2018-02-06, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Det har försökts skriva ut allt men ingen tror på det ändå. Nästan allt finns i tråden redan ;-)

Hängt med ganska bra från början. Det mesta är skitsnack , enligt mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om det stämmer att hon haft cancer, kan den ha kommit tillbaka och spritt sig till hjärnan eller förstört hennes förstånd på annat sätt? Cancer är en livskris i sig, men den kan ju även påverka fysiskt...?
Inget jag hört något om, all cancer kan ju sprida sig och det är väl inte otroligt om det spridit sig till hjärnan. Men det är då ingen som hört något om det vad jag vet, jag kan tro att man även måste ta in fullständig medicin-lista för alla familjemedlemmar. Tankar på döden och funderingar på självmord förekommer hos patienter med cancer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, de borde ha hittats intill varandra om så var fallet...?

Undrar om HB var adopterad, asiatiskt ursprung? Det kan komma i kapp i olika skeden i livet.
Har hon bild på Linkedin?

Det kom fram att hon var blond och kort hår så asiat är hon inte
Citera
2018-02-06, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inget jag hört något om, all cancer kan ju sprida sig och det är väl inte otroligt om det spridit sig till hjärnan. Men det är då ingen som hört något om det vad jag vet, jag kan tro att man även måste ta in fullständig medicin-lista för alla familjemedlemmar. Tankar på döden och funderingar på självmord förekommer hos patienter med cancer.

Antidepressiva kan framkalla avgrundsdjupa kaninhål inledningsvis, och depressioner kan smitta. En tänkbar förklaring är att julledigheten blev för lång och isolerad för den person i familjen som fortfarande hade näsan ovanför vattenytan? Kan ju vara som så att det var den långa julledigheten med en massa krav och tankar om hur andra har det, när de inte orkade, som utlöste allt... En deprimerad familjs helt osannolika reaktion...? Då stämmer snacket om livskvalitet in...

Undrar om de tappat kontakt med släkt och vänner, såg ingen hur de hade det under julen? Var de duktiga på att dölja hur de mådde? Började familjens sammanbrott med mammans cancer? Det har ju hänt förr, men då brukar det finnas någon som kan intervenera i familjen och barnen går som vanligt till skolan...

https://www.metro.se/artikel/depressioner-kan-smitta-partnern-xr
Senast redigerad av rappytt 2018-02-06 kl. 03:03.
Citera
2018-02-06, 03:03
Medlem
why123s avatar
Citat:
Inget jag motsätter mig på där, oklart dock hur snabbt det gick dock. Jag har svårt att se hur dessa idéer skulle komma helt spontant i en diskussion för att sedan beslutas gemensamt, troligen måste föräldrarna ha diskuterat detta innan, tycker jag. Men jag vet inte hur länge de planerade utvidgat suicid, möjligt att det nämns någonstans? inget som jag hört dock

Så tänkte jag också från början. Det var inte så att de satt på soffan och så helt plötsligt så dök tanken upp hos båda. Nej, men det är en som har uttryckt tanken med jämna mellanrum..

Tänk om du hade varit i Oskars kläder. Du visste att frun var minst sagt instabil, kunde du bevisa det? Nej, så klart du inte kunde för du hade själv varit med om att dölja en del saker i hopp om att hon skulle stabilisera sig.

Låt oss säga att han ville skilja sig för att rädda sina döttrar. Den äldsta var så stor så hon fick själv bestämma var hon skulle bo. Om några månader eller ett år var det likadant med den yngre.

Vem skulle de välja. Hanna, det är alldeles självklart. För det första var barnen isolerade, de hade liten insyn i hur det gick till i andra familjer i alla fall de sista åren. Dessutom såg barnen att mamma var ledsen, inte en chans att de skulle lämna henne.

Tanken om ett mord, självmord hade varit på tapeten flera gånger, då gick det att prata bort. Nu kommer ni säga att Oskar hade ett val, vilket. Skulle han ta med sig de motsträviga barnen som kanske både grät och skrek och tyckte synd om mamma och ville hem igen. Nej, nu var det något speciellt, därför hände det. Att de sa att de gjorde det i samförstånd är väl närmast självklart. Trots allt trassel så skulle inte någon av dem låta den andra stå som skyldig.

Oskar kunde inte bevisa att Hanna var kapabel att ta med sig sina barn i döden. Så flickorna hade kommit hem igen, så enkelt är det. Oskar däremot behövde inte dö, det stämmer. Han visste att det skulle ske, med eller utan honom. Då tog han beslutat att göra det så skonsamt och smärtfritt som möjligt.

Glöm inte en sak. Han kunde inte gå till polisen och visa några blåmärken. Vem skulle tro honom?
Sedan vet vi inte heller hur starka banden var mellan Oskar och Hanna.
Citera
2018-02-06, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Så tänkte jag också från början. Det var inte så att de satt på soffan och så helt plötsligt så dök tanken upp hos båda. Nej, men det är en som har uttryckt tanken med jämna mellanrum..

