• 1
  • 2
2017-08-15, 14:33
Medlem
Köpte på mig en Ikea Folkvänlig El-cykel igår, 6595kr i Västerås (Unisex-modellen).

Googlade en hel del efter information kring denna cykel och hittade ingen direkt bra information om denna cykel. Fanns några bilder och kommentarer under #folkvänlig på insta, dock var majoriteten av inläggen av diverse Ikea butiker som har valt att sälja cykeln. (Tillhör inte ordinarie sortiment, utan varje Ikea butik får själva välja om de vill sälja den eller inte).

Varför skapar jag då denna tråd?
Tanken är att jag ska göra det lättare för nästa person som går i köptankar kring denna cykel då typ 90% av alla kommentarer jag hittade på nätet var från personer som inte ens har provat cykeln.

Då den blev inköpt under gårdagen så har jag inte allt för mycket att skriva om den för tillfället förutom just intrycket från kartongöppnandet till de dryga 3km som jag har testat cykeln.

Cykeln är vikbar, vilket gör att paketet som den kommer i inte tar så jättestor plats. (Är lite skeptiskt till konceptet kring vikbar cykel, får se hur det håller och vilka nackdelar/fördelar som dyker i framtiden. Var dock väldigt smidigt att den var vikbar när den skulle köras hem i bilen. Fick plats i bagageutrymmet och jag slapp ta fram cykelstället). Har monterat ihop cyklar tidigare, typ Scott, Biltema, Marvil och Crescent, men denna Ikea cykel, tro det eller ej var den enklaste att montera. Blev själv lite chockad över hur simpelt det var och inte alls som Ikeas möbler (Håller tummarna för att kvalitén även den är bättre än möblerna). Tog ca 15 min från de att jag började öppna paketet tills dess att cykeln var körbar. (Av dessa 15 min letade jag efter insexnyckeln i typ 5 min, för JA, som med det mesta Ikea har så monteras även denna med tillhörande insexnyckel).

Väl uppe på cykeln så tycker jag att hjälpmotorn hjälper till bra. Har lite problem med hjärtat som gör att min kondition inte är den absolut bästa. Men med stöttning av motorn kom man upp i behagliga 25km/h utan större problem. 3km cykling med högsta motorhjälp (Nivå 6) drog ca 3% batteri.

Då jag inte har provat någon annan elcykel vet jag inte hur den står sig mot andra elcyklar, så det får ni ha i åtanke.

Klämma och känna.
Cykeln känns rätt stabil, kanske lite mjuk fjädring fram. (Har inte hunnit kolla om den är ställbar eller inte). Ingick belysning fram/bak. Intrycket av belysningen är att den lyser upp bra.
21 växlar av märket shimano. Däcken är 29", har dock inte kollat upp vilket märke det är.
Känns som om kvalitén på ramen är god och hyfsat slitstark.

Som jag skrev tidigare så har det vart svårt att hitta info om cykeln då den inte finns i Ikeas ordinarie sortiment utan endast hos butiker som har valt att ta in den. Verkar vara pga detta som det är lite halvknepigt att hitta den på hemsidan. Finns dock i Almhultbutiken:
-->Info om cykeln<--

Ska tilläggas att jag inte jobbar på eller för Ikea.
Citera
2017-08-15, 19:57
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ikea gjorde en satsning på elcykel för några år sedan. cyklarna fanns bara i utvalda butiker under ett kort tag. Väckte viss uppmärksamhet i media och på nätet....sedan blev det tyst.
Är detta ett restlager eller en ny satsning?
Hittade en tråd nu, detta är tydligen nysatsning: https://happyride.se/forum/read.php/1/3085047/page=1
Citera
2017-10-29, 08:41
Medlem
Jag har hört flera som köpt IKEAs cykel men hittade ingenting på IKEAs hemsida eller på IKEA Malmö.
Efter att ha pratat med flera som sagt att det fanns kvar på fynd i Älmhult så åkte jag dit och hittade en som jag köpte med ett extra batteri.
Första turen var inte så lyckad - aningen bättre än min gamla minicykel. Sen blev det hem för att goggla - då hittade jag två helt svarta knappar med plus och minus! 12 mil på 5 dagar - mest i terräng - det var riktigt kul. Att cykla till butiken drog 85% första dagen men då var det styv kuling motvind ena sträckan och regn . Nästa gång hittade jag en stig i skogen och då drog det bara 40% till samma mål.
Det behövs klart ett extra batteri för efter en av turerna så blinkade displayen med 2% när jag kom hem.
En sådan klump i ryggsäck/"cykelbäg" tror jag knappast är lämpligt?
Ca en timmes cykling verkar batteriet räcka i terräng - och då är man rätt så svettigt trots elhjälpen :-) Skivbromsarna är riktigt bra - lätt att slå en framlänges volt om man inte är försiktig.

