2018-02-05, 22:56
  #11785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Blodvärden kan dels variera olika mycket och snabbt mellan olika individer, dels påverkas de rejält av faktorer som uttorkning och ändring av vistelsehöjd.

Ett exempel; jag (som är rätt gammal och inte har någon anledning att dopa mig) har av genetiska orsaker tyvärr väldigt låga naturliga blodvärden. Men om jag tillbringar en vecka i Alperna på hög höjd och dessutom äter vanlig järnmedicin samtidigt ökar mina värden mycket kraftigt på 4-5 dar, för att sedan sjunka tillbaka ganska raskt när jag kommer hem till låglandet igen.

Skulle jag dessutom köra ett långlopp när jag är i Alperna, och bli uttorkad, blir värdena än högre.

Sens moral: först vill man se vilka värden Svens/UG/SVT vaskat fram. Sen vill man veta omständigheterna kring dessa värden. Sedan får en kunnig läkare uttala sig och göra en bedömning.

Det är är irrelevant. Har du dåliga blodvärden kommer du aldrig blir elitidrottsman inom konditionsidrott, på ren väg. Rena elitåkare som äter varierat har bra värden och ska inte få några direkta diffar.

Har du förövrigt fått värden dokumenterade före och efter dina alpvistelser?
Citera
2018-02-05, 22:56
  #11786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
De är beordrade in under radioskugga nu inför OS, IOK regler. Även tex JHK har stängt sin vlogg

Gäller det bara manliga åkare eller vadå?
Citera
2018-02-05, 22:57
  #11787
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
UGs nya reportage baseras på att de gått igenom ett stort antal blodprover under perioden 2001-2010. Att Svens sen även gör några uttalanden om ett äldre jobb ändrar inte på det.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är expert på exakt vilka grunder som en idrottare kan fällas för doping på. Men du som uppenbarligen är expert kan väl ge några exempel på skidåkare som stängts av för doping enbart pga för höga blodvärden?

Du vill uppenbarligen inte förstå.
Man kan inte fälla en enskild åkare utan bevis mot personen.
Men man kan med all säkerhet slå fast att väldigt många i gruppen elitåkare har dopat sig (och gör det fortsatt) genom att se på statistiken över blodvärden.
Hur svårt kan det vara att fatta detta?
Citera
2018-02-05, 22:58
  #11788
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det var ju precis det som hände i programmet du sågar. Tre kunniga läkare fick alla fakta och sa att det med all säkerhet rörde sig om doping.
Men fortsätt stoppa huvudet i sanden du.
Där nämns inga åkare vid namn och det presenteras alldeles för litet fakta för att det ska gå att dra några slutsatser.

Jag uteslutet inte att det kan finnas dopade åkare. Men det måste fram betydligt mer fakta.
Citera
2018-02-05, 22:59
  #11789
Medlem
En allmän fråga.

Får man likadana blodsprängda kinder som Kläbo, Iversen och Warholm om man kombinerar bloddoping och blodförtunnande?
Citera
2018-02-05, 23:00
  #11790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det var ju precis det som hände i programmet du sågar. Tre kunniga läkare fick alla fakta och sa att det med all säkerhet rörde sig om doping.
Men fortsätt stoppa huvudet i sanden du.
"Tre kunniga läkare" vad vet du om det? Jag har googlat dem.
Intressantare är att reportaget valde att inte vända sig till mer etablerade läkare.
De underlät att tala med alla som hade kunnat nyansera.
Inte bara läkare.
Ett tomt reportage som nog klarar sig från att fällas men som kommer att bli ett skämt inom journalistkåren. Svt kommer inte ge nya kontrakt. Fast Svt ska skämmas. Som nyhet hade det gått an. Men UG är en flaggskepp som kräver journalistisk integritet och trovärdighet. Det blir lokalnyheter för de inblandade framöver. På sin höjd.
Citera
2018-02-05, 23:03
  #11791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Gäller det bara manliga åkare eller vadå?

Det låter osannolikt. Det beror väl på var de befinner sig, gör för avvägning osv:


https://www.expressen.se/sport/os-2018/stjarnorna-stoppas-av-harda-regler-i-os/
Citera
2018-02-05, 23:05
  #11792
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emellertid
Du kan ju ägna dig att tro det gäller Hellner. Men din tro är högst personlig. Du har inte några fakta som stödjer dej mer än 100-talet inlägg här. Det kan vara han. Men också 20-talet andra. Ska man gå på vad som presenterats i media är Brink mer trolig. So what?
De höga och onormala värden som uppmätts är säker fakta. Har de inte kollats är det en skandal i sig. Men om det vet vi inget.
Vad vi vet är att Uppdrag Granskning gjorde ett kasst jobb i att inte ge oss svar. Men de har misstänkliggjort.
De kunde lärt oss om höga blodvärlden och vid vilka situationer ett tillfälligt högt blodvärde kan uppstå.
Jag talade med en läkare idag som sa att mitt blodvärde nog var högst vid de tillfällen jag var magsjuk och hade diare. Jag tar inte det för sant. Hur vet han? Lokalläkare. Taskig utbildning. Hankar sig fram på en vårdmottagning långt från Stockholm.
Men UG gjorde inte sitt jobb.
De lanserade. En läkare från Trumpland. Jag litar hellre på fler från Assholecountries.

