2018-02-05, 21:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Jo, då kan du visst åka dit. Det körs automatiska registersökningar mellan spår- ,utrednings- och DNA-registret så när ditt DNA hamnar i registret så kommer dina tidigare synder att falla ut i träffrapporten. Med rätta, anser jag.

Däremot hamnar ju inte de som frivilligt lämnat prov i samband med detta mord i registret. Men det har med lagstiftning att göra, inte teknik. Tekniskt sett vore det inte särskilt svårt att lägga in alla medborgares DNA i DNA-registret och sedan låta datorn tuffa på med jämförelser mot spår som kommer in.

Om det hade funkat så idag skulle man ju högst troligen faktiskt lyckats gripa gärningsmannen, eftersom det då inte hade funnits något som triggat självmordet på samma sätt som hembesökstopsningen verkar gjort i detta fall: Topsningen var väl högst troligen den utlösande faktorn när GM insåg att det var kört.

Du har rätt i det du skriver.

"DNA-profilerna i DNA- och utredningsregistret söks dagligen mot spårregistret som
innehåller DNA-spår från brottsplatser. De söks även mot DNA-profiler i andra länders
DNA-register som Sverige har en överenskommelse med enligt Prümrådsbeslutet. "

"Frivilligprov
Den som frivilligt har lämnat DNA-prov i ett ärende registreras inte i något DNAregister.
Resultatet från DNA-provet (DNA-profilen) jämförs enbart inom det aktuella
ärendet. "

http://www.nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informationsmaterial/SKL/Faktablad%20dnaregistrering%20Polismyndigheten%202 017.pdf

Polisen har bra sidor om DNA, register, lagstigtning mm:

http://www.nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/

Svårt att veta exakt vad som hade hänt med L.G om alla personer i Sverige hade legat i DNA- registret. Förmodligen var det känslan av att inte lyckats komma undan som utlöste självmordet, men någonstans innerst inne måste han ändå ha förstått att en dag skulle man komma och få honom topsad. Han måste ju ha följt rapporteringen om fallet. Men när man inte vet motivet, kan man inte veta vad som fått honom att göra det. Kanske var det den problematik som L.G hade som gjorde honom självmordsbenägen ändå. Vi kommer aldrig att få veta.

Om vi hade haft alla i register, hade han kanske istället tagit livet av sig så snart han fått klart för sig att de säkrat konklusivt DNA på två ställen på brottsplatsen.
Senast redigerad av notknapparen 2018-02-05 kl. 22:26.
Citera
2018-02-05, 23:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo, då kan du visst åka dit. Det körs automatiska registersökningar mellan spår- ,utrednings- och DNA-registret så när ditt DNA hamnar i registret så kommer dina tidigare synder att falla ut i träffrapporten. Med rätta, anser jag.

Däremot hamnar ju inte de som frivilligt lämnat prov i samband med detta mord i registret. Men det har med lagstiftning att göra, inte teknik. Tekniskt sett vore det inte särskilt svårt att lägga in alla medborgares DNA i DNA-registret och sedan låta datorn tuffa på med jämförelser mot spår som kommer in.

Om det hade funkat så idag skulle man ju högst troligen faktiskt lyckats gripa gärningsmannen, eftersom det då inte hade funnits något som triggat självmordet på samma sätt som hembesökstopsningen verkar gjort i detta fall: Topsningen var väl högst troligen den utlösande faktorn när GM insåg att det var kört.

Brottsligheten kommer ändå att hjälpligt att anpassa sig efter hur tekniken ser ut. Skulle vi ha DNA-register skulle vi få en massa mord där mördaren påträffas död och styckad på platsen eller direkt efter eller så snart polisen går ut med att de har dna. Plötsligt blir alla mord seriemord eller ger upphov till seriesjälvmord.
Citera
2018-02-06, 06:18
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Brottsligheten kommer ändå att hjälpligt att anpassa sig efter hur tekniken ser ut. Skulle vi ha DNA-register skulle vi få en massa mord där mördaren påträffas död och styckad på platsen eller direkt efter eller så snart polisen går ut med att de har dna. Plötsligt blir alla mord seriemord eller ger upphov till seriesjälvmord.

Är svenska fängelser så hemska att en person hellre hänger sig än att ta sitt straff?

Viljan att dö är inte frisk. En människa tar inte livet av sig om personen inte är spion med giftkapslar.

