2018-02-05, 23:16
Medlem
varför, varför har inte blodvärdena föranlett dopingfall om expertläkare med stor sannolikhet misstänker doping när de presenteras värdena.

Vad sysslar antidopingen med. Den verkar ju inte alls fungera utan mest jobba för att rentvätta de åkare som åker dit på prov som inte går att förneka.. urk
Citera
2018-02-05, 23:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Åke Andrén-Sandberg, expert på dopningsfrågor inom RF, uttalade sig för Radiosporten i går söndag och sa att Gundersen var en erkänt kunnig läkare som han hade stort förtroende för. Apropå åsikten att Gundersen inte skulle vara lämplig att uttala sig i frågan och att UG borde ha tillfrågat "mer etablerade" läkare.
Citera
2018-02-05, 23:20
Medlem
För övrigt, info om detta läcktes i tråden av en person som påstår att en bekant fått reda på detta under studiebesök på SVT.

Det låter ju helt otroligt att man skulle avslöja detta i förväg till någon på studiebesök. Antingen är det inte rätt historia till hur användaren kom över infon eller så är ju nivån på SVT redaktionen riktigt riktigt låg. De ska också fnissande ha sagt något om att FB kommer vaska fram namnen?

Man häpnar..

Eller kan det finnas SVT medarbetare som är här inne och skriver tro
Senast redigerad av grobiankungen 2018-02-05 kl. 23:23.
Citera
2018-02-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är är irrelevant. Har du dåliga blodvärden kommer du aldrig blir elitidrottsman inom konditionsidrott, på ren väg. Rena elitåkare som äter varierat har bra värden och ska inte få några direkta diffar.

Har du förövrigt fått värden dokumenterade före och efter dina alpvistelser?

Höghöjdsläger verkar inte göra alla till en plusvariant, dit hör jag själv. Varierad och bra kost? Vi får se hur det fungerar för Calle och IBS. Man blir mer normal mha medicin, men inte bra.
Arytmi är också vanligt bland uthållighetsidrottare, ex Kalla. Vi vet inte vilka som ev drabbats och när. En kommentar ang form.
Iofs har du rätt, nästan.
Citera
2018-02-05, 23:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellertid
Jag talade med en läkare idag som sa att mitt blodvärde nog var högst vid de tillfällen jag var magsjuk och hade diare. Jag tar inte det för sant. Hur vet han? Lokalläkare. Taskig utbildning. Hankar sig fram på en vårdmottagning långt från Stockholm.
Men UG gjorde inte sitt jobb.
De lanserade. En läkare från Trumpland. Jag litar hellre på fler från Assholecountries.
Det är korrekt; i blodet finns en andel vatten. När du blir uttorkad minskar den andelen och därmed blir det fler röda blodkroppar per milliliter.

När du är på hög höjd bildas fler röda blodkroppar för att kompensera för den lägre syrehalten.

Kombinationen uttorkning och hög höjd kan därför få blodvärden att stiga ordentligt.

Lägg till det, att olika personer har olika normalnivåer vad gäller blodvärden och även reagerar olika starkt och snabbt på t ex höjdförändringar och uttorkning.

Många av de bästa skidåkarna är födda med en mycket hög naturlig nivå.

Summa summarum gör allt detta att det är mycket svårt att göra en kvalificerad bedömning av en persons blodvärden om man inte känner till ett antal kringfaktorer.

Vi får väl se om UG lyckas presentera genomarbetade och trovärdiga fakta.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2018-02-05 kl. 23:26.
Citera
2018-02-05, 23:59
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacker
Gundersen och de andra är med för att titta på enskilda åkare. Men att enskilda dopar sig är inget nytt.
Det interessanta är ju att de har 10000 prover. Med det kunde man göra något.

10000 prover på 2000 idrottare utspritt under ett decennium, verkar väldigt lite för att kunna göra någon form av utsaga.

Hur många dopingprov lämnar yppersta eliten under ett år ? i snitt 20-30 ?
Baserat på detta, med ett underlag på 50000 prover per år kanske det går att dra ordentliga slutsatser.
Citera
2018-02-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Nej det kan inte vara 20 andra.

Det är en aktiv manlig åkare.

Vill du inte förstå det? Kraftigt naiv är du om du inte kan förstå att det förekommer doping även i Sverige.

Intervjun med landslagets läkare?

Dessutom är Hellner en åkare som behöver lite medvind. Och han vet om att han behöver en liten genväg. Inför hans sista OS, kanske till och med sista stora tävling.

Det är hans enda chans att vinna.

Hellner känns även som en person som skulle kunna gå över gränsen..

Hoppas du förstår att den här historien kommer få ett slut där namnet blir offentligt. För många som vet namnet. Värdet på den nyheten är mycket stort.
Jo jag tror det förekommer dopning i Sverige. Jag är inte naiv. Mina omdömen baseras inte på känslor. Jag är klok, påläst och full av kunskap. Men låt oss skita i det personliga. Det kan vara 20-talet åbegäva dig.kare det handlar om. Du har för stor tilltro till media. Men låt oss gå för vad du snöat in på: Hellner. Visst. Men varför de höga värdena?
Finns nån mer testad?
Sedan 2010?
Du snackar om "medvind" "genväg". Vad vet du?
Nä jag tror du behöver läsa böcker och förkovra dig. Hopp finns. Du stavar bra.
Citera
2018-02-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellertid
Jo jag tror det förekommer dopning i Sverige. Jag är inte naiv. Mina omdömen baseras inte på känslor. Jag är klok, påläst och full av kunskap. Men låt oss skita i det personliga. Det kan vara 20-talet åbegäva dig.kare det handlar om. Du har för stor tilltro till media. Men låt oss gå för vad du snöat in på: Hellner. Visst. Men varför de höga värdena?
Finns nån mer testad?
Sedan 2010?
Du snackar om "medvind" "genväg". Vad vet du?
Nä jag tror du behöver läsa böcker och förkovra dig. Hopp finns. Du stavar bra.
Det här handlar alltså om en åkare som var aktiv innan 2010 och som fortfarande är aktiv i landslaget. Så visst, fram med dina 20-talet åkare du tror det kan handla om.
Citera
2018-02-06, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och var finns siffrorna på de olika åkarnas blodvärden? Har Hb-värdena varierat med 100 (vilket får anses onormalt oavsett person) eller med 40-50 (vilket mycket väl kan vara naturligt; läs mina övriga inlägg de senaste sidorna där jag redogör för mina egna blodvärden)?

