2018-02-06, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Här förstår jag dig inte. Varför måste man reta sig på vad andra förstår/inte förstår? Det tar tid att smälta fakta och de flesta har bara sin egen erfarenhet att falla tillbaka på.

Har jag förstått saken rätt nu så menar du:
1. Hanna var drivande
2. Oskar tappade fotfästet
3. Tillsammans planerade de självmorden och morden utifrån något som inträffat/hur de mådde under julen/de var helt slut
4. De har spelat in en hälsning (med bitvis spektakulära inslag?)

Vad är det som är spektakulärt, utöver det givna att en hel familj dog?
Nja, såhär:
1.Ja, tveklöst så.
2. Ja, men med tillägget, "bevisligen" så tappade han fotfästet, jag vill hävda att vi dessutom vet att det skedde under julhelgen
3 Ja
4 Ja, med friskrivningen att det spelar ju ingen som helst roll vad de säger i en sådan här filmföreställning, så måste det som sägs i dessa rörliga bilder; uppfattas som spektakulärt, makabert, ovanligt, eller samtliga dessa saker.
Citera
2018-02-06, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag gjorde det, responsen var så odrägligt infantil och otrevlig så jag tog bort den sammanställningen.

Vi är väl en handfull skribenter som har haft oturen att sitta inne med väldigt bra information, men efter ca 20 försök att skriva informationen så gav jag upp och de andra hade samma upplevelse. Fråga någon av de andra istället som sitter på "insider-info", jag skriver inga fler detaljer i detta ämne. Eller fråga åsiktsfabriken Moosky istället, denne kan säkert skriva en mycket mer exotisk sammanställning...

13/1 frågade jag dig om "pappan hängde i repet", det visste du.
Nu, efter snart en månad, undrar jag, vad vet du mer?
Eller var det allt, som du egentligen var säker på.
Citera
2018-02-06, 04:05
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Nja, såhär:
1.Ja, tveklöst så.
2. Ja, men med tillägget, "bevisligen" så tappade han fotfästet, jag vill hävda att vi dessutom vet att det skedde under julhelgen
3 Ja
4 Ja, med friskrivningen att det spelar ju ingen som helst roll vad de säger i en sådan här filmföreställning, så måste det som sägs i dessa rörliga bilder; uppfattas som spektakulärt, makabert, ovanligt, eller samtliga dessa saker.
Att 'fotfästet' tappades då menar du?
Senast redigerad av Skogsbergh 2018-02-06 kl. 04:20. Anledning: feltolkade?
Citera
2018-02-06, 06:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är det verkligen bara jag som tycker att polisen ska redovisa varför det är ställt utom rimligt tvivel att GM inte finns utanför kretsen av de döda?
Att polisen säger att det finns ett "avskedsbrev", räcker det för att alla ska sova gott? Jag anser att man bör gå till botten med den frågan och bevisa hur de spår som finns på brottsplatsen kan förklara allt. Ett skriftligt (eller digitalt framställt) erkännande är inget bevis i sig. Ett erkännande räcker ju aldrig ens i domstol, det behövs alltid stödbevisning.
Så de gamla hederliga MMM, dvs motiv, metod och moment (tillfälle), bör väl vara lika tillämpliga här som i alla andra fall. Okej då att motiv anses sekundärt numera - ett njutningsmedel för överklassen, eller hur den gode GW nu uttryckte sig. Men när och hur borde vara ett minimum att redovisa för att jag ska finna detta godtagbart.

Det fetade, helt rätt.
Polisen gick i princip direkt ut med att det inte letade någon gärningsman utanför huset samt att det var en familjetragedi.
Dagen efter säger polisen i en intervju att de har en uppfattning om vad som hänt men teknisk undersökning måste göras för att styrka detta.
Några dagar senare säger polisens taleskvinna (tror jag det var) att viss information kommer att lämnas när undersökningarna är klara så att allmänheten får veta tillräckligt för sin oro och kunna gå vidare.
Därefter meddelas endast att det fanns ett avskedsbrev som visar att föräldrarna gemensamt tagit detta beslut pga döttrarnas livsvillkor, sjukdomar och inga flera uppgifter kommer att lämnas ut. Denna info skapar endast mer förvirring och kan tolkas olika.

