2018-02-05, 05:36
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
bild/ namn på GM ?

Det finns längre bak i tråden. Någonstans i tråden där det avslöjades vem GM var. I detta fall den senare tredjedelen av storyn. Kanske det finns i sammanfattningen i början av tråden.
Citera
2018-02-05, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
bild/ namn på GM ?
Lu*w*g G*brielss*n .
Bild finns på fb.. Första du hittar
Citera
2018-02-05, 16:09
Medlem
PiusXIIIs avatar
Polisen menar att man har motivbilden klar, men vad det handlar om säger man inte.

https://www.expressen.se/gt/stora-gatan-kring-den-misstankte-mordaren/
Citera
2018-02-05, 16:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Polisen menar att man har motivbilden klar, men vad det handlar om säger man inte.

Ett ripoff på självklara slutsatser från GW och diskussionen här. Inget nytt tillförs.
Citera
2018-02-05, 16:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, och vi kan räkna med att ha Ryssland som granne de närmaste 800 åren. Någon gång under den tiden kommer det dyka upp ngn ryss som vill ha sin nordostflank utmed norska kusten. Och som vill rensa ut lite bland inbilska svensktalande invånare. Fråga polackerna om de för några register, jag tror det inte.

Nordvästflank skulle det varit. Men det kanske var en bisak....
Citera
2018-02-05, 17:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett ripoff på självklara slutsatser från GW och diskussionen här. Inget nytt tillförs.

Precis. De har ingen riktig motivbild:

" Men något självmordsbrev hade han inte skrivit och nu, mitt i polisens kartläggning av honom, säger biträdande spaningsledaren Göran Arvidsson:

– Det finns ingen förklaring från hans sida. Det är omöjligt att sätta sig in i vad han har tänkt, utan vi får jobba på."

"Samtidigt har polisen, genom gärningsmannaprofilgruppens chef Eva von Vogelsang, tidigare slagit fast att "motivbilden är uppenbar"."

"Något annat som har varit viktigt för polisen är att slå fast om den misstänkte gärningsmannen kan ha haft hjälp eller blivit påverkad av någon annan att utföra dådet.

Men så har det inte varit, konstaterar Göran Arvidsson.

– I nuläget är vi väldigt säkra på det. Det finns en del saker som gör att vi drar de slutsatserna, men de går jag inte in på just nu.
"
Citera
2018-02-05, 19:24
Medlem
Om polisen går ut och säger att "motivbilden är uppenbar" så är den det. Då finns det ett motiv. De går inte ut och säger så när det inte finns ett motiv.

Mordet är alltså ingen slump.

Om man stryper någon, som i detta fallet, så handlar det väldigt ofta om något personligt. Man stryper sällan folk som man valt ut slumpmässigt. Bara om man är riktigt störd och går igång på det. Men då torterar man också sitt offer eller förgriper sig sexuellt. Så är det inte i detta fallet.

Han har gått där och rekat i skogen och väntat på henne. Han visste att hon skulle springa där men inte exakt vilken tid.

Teorin om att det handlar om ett beställningsmord pga hans ev. drogskulder är inte alls långsökt. Då har någon gjort sig skyldig till anstiftan till mord och det kommer nog komma upp till ytan någon gång då. Man kommer kolla allt hos GM. Bostad, mobil, dator osv. Sällan att man beställer ett mord genom att bara prata med varandra irl. Det sker ofta via Messenger eller SMS. Även via samtal och detta kommer man då också granska. Det kan dock bara leda till misstankar då man bara kan se vilka man snackat med, hur länge, när samtalat startade och slutade.

Eller så har hon Eva von Vogelsang uttryckt sig klantigt. Men man säger inte att motivet är uppenbart när man varken vet motivet eller om man vet om det finns något. Men eftersom det inte leder till åtal då GM är död så kan de ju säga så också för att lugna allmänheten och få ryggdunkningar.

Det är inte enkelt att strypa ihjäl någon som man dödar opersonligt. Det tar tid, krävs kraft och man ser personen dör. Det krävs något agg. Ska man döda någon opersonligt så gör man det ofta med att skjuta de med pistol eller kniva ihjäl de.
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-05 kl. 19:31.
Citera
2018-02-05, 19:49
Medlem
Ångande detta med att lämna DNA eller kameror uppsatta överallt skulle vara integritetskränkande förstår jag inte heller. Inte i Sverige. I Sverige vill man ha dit det skyldiga. Ingen oskydlig. Dock är det farligt i länder som Ryssland, Turkiet osv.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men tänk om alla topsingssvar hade sparats. Vid nästa mordfall, hur många kommer att utebli då? En del kommer utebli för att de vet att de kan matchas till andra brott, men vet att de ändå inte är skyldiga till det pågående utredningen av brottet/mordet. Det skulle skapa en större grupp av personer som inte kunde exkluderas. Skulle skapa stora problem och behov av ny lagstadga.