Har någon haft Hb-värden långt över 200 (vilket får anses onormalt) eller handlar det om 180?

Sen har man ju haft en regel, där åkare med mycket höga Hb-värden inte tillåts ställa sig på startlinjen förrän deras värden gått under någon viss gräns. Om jag inte minns alldeles fel så var gränsen till en början satt så, att några åkare (i absoluta världstoppen) med naturligt höga värden inte kunde tävla. Efter att ha bevisat - med hjälp av omfattande undersökningar - att deras höga värden faktiskt var naturliga, fick de tävla.

Blodet är en komplex historia.

Det här kommer förmodligen inte leda till något. Personen kommer visa sig ren i OS och ev. kommer det röra sig om någon med "känd" blodvärdesproblematik. Finns inte bevis så kan man inte så mkt göra.

Det är ju bra med lite uppmärksamhet, så ökar kanske chanserna för ett renare OS.
Citera
2018-02-06, 02:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Dessutom är Hellner en åkare som behöver lite medvind. Och han vet om att han behöver en liten genväg. Inför hans sista OS, kanske till och med sista stora tävling.

Det är hans enda chans att vinna.

Hellner känns även som en person som skulle kunna gå över gränsen.

Ja, det verkar ju logiskt. Hellner skulle alltså ha dopat sig 2010, eller tidigare, eftersom han behövde en boost inför OS 2018?

Det handlar alltså om tester gjorda mellan 2001-2010.
Citera
2018-02-06, 04:50
Medlem
wwrs avatar
Bach vek ned sig och stödde ryssavstängningen. När CAS gick emot avstängningarna fogade sig Bach ännu mer och vill nu strukturera om CAS. Men då passar en brittisk bloggare på att tvåla till Bach från andra hållet och säga "man får inte hota CAS". False flag attack, skulle jag tro.
https://www.insidethegames.biz/articles/1061073/nick-butler-thomas-bach-should-think-very-carefully-before-declaring-war-on-cas

I sammanhanget finns ytterligare en intressant person med kanske lite oklar bakgrund. Ordförande i Int. JudoFörbundet Marius Vizer. Har attackerat IOC hårt 2015.
https://sports.vice.com/en_us/article/z4dag8/the-mysterious-and-bizarre-figure-starting-a-righteous-cold-war-with-the-olympics

IOC hade ju även konflikt med WADA före OS i Rio. IOC ansåg att McLarenkommissionen kom för nära inpå OS med sina "avslöjanden".

Finns hur mycket som helst att gräva i för den tidning som vill. Men de drar upp gamla Hb-värden och vill leka "gissa vem". Även bloddoping viktigt, men just nu läggs det ut för att dölja IOC-härvan, tror jag.

IOC går emot CAS och stänger av de frikända.
https://www.insidethegames.biz/articles/1061071/russian-athletes-cleared-by-cas-remain-barred-from-pyeongchang-2018
"Skandalen är nu fullbordad" var det inte så du skrev, Brewing?

En juridisk knut var ju att gå emot CAS. Men IOC försöker komma runt den genom att säga att de har hittat fler bevis.
Citat:
The IOC claim that the investigation of their Invitation Review Panel, chaired by France's Valérie Fourneyron, had found "additional evidence" about these athletes which was not available to the Oswald Commission which delivered the verdicts overturned by CAS.

Förra höstens annalkande kärnvapenkrig (enligt media) med Nordkorea verkar lagt "på is". Gemensamt hockeylag från nord och syd fick stryk av svenskorna med 3-1.

Stor nyhet att nord och syd tävlar under gemensam flagg, som jag missat. Media påpekar dock att japanerna är missnöjda med nord och syds förenade flagga som innehåller en "japansk" ö-grupp.
https://www.insidethegames.biz/articles/1061077/japanese-government-lodge-complaint-to-seoul-over-unified-korean-flag

https://www.insidethegames.biz/articles/1061086/bach-insists-pyeongchang-2018-olympic-spirit-has-brought-real-hope-to-korean-people
Många "insists", "claims" och "reiterates" i den bloggen. Klart partisk sajt.

Åtminstone något som går i motsatt riktning till den polarisering av världen som personerna bakom Rodchenkov-härvan vill försöka uppnå.

Jag har inte hunnit läsa alla nya inlägg. Ursäkta om det finns upprepningar.
Senast redigerad av wwr 2018-02-06 kl. 05:26.
Citera
2018-02-06, 06:12
Medlem
Trovärdigheten för SvT och UG får sig ännu en rejäl törn nu. Blåser upp en höna från ingenting av värde..hänt förr..och tråkigt det händer igen. Startar spekulationer och misstro..men börjar nu iaf vända sig mot SvT..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in