som borde ha funnits naturligt för dem - men kanske inte just de dagar då världen rämnade?
Citera
2018-02-06, 16:44
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Då och då ställs frågan här om vad som hände under jullovet, vad som triggade detta.
Uppenbarligen var OH väldigt orolig (så att någon reagerade med "det som inte fick hända har hänt" lite fritt ur mitt minne) och det var kanske just sådana besked som kom in och i ett sådant skede att nyheterna inte nått alla? (Och allraminst trådmedlemmarna här)
Spekulation, givetvis, men: cancern var inte botad utan hade återkommit och kanske i annan form med metastaser. Kanske det kom olyckliga svar från de experter de konsulterat rörande barnens mystiska sjukdomsbild.
I så fall hamnade de i en sits där ängslan och oro övergick i ren skräck. Det var helg, sjukvården trappade ner, de ville inte störa släkt och vänner under "barnens högtid", hade bara varandra.
Jag har funderat lite på vilka som funnits till hands, särskilt i ett akut läge. Såvitt jag vet brukar det finnas gott om resurser för krisvård i cancersammanhang, kuratorer och psykologer står till tjänst för individuell rådgivning och samtalsterapier av ollika slag. Man tar också hänsyn till familjesituation och barnens funderingar.
Det här är också en resurs som borde ha funnits naturligt för dem - men kanske inte just de dagar då världen rämnade?

Problemet här verkade vara att de inte hade något förtroende för sjukvården överhuvudtaget. De hade eventuellt kontakt med icke landstingsfinansierade Gottfrieskliniken och reste utomlands för ljusterapi.
Citera
2018-02-06, 16:45
Medlem
Citat:
Vad handlade det om ?
Citera
2018-02-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Problemet här verkade vara att de inte hade något förtroende för sjukvården överhuvudtaget. De hade eventuellt kontakt med icke landstingsfinansierade Gottfrieskliniken och reste utomlands för ljusterapi.
Om detta vet du ingenting!
Det händer faktiskt att man med allt förtroende i världen kan bli ställd inför en sjukdom som inte ens de visaste kan klara av eller ens förstå (har hänt i min familj, så passa dig noga för att vara arrogant!!!)
Vad som händer när man då tappar hoppet är något som du inte har någon som helst förmåga att fantisera ihop, än mindre känna för.
Citera
2018-02-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vad handlade det om ?
Igår - eller i förrgår - skrev Avd 9 en alldeles utmärkt sammanfattning om vad som hänt. Mycket har han utelämnat, men läser du det så får du en del info i alla fall.
Citera
2018-02-06, 16:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej respekterar
Men det var värst vad ni blivit negativa i tråden
Har inte följt med mycket sista tiden, men har nåt speciellt hänt?
Klart att folk spekulerar och vill veta vad ni fått för info,
varför är det så konstigt eller är det hot inblandat?

Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om det inte fanns någon psykos eller allvarlig psykisk störning, då talar vi alltså om överlagt mord på två skyddslösa barn i total beroendeställning. Kan det vara så illa. Det vill jag inte tro på.

Jag tror inte att O eller H hade någon psykisk sjukdom eller personlighetsstörning. Morden på barnen kan man nog anse vara överlagda. Däremot så har jag väldigt svårt att tro att båda skulle ha varit klara och rediga vid tillfället. Tror båda hade mått psykiskt dåligt en tid och detta blev kulmen, när O gav upp. Os arbetskamrater har ju beskrivit sin oro över hans mående. De såg att det inte var bra.
Citera
2018-02-06, 16:56
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om detta vet du ingenting!
Det händer faktiskt att man med allt förtroende i världen kan bli ställd inför en sjukdom som inte ens de visaste kan klara av eller ens förstå (har hänt i min familj, så passa dig noga för att vara arrogant!!!)
Vad som händer när man då tappar hoppet är något som du inte har någon som helst förmåga att fantisera ihop, än mindre känna för.
Arrogant kan du vara själv. Här kommer de mest bisarra påståenden om hur kärleksfulla föräldrarna var, hur de var fullt friska i huvudet, man får inte ens antyda att dessa människor hade personlighetsstörningar eller var narcissistiska. De mördade sina egna barn, barnen har rätt att få upprättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in