Nej det kan inte vara 20 andra.

Det är en aktiv manlig åkare.

Vill du inte förstå det? Kraftigt naiv är du om du inte kan förstå att det förekommer doping även i Sverige.

Intervjun med landslagets läkare?

Dessutom är Hellner en åkare som behöver lite medvind. Och han vet om att han behöver en liten genväg. Inför hans sista OS, kanske till och med sista stora tävling.

Det är hans enda chans att vinna.

Hellner känns även som en person som skulle kunna gå över gränsen..

Hoppas du förstår att den här historien kommer få ett slut där namnet blir offentligt. För många som vet namnet. Värdet på den nyheten är mycket stort.
Citera
2018-02-05, 23:07
  #11793
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är är irrelevant. Har du dåliga blodvärden kommer du aldrig blir elitidrottsman inom konditionsidrott, på ren väg. Rena elitåkare som äter varierat har bra värden och ska inte få några direkta diffar.

Har du förövrigt fått värden dokumenterade före och efter dina alpvistelser?
Ändå har jag tävlat på hygglig nivå - om än inte elitnivå - i ett par konditionskrävande idrotter. Sprungit milen en bit under 40 utan att träna särskilt mycket löpning.

Ja, jag har gjort sådana tester du frågar om. Under en period hade jag så pass dåliga värden (Hb runt eller strax under 100 att jag gjorde regelbundna tester för att lökarna trodde att jag hade någon allvarlig sjukdom. Efter en månad med järnmedicin och två veckor med utförsåkning i alperna steg det rejält, har för mig att jag låg mellan 150 och 160. Sen sjönk det tillbaka till c:a 125-130 på nån månad.
Citera
2018-02-05, 23:09
  #11794
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellertid
"Tre kunniga läkare" vad vet du om det? Jag har googlat dem.
Intressantare är att reportaget valde att inte vända sig till mer etablerade läkare.
De underlät att tala med alla som hade kunnat nyansera.
Inte bara läkare.
Ett tomt reportage som nog klarar sig från att fällas men som kommer att bli ett skämt inom journalistkåren. Svt kommer inte ge nya kontrakt. Fast Svt ska skämmas. Som nyhet hade det gått an. Men UG är en flaggskepp som kräver journalistisk integritet och trovärdighet. Det blir lokalnyheter för de inblandade framöver. På sin höjd.

OK du har Googlat Gundersen och kommit fram till att han INTE är kunnig?
Vad grundar du det på?
http://medicine-and-sports.com/dr-med-james-stray-gundersen/

Förstår jag din ståndpunkt rätt?
Det är fel av UG och andra journalister att påvisa att det med all säkerhet pågår omfattande doping inom skideliten?
Eller förnekar du att det är den enda logiska slutsatsen?
Citera
2018-02-05, 23:14
  #11795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
OK du har Googlat Gundersen och kommit fram till att han INTE är kunnig?
Vad grundar du det på?
http://medicine-and-sports.com/dr-med-james-stray-gundersen/

Förstår jag din ståndpunkt rätt?
Det är fel av UG och andra journalister att påvisa att det med all säkerhet pågår omfattande doping inom skideliten?
Eller förnekar du att det är den enda logiska slutsatsen?

Gundersen och de andra är med för att titta på enskilda åkare. Men att enskilda dopar sig är inget nytt.
Det interessanta är ju att de har 10000 prover. Med det kunde man göra något.
Citera
2018-02-05, 23:15
  #11796
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du vill uppenbarligen inte förstå.
Man kan inte fälla en enskild åkare utan bevis mot personen.
Men man kan med all säkerhet slå fast att väldigt många i gruppen elitåkare har dopat sig (och gör det fortsatt) genom att se på statistiken över blodvärden.
Hur svårt kan det vara att fatta detta?
Och var finns siffrorna på de olika åkarnas blodvärden? Har Hb-värdena varierat med 100 (vilket får anses onormalt oavsett person) eller med 40-50 (vilket mycket väl kan vara naturligt; läs mina övriga inlägg de senaste sidorna där jag redogör för mina egna blodvärden)?

Har någon haft Hb-värden långt över 200 (vilket får anses onormalt) eller handlar det om 180?

Sen har man ju haft en regel, där åkare med mycket höga Hb-värden inte tillåts ställa sig på startlinjen förrän deras värden gått under någon viss gräns. Om jag inte minns alldeles fel så var gränsen till en början satt så, att några åkare (i absoluta världstoppen) med naturligt höga värden inte kunde tävla. Efter att ha bevisat - med hjälp av omfattande undersökningar - att deras höga värden faktiskt var naturliga, fick de tävla.

Blodet är en komplex historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in