Det funkar inte så. Man kan bara matcha DNA till ett brott. Om du lämnar ditt DNA så matchar med det mot specifika brott. Det är inte som på TV att någon blir gripen, lämnar DNA och sedan har man hittat hans DNA i 7 olika fall. Det funkar inte så. Om jag topsar mig för ett rån men 10 år tidigare våldtog 15 tjejer och lämnade DNA efter mej 150 mil bort och inte alls är misstänkt i de fallen kommer jag inte åka dit för de sakerna för att jag lämnar DNA angående rånet.

Detta har inget med lagstiftning eller så att göra utan att tekniken är så att man bara kan matcha ett DNA med ett specifikt brott.

Sedan kan det vara så att folk inte dyker upp för de tror att det är som på TV och de då kommer åka dit. Men det är en annan sak.
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-05 kl. 19:52.
Citera
2018-02-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Om jag topsar mig för ett rån men 10 år tidigare våldtog 15 tjejer och lämnade DNA efter mej 150 mil bort och inte alls är misstänkt i de fallen kommer jag inte åka dit för de sakerna för att jag lämnar DNA angående rånet. Detta har inget med lagstiftning eller så att göra utan att tekniken är så att man bara kan matcha ett DNA med ett specifikt brott.
Jo, då kan du visst åka dit. Det körs automatiska registersökningar mellan spår- ,utrednings- och DNA-registret så när ditt DNA hamnar i registret så kommer dina tidigare synder att falla ut i träffrapporten. Med rätta, anser jag.

Däremot hamnar ju inte de som frivilligt lämnat prov i samband med detta mord i registret. Men det har med lagstiftning att göra, inte teknik. Tekniskt sett vore det inte särskilt svårt att lägga in alla medborgares DNA i DNA-registret och sedan låta datorn tuffa på med jämförelser mot spår som kommer in.

Om det hade funkat så idag skulle man ju högst troligen faktiskt lyckats gripa gärningsmannen, eftersom det då inte hade funnits något som triggat självmordet på samma sätt som hembesökstopsningen verkar gjort i detta fall: Topsningen var väl högst troligen den utlösande faktorn när GM insåg att det var kört.
Citera
2018-02-05, 20:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Om polisen går ut och säger att "motivbilden är uppenbar" så är den det. Då finns det ett motiv. De går inte ut och säger så när det inte finns ett motiv.

Mordet är alltså ingen slump.

Om man stryper någon, som i detta fallet, så handlar det väldigt ofta om något personligt. Man stryper sällan folk som man valt ut slumpmässigt. Bara om man är riktigt störd och går igång på det. Men då torterar man också sitt offer eller förgriper sig sexuellt. Så är det inte i detta fallet.

Han har gått där och rekat i skogen och väntat på henne. Han visste att hon skulle springa där men inte exakt vilken tid.

Teorin om att det handlar om ett beställningsmord pga hans ev. drogskulder är inte alls långsökt. Då har någon gjort sig skyldig till anstiftan till mord och det kommer nog komma upp till ytan någon gång då. Man kommer kolla allt hos GM. Bostad, mobil, dator osv. Sällan att man beställer ett mord genom att bara prata med varandra irl. Det sker ofta via Messenger eller SMS. Även via samtal och detta kommer man då också granska. Det kan dock bara leda till misstankar då man bara kan se vilka man snackat med, hur länge, när samtalat startade och slutade.

Eller så har hon Eva von Vogelsang uttryckt sig klantigt. Men man säger inte att motivet är uppenbart när man varken vet motivet eller om man vet om det finns något. Men eftersom det inte leder till åtal då GM är död så kan de ju säga så också för att lugna allmänheten och få ryggdunkningar.

Det är inte enkelt att strypa ihjäl någon som man dödar opersonligt. Det tar tid, krävs kraft och man ser personen dör. Det krävs något agg. Ska man döda någon opersonligt så gör man det ofta med att skjuta de med pistol eller kniva ihjäl de.

Undrar om motiv och motivbild är samma sak?