HUR hittar man korg eller pakethållare att ha batteriet på?
Det går ju kablar från broms och växlar så det är kanske svårt med cykelkorg? Är det någon som hittat någon som passar?
Sedan är ju skärmarna lite av ett skämt - man blir totalt prickig på rycken efter en tur.
Batteriet sitter väl så smart att det är svårt att hitta någon pakethållare som passar?
Återstår en cykelkärra men den gör det väl omöjligt att köra på småstigar.

Jag är helt nöjd än så länge även om ett par hundra watt till hade kanske hjälpt i backarna där jag nu måste hoppa av cykeln.
Citera
2017-11-16, 20:20
Medlem
Lite erfarenhet efter 40 mils cykling med Folkvänlig.
Cykeln klarar rejäla vurpor, både framlänges på grund av för häftig inbromsning och sidledes på grund av halt underlag.
Det sitter rejäla skydd både under vevpartiet/framdreven samt bak vid växel och elanslutning.
Jag har ingen aning om framfjädringen fungerar för jag blir väldigt stum i händerna av vibrationerna från styret. Det är kanske justerbart tryck?
Stänkskärmarna är löjligt ineffektiva men någon har viskat att det finns längre på biltema.

Det kommer skumma ljud från vevpartiet och andra ställen, troligen på grund av smuts som stänker upp från framhjulet.
ljuden försvinner när det är torrare vägar men frågan är hur mycket det sliter i längden. Ambitionen är att cykla minst en mil om dagen i medel över året så det lär ge sig rimligt fort. Cykeln har ju två års garanti :-)

Som tidigare nämnts så är det varken korg eller pakethållare till cykeln. I en annan tråd här har jag beskrivit hur man kan gå på en nit när man ska montera en cykelkärra.
Citera
2017-12-06, 09:54
Medlem
Nu har jag varit på Biltema och köpt ny bakskärm. ca 300 kronor.
Original sitter med en skruv underifrån så att man nog behöver demontera bakhjulet för att lossa skruven.
Jag bröt loss den gamla skärmen och kunde lossa skruven med en tång.
Framtill så har IKEA någon snäppfastsättning som självklart inte funkar till Biltemas skärm. Ett långt buntband fick duga.
Skärmen blir väldigt flaxig då det inte är något vettigt fäste bakåt men det blir betydligt mindre med lera på ryggen och hjälmen än med originalskärmen.
Om man använder enhjulig cykelkärra så sitter bakskärmen nästan fastlåst i rätt position och minskar smuts upp i vagnen riktigt bra..

En tanka är att kanske borra hål motsvarande fästet på originalskärmen men just mitt upptill så sitter Biltemaskärmen ganska väl inklämd.
Citera
2018-01-23, 18:27
Medlem
Det verkar inte som att så många är ute och cyklar denna årstiden?
Isiga vägar är inte så kul men hos mig är skogsstigarna riktigt trevliga fortfarande. Någon dag var den normalt lösa sandstranden frusen och hård som betong vilket var riktigt kul att cykla på.
Nu börjar IKEA visa sin kvalitet - trodde jag. Vänster trampvev har gängat upp sig. Det går snabbt från att den börjar glappa tills trampan ligger på marken. 14 mm hylsa har räddat mig. Första gången fick jag låna ett spärrskaft av en kille med rörinspektionslastbil. Jag hade turen att passa efter någon km gående förbi en lunchkiosk ett par mil hemifrån. Andra gången hade jag turen att hitta en hygglig person som hade en tumsnyckel i garaget - aningen större än 14 mm men det höll så att jag kunde ta mig till byns cykelhandlare. Ta i för kung och fosterland - och banka rejält emellanåt med en liten slägga så ska bulten nog sitta säger han. Och han påstod att det inte var unikt för IKEA utan även händer med Crescent! Jag har nog fortfarande 1 år och 9 månader kvar på garantin så vi får se hur cykeln klarar sig. Fast jag gissar att "normalt slitage" inte går på någon garanti. I dag räckte ett batteri ungefär 25 km. Totalt 130 mil sedan starten.
Citera
2018-02-04, 23:01
Medlem
Nu har jag alltid med mig en 14 mm lednyckel i fickan när jag är ute och cyklar. Vänster trampa har lossnat ett par gånger fast så klart inte alls efter att jag fixat eget verktyg med mig.
Nästa gång trampan lossnar och jag är nära hem så blir det lim (locktite) på skruven.

