Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-02-06, 15:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag delar åklagarens uppfattning om att JA undandragit sig rättvisan och efter att han tog till schappen in på ambassaden så slutade han samarbeta då Ecuador gav honom frikort.
Fåntratt, Marianne rapar bara upp vad britterna sagt åt henne att tycka. Du delar en papegojas uppfattning.
Citera
2018-02-06, 15:30
Medlem
Citat:
Min uppfattning stämmer med åklagarens och beslut i tingsrätt, hovrätt och HD. I allra högsta grad faktabaserat.

Jag kan klargöra att mitt svar var på detta inlägg:
Citat:
Jag delar åklagarens uppfattning om att JA undandragit sig rättvisan och efter att han tog till schappen in på ambassaden så slutade han samarbeta då Ecuador gav honom frikort.

Åklagaren kan ha sin uppfattning men hon har inte visat någon faktabaserad grund som stöd.
- Hon har ljugit om att det var olagligt att förhöra
- Hon har ljugit om att enbart vittnen förhörs utomlands
- Hon har ljugit om att enbart misstänkta för mindre allvarligare brott förhörs utomlands
- Hon inlämnade en MLA som inte är skriven standardmässigt 2 dagar istället för 3 månader innan tänkt förhör på ambassaden

Varken tingsrätt, hovrätt eller HD har någonstans angivit att JA inte samarbetat på alla möjliga sätt där asylen inte riskeras.

32 gånger försökte Ecuador proaktivt hitta en lösning ihop med Svenska mydigheter redan innan MN's urdåliga och sena MLA lämnades till Ecuador. Därefter så föreslog man att träffas med kort varsel för att få till ett bilateralt avtal SOM VAR NÖDVÄNDIGT ENLIGT SVENSK LAG ENLIGT M NY. Ett bilateralt avtal som man redan tidigare hade velat ha men som Sverige inte var intresserade av trots att det inte var helt nödvändigt för Ecuador men för Sverige. Sverige var inte heller denna gång intresserade eftersom semestertiderna började ... pinsamt

I handboken för utfärdande av EAW som refererats ett stort antal gånger i tråden så står det tydligt att EAW bör användas väldigt restriktivt och att förhör bättre löses genom MLA. Något MN ignorerade.

Det finns korrespondans mellan JA's svenska advokater och ÅM/MN som är tydliga med att JA inte har några krav map förhör.

MN har själv angett att hon inte ansett det vara lämpligt att förhöra utomlands. Detta trots att det är hennes skyldighet. I korrespondensen som vi läst senaste dagarna så framgår det även att hon inser att JA inte kommer att gå ut från ambassaden. Det framgår även att UK försöker få MN att inte förhöra.

Det finns INGA KÄNDA FAKTA som visar att varken JA eller Ecuador har försökt sätta några käppar i hjulen för utredningen. Som redovisats så finns det däremot mycket som visar att de varit extremt proaktiva för att försöka hitta lösningar.

Varken MN, TR, HR eller HD påstår det du försöker påskina. Däremot finns det massivt stöd för motsatsen i råa data, både email och officiella uttalanden.

Du litar på MN när hon påstår att nedläggnigen berodde på att JA inte kunde delges. Dvs en person som vi numera säkert vet LJÖG om lagligheten i förhör utomlands. Hon angav det inte som skäl skriftligt för nedläggningen. Samtliga juridiskt kunniga som publikt uttryckt en åsikt säger att delgivningen inte är ett problem Därutöver så har det publicerats lagtexter i tråden som man som lekman tycker visar exakt det som juridiskt kunniga publikt påstått. Dvs att delgivningen inte är ett problem utan att han kan anses vara delgiven. Ändå väljer du att tro på MN när hon pratar med journalister, trots hennes förflutna som kronisk lögnare som nu också klart har visats.

Som sagt. Du har inga som helst källor som visar att JA skulle ha varit samarbetsovillig. Det är en lögn att TR, HR och HD skulle ha påstått detta.
Citera
2018-02-06, 15:36
Medlem
Anonymares avatar
Häktningsbeslutet ligger kvar. Min moraliska kompass går att lita på.

Citat:
Brittisk domstol meddelade idag att man avslår Wikileaksgrundaren Julian Assanges begäran om att häva det häktningsbeslut som finns mot honom. Det rapporterar Reuters.

Citat:
But Aaron Watkins, representing the Crown Prosecution Service, said Assange’s argument for having the warrant dropped was “strange and untenable”.

“Assange had been released on bail in proceedings; he was under a duty to surrender to the custody of the court and he failed to surrender at the appointed time for him to do so. Therefore a warrant stands,” Watkins said.

https://www.theguardian.com/media/2018/feb/06/julian-assange-still-faces-arrest-after-judge-rules-warrant-valid
Senast redigerad av Anonymare 2018-02-06 kl. 15:47.
Citera
2018-02-06, 15:38
Medlem
Citat:
Det är ingen som har hävdat att han ska ge upp sin asyl. Men då asylen enligt formella asylskäl inte har koppling till misstanken om våldtäkt skall Ecuador fullt ut bistå Sverige med förhör, delgivning av misstanke och/eller åtal och inte låta JA diktera villkoren.

Svensk rättsprocess utgör inte på något sätt ett hot mot hans asyl och då borde Ecuador ha bistått Sverige med tvång om så behövs. Tvärtom säger bananrepubliken Ecuador att allt måste bygga på frivillighet, dvs att man går långt utöver asylen och de facto ger honom frikort angående sexualbrott och ansvar för de brotten då man låter asylen skydda honom även från dessa. Detta är helt i strid med mänskliga rättigheter.