Tänk om du hade varit i Oskars kläder. Du visste att frun var minst sagt instabil, kunde du bevisa det? Nej, så klart du inte kunde för du hade själv varit med om att dölja en del saker i hopp om att hon skulle stabilisera sig.

Låt oss säga att han ville skilja sig för att rädda sina döttrar. Den äldsta var så stor så hon fick själv bestämma var hon skulle bo. Om några månader eller ett år var det likadant med den yngre.

Vem skulle de välja. Hanna, det är alldeles självklart. För det första var barnen isolerade, de hade liten insyn i hur det gick till i andra familjer i alla fall de sista åren. Dessutom såg barnen att mamma var ledsen, inte en chans att de skulle lämna henne.

Tanken om ett mord, självmord hade varit på tapeten flera gånger, då gick det att prata bort. Nu kommer ni säga att Oskar hade ett val, vilket. Skulle han ta med sig de motsträviga barnen som kanske både grät och skrek och tyckte synd om mamma och ville hem igen. Nej, nu var det något speciellt, därför hände det. Att de sa att de gjorde det i samförstånd är väl närmast självklart. Trots allt trassel så skulle inte någon av dem låta den andra stå som skyldig.

Oskar kunde inte bevisa att Hanna var kapabel att ta med sig sina barn i döden. Så flickorna hade kommit hem igen, så enkelt är det. Oskar däremot behövde inte dö, det stämmer. Han visste att det skulle ske, med eller utan honom. Då tog han beslutat att göra det så skonsamt och smärtfritt som möjligt.

Glöm inte en sak. Han kunde inte gå till polisen och visa några blåmärken. Vem skulle tro honom?

OH resonerade inte rationellt, utan "sjukt rationellt" är min syn på detta. Han gick ned sig totalt under julen, om det nu är så att HB smittat honom med sin depression. Eller om de under lång, lång tid båda varit deprimerade. Vilket lett till att barnen också blivit deprimerade. Kanske hade de båda väldigt höga krav på sig själva och allt blev övermäktigt. Snacket om livskvalitet var säkert viktigt för dem, de jämförde sig med andra och hur det borde vara.

Hur såg det ut hos dem? Stökigt och smutsigt? Tom kyl? Åt de något, vem lagade mat?

Vilken soppa. Så invecklat och tragiskt.

Samtidigt hade båda jobb och inkomster. Och två barn. Ett fint hus. Allt det kan försvinna från medvetandet vid en depression. Och den var nog smittsam...
Senast redigerad av rappytt 2018-02-06 kl. 03:08.
Citera
2018-02-06, 03:07
Medlem
Det spelar ingen roll om så förundersökningsledaren själv hade gjort dagliga avrapporteringar i tråden, så hade det helt gått förbi för vissa skribenter, som ser det som sin skyldighet att tramsa sönder tråden med dumheter och fantasier. Helt okunniga som de är kring preliminära rapporter, avstämning inför risk för wherter-effekt/klustersjälvmord i media och vanligt polisarbete i stort(idioten själv torde kasta sig över google för att slå upp dessa ord). Samt patologiskt omedvetna om när de själva har haft fel och andra har korrekta källor. Ingen självinsikt

Så, nej inte ens om förundersökningsledaren själv med digital signatur skrivit direkt i tråden hade massan av läsare kunnat se detta, så effektivt har vissa skribenter skräpat ner tråden.
Citera
2018-02-06, 03:13
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om så förundersökningsledaren själv hade gjort dagliga avrapporteringar i tråden, så hade det helt gått förbi för vissa skribenter, som ser det som sin skyldighet att tramsa sönder tråden med dumheter och fantasier. Helt okunniga som de är kring preliminära rapporter, avstämning inför risk för wherter-effekt/klustersjälvmord i media och vanligt polisarbete i stort(idioten själv torde kasta sig över google för att slå upp dessa ord). Samt patologiskt omedvetna om när de själva har haft fel och andra har korrekta källor. Ingen självinsikt

Så, nej inte ens om förundersökningsledaren själv med digital signatur skrivit direkt i tråden hade massan av läsare kunnat se detta, så effektivt har vissa skribenter skräpat ner tråden.

Här förstår jag dig inte. Varför måste man reta sig på vad andra förstår/inte förstår? Det tar tid att smälta fakta och de flesta har bara sin egen erfarenhet att falla tillbaka på.

Har jag förstått saken rätt nu så menar du:
1. Hanna var drivande
2. Oskar tappade fotfästet
3. Tillsammans planerade de självmorden och morden utifrån något som inträffat/hur de mådde under julen/de var helt slut
4. De har spelat in en hälsning (med bitvis spektakulära inslag?)

Vad är det som är spektakulärt, utöver det givna att en hel familj dog?
Citera
2018-02-06, 03:13
Medlem
Citat:

Ta bladet från munnen och gör en sammanställning då! Intressant att läsa alla olika tankar om mördaren/mördarna.