En hemsk återvändsgränd för grabben som säkerligen inte var född till mördare. Fruktansvärt tråkigt att han inte såg någon utväg eller hade någon han kunde vända sig till. Låter märkligt när det står i tråden att Liselott blev strypt. Kvinnan var ändå stark. Krävs mycket styrka för att strypa någon. Har sett kort på killen. Kom en sån grabb för nära mig hade han inte psykologiskt övertag i alla fall. En tanig tonårs kille skrämmer ingen. I alla fall inte en kvinna i 60 års åldern.
Citera
2018-02-06, 06:59
Medlem
Tråden tenderar att mer handla om vilka regler som kan accepteras för topsning än själva mordet på LH. Polisen är 100-procentigt säker på att LG är gärningsmannen efter topsning och DNA-analys. De jobbar nu med att försöka få fram en förklaring varför han gjorde det. Det verkar mer och mer som att motivet inte är så uppenbart som gärningsmannaprofilgruppen gått ut med. Troligtvis ett förhastat uttalande eller trams som GW säger. De poliser som utreder brottet har ännu inte gått ut med någon motivbild utan säger tvärtom att de i dagsläget inte ser någon tydlig förklaring till LG:s agerande. Vittnen har uppgett att LG ofredat dem i spåret men de har agerat genom att nonchalera honom eller ta sig därifrån. LH som kommit gående med sina stavar kanske inte kunde bli av med honom eller hamnade i ordväxling som fick sinnet att rinna hos honom. Inte ett omöjligt scenario om LG hade psykiska problem och var påtänd. Mordet då är väl snarare att betrakta som ett dråp?

Utifrån polisens senaste uttalande så lutar det åt att frågan om motiv kommer att bli obesvarad.
Citera
2018-02-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Utifrån polisens senaste uttalande så lutar det åt att frågan om motiv kommer att bli obesvarad.

Motivet kan vara oklart i många fall där gärningsmannen är vid liv och åker fast också.
Citera
2018-02-06, 18:14
Medlem
Faderskapsprov är ju inte riktigt frivilligt men DNA sparas inte
(Enligt info men f-n vet..)

Ny teori: Han var kanske självmordsbenägen redan i skogen? Därför beteendet, hon
kanske ville stoppa hans självmord? Han blev rasande
och överreagerade
Citera
2018-02-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Är svenska fängelser så hemska att en person hellre hänger sig än att ta sitt straff?

Viljan att dö är inte frisk. En människa tar inte livet av sig om personen inte är spion med giftkapslar.

En hemsk återvändsgränd för grabben som säkerligen inte var född till mördare. Fruktansvärt tråkigt att han inte såg någon utväg eller hade någon han kunde vända sig till. Låter märkligt när det står i tråden att Liselott blev strypt. Kvinnan var ändå stark. Krävs mycket styrka för att strypa någon. Har sett kort på killen. Kom en sån grabb för nära mig hade han inte psykologiskt övertag i alla fall. En tanig tonårs kille skrämmer ingen. I alla fall inte en kvinna i 60 års åldern.

Borde vara fler som dig!
Fast är man inte så modig kan man ta hjälp av andra
Citera
2018-02-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svårt att veta exakt vad som hade hänt med L.G om alla personer i Sverige hade legat i DNA- registret. Förmodligen var det känslan av att inte lyckats komma undan som utlöste självmordet, men någonstans innerst inne måste han ändå ha förstått att en dag skulle man komma och få honom topsad. Han måste ju ha följt rapporteringen om fallet. Men när man inte vet motivet, kan man inte veta vad som fått honom att göra det. Kanske var det den problematik som L.G hade som gjorde honom självmordsbenägen ändå. Vi kommer aldrig att få veta. Om vi hade haft alla i register, hade han kanske istället tagit livet av sig så snart han fått klart för sig att de säkrat konklusivt DNA på två ställen på brottsplatsen.
Ja, det får vi aldrig veta - men det är en väldigt skillnad i "direkthet" och påtaglighet mellan att sökas upp i hemmet (t.o.m. väckas!) av polisen som vill ta DNA-prov jämfört med att det sker osynligt i bakgrunden. Det ena är en tydlig trigger, det andra är det inte. Nu menar jag inte att det hade varit värt att ha alla medborgares DNA i en databas enbart för att eventuellt kunnat undvika att L tog sitt liv när sanningens minut närmade sig.

Men jag vidhåller att det hade varit betydligt bättre om man kunnat gripa L. För rättsskipningens skull. För kunskapens skull. För de anhörigas skull.
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Ja, jag instämmer. Datorer och liknande kan ju ibland ge viss information om vad som en gärningsman sökt efter/intresserat sig för - men det är ju inte säkert att det finns något i detta fallet och jag vet inte hur långt man driver sådana undersökningar när det inte kommer leda till åtal?

Om polisen hittar ett tydligt motiv så tror jag man kommer informera allmänheten om detta på ett övergripande plan. Allmänintresset är stort - vad får en till synes normal 20-åring man att ta detta kliv ut i avgrunden?
Citera
2018-02-06, 22:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det får vi aldrig veta - men det är en väldigt skillnad i "direkthet" och påtaglighet mellan att sökas upp i hemmet (t.o.m. väckas!) av polisen som vill ta DNA-prov jämfört med att det sker osynligt i bakgrunden. Det ena är en tydlig trigger, det andra är det inte. Nu menar jag inte att det hade varit värt att ha alla medborgares DNA i en databas enbart för att eventuellt kunnat undvika att L tog sitt liv när sanningens minut närmade sig.

Men jag vidhåller att det hade varit betydligt bättre om man kunnat gripa L. För rättsskipningens skull. För kunskapens skull. För de anhörigas skull.

