Citat:
Ursprungligen postat av
gfbs88
Går ett sådant bolags aktiekurs ner med 20% så beror det mest troligt på att utdelningen förväntas bli lägre i framtiden
Eller att det är ett tillfälle då marknaden överreagerar och för en gångs skull prissätter fullständigt fel. Det är möjligt att värderingarna ska ner men jag tror att pendeln kommer slå över för mycket och att det i många fall är vid dessa tillfällen och precis som Brexit som marknaden prissätter fel. Jag månadssparar i utdelande aktier, främst utomlands, och avser fortsätta med det. Vad jag ser hittills så är det inga av mina bolag som är i närheten av att sänka utdelningen varför jag varje månad kommer kunna återinvestera samt köpa för månadsspar.
Är man kortsiktig är detta givetvis tråkigt om man har pengar i marknaden som man behöver. Men då har man själv gjort fel.
Spara i fonder är tråkigt även om att man varje månad får fler andelar, jag tycker det är roligare att få utdelning som jag sedan sjäkv riktar åt det håll jag vill. Eller kanske till och med plockar ut från kontot.
Oavsett så är vi ner ett gäng procent och mer kanske det ska bli. På 20 års sikt spelar det nog mindre roll.