Jag märkte att bakbromsen började ta dåligt. Det var inte bara att spänna wiren. armen på oket gick inte längre. Jag fick loss beläggen och trots att de enbart var ungefär halvslitna så var det någon mm överst som hamnat utanför skivan och inte slitits. Jag kan misstänka att beläggen gick mot varandra utanför skivan.

Beläggen finns inte hos den lokala cykelhandlaren så det blev sökning på nätet. Cykelkraft.se har en chat och där fick jag tips på någon modell Shimano som antogs passa. Tyvärr så hittade varken jag eller någon på cykelkraft några måttuppgifter på Shimanos klotsar.
Jag beställde på eftermiddagen och dagen efter så låg det ett paket i brevlådan vid lunchtid - SUVERÄNT SNABBT.
Shimano passade men var tunnare än original så armen på oket gick i botten med nya belägg.
Det hade säkert gått att justera armen på något sätt men i stället slipade jag bort resterna av belägg från en av de gamla klotsarna och använde stålet som distans. Risken är nu att jag kan slita ner de nya beläggen nästan helt.
De gamla höll för min terrängkörning ca 150 mil.
Original är Tektro E10:11
De jag köpte är Shimano B01S och kostade betydligt mindre än original plus att de levererades på under ett dygn till min brevlåda.
Citera
2018-02-05, 22:55
Medlem
EnGodForlorares avatar
Nu vet jag inte hur du kör eller hur tung du är. Men ett batteri på 8Ah ska hålla längre än 25 km. Låter nästan som om batteriet du fick med cykeln var defekt.
Citera
2018-02-05, 23:26
Medlem
Finns det fortfarande att köpa cykel utebi butukerna eller måste man åka till småland ?
Citera
2018-02-06, 12:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Låter intressant att IKEA skulle börja sälja elcyklar. Med tanke på det goda rykte vad beträffar kvalitet de har på möbler och husgeråd rent allmänt. En 1kW MTB skulle ju inte sitta helt fel till våren.
Citera
2018-02-06, 20:27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Låter intressant att IKEA skulle börja sälja elcyklar. Med tanke på det goda rykte vad beträffar kvalitet de har på möbler och husgeråd rent allmänt. En 1kW MTB skulle ju inte sitta helt fel till våren.

Dom har sålt el cyklar i omgångar, sist var väl för ett antal år sedan.
Finns väl bara i outlet butiken i älmhult?

Såg den sist jag var där, priset är bra men designen tycker jag inte om, ser klumpig ut, dessutom att den saknar pakethållare är ju ett jättestort minus, då åtminstone jag brukar använda denna ofta.
Hoppas dom fortsätter på denna inslagna vägen och kommer med nya modeller.
Citera
2018-02-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nu vet jag inte hur du kör eller hur tung du är. Men ett batteri på 8Ah ska hålla längre än 25 km. Låter nästan som om batteriet du fick med cykeln var defekt.

Jag köpte två batterier samtidigt och växlar varannan gång så det är nog inte fel på något batteri.
Jag kan nog tycka att 25 km är rimligt när det är mjukt underlag och en del backar.
av 150 cyklade mil så är nog max 20 mil på asfalt. Jodå jag är "fullvuxen", dessutom så har jag en kärra efter cykeln för det mesta då den ju inte har pakethållare. Å andra sidan kanske det hade varit svårt att få plats med dagens inköp på Kvantum med en 15 kg säck hundfoder och några kilo extrapriser från charken på en pakethållare? 18,7 km på 60% batteri och övervägande skogsstigar med några cm snö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in