Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Inget jag motsätter mig på där, oklart dock hur snabbt det gick dock. Jag har svårt att se hur dessa idéer skulle komma helt spontant i en diskussion för att sedan beslutas gemensamt, troligen måste föräldrarna ha diskuterat detta innan, tycker jag. Men jag vet inte hur länge de planerade utvidgat suicid, möjligt att det nämns någonstans? inget som jag hört dock
Så tänkte jag också från början. Det var inte så att de satt på soffan och så helt plötsligt så dök tanken upp hos båda. Nej, men det är en som har uttryckt tanken med jämna mellanrum..
Tänk om du hade varit i Oskars kläder. Du visste att frun var minst sagt instabil, kunde du bevisa det? Nej, så klart du inte kunde för du hade själv varit med om att dölja en del saker i hopp om att hon skulle stabilisera sig.
Låt oss säga att han ville skilja sig för att rädda sina döttrar. Den äldsta var så stor så hon fick själv bestämma var hon skulle bo. Om några månader eller ett år var det likadant med den yngre.
Vem skulle de välja. Hanna, det är alldeles självklart. För det första var barnen isolerade, de hade liten insyn i hur det gick till i andra familjer i alla fall de sista åren. Dessutom såg barnen att mamma var ledsen, inte en chans att de skulle lämna henne.
Tanken om ett mord, självmord hade varit på tapeten flera gånger, då gick det att prata bort. Nu kommer ni säga att Oskar hade ett val, vilket. Skulle han ta med sig de motsträviga barnen som kanske både grät och skrek och tyckte synd om mamma och ville hem igen. Nej, nu var det något speciellt, därför hände det. Att de sa att de gjorde det i samförstånd är väl närmast självklart. Trots allt trassel så skulle inte någon av dem låta den andra stå som skyldig.
Oskar kunde inte bevisa att Hanna var kapabel att ta med sig sina barn i döden. Så flickorna hade kommit hem igen, så enkelt är det. Oskar däremot behövde inte dö, det stämmer. Han visste att det skulle ske, med eller utan honom. Då tog han beslutat att göra det så skonsamt och smärtfritt som möjligt.
Glöm inte en sak. Han kunde inte gå till polisen och visa några blåmärken. Vem skulle tro honom?
Sedan vet vi inte heller hur starka banden var mellan Oskar och Hanna.