2018-02-06, 09:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Pressmeddelandet från polisen var obehagligt. Som att barnens liv inte var värda något, de var inte fria individer! Låt äntligen deras hemska liv med hemskola komma ut! Ungefär som när man lägger ned utredningar av våldsbrott eller inbrott när man vet vem gm är men inte har resurser. Luktar resursbrist, man utreder och presenterar inget vidare för att man är så kraftigt underbemannad av administrativa tyngder och brottslighet som kör över Öresundsbron med vapen och knark helt fritt!

Om polisen inte redogör för mer kommer detta att skapa ytterligare misstro mot polisen. Man vet inte om de verkligen går till botten med ärendet. Typ Kevinmordet eller andra mord där gm var en förbisedd person. Oavsett om saker ser ut att vara på ett visst sätt vill allmänheten veta att det verkligen var så.

Detta öppnar upp att det är relativt riskfritt att mörda sina barn, eller kvinnor, eller män, om det sker inom familjen. Ingen får veta något, det utreds inte ordentligt och man kan som individ inte lära sig något. Fler kommer att dö, om nu ME eller vad-det-nu-är kan ta livet av barn och föräldrar.

Hur många barn har "hemskola"? Och hur många familjer håller alla barnen hemma?

Ja så är det.
Vi behöver en haveriutredning om vad som gått snett. Varför skolan lät föräldrarna isolera barnan, varför sjukvården inte kunde ge hjälp och stöd, varför ingen verkar ha sett barnen som har blivit skuggfigurer. Om OH mådde dåligt, såg ingen, förstod ingen hur dåligt? Varför fick föräldrarna vara fortsatta vårdnadshavare av barn de till slut inte ville vårda?

Precis som när piloten på German Wings stängde in sig i cockpit och körde med alla passagerarna in i bergväggen - behövs en ordentlig, öppen haveriutredning. Vad hände, vilka signaler missades? Har något myndighet, vård eller skola gjort fel?

Även om man "bara" dödas i ett dubbelmord och inte i en större grupp av flygpassagerare, har man samma samhällerliga rättigheter. Att samhället tar just ens eget mord på största allvar, utreder och offentligt presenterar slutsatser på vad som skett och ev kunde gjorts annorlunda för att förhindra.

Det är vår förb*nnade skyldighet som vuxna människor i samhället att vi ger dessa två barn den uppmärksamheten. Bara för att man är förälder och själv suiciderar efter brottet ska vi inte visa en sådan mördare någon extra hänsyn.
Vad är det för signaler vi då sänder ut till alla familjer?

Låt inte detta hemska brott hysschas ner - då sänder vi ut signaler om att det inte var så farligt. Visa istället allmänheten och alla som kan tänkas ligga i farozonen att vi fördömer dessa mördares handlingar, att vi helt tar avstånd från vad de gjort, att det är absolut fel väg att gå. Vi fördömer deras brott - oavsett deras eget mående, som de istället borde sökt egen hjälp för.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-06 kl. 09:36.
Citera
2018-02-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det verktyg samhället har är att orosanmäla till socialförvaltningen. Frågan är om det blivit så att man allmänt förknippar socialen med de fattiga och därför inte anmäler ett välbeställd akademikerfamilj? Vad skall man orosanmäla för? Jo att familjen är i djup kris. Om föräldrar är i kris behöver de stöd. De kanske inte orkade med sina barn samtidigt som de mådde psykiskt dåligt själva och hade behövt någon typ av kontaktfamilj för avlastning.
Bra skrivet! Tack.
Citera
2018-02-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja så är det.
Vi behöver en haveriutredning om vad som gått snett. Varför skolan lät föräldrarna isolera barnan, varför sjukvården inte kunde ge hjälp och stöd, varför ingen verkar ha sett barnen som har blivit skuggfigurer. Om OH mådde dåligt, såg ingen, förstod ingen hur dåligt? Varför fick föräldrarna vara fortsatta vårdnadshavare av barn de till slut inte ville vårda?

Precis som när piloten på German Wings stängde in sig i cockpit och körde med alla passagerarna in i bergväggen - behövs en ordentlig, öppen haveriutredning. Vad hände, vilka signaler missades? Har något myndighet, vård eller skola gjort fel?

Även om man "bara" dödas i ett dubbelmord och inte i en större grupp av flygpassagerare, har man samma samhällerliga rättigheter. Att samhället tar just ens eget mord på största allvar, utreder och offentligt presenterar slutsatser på vad som skett och ev kunde gjorts annorlunda för att förhindra.

Det är vår förb*nnade skyldighet som vuxna människor i samhället att vi ger dessa två barn den uppmärksamheten. Bara för att man är förälder och själv suiciderar efter brottet ska vi inte visa mördare någon extra hänsyn.
Vad är det för signaler vi då sänder ut till alla familjer?

Låt inte detta hemska brott hysschas ner - då sänder vi ut signaler om att det inte var så farligt. Visa istället allmänheten och alla som kan tänkas ligga i farozonen att vi fördömer dessa mördares handlingar, att vi helt tar avstånd från vad de gjort, att det är absolut fel väg att gå. Vi fördömer deras brott - oavsett deras eget mående.
Fast fokus måste ju ligga på den person som var mest drivande kan jag tycka är logiskt, i takt med att könsstereotypiska roller bryts ned så måste även samhället fokusera på individuella handlingar, och mamman är den som mest fokus måste ligga på, det var hon som var drivande, även om båda föräldrars beteende måste analyseras här.
Citera
2018-02-06, 09:51
Medlem
afKnollentotts avatar
Så här går funderingarna på annat håll. Lite vidare och mer specifikt....