Ja, jag instämmer. Datorer och liknande kan ju ibland ge viss information om vad som en gärningsman sökt efter/intresserat sig för - men det är ju inte säkert att det finns något i detta fallet och jag vet inte hur långt man driver sådana undersökningar när det inte kommer leda till åtal?

Om polisen hittar ett tydligt motiv så tror jag man kommer informera allmänheten om detta på ett övergripande plan. Allmänintresset är stort - vad får en till synes normal 20-åring man att ta detta kliv ut i avgrunden?

Självklart hade det varit bättre om L.G inte tagit livet av sig. Av de skäl som du räknar upp.

Men man kan fråga sig om vi hade fått veta så väldigt mycket mer om han hade levt. Han lämnade inget avskedsbrev efter sig, vilket kanske kan tolkas som att "det satt hårt inne". Kanske man fått några små pusselbitar. Har följt några fall där gärningsmannen trots att de är överbevisade hårdnackat förnekar brottet. Vet inte om detta är ett s.k skambrott?

Faktiskt undrar jag vad/hur han tänkte de här dagarna när man beslutade att masstopsa (efter de första 200 personerna?

När det knackade på dörren denna dag när polisen kom för att topsa L.G, måste han ändå haft på känn att det kunde vara detta det gällde. Om man tittar på kartan, bor de väldigt mycket på landet. Inte så vanligt kanske att någon knackar på dörren så ofta.

Han måste ha förstått att det hade han handlade om dagar/veckor innan denna knackning skulle ske. Han måste ju ha förstått att han inte kunde fly från topsningen. Kanske var det någon slags förträngning av vad han gjort och vad som väntade honom. Kanske är hans reaktion (inte fly, bara försöka slingra sig dag för dag) en del av förklaringen till hur han fungerade?

Tror att han sköt upp beslutet ända till det sista. Helt klart kan det varit en utlösande faktor att man kom till dörren.

Inte helt ovanligt att folk tar livet av sig i häktet heller. Men vad det beror på kanske inte alltid är lätt att dra slutsatser om. Har förstått att häktningstiden är enormt påfrestande, med den isolering det innebär.

Den motivbild man pratar om och som Arvidsson uttryckte det; "de medvetna valen" L.G gjort, får mig att tro att det var något som L.G medvetet kunde påverkat. Något som utredarna vet om, men som ändå inte är hela bilden.

Om det var under inflytande av allvarlig psykisk sjukdom, är det olyckligt i flerdubbel betydelse. Men jag börjar luta åt att det inte är det.
Citera
2018-02-08, 19:10
Medlem
"Mördaren skrämde upp folk i flera timmar i motionsområdet i Ulricehamn innan han till slut mördade den 60-åriga kvinnan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/0EGryM/mordaren-skramde-folk-i-motionsomradet--timmar-fore-mordet
Citera
2018-02-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den motivbild man pratar om och som Arvidsson uttryckte det; "de medvetna valen" L.G gjort, får mig att tro att det var något som L.G medvetet kunde påverkat. Något som utredarna vet om, men som ändå inte är hela bilden.
Jag gissar att du övertolkar spaningsledningens uttalande. När intervjun gjordes i Veckans Brott så hade det ju inte gått mer än några dagar sedan DNA-träffen, så jag tror inte de hade kunnat få så stor inblick i L:s tankar vid det laget (om man ens har det nu).

Så här sade Arvidsson i Veckans Brott:
Citat:
Det är ju ändå en person här som har gjort ett antal val, och de valen får han ju… har han ju gjort medvetet. Då tänker jag både på mordet och det som hände senare då.
Detta sägs efter att reportern frågat om orsakssamband mellan topsningen och dödsfallet. Jag läser Arvidsssons uttalande som lite av ett försvar och att han mest bara vill säga att polisen inte är ansvarig för mannens handlingar inklusive självmordet, utan mannen ifråga själv (och det är väl svårt att invända mot).

Jag tror inte man skall tolka uttalandet djupare än så. Men det är förstås en gissning det med.
Citera
2018-02-08, 20:26
Medlem
Detta nedan skrev jag 26 jan.

Denna killen har självklart ballat ur innan, och det känns väl till att han varit där
innan senaste månaderna innan mordet ägde rum dessutom. Inget konstigt hans
kompisar inget märkte. Han var som han brukade och det är att balla ur när han
är själv och inte med andra. Då klarar han ha kontrollen på sin ilska mot allt och
alla.Jag skulle tro det fanns dagar då och då som han inte hade någon kontakt med
någon av vännerna. Kanske inte ens via social media. Jag tror därför han varit i Lassalyckan
innan och uppfört sig allmänt jävla konstigt.Kanske jagat någon i spåret eller skrikt
eller förföljt personer.

Nu vet man att han troligen varit där flera månader kanske över 6 månader.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/0EGryM/mordaren-skramde-folk-i-motionsomradet--timmar-fore-mordet

Kul spåna lite bara.Troligen fel allt.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in