Tror många deltagare här inne har blivt alltför härdade. Två barn kallblodigt mördade. Glöm inte det.
Som någon skrev innan.. Får inte komma ut... kan bli en följdeffekt. Jasså scheele?
Citera
2018-02-06, 03:17
Medlem
Nu spekulerar jag ENBART, men kanske det var såhär enkelt: Oskar älskade sin hustru så innerligt att bara tanken på att hon är död gör att han inte vill leva. Visst sådant säger man bara,
men för VISSA är nog kärleken så djup, på gott och ont. Kanske ett ultimatum hade räckt om Hanna säger att hon inte vill leva längre? Inte i en normal familj, men i en mycket specifik familj verkar ju det vara möjligt att övertyga en någorlunda sund förälder om en diskussion kring detta.
visst om man lider av autism och enbart har sin egen högra hand som sexpartner kanske detta låter otroligt, men om man har varit gift i många år förstår man nog en sådan djupare relation.

Djupt olyckligt att det verkar ha varit möjligt att diskutera sådana här "ytterlighetsdiskussioner", men som sagt, kanske räckte det med "enbart" hot om självmord från hustruns sida?
Vet inte om vi någonsin får svar på just detta, en psykolog hade nog gärna velat se svar på denna fråga?

Kanske HAN tog upp frågan mer som ett sätt att argumentera, men att diskussionen sedan tog mer reella planer? oavsett vilket måste det ha varit rätt ovanliga samtalsfraser i det äktenskapet på slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av why123

Citera
2018-02-06, 03:23
Medlem
Citat:
Nu spekulerar jag ENBART, men kanske det var såhär enkelt: Oskar älskade sin hustru så innerligt att bara tanken på att hon är död gör att han inte vill leva. Visst sådant säger man bara,
men för VISSA är nog kärleken så djup, på gott och ont. Kanske ett ultimatum hade räckt om Hanna säger att hon inte vill leva längre? Inte i en normal familj, men i en mycket specifik familj verkar ju det vara möjligt att övertyga en någorlunda sund förälder om en diskussion kring detta.
visst om man lider av autism och enbart har sin egen högra hand som sexpartner kanske detta låter otroligt, men om man har varit gift i många år förstår man nog en sådan djupare relation.

Djupt olyckligt att det verkar ha varit möjligt att diskutera sådana här "ytterlighetsdiskussioner", men som sagt, kanske räckte det med "enbart" hot om självmord från hustruns sida?
Vet inte om vi någonsin får svar på just detta, en psykolog hade nog gärna velat se svar på denna fråga?

Kanske HAN tog upp frågan mer som ett sätt att argumentera, men att diskussionen sedan tog mer reella planer? oavsett vilket måste det ha varit rätt ovanliga samtalsfraser i det äktenskapet på slutet.

Gillar inte allt i ditt svar, men, men... varför slå ned på folk och med fördomar?

Hur som, i familjer där någon hotar med självmord, och man älskar varandra djupt, är inte svaret att själva börja fundera på att ta livet av sig i en kärlekspakt. Tycker att detta tar Julia och Romeo-proportioner nu.

Nej, min tanke är att O som från början mått ok trots familjekrisen (mamman) själv blev deprimerad. Han magrade och när han gick hemma under julen var båda föräldrarna så nedgångna att de faktiskt tyckte att det var lika bra att logga ut. Ingen hade någon kontakt med omvärlden. Djupt skadligt.

Här återkommer tankarna på barnen. Hur hade de stackars barnen det med två så nedgångna föräldrar?

Känns som att allt är spekulationer, vilket det är. Kan ju lika gärna vara som så att någon öst ut depressiv medicin inom familjen, vilket fick fruktansvärda konsekvenser. Mot detta talar att detta var akademiker, som bör vara vana vid att läsa innantill om biverkningar. Nej, nu är jag inne på mörkret igen, något vi inte kan förstå... tror inte på Romeo & Julia... oaktat djup kärlek. Det var i så fall psykisk sjukdom som orsakade dödsfallen.
Citera
2018-02-06, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
Ta bladet från munnen och gör en sammanställning då! Intressant att läsa alla olika tankar om mördaren/mördarna.

Tror många deltagare här inne har blivt alltför härdade. Två barn kallblodigt mördade. Glöm inte det.
Som någon skrev innan.. Får inte komma ut... kan bli en följdeffekt. Jasså scheele?
Jag gjorde det, responsen var så odrägligt infantil och otrevlig så jag tog bort den sammanställningen.

Vi är väl en handfull skribenter som har haft oturen att sitta inne med väldigt bra information, men efter ca 20 försök att skriva informationen så gav jag upp och de andra hade samma upplevelse. Fråga någon av de andra istället som sitter på "insider-info", jag skriver inga fler detaljer i detta ämne. Eller fråga åsiktsfabriken Moosky istället, denne kan säkert skriva en mycket mer exotisk sammanställning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in