Hela din argumentation bygger på lögner, okunskap och en skev bild av historiken i fallet.

Ecuador har bistått på alla möjliga sätt! JA har inte fått diktera några villkor! I själva verket har Ecuador gått betydligt längre än så. Man har försökt att lösa hela problematiken och kommit med en rad konstruktiva förslag på lösningar som innebär att JA's asyl inte hotas. Dvs man har agerat ungefär tvärtom som Sverige.

Dina påståenden att Ecuador skulle skydda JA mot svensk rättvisa är absurda och saknar helt stöd i verkligheten.
Citera
2018-02-06, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Som sagt. Du har inga som helst källor som visar att JA skulle ha varit samarbetsovillig. Det är en lögn att TR, HR och HD skulle ha påstått detta.

Att bryta mot borgensvillkoren och låsa in sig på en ambassad i fem år kan av vissa ses som något samarbetsovilligt.
Citera
2018-02-06, 15:52
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Att bryta mot borgensvillkoren och låsa in sig på en ambassad i fem år kan av vissa ses som något samarbetsovilligt.

Farfar har rätt. Att vägra samarbeta kring misstänkta sexualbrott då han och Ecuador hävdar att dessa saknar koppling till asylen. Ingen vettig människa går på detta. Inte heller UK som givetvis behåller häktningsbeslutet för rymlingen undan rättvisan.
Citera
2018-02-06, 15:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Häktningsbeslutet ligger kvar. Min moraliska kompass går att lita på.

But Aaron Watkins, representing the Crown Prosecution Service, said Assange’s argument for having the warrant dropped was “strange and untenable”.

https://www.theguardian.com/media/2018/feb/06/julian-assange-still-faces-arrest-after-judge-rules-warrant-valid

Fast vi det ju numera hur CPS arbetar, genom PPP för att smutskasta och underminera sin motståndare. Din moraliska kompass är totalt omoralisk.

Själv tycker jag inte alls att det strider mot det allmänna rättsmedvetandet att arresteringsordern börjar kännas lite overkill, dvs helt oproportionerlig givet omständigheterna. Går det överklaga?

I själva verket är det arresteringsordern som börjat se strange and untenable ut. Det aggressiva CPS talar enbart i egen sak, från dem kommer du aldrig att få en balaserad bedömning. De består till 100 % av riktigt fula fiskar.
Senast redigerad av outoftheblue 2018-02-06 kl. 15:56.
Citera
2018-02-06, 15:58
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Varken MN, TR, HR eller HD påstår det du försöker påskina. Däremot finns det massivt stöd för motsatsen i råa data, både email och officiella uttalanden.

...

Du lägger fram i bästa fall en halmgubbe men det är snarare en ren lögn. Jag har aldrig hävdat detta. Om du inte kan debattera ärligt är det bättre att du låter bli.
Citera
2018-02-06, 16:00
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast vi det ju numera hur CPS arbetar, genom PPP för att smutskasta och underminera sin motståndare. Din moraliska kompass är totalt omoralisk.

Själv tycker jag inte alls att det strider mot det allmänna rättsmedvetandet att arresteringsordern börjar kännas lite overkill, dvs helt oproportionerlig givet omständigheterna. Går det överklaga?

I själva verket är det arresteringsordern som börjat se strange and untenable ut. Det aggressiva CPS talar enbart i egen sak, från dem kommer du aldrig att få en balaserad bedömning. De består till 100 % av riktigt fula fiskar.

Dålig förlorare? En reality check skulle inte skada. Ett helt korrekt, logiskt och rättvist beslut att behålla häktningen för borgensbrottet.
Citera
2018-02-06, 16:09
Medlem
Så vad menar du?
1
Citat:

2
Citat:
Min uppfattning stämmer med åklagarens och beslut i tingsrätt, hovrätt och HD. I allra högsta grad faktabaserat.

3
Citat:
Du lägger fram i bästa fall en halmgubbe men det är snarare en ren lögn. Jag har aldrig hävdat detta. Om du inte kan debattera ärligt är det bättre att du låter bli.

Du argumenterar alldeles bak och fram
1/ Du påstår att han inte sammarbetat efter att han gick in på Ecuadors ambassad
- Jag påstår att du saknar fakta som stödjer att han inte sammarbetat
2/ Du påstår att din uppfattning stämmer med åklagarens, TR,HR och HD och bygger på fakta
- Jag påstår att du har fel
3/ Nu kommer du med att jag ljuger och "Jag har aldrig hävdat detta."
- Ja, snurrigt är bara förnamnet. Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?

Hursomhelst, alla inlägg går ju att läsa och alla kan ju dra sina egna slutsatser
Citera
2018-02-06, 16:16
Medlem
Anonymares avatar
Att lägga samman två uttalanden ur olika kontexter och hävda att de hör ihop tyder antingen på usel läsförståelse och slutledningsförmåga och/eller en riktigt usel agumentation. Patetiskt!
Citera
2018-02-06, 16:19
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Inte ofta du gör oss äran att dela med dig av dina åsikter. Förstår jag dig rätt, att du anser att han "låst in sig på ambassaden i 5 år" för att undgå att bli förhörd om påstådda svenska brottsmisstankar?

Alltså inte för att han beviljats asyl, för risken att utlämnas till USA och där ställas inför domstol, relaterat till publiceringar i Wikileaks anda. Är det rätt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in