2018-02-06, 11:56
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Går ett sådant bolags aktiekurs ner med 20% så beror det mest troligt på att utdelningen förväntas bli lägre i framtiden

Möjligtvis, men Investor har gott om stålar så jag är ej orolig.
Citera
2018-02-06, 12:00
Medlem
Is i magen kommentarer är en kraftig varning raset kan vara på gång.

Men visst har man gott om stålar och sparar på lååång sikt kan man använda nedgångar till att fylla på portföljen.

Experter, bank och finans är nog räddare för att svenne skall fly fältet än svenne behöver vara över raset om han nu inte behöver stålarna det närmaste. För Banksters är faran systemet säckar och därmed deras BS med det eftersom vår fantastiska ekonomi är en stor innehållslös bubbla.
Citera
2018-02-06, 12:03
Medlem
Citat:
Går ett sådant bolags aktiekurs ner med 20% så beror det mest troligt på att utdelningen förväntas bli lägre i framtiden
Eller att det är ett tillfälle då marknaden överreagerar och för en gångs skull prissätter fullständigt fel. Det är möjligt att värderingarna ska ner men jag tror att pendeln kommer slå över för mycket och att det i många fall är vid dessa tillfällen och precis som Brexit som marknaden prissätter fel. Jag månadssparar i utdelande aktier, främst utomlands, och avser fortsätta med det. Vad jag ser hittills så är det inga av mina bolag som är i närheten av att sänka utdelningen varför jag varje månad kommer kunna återinvestera samt köpa för månadsspar.

Är man kortsiktig är detta givetvis tråkigt om man har pengar i marknaden som man behöver. Men då har man själv gjort fel.

Spara i fonder är tråkigt även om att man varje månad får fler andelar, jag tycker det är roligare att få utdelning som jag sedan sjäkv riktar åt det håll jag vill. Eller kanske till och med plockar ut från kontot.

Oavsett så är vi ner ett gäng procent och mer kanske det ska bli. På 20 års sikt spelar det nog mindre roll.
Citera
2018-02-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Eller att det är ett tillfälle då marknaden överreagerar och för en gångs skull prissätter fullständigt fel. Det är möjligt att värderingarna ska ner men jag tror att pendeln kommer slå över för mycket och att det i många fall är vid dessa tillfällen och precis som Brexit som marknaden prissätter fel. Jag månadssparar i utdelande aktier, främst utomlands, och avser fortsätta med det. Vad jag ser hittills så är det inga av mina bolag som är i närheten av att sänka utdelningen varför jag varje månad kommer kunna återinvestera samt köpa för månadsspar.

Är man kortsiktig är detta givetvis tråkigt om man har pengar i marknaden som man behöver. Men då har man själv gjort fel.

Spara i fonder är tråkigt även om att man varje månad får fler andelar, jag tycker det är roligare att få utdelning som jag sedan sjäkv riktar åt det håll jag vill. Eller kanske till och med plockar ut från kontot.

Oavsett så är vi ner ett gäng procent och mer kanske det ska bli. På 20 års sikt spelar det nog mindre roll.

Det håller jag med om, och jag själv säljer inga aktier. Ökar snarare månadsköpen vid större nedgångar med förhoppning att marknaden överreagerat (vilket den brukar göra precis som du säger) men man ska ändå ha i åtanke att nedgångar nästan alltid har en anledning. Ett ras i investor på 20% kan ju också visa sig vara en underreaktion, och aktien fortsätter ned. Men summa summarum så är nog is i magen det bästa
Citera
2018-02-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Rätt där! Usa börsen har några riktigt bra år bakom sig och att det kommer en justering är inte konstigt....sen får anledningarna vara löneökningar, oro på koreahalvön eller att trump sket ner sig!