Citera
2018-02-06, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stella17
Ok, jag förstår. Tack.

(Om avsaknad av suicidbeskrivningar)

Polisen ser helt objektivt på sådant i utredningar, men det finns en pressetisk regel (konvention, snarare) att inte skriva om självmord annat än (möjligtvis) i förbigående och helt kortfattat.
Citera
2018-02-06, 10:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har uppenbarligen inte heller fattat vad jag skrev. Jag beskrev om än med mina egna ord vad polisen sagt. Jag har aldrig varit med i diskussionerna runt vad som skall informeras om utan endast mina funderingar på polisens egna uttalanden.

Det är mycket modernt med misstroende.

Men polismyndigheten har ju dels sakkunskapen i utredningsfrågan, skyhögt över lekmannen, dels har man ingen rimlig anledning att avvika från en sedan länge etablerad, lagbunden praxis - FU blir inte offentlig i sådana här fall.

Jag föreslår litet gammaldags, tillitsfull respekt för polisens integritet och sakkunskap.
Citera
2018-02-06, 10:26
Avslutad
Så, är det någon som vet hur det hela slutade? Är skiten uppklarat ännu?
Citera
2018-02-06, 10:37
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Så här går funderingarna på annat håll. Lite vidare och mer specifikt....

Näe, tycker att det är åt helvete fel det som skrivs, att dessa två barnamord skulle klassas som altruism eller barmhärtighetsmord. Så faan heller! Föräldrarna kanske ansåg att så var fallet, men barnen var gående och pratande och hade ett liv.

Eftersom föräldrarna är döda finns ingen möjlighet att göra en rättspsykiatrisk undersökning, ingen vet om det bara var en depression eller om en av dem eller båda hade en personlighetsstörning. Vad var orsaken till sjukdomen? Skapades den av föräldern/föräldrarna?

Att äldsta barnet hade hemskolats under en längre tid med diffus diagnos och regelbunden kontakt med vården saknats, kan betyda att barnen med hjälp av andra insatser mycket väl hade kunnat gå i skolan.
Citera
2018-02-06, 10:53
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det har ingen betydelse, jag har delgett långt mycket mer än detaljen om hur pappan dog, de som följt mina inlägg vet det och de står svart på vitt i tråden, och jag vet många fler saker än det jag har sagt. Men jag kommer inte skriva fler detaljer, möjligt att någon av de andra 5 som sitter inne med information är sugna på att bli idiotförklarade för att de skriver sådant de fått erfara.

Ja, det var det jag menade, pappan verkar ha varit stabil men bekymrad, men av någon anledning jag inte känner till så händer något.

Tack scheele för det du har delat med dig av.
Vi är nog många som läser och uppskattar det du delat.
Har en känsla av att många som läser här är fler än de som postar !
Citera
2018-02-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Näe, tycker att det är åt helvete fel det som skrivs, att dessa två barnamord skulle klassas som altruism eller barmhärtighetsmord. Så faan heller! Föräldrarna kanske ansåg att så var fallet, men barnen var gående och pratande och hade ett liv.

Eftersom föräldrarna är döda finns ingen möjlighet att göra en rättspsykiatrisk undersökning, ingen vet om det bara var en depression eller om en av dem eller båda hade en personlighetsstörning. Vad var orsaken till sjukdomen? Skapades den av föräldern/föräldrarna?

Att äldsta barnet hade hemskolats under en längre tid med diffus diagnos och regelbunden kontakt med vården saknats, kan betyda att barnen med hjälp av andra insatser mycket väl hade kunnat gå i skolan.
Jag tror att du har missat något här: det är just för att föräldrarna gjorde den bedömningen som man klassar det så.
Det är motivbilden som styr klassificeringen, inte vad du och jag tycker om saken.
Citera
2018-02-06, 10:57
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det spelar ingen roll om så förundersökningsledaren själv hade gjort dagliga avrapporteringar i tråden, så hade det helt gått förbi för vissa skribenter, som ser det som sin skyldighet att tramsa sönder tråden med dumheter och fantasier. Helt okunniga som de är kring preliminära rapporter, avstämning inför risk för wherter-effekt/klustersjälvmord i media och vanligt polisarbete i stort(idioten själv torde kasta sig över google för att slå upp dessa ord). Samt patologiskt omedvetna om när de själva har haft fel och andra har korrekta källor. Ingen självinsikt

Så, nej inte ens om förundersökningsledaren själv med digital signatur skrivit direkt i tråden hade massan av läsare kunnat se detta, så effektivt har vissa skribenter skräpat ner tråden.

Ha ha, ja det stämmer nog. Jag ögnar mest igenom numera, har bestämt mig för att lita till en handfull skribenters utläggningar. Som jag instinktivt känner har substans att komma med. Jag har också haft ett par utläggningar, men mer som att formulera det svåra och söka förklaring för mig själv, och kanske också då, i förhoppning att någon kunde bekräfta. Men nu är ju hela tråden förvandlad till en Sisyfos-tråd.
Citera
2018-02-06, 11:01
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Tack scheele för det du har delat med dig av.
Vi är nog många som läser och uppskattar det du delat.
Har en känsla av att många som läser här är fler än de som postar !
Ja, det tror jag med. Tack igen scheele och ni några till, numer skulle man kunna flytta resten av tråden till några andra trådar där man diskuterar filosofi eller medicin och hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in