Nu har jag skrivit med mina egna ord men iaf får jag inte ihop det. Vad har polisen upptäckt? Hur skall deras korta information lugna allmänheten? Varför bara den korta infon?
Senast redigerad av 57Emma 2018-02-06 kl. 06:33.
Citera
2018-02-06, 06:47
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det fetade, helt rätt.
Polisen gick i princip direkt ut med att det inte letade någon gärningsman utanför huset samt att det var en familjetragedi.
Dagen efter säger polisen i en intervju att de har en uppfattning om vad som hänt men teknisk undersökning måste göras för att styrka detta.
Några dagar senare säger polisens taleskvinna (tror jag det var) att viss information kommer att lämnas när undersökningarna är klara så att allmänheten får veta tillräckligt för sin oro och kunna gå vidare.
Därefter meddelas endast att det fanns ett avskedsbrev som visar att föräldrarna gemensamt tagit detta beslut pga döttrarnas livsvillkor, sjukdomar och inga flera uppgifter kommer att lämnas ut. Denna info skapar endast mer förvirring och kan tolkas olika.

Nu har jag skrivit med mina egna ord men iaf får jag inte ihop det. Vad har polisen upptäckt? Hur skall deras korta information lugna allmänheten? Varför bara den korta infon?

Det är all information som behövs, är vissa personer så oroade över situationen
att de måste veta varje detalj, är ett besök hos psykologen det bästa.
Där kan man älta sin oro.
I denna tråd kommer det nog aldrig sitta någon som känner till familjen
personligen och skriva ( tror inte riktigt på den där fostersonen), i allafall i första taget.Ni får leva med er oro.
Citera
2018-02-06, 07:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Pratar du om vad du förstod nu eller? I så fall finns det kanske en rimlig förklaring till det?
Om det nu skulle finnas det har jag missat något väldigt viktigt. Men det tror jag inte utan snarare talar det om tvärtom av det lilla som sipprat fram. Resten är påhitt, spekulationer, och trådsanningar.
Det ynkliga lilla som kommit fram med verifierbar källa är att OH såg tärd ut efter han slutade köra den yngre till pianolärarinnan, och då han dök upp var 8-9 kilo magrare och mörk under ögonen.
Så vad fanns det om H som tyder på drivande?

Precis och om man då har en övertro på att den informationen är så säker, så finns det otaliga exempel på att många sitter och skrattar åt just den här sk informationen. Man gör narr av den här tråden till och med.

Du har ju varit medlem på fb ganska länge så du borde lärt dig att många som säger sig har säkra källor, har faktiskt det. Vilket har visat sig senare. Sedan får du givetvis sålla bort de som inte är trovärdiga.
Men nu får vi andra tacka speciellt dig för att vi andra som litar på dessa användare inte får någon mer direkt information.
Citera
2018-02-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vilken allmänhet? Diskuteras detta alls utanför FB? Hur många personer har skrivit här, några hundra? Inget mycket till allmänhet. Som flera påpekat spelar det ingen som helst roll vad de skulle säga, det kommer aldrig att räcka, det kommer rent av att öka antalet konspirationsteorier (scientologerna har infiltrerat polisen, det är därför de inte pekas ut som mördarna då OH var dem på spåren för momsbedrägerier, typ).
Jag håller med föregående talare, har ni riktiga problem med det här sök hjälp.
Citera
2018-02-06, 07:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Det är all information som behövs, är vissa personer så oroade över situationen
att de måste veta varje detalj, är ett besök hos psykologen det bästa.
Där kan man älta sin oro.
I denna tråd kommer det nog aldrig sitta någon som känner till familjen
personligen och skriva ( tror inte riktigt på den där fostersonen), i allafall i första taget.Ni får leva med er oro.

Du har inte förstått min text. Jag beskrev endast vad polisen har sagt och jag har aldrig nämnt att varje detalj skall komma ut
Citera
2018-02-06, 07:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilken allmänhet? Diskuteras detta alls utanför FB? Hur många personer har skrivit här, några hundra? Inget mycket till allmänhet. Som flera påpekat spelar det ingen som helst roll vad de skulle säga, det kommer aldrig att räcka, det kommer rent av att öka antalet konspirationsteorier (scientologerna har infiltrerat polisen, det är därför de inte pekas ut som mördarna då OH var dem på spåren för momsbedrägerier, typ).
Jag håller med föregående talare, har ni riktiga problem med det här sök hjälp.