Jag gillar gamla ordspråk, de kan ofta förklara långa händelsekedjor på ett väldigt kort sätt! I det här fallet skulle ”inga träd växer till himlen” passa bra!
Ekonomin i USA går bra. Lite för bra vilket gör att man kan vänta sig räntehöjningar i lite snabbare takt. Det ger att den riskfria räntan kommer gå upp. Det innebär att avkastningen på mer riskfyllda investeringar, det vill säga aktier, ökar. Det innebär att priser måste ner för att avkastningen ska gå upp.
Citera
2018-02-06, 12:14
Medlem
Citat:
Det håller jag med om, och jag själv säljer inga aktier. Ökar snarare månadsköpen vid större nedgångar med förhoppning att marknaden överreagerat (vilket den brukar göra precis som du säger) men man ska ändå ha i åtanke att nedgångar nästan alltid har en anledning. Ett ras i investor på 20% kan ju också visa sig vara en underreaktion, och aktien fortsätter ned. Men summa summarum så är nog is i magen det bästa
Precis och går räntorna upp vilket nu är det man svarar på så kommer vi få ett annat prislägeframgent då multiplarna ska ner. Men jag ser gärna att räntona går upp. Det är skit med dem låga räntorna vi har. Månadssparar jag 20 år till så ska det nog bli bra. Kraschar allt 75% så har jag nog andra problem än att min depå nästan utplånats.

Det som händer nu är väl att många småsparare säjer av rädsla och sen när börsen hämtat hem köper de tillbaka igen. Samt att många institutioner och finansbolag som har avkastningskrav att redovisa för kunder tar hem vinster. Själv har jag ju inte krav att redovisa kvartalsvis, en styrka som många småsparare inte verkat ta till sig.
Citera
2018-02-06, 12:28
Medlem
svampdamps avatar
Ponera att detta övergår till en ekonomisk kris. Hur kommer det sluta när räntevapnet är näst intill obefintligt?
Citera
2018-02-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ponera att detta övergår till en ekonomisk kris. Hur kommer det sluta när räntevapnet är näst intill obefintligt?

För vanligt folk räcker det nog inte bara med att sluta äta ost till smörgåsen.
Citera
2018-02-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vårt ekonomiska system bygger ju på boom - bust så hör ju till ha ha ha. Spännande är det iallafall.
Citera
2018-02-06, 12:52
Medlem
Fizzlors avatar
En kraftig börsnedgång kombinerat med knullad bostadsbubbla bäddar för ett mycket intressant val
Citera
2018-02-06, 13:10
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
En kraftig börsnedgång kombinerat med knullad bostadsbubbla bäddar för ett mycket intressant val

Förstår faktiskt ärligt talat inte vad folk håller på med längre. Detta land känns inte som mitt hem längre utan mer som att leva tillsammans med en samhällsomspännande sekt utan vare sig lära eller ledare. Har du en aning om varför folk exponerar sig på detta sätt?

On-topic.

Frågan är ju hur tungt belånade bankerna är i annan valuta än i kronan? Om bankerna förmedlat lån i annan valuta för att folk ska kunna spekulera så kan det här bli dyrt om dollarn sticker iväg i värde framöver med räntehöjningarna.
Senast redigerad av MustavGandelmann 2018-02-06 kl. 13:14.
Citera
2018-02-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Förstår faktiskt ärligt talat inte vad folk håller på med längre. Detta land känns inte som mitt hem längre utan mer som att leva tillsammans med en samhällsomspännande sekt utan vare sig lära eller ledare. Har du en aning om varför folk exponerar sig på detta sätt?

On-topic.

Frågan är ju hur tungt belånade bankerna är i annan valuta än i kronan? Om bankerna förmedlat lån i annan valuta för att folk ska kunna spekulera så kan det här bli dyrt om dollarn sticker iväg i värde framöver med räntehöjningarna.
Jag vill tro att något som kan få stor påverkan är när utländska investerare vill ha bättre betalt (ränta) för svenska bostadsobligationer. Svenska folket går omkring och tror att riksbankens låga ränta skyddar dem från att räntorna på bostadslån ska gå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in