Man har bar pratat om motivbilden. Och som jag tolkar det är en motivbild ett vidare begrepp än ett motiv som är mer specificerat.
Kan tänka mig att Eva von Vogelsang har några saker i utredningen som kan peka i riktning mot en förklaring till varför det har skett, men att man inte alls med säkerhet vet motivet.

Göran Arvidsson säger:

"– Det finns ingen förklaring från hans sida. Det är omöjligt att sätta sig in i vad han har tänkt, utan vi får jobba på."

Och man har ju också sagt att man inte funnit någon koppling alls mellan offer och gärningsman.

Om han väntat på just henne, varför har han sprungit "på" människor och uppfört sig underligt genom att springa in i skogen osv under timmar före mordet. Det tyder ju inte på att han suttit och väntat på just henne.

Vet vi att hon blev strypt?
Citera
2018-02-05, 21:10
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Jo, då kan du visst åka dit. Det körs automatiska registersökningar mellan spår- ,utrednings- och DNA-registret så när ditt DNA hamnar i registret så kommer dina tidigare synder att falla ut i träffrapporten. Med rätta, anser jag.

Däremot hamnar ju inte de som frivilligt lämnat prov i samband med detta mord i registret. Men det har med lagstiftning att göra, inte teknik. Tekniskt sett vore det inte särskilt svårt att lägga in alla medborgares DNA i DNA-registret och sedan låta datorn tuffa på med jämförelser mot spår som kommer in.

Om det hade funkat så idag skulle man ju högst troligen faktiskt lyckats gripa gärningsmannen, eftersom det då inte hade funnits något som triggat självmordet på samma sätt som hembesökstopsningen verkar gjort i detta fall: Topsningen var väl högst troligen den utlösande faktorn när GM insåg att det var kört.

Jag läste någonstans att om en person döms för ett brott med hjälp av sitt DNA så sparas DNA t i registret 10 år från det senaste brottet den personen dömts för.

Kraschar personen en ruta hos grannen för att få ut grannens hund som personen tror håller på att svälta ihjäl och lämnar blod på platsen så kan personen fällas med hjälp av DNA. Personens DNA finns då i registret och körs mot alla brott där DNA finns 10 år framåt. Om personen inte gör sig skyldig till nytt brott och fälls i domstol oavsett om där fanns DNA eller inte.

Den kända serie våldtäcksmannen från Norrland som härjade & överföll kvinna efter kvinna och näst intill gjorde sig skyldig till mord finns endast i registret 10 år efter sin sista dom. Kommer den serie våldtäcksmannen hit till Stockholm och våldtar kvinnor 3 år efter att han trillat ut ur registret så är det ingen som topsar honom OM inte modus operandus känns igen av någon skarp utredare eller flashback are.

Det gör även seriemördare i Sverige. Det är väl därför polisen svabbar eller topsar den kretsen människor i närheten av en mördad som har gjort sig skyldig till något för kanske 20 år sedan och trillat ut ur registret.

Så var försiktig med att lämna DNA någonstans där någon kan bli mördad och gör det absolut inte 2 gånger. 😂

Stämmer det?
Senast redigerad av greta-forveten 2018-02-05 kl. 21:21.
Citera
2018-02-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Jag läste någonstans att om en person döms för ett brott med hjälp av sitt DNA så sparas DNA t i registret 10 år från det senaste brottet den personen dömts för.
Om man döms till fängelse så hamnar ens DNA-profil i DNA-registret, ja. Där ligger det kvar till dess att man försvinner ur belastningsregistret, vilket oftast är 10 år efter avtjänat straff.

Citat:
Kraschar personen en ruta hos grannen för att få ut grannens hund som personen tror håller på att svälta ihjäl och lämnar blod på platsen så kan personen fällas med hjälp av DNA. Personens DNA finns då i registret och körs mot alla brott där DNA finns 10 år framåt. Om personen inte gör sig skyldig till nytt brott och fälls i domstol oavsett om där fanns DNA eller inte.
Man tar inte DNA-prov på någon som försökt rädda grannens hund.

Citat:
Den kända serie våldtäcksmannen från Norrland som härjade & överföll kvinna efter kvinna och näst intill gjorde sig skyldig till mord finns endast i registret 10 år efter sin sista dom. Kommer den serie våldtäcksmannen hit till Stockholm och våldtar kvinnor 3 år efter att han trillat ut ur registret så är det ingen som topsar honom OM inte modus operandus känns igen av någon skarp utredare eller flashback are.
10 år efter avtjänat straff, inte efter dom.

Läs mer på http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in