Du har uppenbarligen inte heller fattat vad jag skrev. Jag beskrev om än med mina egna ord vad polisen sagt. Jag har aldrig varit med i diskussionerna runt vad som skall informeras om utan endast mina funderingar på polisens egna uttalanden.
Citera
2018-02-06, 07:48
Medlem
Citat:
Nu spekulerar jag ENBART, men kanske det var såhär enkelt: Oskar älskade sin hustru så innerligt att bara tanken på att hon är död gör att han inte vill leva. Visst sådant säger man bara,
men för VISSA är nog kärleken så djup, på gott och ont. Kanske ett ultimatum hade räckt om Hanna säger att hon inte vill leva längre? Inte i en normal familj, men i en mycket specifik familj verkar ju det vara möjligt att övertyga en någorlunda sund förälder om en diskussion kring detta.
visst om man lider av autism och enbart har sin egen högra hand som sexpartner kanske detta låter otroligt, men om man har varit gift i många år förstår man nog en sådan djupare relation.

Djupt olyckligt att det verkar ha varit möjligt att diskutera sådana här "ytterlighetsdiskussioner", men som sagt, kanske räckte det med "enbart" hot om självmord från hustruns sida?
Vet inte om vi någonsin får svar på just detta, en psykolog hade nog gärna velat se svar på denna fråga?

Kanske HAN tog upp frågan mer som ett sätt att argumentera, men att diskussionen sedan tog mer reella planer? oavsett vilket måste det ha varit rätt ovanliga samtalsfraser i det äktenskapet på slutet.
Vi har förstått att vare sig Hanna eller Oskar ville leva. Men varför fick inte barnen leva?
Citera
2018-02-06, 07:58
Medlem
Citat:
Det finns gott med bevis för att vi ska veta att föräldrarna dödade barnen och tog därefter sina liv, med friskrivning för en detalj i det skeendet.
Det är dessutom klart vem av föräldrarna som har varit drivande och vem som varit mer passiv i beslutsprocessen, och det är inte såsom ni föreställer er.
Detaljerna i det har ni även i detaljerna kring vardagslivet, för den som är observant på det som har släppts om deras yrkesliv.
På det hela taget är det helt klart vad som har hänt, men då det är såpass spektakulärt och tröskelnivån för att sätta sig in i föräldrarnas situation har varit så hög, är det blott ett fåtal som insett vad som hänt. Egentligen märkligt att spekulationerna fortsätter, jag trodde diskussionen hade gått över i funderingar om hur samhället kan upptäcka och förebygga dessa mord. Men det finns bara några blyga ansatser till detta.

Det verktyg samhället har är att orosanmäla till socialförvaltningen. Frågan är om det blivit så att man allmänt förknippar socialen med de fattiga och därför inte anmäler ett välbeställd akademikerfamilj? Vad skall man orosanmäla för? Jo att familjen är i djup kris. Om föräldrar är i kris behöver de stöd. De kanske inte orkade med sina barn samtidigt som de mådde psykiskt dåligt själva och hade behövt någon typ av kontaktfamilj för avlastning.
Citera
2018-02-06, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
13/1 frågade jag dig om "pappan hängde i repet", det visste du.
Nu, efter snart en månad, undrar jag, vad vet du mer?
Eller var det allt, som du egentligen var säker på
.
Det har ingen betydelse, jag har delgett långt mycket mer än detaljen om hur pappan dog, de som följt mina inlägg vet det och de står svart på vitt i tråden, och jag vet många fler saker än det jag har sagt. Men jag kommer inte skriva fler detaljer, möjligt att någon av de andra 5 som sitter inne med information är sugna på att bli idiotförklarade för att de skriver sådant de fått erfara.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Att 'fotfästet' tappades då menar du?
Ja, det var det jag menade, pappan verkar ha varit stabil men bekymrad, men av någon anledning jag inte känner till så händer något.

Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det verktyg samhället har är att orosanmäla till socialförvaltningen. Frågan är om det blivit så att man allmänt förknippar socialen med de fattiga och därför inte anmäler ett välbeställd akademikerfamilj? Vad skall man orosanmäla för? Jo att familjen är i djup kris. Om föräldrar är i kris behöver de stöd. De kanske inte orkade med sina barn samtidigt som de mådde psykiskt dåligt själva och hade behövt någon typ av kontaktfamilj för avlastning.
Det verkar som att ingen orosanmälan inkommit från skolan till socialen, givetvis helt fel i mina ögon. Samtidigt som man får vara cynisk och misstänka att ingen åtgärd hade skapats av en sådan anmälan, men det kan vi naturligtvis inte veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in